Het onnodig reageren op een eerste posting voor karma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Wat mij opvalt is dat heel veel mensen altijd op de eerste posting op een nieuwsitem. Op deze manier al zijn zij later komen zij toch (bijna) bovenaan. Ik vind dit irritant gedrag, het zijn heel vaak dezelfde mensen en het voegt vaak helemaal niets toe op de reactie van iemand maar het zijn vaak opzichzelfstaande topics. Dit is duidelijk om karma te genereren en nergens anders voor. Daarom vind ik dat de "tijdsmethode" waarin postings gesorteerd zijn ook moet gelden op reakties. Dus de reaktie gewoon ergens onderaan waar hij hoort met een hypelink erboven zodat ik kan zien waarop het een reaktie is oid.
Of je moet heel goed en duidelijk modereren en mensen die hier herhaaldelijk zich schuldig aanmaken bestraffen met karmapunten eraf oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Meestal worden nodeloze FiPo's met -1 bestraft, waardoor de poster automatisch karma-aftrek krijgt.

Kwaad straft zichzelf ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

@Matis: Het gaat niet om FiPo's, maar om reacties op FiPo's, zodat iemand iets zinnigs kan zeggen wat al eerder gezegd is, maar dan toch bovenaan de reacties-thread staat. Zo krijgt-ie karma, terwijl-ie gewoon informatie van iemand anders aan het copy-pasten is.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Mad Marty schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:39:
@Matis: Het gaat niet om FiPo's, maar om reacties op FiPo's, zodat iemand iets zinnigs kan zeggen wat al eerder gezegd is, maar dan toch bovenaan de reacties-thread staat. Zo krijgt-ie karma, terwijl-ie gewoon informatie van iemand anders aan het copy-pasten is.
dat is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ook worden nodeloze reacties op nodeloze FiPo's net zo hard (soms zelfs harder) bestraft. Ik denk niet dat dat te bestraffen valt, zolang er geen racistische / kwetsende berichten geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Matis schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:42:
Ook worden nodeloze reacties op nodeloze FiPo's net zo hard (soms zelfs harder) bestraft. Ik denk niet dat dat te bestraffen valt, zolang er geen racistische / kwetsende berichten geplaatst worden.
Het gaat hier om reacties die in principe nuttig zijn, maar iets herhalen wat al eerder gezegd is. Blijkbaar heeft niet iedereen door dat deze reacties later gepost zijn omdat ze hoger staan en daarom worden ze niet als nutteloos gezien.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Als ik modereer dan kijk ik hoe een child zich verhoudt op de parent. Als die verhouding kant nog wal raakt, dan zie ik het ook als een verkapte FiPo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Matis schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:49:
Als ik modereer dan kijk ik hoe een child zich verhoudt op de parent. Als die verhouding kant nog wal raakt, dan zie ik het ook als een verkapte FiPo.
Kijk maar eens naar oude nieuwstopics. Op de eerste posting wordt het meest gereageerd. En je maakt mij niet wijs dat mensen alleen de eerste reaktie lezen en dan willen reageren. Ook geloof ik niet dat de eerste reaktie ook de meest inressant is. Als je dan echt inhoudelijk gaat kijken naar de reakties en de tijdslijn ernaast houdt dan zie je dat vaak het zelfde al eerder is gezegd. De reakties zijn aangepast zodat het "lijkt" alsof ze ergens op reageren maar de reaktie bestaat vaak uit meer dat op de reaktie op de voorgaande post. Analyseer de postings op nieuws maar eens voor de grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Als iemand welk vaak op de wat hogerstaande reacties reageert:

Karma boeit me niet, het is gewoon een kwestie van tijd waarom het te doen is. Het is soms best interessant om alles te lezen, maar in veel gevallen neemt het ook gewoon te veel tijd in beslag. Zeker indien er 100+ reacties voor gegaan zijn.

Ook om gewoon te willen reageren op het topic zelf en niet zozeer op een andere poster zit tweakers gewoon rot in elkaar, wil je snel reageren is het gewoon veel gemakkelijker om even op dat plus knopje te drukken dan ellenlang naar beneden te scrollen om iets toe te voegen als nieuwe reactie. Het zou al een stuk schelen als de reply box of een eventueel geminimalizeerde versie welk met de druk op een knop openklapt direct onder het nieuwsbericht en direct boven de comments zou staan.

