[Multiroom Audio] - Aankoop hulp gevraagd! (versterkers)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackkel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2024
Beste mede Tweakers,

Ik ben in het proces om een multiroom audio systeem aan te leggen. Nu ben ik op zoek naar een (of meerdere) versterker(s) om het zooitje aan te sturen.
Het gaat om 6 zones totaal, die individueel moeten worden kunnen aangestuurd:
4 zones met 2 luidsprekers.
2 zones met 4 luidsprekers.
(luidsprekers van Nom./Muziekvermogen: 60W/110W - 87db - 8 Ohm)

Aansturing door Sonos of Logitech lijkt mij het mooiste..

Mijn ideeën zijn:
- Sonos (ZP-120) kan naar mijn mening, maar is vrij kostbaar (min €3000 excl. remote(s), als ik de twee zones met 4 luidsprekers aanstuur met 1 unit, vrij zwaar voor de Sonos versterker).. Heeft het überhaupt zin om te kijken naar alternatieven (i.v.m. kosten)?
- Alternatief meerdere versterkers met een standy+trigger(sensing?) + Sonos ZP-90/Logitech Squeezebox Receiver units.
- Of multizone versterker met meerdere Zp90/Receiver units.

Kortom mijn vraag luidt: Hoe zouden jullie dit aansturen? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Jackkel op 15-03-2010 14:18 . Reden: Ohm's vergeten.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:59
Jackkel schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:17:

Mijn ideeën zijn:
- Sonos (ZP-120) kan naar mijn mening, maar is vrij kostbaar (min €3000 excl. remote(s), als ik de twee zones met 4 luidsprekers aanstuur met 1 unit, vrij zwaar voor de Sonos versterker).. Heeft het überhaupt zin om te kijken naar alternatieven (i.v.m. kosten)?
- Alternatief meerdere versterkers met een standy+trigger(sensing?) + Sonos ZP-90/Logitech Squeezebox Receiver units.
- Of multizone versterker met meerdere Zp90/Receiver units.

Kortom mijn vraag luidt: Hoe zouden jullie dit aansturen? :?
Ik denk dat je eerste optie het optie het best bestuurbaar blijft.
Andere opties werken ook wel, maar daar zal je je vrij snel aan gaan ergeren dat het niet goed werkt, of je laat sowieso door je hele huis altijd alles aan staan...

Het is niet goedkoop, maar Sonos werkt wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Uhm misschien een mac mini voor de cd's en music storage (music server dus 500 euro voor de mac mini ex scherm). Iphone of Ipod touch (vanaf 190 euro oid) voor de aansturing (de remote app van de appstore) en een airport express (4 * 89euro in jouw geval) in elke ruimte om de spreakers op aan te sluiten. Optisch geluid kan ook op die dingen. Kom je inclusief de mac mini en ipod denk ik wel rond de 1200 euro uit. Is weer een stuk minder dan de 3000 euro waar je het in de TS over hebt.

Nadeel is wel dat je Itunes moet gebruiken en bijkomende nadeel is dat je dan nog geen boxen/versterker hebt in elke ruimte)

Bijkomstigheid is nu dat je in ieder geval ook goed wifi hebt door het hele huis! Daarnaast kan je ook draadloos printen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizzy op 15-03-2010 16:13 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Gizzy schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:11:
Uhm misschien een mac mini voor de cd's en music storage (music server dus 500 euro voor de mac mini ex scherm). Iphone of Ipod touch (vanaf 190 euro oid) voor de aansturing (de remote app van de appstore) en een airport express (4 * 89euro in jouw geval) in elke ruimte om de spreakers op aan te sluiten. Optisch geluid kan ook op die dingen. Kom je inclusief de mac mini en ipod denk ik wel rond de 1200 euro uit. Is weer een stuk minder dan de 3000 euro waar je het in de TS over hebt.

