1TB dataherstel van gecrashte externe 2TB NTFS harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Een week na aankoop van een externe harde schijf voor de migratie tussen is het ergste gebeurd wat ik me kon indenken. Alle data was opgeslagen op de externe harde schijf, zodat ik alle data kon migreren naar een nieuw te installeren workstation. Slechts de Linux-partitie moest nog gekopieerd worden via een extern programma, maar dat faalde.

Na het opnieuw opstarten wordt de hele harde schijf niet meer herkend in Windows en ik ben nu van plan de harde schijf uit de case te halen. Seagate support adviseert gebruik te maken van i365, hun eigen data recovery dienst, maar hun prijzen beginnen vanaf $600 en dat wordt snel duurder. Ik heb toestemming gekregen op papier van Seagate dat ik zelf de interne schijf uit de case mag halen, dus garantie is geen probleem, al is de data zelf me ook al een paar honderd euro waard. Het kost namelijk veel te veel tijd om het hele archief opnieuw te creëren en een gedeelte zou definitief verloren zijn.

Het vervelende met de oriëntatie in data recovery is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Één van de problemen is dat data recovery een erg breed begrip is:
• Undelete files
• Herstellen van complete partities
• Partitie tabellen opnieuw aanmaken
Ook zijn er vele bedrijven die hun diensten aanbieden voor duizend tot vele tienduizenden euro's. Als laatste zijn er veel aanbieders van commerciële software waarbij van te voren niet weet of het dataherstel kansvol is en de meeste van dergelijke sites zien eruit alsof ze sinds 2000 niet meer geüpdate zijn.

Gezien ik niet weet wat er is misgegaan, waardoor de externe harde schijf ineens niet meer wordt herkend, geeft me dat ook weinig behulpzame informatie. Het starten van het back-up proces in Live Linux zal er zeker mee te maken hebben gehad. Ik heb dus ook geen idee hoe groot de kans is dat de interne harde schijf wel functioneert, maar hij zou op zijn minst herkend moeten worden. De externe harde schijf draait nog wel gewoon in de case, maar wordt door Windows niet eens meer herkend namelijk.

Indien er mensen zijn die ervaringen hebben met soortgelijke situaties, dan hou ik me aangeraden voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Het programma dat mij te binnen schiet is Recuva, dat is gratis. Maar dat helpt je niet bij het opnieuw herkennen van de hardeschijf. Verder kan ik je niet helpen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"GetDataBack for NTFS" kost wel wat, maar is volgens mij het beste programma hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GetDataBack is inderdaad erg mooi. Test hem met de Trial en koop hem als je inderdaad de data terug kan vinden om de data daadwerkelijk te restoren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
GetDataBack voor NTFS schijnt goed te zijn, maar indien de partititetabel bijvoorbeeld kapot is en hij niets zou herkennen, dan zou ik dat zonde vinden van mijn $79,-. Ik heb namelijk ook geen idee hoe ik kan zien of een partitietabel kapot is. Op meuk: GetDataBack 4.00 lees ik wel erg bemoedigende ervaringen. Mijn punt is dat voor de aanschaf de kans moet wel aanwezig zijn dat er dataherstel mogelijk is en dat dat heel moeilijk is in te schatten, gezien mijn beperkte ervaring met dataherstel en defecte hardware.

Hoe kan ik beramen wat de kans is dat ik de harde schijf kan repareren op basis van eerdere gegevens?
Hoe achterhaal ik ooit wat er gebeurd is, waardoor het mis ging?
En hoe kan ik het beste een plan maken voor het herstel van de harde schijf?
Ik ben namelijk bang dat als ik de partitietabel probeer te herstellen, dat dat ten koste zal gaan van andere data, omdat het waarschijnlijk toch een schrijf-actie zal betreffen. Dat soort dingen zal ik niet snel weten dat ik daar rekening mee moet houden.

Gezien ik totaal niet door heb wat er is misgegaan, ben ik vooral een beetje paranoïde geworden. Ik ben ook een beetje bang dat het te maken heeft het wegschrijven op de poging tot wegschrijven van bestanden vanaf Linux naar de externe schijf, misschien door gebrekkige NTFS ondersteuning. Dat lijkt me in potentie erg destructief.