Als laatste heb ik persoonlijk altijd de voorkeur aan sites waar de nieuwste comments bovenaan komen te staan, en oude comments wegvallen. Het is tenslotte geen forum post waar je op reageert, zet de nieuwste inzichten dan ook in de spotlights. Tweakers heeft dit half, er is de sorteer aflopend toggle.... maar je moet het per nieuwsitem keer op keer gebruiken, zou vele malen makkelijker zijn als het gewoon in je profile als preference wordt opgeslagen.

Wat ook nog wel interessant zou zijn is als de parent comments randomized worden. Het zijn toch geen reacties op elkaar, dus maakt de volgorde niets uit. First posts zijn direct zinloos geworden aangezien iedere parent comment wel een keertje first kan worden en bij de volgende page reload weer wegvalt. Geef gebruikers daarbij zelf de optie om een bepaalde comment parent te 'bookmarken' zodat deze voor hem op die post altijd bovenaan zal komen te staan (of meerdere bovenaan indien je meerdere bookmarked) en je kunt nog gemakkelijk interessante discussies binnen het topic tracken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
ik heb er lang over nagedacht en ik heb een oplossing voor het probleem. Er moet gewoon geen volle karma worden verdient met een reactie op een andere reactie. Dus de eerste reactie 100% , 2e reactie 75 % , 3e reactie 50% van karma punten. Dan zul je zien dat de eerste reacties niet helemaal bol staan van de replies van dubbele opmerkingen en onverdiend karma.

[ Voor 3% gewijzigd door terracide op 04-04-2010 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is meer iets voor TMF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

psychodude schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:14:
Ook om gewoon te willen reageren op het topic zelf en niet zozeer op een andere poster zit tweakers gewoon rot in elkaar, wil je snel reageren is het gewoon veel gemakkelijker om even op dat plus knopje te drukken dan ellenlang naar beneden te scrollen om iets toe te voegen als nieuwe reactie.
Ja, want even op de 'end' knop van je keyboard rammen is ook zo veel werk, je moet perse met je muis scrollen .

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op zich is het moderatiesysteem hier gewoon voor bedoeld. Als het echt een loze reactie is op de fipo, dan zal die loze reactie ook geen hoge score krijgen. Een 0 misschien, en anders een -1. En de score bepaalt o.a. hoeveel karma je voor die reactie krijgt. Er zijn nog meer factoren die daarin meetellen.
terracide schreef op zondag 04 april 2010 @ 08:07:
ik heb er lang over nagedacht en ik heb een oplossing voor het probleem. Er moet gewoon geen volle karma worden verdient met een reactie op een andere reactie. Dus de eerste reactie 100% , 2e reactie 75 % , 3e reactie 50% van karma punten. Dan zul je zien dat de eerste reacties niet helemaal bol staan van de replies van dubbele opmerkingen en onverdiend karma.
Hier zie ik eigenlijk niets in. Dan ga je eigenlijk het voeren van discussies op de frontpage, via de karmawaardering afstraffen en dat willen we toch niet? We willen júist dat men lekker in discussie gaat, dáár is de reactiemogelijkheid voor.

Om zo'n rigoureuze maatregel in te voeren vanwege die paar gebruikers die met opzet gaan reageren op de fipo met andermans content, vind ik veel te ver gaan. Dat lijkt mij toch een gevalletje van 'met een kanon op een mug schieten'. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 12:10

Slapstick

Me, myself or I

Cloud, de meeste die modden die beginnen aan het begin, klappen alles open en beginnen dan te lezen en tegelijkertijd te modden. Dat betekent dat dus eerst de reacties die als reactie op de fipo gekomen zijn gelezen worden en dat je die mod op waarheidsgetrouwheid, (je hebt namelijk nog niet gezien dat het directe/verkapte kopieën zijn van reacties die later komen maar eerder geplaatst zijn. Tegen de tijd dat je wel bij die reacties bent aangekomen gaat niemand meer terug om die eerste paar te her-modereren.

En het is niet echt een rigoreuze maatregel, het gaat om karma. en we weten, karma is a bitch :+

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Misschien is het dan wel een idee om postings die bijv. meer dan 3 x als informatief worden gezien naar boven te verhuizen? Ipv dat alles tijd gebaseerd is en de karmaverzamelaars zo snel mogelijk een posting neer willen zetten om bovenaan te komen, desnoods als reactie op een eerste posting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is inderdaad een idee dat op de planning staat. Een sortering op waardering in plaats van tijd. Zie ook Dirk in "Hoe kwaliteit reacties verbeteren" en deels ook Apple flamewars op de FP.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 23:06

