Het aarden van computeronderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Hoi,

Op 't moment ben ik bezig met een casemod. Op verschillende topics heb ik gelezen over het vastzetten van bepaalde onderdelen op niet geleidende materialen. Als het materiaal niet geleidend is, zou er statische elektriciteit kunnen ontstaan en dit zou de onderdelen kunnen beschadigen.
Over dit mogelijke probleem hoor ik van verschillende kanten verschillende geluiden. Ik heb gelezen over mensen die hun harde schijven met elastieken bevestigen of rubber tussen de schijf en de kast. Naar mijn weten zijn de harde schijven dan niet geaard.
Ook lees ik over mensen van wie bijvoorbeeld hun moederbord of harde schijf kapot is gegaan niet lang nadat deze onderdelen op niet geleidende materialen bevestigd waren.
Tegen dat feit kan ik alleen inbrengen dat de stopcontacten in de kamer van mijn computer niet geaard zijn en ik al 4 jaar geen problemen heb met mijn computer.
Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met het monteren van computeronderdelen op niet geleidende onderdelen?
Zo ja, heeft iemand ooit last gehad van niet (goed) functionerende componenten?

Alvast van harte bedankt voor de hulp!

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

los aarden is niet nodig, alle power en data stekkers in een computer verbinden ook de aardes door. zolang je voeding in een geaard stopcontact is aangesloten, is alles geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 16:36
Ik heb geen stopcontact met aarde aansluiting en draai al 6 jaar pc's op dat stopcontact, zonder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en ook dat kan :) alleen loop je wel het risico dat je zelf een keer een zap krijgt, omdat de voeding de kast onder 115 kan zetten, gelukkig is het niet gevaarlijk, alleen irritant.

(dit gebeurt als de in de netfilter aanwezige condensatoren niet helemaal lekker zijn en dus de 230 van het net als een werstandsdeler op 115v aan de aarde van de kast geknoopt word. de pc zelf kan dr niet mee zitten, maar de gebruiker kan wel n lekkere tintelschok krijgen als ie zn pc en iets dat wel geaard is aanraakt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het kan goed gaan maar het kan ook eens een keer fout gaan. Dat je 6 jaar zonder problemen werkt wil niet onmiddellijk zeggen dat het hele aarding verhaal fictie is.

Verder is het hoofddoel van aarding niet om elektrische apparaten te beschermen maar om de mens te beschermen. Zodat indien er een fout ergens gebeurt zoals een fasespanning die contact maakt met de behuizing, deze opgevangen kan worden door enige aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Laatst online: 07-08 17:45
Bedankt voor de snelle reactie, ik neem het (wel/of niet uitgesloten) risico.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-03-2024
Bij het monteren van computeronderdelen wordt vaak, voor de zekerheid, gebruik gemaakt van een anti statische mat en/of en antistatisch polsbandje.

Zelf gebruik ik een polsbandje die je dan verbind met bijv. de verwarming/radiator, ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Verder gewoon zorgen dat de stekker van je voeding aarde heeft en je een geaard stopcontact gebruikt.
Je weet maar nooit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Hexos schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:39:
Bij het monteren van computeronderdelen wordt vaak, voor de zekerheid, gebruik gemaakt van een anti statische mat en/of en antistatisch polsbandje.

Zelf gebruik ik een polsbandje die je dan verbind met bijv. de verwarming/radiator, ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Verder gewoon zorgen dat de stekker van je voeding aarde heeft en je een geaard stopcontact gebruikt.
Je weet maar nooit. ;)
Het probleem is wel dat er in veel huizen (waaronder het mijne), geen geaard stopcontact zit in gewone kamers.
En om nou eigenhandig mijn stopcontacten te gaan aarden enzo (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aarden of niet aarden is altijd denk ik een discussie. Waarom is aarde gemaakt? Juist daarom dus gewoon doen is mijn mening. Ik heb gezien met voedingen die niet meer helemaal ok waren en geen aarde. Is einde verhaal want die gaan zulke rare dingen doen qua spanningen, doorgeven aan andere hardware etc. Ik heb meer problemen gezien met pc die niet geaard waren dan met pc die geaard waren. Ondanks dat het gewoon zonder aarde en ik mijn auto zag zonder aarde denk ik ja dan is aarde toch wel belangrijk. Ik denk dat heel veel onderdelen juist die aarde nodig hebben (vroeger had je ook echt een aarde draadje bij een schroef van de hd naar de kast toe netals voor de cd, moederbord etc. Daarom heb je ook bij mb nog steeds trouwens die ringtjes volgens mij.

