Toon posts:

HD5770 / stock E6750: cpu bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, (ik weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort of in het processors... topic) ik wil later dit jaar mijn systeem een grote upgrade geven (mainboard, cpu etc.) Echter zou ik nu alvast een nieuwe videokaart willen, een HD5770. Wat denken jullie?... Zou deze kaart op dit moment nut hebben icm een Core 2 Duo E6750 @ stock (2.66 Ghz) of vormt ie dan een bottleneck? Momenteel heb ik een HD4770.

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:06
Nee, deze zal niet bottlenecken, ikzelf heb ook een zwaar overgeklokte HD5770 (980/1450) en die geeft dezelfde prestaties op een Athlon 2 x2 240 als op een Q9450.
Denk dat de CPU pas een bottleneck gaat worden bij een HD5870 of HD5970.

mvg Stef

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Of je cpu een bottleneck is voor bepaalde games verschilt uiteraard per game, aangezien sommige games meer op de cpu lenen dan op de gpu (GTA4 bijvoorbeeld)
ervan uitgaande dat de HD5770 even snel is als een HD4870 vrees ik dat je cpu wel een bottleneck. aangezien mijn E6600 op stock voor de HD4870 wel een bottleneck vormde, zelfs op 3 ghz was deze een bottleneck (getest met 3dmark)

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:09

Herman

FP ProMod
Ja, een E6750 (stock) vormt een bottleneck voor een HD 5770. Dat houdt in dat een E6750 lang niet alles uit een 5770 kan halen.Is dat erg? Dat ligt aan de games/programma's die je wilt gebruiken. Ik denk dat het wel meevalt. Hou er wel rekening mee dat je de FPS uit benschmarks niet zult halen. Zo zal je 3dmark06 score een stuk lager liggen dan dat een 5770 zou kunnen halen. Ook bij games als COD4/5/6 UT3 etc. zul je lagere FPS halen.

Al met al denk ik dat het wel meevalt. Zeker ook met het oog op een toekomstige upgraid...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Klok je CPU over, vergelijk de scores in de applicaties / games die jij gebruikt en je weet het. Het verschilt per persoon per omgeving.

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Het is allang bekend dat 3mark06 nogal cpu afhankelijk is.

Als speel je op 1920x1080 of hoger, dan zal je cpu niet zo snel een bottleneck vormen. Ik zou ie proc die je nu hebt gewoon overclocken naar 3ghz en daarmee door stomen, t geld dat je over houdt steek je in een duurdere videokaart.

Het enige risico dat je loopt is dat toekomstige games wellicht beter quadcores gaan ondersteunen, en dat je dan alsnog wilt upgraden.

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb eens een review gelezen ( ben helaas de link kwijt ) over CPU bottlenecks
met videokaarten.
De conclusie is dan ook dat het een groot fabeltje is. Zelfs met 5870 of 5970.
Het zoals eerder gezegd erg game afhankelijk.
Als je game veel cpu rekenkracht vergt, dan is het nogal logisch dat je frame rate lager is, omdat je cpu niet sterk genoeg is.
Maar als een game juist veel met de GPU doet, dan zal het verschil vrijwel nihil zijn.
Snellere CPU is altijd beter, maar heeft niet zozeer te maken met bottleneck voor je GPU...
Is een fabeltje dat zijn eigen leven is gaan leiden

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 13:42
BruceAllMikety schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:25:
Ik heb eens een review gelezen ( ben helaas de link kwijt ) over CPU bottlenecks
met videokaarten.
De conclusie is dan ook dat het een groot fabeltje is. Zelfs met 5870 of 5970.
Het zoals eerder gezegd erg game afhankelijk.
Als je game veel cpu rekenkracht vergt, dan is het nogal logisch dat je frame rate lager is, omdat je cpu niet sterk genoeg is.
Maar als een game juist veel met de GPU doet, dan zal het verschil vrijwel nihil zijn.
Snellere CPU is altijd beter, maar heeft niet zozeer te maken met bottleneck voor je GPU...
Is een fabeltje dat zijn eigen leven is gaan leiden
CPU bottleneck is geen fabeltje. Het ligt aan de resolutie. Als je op 1280x1024 gamed is je CPU vaak een bottleneck, ook met een vrij trage GPU. Overigens hebben we het dan alsnog meestal over 100+ FPS met een redelijk fatsoenlijke CPU, bv een E8400. Hierdoor boeit 't dus niet wat de bottleneck is, en is de enige relevante conclusie "alle componenten zijn snel genoeg".

Zo ook met 3dmark die inderdaad behoorlijk cpu-afhankelijk is. Maar dat komt dus bijna alleen vanwege de resolutie. Zet die maar eens op 1920x1200 en gooi de Anti Aliasing aan en het wordt een ander verhaal.

Dan ben ik het wel eens met het feit dat je niet zo'n snelle CPU nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen gamen. Zelfs een snelle dual core werkt nog prima, zolang je er maar een snelle GPU tegenover zet zodra je de resolutie opkrikt. Het is prima verdedigbaar om 3 keer zoveel uit te geven aan je GPU dan aan je CPU.