Vae Victus

Awesome God

Wilde eigenlijk een nieuw topic over dit onderwerp openen toen ik deze tegen kwam.
Wat mij ook opvalt is dat de reacties op een eerste post vaak helemaal of weinig met de post zelf te maken hebben. Lees bijvoorbeeld deze reactie eens op de eerste post, inhoudelijk niks mis mee, wordt daarom ook goed gemodereerd maar het is eigenlijk niet echt een reactie op de eerste post. nieuws: Battlefield 3 alleen speelbaar na installatie Origin-downloadplatform

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Threadstarts met een waardering van onder de 1 een plekje omlaag knallen elke keer als iemand op de thread reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:12:
Threadstarts met een waardering van onder de 1 een plekje omlaag knallen elke keer als iemand op de thread reageert
Dan krijg je meer het Disqus-systeem, waarbij mensen met goede reacties snel bovenaan staan en na-apers zeer snel naar onderen gaan omdat die minder gemodereerd worden.

Zelf zou ik wel voorstander van zoiets zijn en aangezien het nu al een heel tijdje speelt ben ik benieuwd - wat er naast de gehighlightedt reacties - eventueel nog op stapel staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Dat lijkt me niet in alle gevallen een goede oplossing, zoals je ook ziet in het voorbeeld wat ik genoemd heb is de reactie gewoon goed. Netjes onderbouwd en niks mis mee, zo'n reactie zou je dan naar onder verplaatsen.
Lijkt me meer dat "veelplegers" hier op aangesproken moeten worden. Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid om dit in een automatisch systeem te plaatsen. Tenzij je een systeem hebt wat relevantie aan kan geven ten opzichte van eerdere posts.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

nieuws: App vertelt automobilist wanneer stoplicht op groen springt
Misschien niet helemaal passend in dit topic, maar hier zie je ook dat de discussie compleet de andere kant op gaat, over zelfrijdende auto's en autonome besturingen e.d.
De eerste echte reactie op het artikel staat nu bijna onderaan de pagina. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik hier van moet denken. De discussie is natuurlijk goed en ook zinvol/opbouwend/informatief maar gaat niet echt in op het nieuwsartikel.
Als ik er naast zit of mijn zienswijze hierover moet aanpassen hoor ik dat graag :D

[ Voor 6% gewijzigd door Vae Victus op 26-08-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Er moet echter ook niet vergeten worden, dat sommige reacties normaal een +1 beoordeling zouden krijgen (dat zie je regelmatig, dat onderaan iemand eigenlijk hetzelfde ligt als de persoon in de fipo), maar dat de fipo eigenlijk altijd een 0 of -1 krijgt.

Het is als poster, gewoon niet verstandig om als eerste een reactie te plaatsen (lettend op karma). Iemand is veel beter af als hij als tweede, derde, vierde, etc. reageert, dan als hij als eerste reageert.

Ik stel voor dat bijvoorbeeld de eerste drie reacties op een bericht alléén door een PowerMod of hoger kan worden gemodereerd. (Maar enkel bij artikelen geplaatst door de reactie, aangezien bijvoorbeeld productreview's geplaatst door gewone gebruikers weinig reacties krijgen).

[ Voor 23% gewijzigd door Uniciteit op 28-08-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vae Victus schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:22:
nieuws: App vertelt automobilist wanneer stoplicht op groen springt
Misschien niet helemaal passend in dit topic, maar hier zie je ook dat de discussie compleet de andere kant op gaat, over zelfrijdende auto's en autonome besturingen e.d.
De eerste echte reactie op het artikel staat nu bijna onderaan de pagina. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik hier van moet denken. De discussie is natuurlijk goed en ook zinvol/opbouwend/informatief maar gaat niet echt in op het nieuwsartikel.
Als ik er naast zit of mijn zienswijze hierover moet aanpassen hoor ik dat graag :D
Ik heb hier weleens over nagedacht. Misschien is het wel goed om een soort score voor een complete "thread" te berekenen, en zou het leuk zijn om te kunnen sorteren op die score zodat de hoogst gewaardeerde thread bovenaan komt. Ik heb daar nog niet echt een algoritme voor in mijn hoofd, maar dat zou berekend kunnen worden aan de hand van de score van de reactie en de "diepte" qua nesting.

Dan zouden ook off-topic discussies nog wel een kans krijgen of een probleem zijn, maar dat zou zichzelf in de meeste gevallen kunnen reguleren.

Een youtube achtige oplossing van een rating die gebaseerd is op het aantal moderaties en de gemiddelde waardering lijkt me ook wel een idee. Dat er dus een optie komt om de "beste" reacties écht in de spotlight te zetten (boven alle andere reacties) en zo ook een late reactie die wel héél goed is uitgewerkt ook de aandacht krijgt die hij verdient.
Pagina: 1