Ik vind ook wel dat het soms geen kwaad kan om eens iets anders voor de baas te doen dan je normale werkzaamheden mits in de baas zijn tijd uiteraard, ten eerste houdt het de werksfeer goed, ten tweede is het soms best een leuke afwisseling en je kan er in sommige gevallen zelfs vrienden op hoge posities aan over houden wat in de toekomst misschien handig kan blijken.
Wel voorop gesteld dat er de zaken niet in conflict komen met de normale werkzaamheden.
Even naar de TS zelf, zoals ik het nu lees is jouw baas een droplul die nu behoorlijk in zijn trots gekrenkt is, enkele users waren van mening dat je zelf ook misschien een arrogante houding hebt om het te weigeren omdat het onder je maat is, daar ga ik verder geen uitspraken over doen aangezien ik je verder niet persoonlijk ken, vooralsnog ga ik er dan gemakshalve even van uit dat je gewoon een eikel van een baas hebt die nu gewoon pissig is omdat hij een toezegging aan een vriend niet na kan komen.
Als hij inderdaad volhard in zijn stelling van werkweigering en aan lijkt te sturen op ontslag, laat dat dan door hem op schrift zetten, maar waak er voor dat hij je voor een instemming daarmee laat tekenen.
Ga tevens gewoon kalm dat gesprek in, laat alles op papier zetten of maak desnoods zelf aantekeningen, laat hem lekker zijn verhaal doen en zijn redenen om het op werkweigering te gooien uiteen zetten, wellicht dat hij nog oude koeien uit een sloot gaat vissen en ga bij jezelf na of die ook inderdaad bij jouw persoon horen. Als jullie een aangewezen personeelsfunctionaris hebben, laat die dan ook bij dat gesprek aanwezig zijn, laat hem weten dat je het er niet mee eens bent omdat de werkzaamheden volgens jou niet bij de normale werkzaamheden horen zoals vermeld in jouw arbeidsovereenkomst, lijkt me niet dat hij daar een aparte clausule in heeft laten zetten voor prive werkzaamheden voor de directeur.
Daarnaast kun je hem er in dat gesprek ook op wijzen dat je voor dit soort zaken geen tijd hebt vanwege je normale werkzaamheden(mits dat het geval is dan), maak hem maar gewoon duidelijk dat je het niet gedaan hebt omdat het in jouw ogen in de toekomst een mogelijk conflict met je reguliere werkzaamheden kan opleveren, daarmee leg je de bal meteen weer bij hem neer en heb je hem nog aangesproken op zijn verantwoordelijkheid voor het bedrijf ook.
Het belangrijkste is in elk geval dat je er voor zorgt dat alles zorgvuldig gedocumenteerd wordt en dat je daar ook inzage in krijgt, maar laat je niet verleiden dingen te tekenen waarmee je mogelijk je eigen lot nog eens zeker stelt.
Leg desnoods zelf een dossier aan mocht dit inderdaad op ontslag aankomen.
Ik denk niet dat er ook maar 1 rechter in Nederland is die hem niet knipt en scheert als het aankomt op ontslag omdat jij iets weigerde te doen wat in zijn geval gewoon een prive aangelegenheid is, het is er dan wel zaak om er voor te zorgen dat je goed voorbereid zo'n conflict aangaat.
Maargoed, nogmaals, soms is het helemaal niet erg om eens iets voor de baas te doen wat geen ruk met je normale werk te maken heeft, zolang het maar incindentieel blijft.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 17-03-2010 23:47
]