Offtopic: als je je aarde van de auto loshaalt dan gaan je deuren helemaal op tilt slaan, alarm aan/uit, knipperlichten en ga zo maar door. Daar is ook een reden voor om dat te aarde.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:09

Onbekend

...

Je moet aarde en statische ontladingen niet door elkaar halen.

Gebruik je een polsbandje? Gebruik dan ook een zo'n geaard bureaubladmat.
Heb je geen polsbandje? Houd dan regelmatig de metalen kast vast. Dan ontlaad je je naar de kast en sta je op het zelfde potentiaal. Het maakt dan niet uit of alles is geaard.

Apparaten aan elkaar koppelen? Stekkers eruit, apparaten aan elkaar aansluiten, en als laatste de stekkers weer er in doen.
Bij het plaatsen van bijvoorbeeld RAM, draag geen statische trui, en ga op een plaats zitten waar je je niet gemakkelijk op kan laden.

Terug naar de topicstart:
Schroef de harde schijf gewoon aan de kast vast. Als jouw voeding en moederbord er ook tegen aan geschroefd zijn, zitten ze op het zelfde potentiaal en gebeurd er niets mee.
Als je de harde schijf toch geïsoleerd wil ophangen, zorg er dan voor dat hij geïsoleerd blijft, en niet als je tegen de kast aan stoot dat de harde schijf tegen de metalen behuizing ontlaadt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03

Als je zeker weet dat je geen kunststof verwarmingsbuizen in huis hebt, dan zou dat kunnen ja ;) Dat is een van de redenen dat aarding via verwarmings/waterleidingsbuizen niet meer mag, een andere reden is dat iemand die in contact staat met water een schok kan krijgen bij een aardlek.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Onbekend schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:03:
Als je de harde schijf toch geïsoleerd wil ophangen, zorg er dan voor dat hij geïsoleerd blijft, en niet als je tegen de kast aan stoot dat de harde schijf tegen de metalen behuizing ontlaadt.
why? zowel de datakabel als de stroomkabel van de hdd verbinden de hdd automatisch aan de aarde, en als de voeding of het moederbord of welk deel van de pc dan ook contact maakt met de kast, ook met de kast. geen potentiaalverschil, geen schok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:09

Onbekend

...

AlexanderB schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:13:
[...]

why? zowel de datakabel als de stroomkabel van de hdd verbinden de hdd automatisch aan de aarde, en als de voeding of het moederbord of welk deel van de pc dan ook contact maakt met de kast, ook met de kast. geen potentiaalverschil, geen schok.
Dat is de theorie ja. :)

In de praktijk vloeit er stroom door de 0-draad, wat dus een spanningsverschil kan opleveren. Hoewel het meestal wel goed gaat, kan er eventjes een piekstroom gaan lopen als de harde schijf ineens de metalen behuizing raakt. Deze piekstroom kan de werking van andere onderdelen op het moederbord verstoren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 17:48

Je weet maar nooit. ;)
Kan, ik bouw al 9 jaar computers en nog nooit last gehad van statisch gedoe. Ook nog nooit met polsbandjes of dat soort spul gewerkt.

Kan geluk zijn though :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
itsalex schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:02:
Offtopic: als je je aarde van de auto loshaalt dan gaan je deuren helemaal op tilt slaan, alarm aan/uit, knipperlichten en ga zo maar door. Daar is ook een reden voor om dat te aarde.
huh? Aarde losmaken van je auto? Mijn auto is helemaal niet geaard, geen enkele auto is van fabriek uit geaard. Je kan wel in de winkel zo een rubberen strip halen die je aan je carrosserie moet vastmaken en die dan over de grond sleept maar voor de rest is er geen aarding aan een wagen.

Ik denk dat jij de massa voor hebt; aarding ≠ massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Ik denk dat ik met dezelfde vraag ook veel tijd bezig ben geweest. Mijn conclusie: als het makkelijk kan, dan zeker doen. Zolang het heel moeilijk gaat worden om een oplossing te bedenken, laat het rusten. In eerste instantie is het risico niet zo inmens groot, al zou je voor hetzelfde geld enorm veel pech kunnen hebben. Zelf zou ik dus wel proberen om iig voor je mobo een goeie oplossing te zoeken... Voor een dvd-fikker is het belang imo iets minder groot, maar voor harddisks dan weer wel. Tip: werk bij HD's met van die Alu hoekprofielen, en verbind iets van een kabeltje naar de voeding... :)
Pagina: 1