Overigens vind ik dat je jezelf aardig tegenspreekt met de zin "Snellere CPU is altijd beter, maar heeft niet zozeer te maken met bottleneck voor je GPU...". Wat is volgens jou dan de reden dat een snellere CPU voor gaming beter is, als ie niet een bottleneck is in je systeem?

Voor de TS: op welke resolutie wil je gamen?

[ Voor 7% gewijzigd door A Lurker op 18-03-2010 13:24 ]

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Mijn core2duo (e6850 @3.5ghz) is dus nog prima voor een HD5870 @ 1920x1200?

• BruceAllMikety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-11-2025
A Lurker schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:22:
[...]

CPU bottleneck is geen fabeltje. Het ligt aan de resolutie. Als je op 1280x1024 gamed is je CPU vaak een bottleneck, ook met een vrij trage GPU. Overigens hebben we het dan alsnog meestal over 100+ FPS met een redelijk fatsoenlijke CPU, bv een E8400. Hierdoor boeit 't dus niet wat de bottleneck is, en is de enige relevante conclusie "alle componenten zijn snel genoeg".

Zo ook met 3dmark die inderdaad behoorlijk cpu-afhankelijk is. Maar dat komt dus bijna alleen vanwege de resolutie. Zet die maar eens op 1920x1200 en gooi de Anti Aliasing aan en het wordt een ander verhaal.

Dan ben ik het wel eens met het feit dat je niet zo'n snelle CPU nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen gamen. Zelfs een snelle dual core werkt nog prima, zolang je er maar een snelle GPU tegenover zet zodra je de resolutie opkrikt. Het is prima verdedigbaar om 3 keer zoveel uit te geven aan je GPU dan aan je CPU.

Overigens vind ik dat je jezelf aardig tegenspreekt met de zin "Snellere CPU is altijd beter, maar heeft niet zozeer te maken met bottleneck voor je GPU...". Wat is volgens jou dan de reden dat een snellere CPU voor gaming beter is, als ie niet een bottleneck is in je systeem?

Voor de TS: op welke resolutie wil je gamen?
Ik snap jou verhaal, als er vrijwel geen grafische rekenkracht verreist wordt, dat dan je CPU de bepalende factor is. Maar toch heb ik hier mijn twijfels over.

Maar de vraag is anders,

Het fabeltje wat ik bedoel, is dat je CPU niet snel genoeg voor je GPU zou zijn..Dus je CPU zou de data van je GPU niet kunnen verwerken, dat is het fabeltje dat ik bedoel.. en waar men dan over twijfelt.

Ook al zou je op hele lage resoluties spelen, dan zal je GPU alsnog al zijn rekenkracht gebruiken om een zo hoog mogelijk FPS te halen. Dus is de GPU nog steeds je bottleneck... Je CPU gaat de grafische rekenkracht bij lagere resoluties niet opeens overnemen, of wat dan ook..

Dus in beide gevallen, hoge of lage resolutie,de huidige processoren zijn geen bottleneck in Termen van het niet bij kunnen benen van je GPU. Of als prestatie van je game, dat blijft je GPU, tenzji je een CPU based engine hebt als game.
In die review die ik las, Hadden ze zelfs een Quadcore van Intel die geclocked was op 3 Ghz of 3,2 Ghz vanuit de fabriek, terug geclocked naar 1,8 Ghz.
Het verschil in fps was 0, of in sommige gevallen 1 a 2 minder.
Dus daar werd dezelfde conclusie getrokken als die ik trek.
Ik zal van het weekend die bron nog is opzoeken :Y)
Sak3d schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:09:
Mijn core2duo (e6850 @3.5ghz) is dus nog prima voor een HD5870 @ 1920x1200?
Ik zou niet weten waarom niet ? Zolang jou cpu de rekenkacht kan leveren die een game vraagt van een cpu, no problemo zou ik zeggen

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

BruceAllMikety schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:20:
[...]

Ik snap jou verhaal, als er vrijwel geen grafische rekenkracht verreist wordt, dat dan je CPU de bepalende factor is. Maar toch heb ik hier mijn twijfels over.

Maar de vraag is anders,

Het fabeltje wat ik bedoel, is dat je CPU niet snel genoeg voor je GPU zou zijn..Dus je CPU zou de data van je GPU niet kunnen verwerken, dat is het fabeltje dat ik bedoel.. en waar men dan over twijfelt.
Hier ga je al de fout in. Het is niet zo dat de CPU de data verwerkt van een grafische kaart, maar andersom. De processor levert de gegevens aan. Als dat niet rap genoeg gaat, dan vreet je graka uit z'n neus. Oftewel: bottleneck. Hoe hoger de resolutie en details staan, hoe harder de graka moet werken om beeld uit te poepen oftewel je hebt een load-verplaatsing. Lagere reso/details = de nadruk ligt dan meer op de CPU.