Nadeel is wel dat je Itunes moet gebruiken en bijkomende nadeel is dat je dan nog geen boxen/versterker hebt in elke ruimte)

Bijkomstigheid is nu dat je in ieder geval ook goed wifi hebt door het hele huis! Daarnaast kan je ook draadloos printen.
Als ik de ts goed begrijp, heeft hij al luidsprekers, dus zou je met de airport express nog voor elke ruimte een versterker nodig hebben...
Dan is de bediening bijna hetzelfde als sonos, alleen heb je daarmee wel de versterkers allemaal al.

En Sonos kan je ook heel goed met je I-phone bedienen. Scheelt weer een remote van sonos die € 499,00 kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

Maarce schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:21:
[...]

En Sonos kan je ook heel goed met je I-phone bedienen. Scheelt weer een remote van sonos die € 499,00 kost...
Een Iphone is duurder dan 499 euro....

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Wellicht werkt een ipod touch ook, kan je de meeste apps ook voor gebruiken en die is een stuk goedkoper.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Mystikal schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:22:
[...]

Een Iphone is duurder dan 499 euro....
Klopt, maar met een abo niet, en veel mensen hebben er al een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackkel
Bedankt voor de input tot nu toe!
Inderdaad zitten er overal speakers, welke op een centraal punt kunnen worden aangesloten.

Een iphone en ipod touch zijn in het bezit en kunnen op alle, nu 3, genoemde systemen werken.. Qua remotes moet het dan ook wel loslopen.. Het probleem zit in de versterking. Zoals het ik nu begrijp is het Sonos systeem waarschijnlijk het beste systeem.

Heeft iemand ervaring met de ZP-120? Met name aansturing van 4 luidsprekers op 1 unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Jackkel schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:08:
Bedankt voor de input tot nu toe!
Inderdaad zitten er overal speakers, welke op een centraal punt kunnen worden aangesloten.

Een iphone en ipod touch zijn in het bezit en kunnen op alle, nu 3, genoemde systemen werken.. Qua remotes moet het dan ook wel loslopen.. Het probleem zit in de versterking. Zoals het ik nu begrijp is het Sonos systeem waarschijnlijk het beste systeem.

Heeft iemand ervaring met de ZP-120? Met name aansturing van 4 luidsprekers op 1 unit?
De ZP-120 heb ik hier op een aantal plaatsen met 4 luidsprekers werkend.
De digitale versterker die Sonos gebruikt is sterk genoeg om dit aan te kunnen. Let er wel op dat hij dan iets warmer wordt, dus houd rekening met genoeg koeling op de plaats waar ze staan.

Nog een leuke om rekening mee te houden is, dat de remote van Sonos zelf contact maakt via ad-hoc naar de spelers zelf.
Als je een ipod/iphone gebruikt maakt die contact via het netwerk, hier heb je een veel beter bereik mee, wel zo handig als je alle spelers op een centrale plek plaatst. Anders zit je nog vast aan een aantal zonebridges die je dan bedraad aan moet sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackkel
Dank jullie voor de ideeën, de keus is uiteindelijk toch maar gevallen op Sonos. Ik heb in eerste instantie de helft aangesloten en ik moet zeggen: Wat een mooi systeem! _/-\o_ :9~

Nog een vraag aan Maarce..
Maarce schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:16:
[...]

De ZP-120 heb ik hier op een aantal plaatsen met 4 luidsprekers werkend.
De digitale versterker die Sonos gebruikt is sterk genoeg om dit aan te kunnen. Let er wel op dat hij dan iets warmer wordt, dus houd rekening met genoeg koeling op de plaats waar ze staan.
Hoe heb jij de luidsprekers aangesloten? Parallel of in serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Jackkel schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:21:

Nog een vraag aan Maarce..

[...]

Hoe heb jij de luidsprekers aangesloten? Parallel of in serie?
Ze staan hier parallel aangesloten... Dan gaat de weerstand iets omlaag, maar dat kan de Sonos versterker goed hebben.
Pagina: 1