Vreemde tekens als bestandsnaam - schijf onbruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

De harde schijf van m'n vriendin doet gek. Het laatste wat ze ermee kon doen, was het kopiëren van een boel JPG's. Op dat moment zat de schijf zo goed als vol, maar het scheen er nog net op te gaan. Dit kopiëren deed ze op haar laptop met Windows Vista. Ze verwijderde de schijf veilig.

Wanneer ze het ding even later in haar iMac steekt, krijgt ze volgend scherm.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/5973/macos.png

Elke bestandsnaam verschijnt in vreemde tekens. We hebben geprobeerd het ding terug aan Windows te hangen, maar daar tekende zich hetzelfde probleem af.

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/9031/windowsv.png

We hebben via de Windows Schijfcontrole, het Mac Schijfhulpprogramma en Drive Genius controles uitgevoerd. Drive Genius en Schijfhulpprogramma detecteren geen foute blocks, maar Windows Schijfcontrole heeft er twee dagen over gedaan om snelkoppelingen in clusters (dat wordt me hier toegefluisterd) te herstellen... Vreemd dat die diagnoses zo ver uit elkaar liggen.

Met het programma Piriform Recuva konden we een twintigtal TIFF-bestanden recoveren, maar dit zijn helemaal niet die bestanden die bij de laatste overzet betrokken waren. Het feit dat we er wel nog wat afkregen, doet me vermoeden dat er ergens een TOC stuk is, of iets dergelijks.

Ook vreemd: via de Terminal zag ik nog enkele 'onaangetaste' bestandsnamen. Het ging hier dan om Macspecfieke dingetjes als .Trashes en .Spotlight. Die kon ik via de Terminal dan ook gewoon verwijderen. Gegeven het feit dat ze terugkomen en volledig uitleesbaar zijn, vermoed ik dat er toch nog wat te redden valt...

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door voor nog wat tips om data terug te halen.
Mocht dat niet lukken dan is de makkelijkste manier de schijf te formatteren (want blijkbaar is je bestandssysteem corrupt ergens) en dan je backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Ik denk eerlijk gezegt dat hier een virus actief is geweest... Ik had vergelijkbare problemen met mijn nieuwe gekochte schijf.. Een week nadat ik hem geinstalleerd had bleek ik een virus op mijn PC te hebben, een paar mins later. Bijna alle info op de nieuwe schijf was geschreven als "Ï╣fþcúDº" ect....

80Gb aan data naar de kloten (Omdat het gewoonweg veel en veel te veel werk is om elke map/bestand te vinden en weer een normale naam te geven.)

Ook kan het een corrupt bestandsysteem zijn, hier heb ik met een USB stickje een keer last gehad (Is wel anders als een HDD.. maar het gaat ff om het idee) ik had hem geformateerd als NTFS.. maar als ik hem in een andere PC drukte stond er FAT32, alles had een rare naam en niks was te openen (Hoe wilt u dit programma openen: blahblahblah.exe) ect ect.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 21-03-2010 20:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Valt zo'n corrupt bestandssysteem te herstellen? Ik heb net Partition Table Doctor gedownload, maar het schijfje ligt nog bij haar. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Hier heb ik eigenlijk geen goed antwoord op... Zonder extra programma's is het waarschijnlijk: Nee
Maar ik ken ook geen programma's om spullen te herstellen vanaf een corrupte schijf.

Het ging bij mij om 4GB aan data op dat stickje, dus dat was geen probleem... gewoon een reformat en het werkte wel weer.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit ziet er naar uit dat de directory structuur (gedeeltelijk) is overschreven. (hoe en waarom even daar gelaten)

Helaas heb je al een Windows schijfcontrole gedraaid... Dit is als checkdisk/scandisk een van de slechte applicaties die MS ooit gemaakt heeft, een bijna doodslag op de mogelijkheid van Data Recovery...

Checkdisk/scandisk doet aan aannames (en we weten allemaal: aanname is de moeder van alle chaos) als die ziet dat een directory niet voldoet aan zijn "standaard" zal hij deze op 0 stellen en informatie, die met een data recovery programma veelal wel terug te halen is, overschrijven....
Pagina: 1