Ik zie dat er een trial beschikbaar is van GetDataBack, dus die zal ik downloaden en installeren. Morgenmiddag haal ik de interne schijf uit de schijf case en ga ik GetDataBack draaien. Hebben jullie verder nog suggesties? Mijn interne harde schijf is overigens maar 640GB, dus moet ook nog zien hoe ik het moet aanpakken met het overpompen van data, maar dat zou de minste van de problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

chronoz schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:05:
Indien er mensen zijn die ervaringen hebben met soortgelijke situaties, dan hou ik me aangeraden voor advies.
Zoek iemand die veel ervaring heeft met data-recovery. Als een zot (zonder excuses voor het woord) programma's op je schijf loslaten gaat de kans dat 1 van die programma's je data molt tot 100% laten toenemen.

Hoe herken je de ervaren data-recoveraar? Die begint met het maken van twee bit-voor-bit kopieen van je data, gaat met een kopie aan de gang, en legt in de tussentijd je origineel en een tweede kopie in de kluis.

1 backup is geen backup. Als er iets met je backup gebeurt ben je al je data kwijt. Die les heb je al geleerd, en het verklaart gelijk waarom ik nog altijd een stapel tapes thuis en bij m'n ouders heb liggen. Backups op DLT zijn leuk, maar als de tent afbrandt ben ik behalve m'n Mac ook m'n eigen tapes kwijt.

Ik ga je niet kunnen helpen, met recovery, omdat ik al 14 jaar geen windows meer gebruik. Ik kan wat met de meeste unix-achtigen en MacOS.

Maar er is vast een windows-programma wat bit-voor-bit een schijf kan kopieeren. Als je een mac zou hebben zou ik zeggen dat je naar ccc moet kijken, en met linux kun je dd of dd-rescue gebruiken. Maak een kopie van de disk zoals die nu is, en leg het origineel in het geldkistje van je ouders ofzo. En laat niemand met z'n tengels (of z'n software) aan dat origineel komen. Dat is je laatste kans op het terugkrijgen van je data. Als je die sloopt ben je echt alles kwijt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 05:35
Hoe groter de harde schijf, hoe meer je kwijt raakt ...
Recuvia !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

chronoz schreef op maandag 22 maart 2010 @ 00:28:
GetDataBack voor NTFS schijnt goed te zijn, maar indien de partititetabel bijvoorbeeld kapot is en hij niets zou herkennen, dan zou ik dat zonde vinden van mijn $79,-. Ik heb namelijk ook geen idee hoe ik kan zien of een partitietabel kapot is. Op meuk: GetDataBack 4.00 lees ik wel erg bemoedigende ervaringen. Mijn punt is dat voor de aanschaf de kans moet wel aanwezig zijn dat er dataherstel mogelijk is en dat dat heel moeilijk is in te schatten, gezien mijn beperkte ervaring met dataherstel en defecte hardware.

Hoe kan ik beramen wat de kans is dat ik de harde schijf kan repareren op basis van eerdere gegevens?
Hoe achterhaal ik ooit wat er gebeurd is, waardoor het mis ging?
En hoe kan ik het beste een plan maken voor het herstel van de harde schijf?
Ik ben namelijk bang dat als ik de partitietabel probeer te herstellen, dat dat ten koste zal gaan van andere data, omdat het waarschijnlijk toch een schrijf-actie zal betreffen. Dat soort dingen zal ik niet snel weten dat ik daar rekening mee moet houden.

Gezien ik totaal niet door heb wat er is misgegaan, ben ik vooral een beetje paranoïde geworden. Ik ben ook een beetje bang dat het te maken heeft het wegschrijven op de poging tot wegschrijven van bestanden vanaf Linux naar de externe schijf, misschien door gebrekkige NTFS ondersteuning. Dat lijkt me in potentie erg destructief.

Ik zie dat er een trial beschikbaar is van GetDataBack, dus die zal ik downloaden en installeren. Morgenmiddag haal ik de interne schijf uit de schijf case en ga ik GetDataBack draaien. Hebben jullie verder nog suggesties? Mijn interne harde schijf is overigens maar 640GB, dus moet ook nog zien hoe ik het moet aanpakken met het overpompen van data, maar dat zou de minste van de problemen zijn.
Maak als backup van je schijf een volledige image met het unix 'dd' commando van de disk, zodat je een bit-voor-bit kopie hebt. Mocht je iets fout doen, of de disk houdt het helemaal voor gezien, dan heb je nog iets.

Ga niet klooien met die disk voordat je een image hebt. Mijn instinct zegt dat je data er nog wel op staat maar dat er een partitietabel oid stuk is. Op mijn blogje heb ik ooit iets opgeschreven over het vinden van partities via Loenux, misschien dat het bruikbaar is.

