Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel zegt valt m'n PC regelmatig uit tijdens een potje gamen. De ene keer na 15 minuten, de andere keer na 45.

Nu heb ik 2 zaken waar ik mee zit:

- Een videokaart die soms last heeft van wat artifacts, maar niet super erg, maar soms toch irritant. Nu heb ik deze al een beetje underclocked en de fan ervan wat harder gezet en dan valt het mee en de temperatuur blijft tijdens het gamen zo rond de 55 graden hangen, met pieken richting de 60 graden. Moet kunnen lijkt mij?

- Na dus eerst heel lang gedacht te hebben dat het aan die videokaart lag, kwam ik via wat topics hier op veel voedingsproblemen. Dus ik even de voltages gecheckt, maar ik heb daar weinig verstand van, dus ik hoop op jullie hulp daarbij.

Als m'n pc gewoon idle draait heb ik de volgende voltages:

VCORE: 1,20V
+3,3V: 3,39V
+5V: 5,08
+12V: 11,19V
-12V: 2,61V
-5V: 4,25V
+5VSB: 5,56V
VBAT: 3,18V

Tijdens het gamen wijkt het niet veel hiervan af.

Wat ik er ook nog bij moet melden is dat áls de PC uit valt, ik 'm niet direct weer aan kan krijgen. Ik moet 'm ff een tijdje uit laten en na een paar minuten kan ik 'm wel weer aanzetten.

Trek ik aan het juiste eind als ik concludeer dat de voeding het probleem is?

Specs:
Mainboard Asrock 4COREDUAL-SATA2
Intel Core 2 Duo E8400 - 3.00Ghz
2 GB DDR2
Radeon X1950 Pro (512 MB)
ST3250620AS Barracuda 7200.10 SATA 3.0Gb/s 250-GB
Maxtor 6Y160P0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
DVD-RW en DVD-ROM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Je +12 te laag, en je +5 is te hoog, kijk maar even hier Jij hebt een ATX voeding. Mag ik vragen wat voor merk/type voeding je hebt? Het zou (zolang je voltmeters kloppen) inderdaad goed je voeding kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Niekleair op 16-03-2010 19:23 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal vergeten te melden, excuses.

Het is een Procase CRS2051 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
normaal zou een 500wat voeding sterk genoeg moeten zijn om jouw systeem te kunnen trekken.. kun je niet van een vriend/kennis even een voeding lenen om te kijken of je probleem met een andere voeding verholpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 14:23
Mag ik vragen hoe jij de voltage lijnen heb gemeten, als je deze via een programma op je pc heb gemeten hoeven ze niet te kloppen. Met bijv Everest zijn mijn 12 volt lijnen 15 volt in idle en 10 volt in stress. Hang ik er een multimeter aan zijn deze gewoon 12 volt.

En heb jij toevallig de club 3d videokaart
en dan met deze koeler?
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/club3d-x1950pro-passive-cooling-3.jpg
Ik heb ook 1 zo'n kaart hier liggen en die zorgde bij 58-60 graden voor uitvallende pc. Ik heb er zelfs 2 gehad en die 2de had het zelfde probleem.

Dit heb ik gecontroleerd door met een programma de temperatuur in de gaten te houden en een a4tje voor de fan houden om hem even goed warm te krijgen. ik kon het bij beide kaarten herhalen, de 58-60 graden viel de pc uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Rafarion op 16-03-2010 19:56 ]

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rafarion schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:52:
Mag ik vragen hoe jij de voltage lijnen heb gemeten, als je deze via een programma op je pc heb gemeten hoeven ze niet te kloppen. Met bijv Everest zijn mijn 12 volt lijnen 15 volt in idle en 10 volt in stress. Hang ik er een multimeter aan zijn deze gewoon 12 volt.

En heb jij toevallig de club 3d videokaart
en dan met deze koeler?
Ik heb ze met SpeedFan gemeten, heb hier geen multimeter bij de hand, dus dat kan ik zo 1,2,3 niet doen. Everest geeft wel ook dezelfde voltages aan.

De videokaart is geen Club3D, uit m'n hoofd is het een Sapphire, maar ik zal het eens in de gaten houden.

Daarnaast heb ik geen voeding te leen, die zou ik dan moeten kopen en dus wil ik eerst zeker weten dat die de oorzaak is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:53
Ik had hier eerst ook last van en dit bleek aan windows te liggen na een nieuwe installatie is mijn pc nooit meer uitgevallen tijdens het gamen dus probeer dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebasmac schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 08:00:
Ik had hier eerst ook last van en dit bleek aan windows te liggen na een nieuwe installatie is mijn pc nooit meer uitgevallen tijdens het gamen dus probeer dat is
Ik heb dat nog niet zo heel lang geleden gedaan ivm een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:53
probeer het is gewoon eens opnieuw te installeren maar dan windows XP of 7 en niet windows Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je 12 volt lijn is echt veel te laag; tijd voor een nieuwe voeding.
Een grafische kaart die aan het doodgaan is (artifacts zonder temperatuur probleem) is natuurlijk sowieso een puntje om naar te kijken.
Een pc met een stuk(gaand) onderdeel icm een te lage 12v lijn die af en toe uitvalt.. tsja, ik zou het wel weten.
Voeding sowieso vervangen (11,19 volt is vragen om problemen) en de gpu zou ik ook vervangen / rma sturen voor zover er garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
-Voeding eerst nameten voordat je hem vervangt.
-Leen een voeding om te testen.
-Artifacts bij videokaart, kontroler eens de warmte geleidende pasta van je koelblok van je videokaart, of dit niet opgedroogd is(indien dit los te halen is). Of meerdere oude drivers proberen. Of je videokaart is kapot aan het gaan.
Zie overclock forum voor test software on je pc te stressen, en om te kijken of hij uitvalt.
Pagina: 1