Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Heb hier een systeempje staan wat ik geüpgraded heb (dank aan alle toffe peren in het BBG Basis Systeem topic van Februari).
Hier wil ik een betere videokaart in hebben.
Wat ik nu heb is een merkloos 8500 GT kaartje uit een Acer Aspire.
Wat ik er in wil doen is een XFX HD 5770 1024 MB. Volgens mij zit er een DVI->VGA converter bij, anders moet ik die erbij kopen. De site zegt van wel
Anyway, mijn voeding heeft 300 Watt, en de kaart die ik wil hebben heeft minimaal 450 Watt nodig.

Is het verschil in performance groot als je minder Watt hebt dan de videokaart nodig heeft?
Maar ook: hoe zit het met de garrantie als je minder Watt hebt? Hij krijgt alleen niet genoeg stroom.\

Wat ik in mijn systeem heb zitten is een AMD Athlon II X2 240, een 8500 GT, 1 Harddisk, 2X Optical Drive, en 4GB geheugen. Als nog meer informatie nodig is, zal ik dat even opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 13:09
Te weinig vermogen leveren kan resulteren in een instabiel systeem.

Een systeem zal simpelweg kuren krijgen als de voeding onvoldoende is. Een dergelijke videokaart heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig om goed te kunnen werken.

Mijn gok is dat dit nooit lekker gaat werken.

[ Voor 63% gewijzigd door HBlekkenhorst op 21-03-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Wat voor een merk/type voeding heb je? Alleen 300 Watt zegt natuurlijk helemaal niks, er zit een groot verschil tussen het vermogen van een budget en van een a-merk voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je systeem uberhaupt wil booten. Als je de voeding te zwaar belast (bij het inschakelen heb je altijd een piekje) dan valt je systeem gewoon uit. Koop gewoon een goede voeding, bespaart je een hoop ellende :P

Zie ook: Welke voeding heb ik nodig? Deel 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
Bedankt voor het sneller antwoorden! Voeding komt uit een oude Compaq Presario, merk is niet nader te omschrijven. Er staat Hipro op, als dat helpt...
Heeft te weinig prik effect op de garrantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Die 300W volstaat wel hoor... tenzij je wil gamen... wil je gaan gamen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
Ja, dat wil ik, op een resolutie van 1280X1024. Maar daarbij hoef ik niet per se op de hoogste settings (wat wel zou moeten met die kaart). Als dat mijn systeem vernaggelt, doe ik dat liever pas als ik een betere voeding heb,
maar misschien haal ik eerst een beter voeding. Zijn er merken die jullie voorkeur genieten? Ik heb gehoord/gelezen dat be quiet! best goed zijn, evenals Corsair en Cooler Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij die 450W gaan ze er meestal vanuit dat je een merkloos ding hebt wat niet levert wat er op het etiket staat. Een fatsoenlijke voeding die de juiste hoeveelheid stroom op de juiste lijnen kan leveren werkt meestal ook. Een Compaq-voeding van 300W is over het algemeen wel redelijk sterk, maar levert zeer waarschijnlijk niet genoeg prik op de +12V lijn.
Ik heb in het verleden wel systemen gebouwd met Antec EarthWatts 380W PSU met daarin een Radeon 4870, die trokken dat ook gewoon zonder problemen. Het wordt al moeilijker als je er dan ook nog een quadcore CPU en flink wat schijven in gaat stoppen.

Als je voeding niet voldoende stroom kan leveren wordt je systeem gewoon instabiel. Op lagere settings spelen waardoor je kaart minder belast zou worden kan je dan doen, maar er is geen garantie dat het werkt, en tenslotte stop je die kaart erin om je spellen op max details te spelen, anders had je die Geforce 8500 ook wel kunnen laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47

Rannasha

Does not compute.

Berthenk schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:01:
Bedankt voor het sneller antwoorden! Voeding komt uit een oude Compaq Presario, merk is niet nader te omschrijven. Er staat Hipro op, als dat helpt...
Nieuwere voedingen leveren meer vermogen op de 12V lijn dan oudere exemplaren, omdat de pc-componenten steeds meer van de 12V lijn vragen en steeds minder van de andere lijnen. De kans is dus groot dat hoewel je een degelijke voeding kunt hebben, de verdeling van het vermogen over de verschillende voltages niet goed meer past bij de hedendaagse benodigdheden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan inderdaad beter kijken naar het vermogen per lijn van de voeding, en ook naar het merk. Die 450W die men aanraadt is om zichzelf in te dekken tegen B-merk voedingen (à la Sweex) of oude voedingen met weinig vermogen op de 12V lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Berthenk schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:01:
Ze kunnen bij XFX moeilijk zien welke voeding je eraan hebt gehangen, dus nee. En kapot gaat hij alleen als je echt een héle brakke voeding hebt, en dan zou ik hem sowieso vervangen :)
Picaroon schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:03:
Die 300W volstaat wel hoor... tenzij je wil gamen... wil je gaan gamen? :)
Ook als je wilt gaan gamen volstaat 300W wel (als het om het athlon II systeem gaat uit het BBG-topic), de vraag is enkel of die voeding die je nu hebt die 300W goed kan leveren (hipro ken ik eigenlijk niet dus weet ik niet zeker). Als de voeding een beetje oke is zou het wel moeten werken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Allereerst :P
Dan:

pricewatch: Antec Basiq BP350

2x 120W op de 12V+ lijnen dus zou prima moeten werken.
Waarom voor 3 tientjes gaan zitten werken op het randje ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
Al Googelend kwam ik deze site tegen: Hipro.
Ik heb gezocht op '300W', maar het mocht niet baten.

Anyway, ik denk dat ik liever wat meer prik neem dan 350 Watt, aangezien ik nog wel wat meer wil upgraden (CPU (waarschijnlijk een Phenom II X4 965 Black Edition. En misschien nog een betere HDD, of SSD als het geld toereikend is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ervaring met te laag vermogen vanuit de voeding. Na een jaar kon de pc compleet worden afgeschreven. Een bedrijf zou de pc al na max een half jaar hebben afgeschreven.
Hier moet ik wel bij zeggen dat ook de overige componenten niet van de hoogste kwaliteit waren, maar de pc werd ook niet bijzonder zwaar belast.
Pagina: 1