Als de data heel belangrijk is en tijd een issue, kun je beter een bedrijf inschakelen. Heb je de tijd en de middelen, kun je zelf een poging wagen omdat de disk niet stuk is, dus je zou een eind moeten kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 22-03-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je praat hier over een EXTERNE HDD, zou het kunnen zijn dat de aansluiting kapot is of niet volledig werkt?
Ik neem aan de HDD beschikt over een USB aansluiting, je zegt dat je HDD uit zijn behuizing mag halen.
Ik lees nergens dat je de HDD al uit zijn behuizing hebt gehaald.
Haal de HDD eruit en sluit als het kan de HDD rechtstreeks aan, en zie wat er gebeurt ( bij mij werkte dit in het verleden )
Persoonlijk denk ik dat de data er nog wel op staat.

http://www.alternate.nl/h...+/+SSD&l2=USB&l3=3,5+inch

Is dit de HDD waar we over praten?

Wanneer je het niet kunt veroorloven om alle data kwijt te raken, dan heb je een externe harddisk nodig die je gemakkelijk mee kunt nemen. Dit is een krachtige maar simpele backup faciliteit.

Bovenstaande stukje tekst staat onder overige info bij alternate, de ironie !!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik de OP goed lees, had de TS niet eens een backup, maar stonden de data alleen op de externe harde schijf. Heel onverstandig: eerst kopieren, migreren, controleren, en dan pas verwijderen van het andere station indien nodig.

@TS: ik zie dat je een aantal heel enthousiaste topics over allerlei zaken hebt geopend, maar kun je niet beter pas op de plaats maken en eerst heel goed overdenken wat je doet? Want het komt nu nogal gehaast en onverstandig over, en je kunt beter eerst heel goed je backup en andere plannen doordenken, zoals burne en anderen aangeven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst zal je moeten bepalen wat precies het probleem is: Fysiek of Logisch. Maw: hardware matig of software matig. Als het software matig is, kijk dan even naar het ThemaTopic: Thematopic: Datarecovery

Als het hardware matig is: blijf er dan vanaf als je data je iets waard is. Ik zeg altijd: als de naald van je pick-up defect is dan kan je er een nieuwe versterker aan hangen, maar muziek komt er nooit.... Zet hem uit en probeer het niet meer, bij bijvoorbeeld een headcrash kan dat alleen nog maar meer schade aan je platters veroorzaken. Dat maakt recovery lastiger en de kan op succes kleiner.
Laat een data recovery bedrijf er dan naar kijken en ga er niet zelf aan "sleutelen". Neem er wel een met een eigen cleanroom en geen zolderkamerpiloot....

Hoe herken je nu snel of het een fysieke of logische schade is? Redelijk simpel, haal de schijf uit de behuizing, sluit hem aan een interne SATA aansluiting en kijk of de BIOS hem ziet. (tikt hij, dan gelijk uitzetten, dat is zeker fysiek, diagnose klaar...> "Data Recovery Expert")
Ziet de BIOS hem, dan kan het nog elke kant op, maar als hij dan fysieke schade heeft is het geen "zware". Vervolgens kijken of het OS hem ziet, desnoods met iets van een Linux boot CD. Mocht die hem zien is het waarschijnlijk een logisch probleem. (zie thematopic link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Er was mij door Seagate gezegd dat ik nog per e-mail een bevestiging zou krijgen. Vandaag heb ik opnieuw met Seagate gebeld en er is mij telefonisch gezegd dat het zeker niet zal misgaan met de garantie.

Bij het slopen van de drive enclosure heb ik de interne schijf eruit gehaald en direct bij het aankoppelen van de schijf aan mijn computer, werkte het perfect. Ik heb niet alleen mijn data terug, maar ook een wijze les geleerd :) Heel veel permanente schade zou er niet geweest zijn, maar ik hecht waarde aan een groot archief, e-mails, documenten, contracten, heb ik vanaf het jaar 2000 altijd keurig gearchiveerd en dat heb ik gelukkig allemaal nog. Ik had wel regelmatig back-ups gemaakt, maar alles stond echt enorm door elkaar op back-ups, daarvan heb ik wel 20 DVD's en dat had enorm veel tijd gekost.

Mijn paranoia bleek gelukkig voor niets. Binnenkort hang ik ook een server op in Amsterdam, wat sowieso al de bedoeling was, ook maak ik nu al gebruik van www.mozy.com, maar deed dat nog niet voor alle data. Op de server in Amsterdam zal ik zorgen dat de back-up goed wordt bewaakt en dat me zoiets zeker nooit meer overkomt. :)
Pagina: 1