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
hmm ik heb een e6550 @ 2.8 ghz

als ik tijdens het gamen dan de load van processor en graka bekijk valt me op mijn cpu vaak wel helemaal belast is en de graka niet voor 100%, zou ik dit dan als een bottleneck kunnen zien?

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
Herman87 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:01:
Ja, een E6750 (stock) vormt een bottleneck voor een HD 5770. Dat houdt in dat een E6750 lang niet alles uit een 5770 kan halen.Is dat erg? Dat ligt aan de games/programma's die je wilt gebruiken. Ik denk dat het wel meevalt. Hou er wel rekening mee dat je de FPS uit benschmarks niet zult halen. Zo zal je 3dmark06 score een stuk lager liggen dan dat een 5770 zou kunnen halen. Ook bij games als COD4/5/6 UT3 etc. zul je lagere FPS halen.

Al met al denk ik dat het wel meevalt. Zeker ook met het oog op een toekomstige upgraid...
Waar bazeer je dit op? Bottleneck wil zeggen dat je prestaties grondig belemmert met een cpu. Wat je vertelt is gewoon dat je hogere prestaties realiseert met een snellere processor, maar je zegt niet dat het een bottleneck is. Bottleneck wil mijn inziens zeggen dat de processor zo langzaam is, dat de kaart niet snel genoeg aangestuurd kan worden, dat je bijvoorbeeld met een snellere processor 60 ipv 30fps zal halen. Of het wil zeggen dat je bv met een langzamere videokaart dezelfde prestaties haalt.

TS, ik denk dat een 6750 nog niet echt een bottleneck is voor je systeem, ik draag zelf op een ge-oc'de E6400 en draai zwaardere games nog prima met een 100 euro kostende 9800gt. Ga je echter voor de top dan zul je zeker verschil merken met een i7 systeem, maar ik denk niet dat de kaart te snel is voor je huidige systeem.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

PhaeTom schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:44:
[...]

TS, ik denk dat een 6750 nog niet echt een bottleneck is voor je systeem, ik draag zelf op een ge-oc'de E6400 en draai zwaardere games nog prima met een 100 euro kostende 9800gt. Ga je echter voor de top dan zul je zeker verschil merken met een i7 systeem, maar ik denk niet dat de kaart te snel is voor je huidige systeem.
Logisch he dat jou E6400 niet de bottleneck is, want dat is die 9800gt al ( traaag ) :o

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor jullie reacties. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk. De één zegt wel en de ander zegt geen bottleneck. Op dit moment speel ik nog op een resolutie van 1280x1024 maar ik wil binnenkort over op een 22" scherm. Ik weet nog niet met welke reso maar dat is uiteraard een stuk hoger dan wat ik nu heb. Dan zal ik er in ieder geval wel winst uit halen door er een HD5770 in te prikken en zal tegen die tijd ook zéker een andere kaart nemen. De meeste games draaien gewoon prima op high settings. Met één spel: Stalker - Call of Pripyat, heeft mijn systeem wel wat moeite en moet ik de settings ook wat terug draaien om soepel te kunnen draaien. Dit is wel een spel waar ik het liefst alles uit zou halen. Naast de GPU leunt dit spel ook zwaar op de cpu. Een E8300 icm een HD4870 of GTX260 wordt aanbevolen. Dus ik vroeg mij af of er met mijn huidige resolutie op dit moment veel winst te behalen valt met een HD5770 tov een HD4770.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:09

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 10:43:
Bedankt allen voor jullie reacties. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk. De één zegt wel en de ander zegt geen bottleneck.
Het hangt af wat 'een bottleneck' is. Als je bedoeld: 'de ketting is zo sterk als de zwakste schakel' dan is een E6750 zwakker dan een HD5770. Daar is iedereen het wel mee eens.

Alleen de vraag is hoeveel je dat gaat merken. Ik denk dat het wel meevalt. Alleen bij CPU-intensieve games zul je minder FPS halen.
Met één spel: Stalker - Call of Pripyat, heeft mijn systeem wel wat moeite en moet ik de settings ook wat terug draaien om soepel te kunnen draaien. Dit is wel een spel waar ik het liefst alles uit zou halen. Naast de GPU leunt dit spel ook zwaar op de cpu. Een E8300 icm een HD4870 of GTX260 wordt aanbevolen
De minimale specs van dit spel is een Intel Pentium 4 2.0 Ghz. Met een E6750 kun je prima uit de voeten! Je kunt dit ook controleren: als je de game start, even taakbeheer openenen en kijken hoeveel CPU je nu gebruikt.
Dus ik vroeg mij af of er met mijn huidige resolutie op dit moment veel winst te behalen valt met een HD5770 tov een HD4770.
:Y

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
zet je in een spel het detail en de resolutie op low, en de fps gaan omhoog is het spel gpu limited.
zet je het op low en er komen geen fps bij is het spel cpu limited, dus een gpu upgrade zal niet helpen voor dat spel.
bijvoorbeeld crysis is erg gpu afhankelijk, en gta4 weer van de cpu.
Pagina: 1