Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik heb sinds een maand of 4 dit systeem:
- GigaByte GA-P31-ES3G
- Core2Duo E7400
- Corsair 4GB DDR2-1066 TWIN2X4096-8500C5C
- be quiet! Straight Power BQT E6-350W (lijkt me ruim voldoende)
Deze heeft echter altijd een probleem met het coldbooten gehad. Aangezien dit nu (hij heeft een tijdje niks gedaan) toch wel irritant wordt, wil ik het eens gaan oplossen. Het probleem is dat als je hem de eerste keer aanzet gaat hij zo'n 4 van de 5 keer niet aan. Uitzetten en weer aanzetten en hij boot gewoon door.

Na een seconde of 4 verschijnt het POST scherm. Hier staat dan Memory Testing: 4194304K OK. Vervolgens verschijnt na een halve seconde (of niet) 'Memory runs at dual channel interleaved'. Als dit niet verschijnt kan je zo lang wachten als je wilt, maar hij boot niet meer verder.

Op het internet en GoT lees ik dat de voltages verhoogt moeten worden. Het memoryvoltage heb ik al op +0.2V ingesteld in het BIOS (dat zou dan 2.0V moeten zijn?). Ik heb geen flauw idee met hoeveel ik het FSB voltage zou moeten verhogen (zonder de processor kapot te maken), en of dat uberhaupt gaat helpen. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Overigens staat er nog de originele BIOS-versie op. Ik kan wel proberen hem te flashen naar een nieuwe versie, maar ik ben bang dat hij dan moet rebooten, niet wil booten en m'n BIOS naar de kloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
\[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 4
Misschien vind je daar de oplossing, daar staat redelijk veel info.
Denk zelf dat er iets mis is met je geheugen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Oh ja, ben ik nog vergeten te melden: memtest86+ kan geen enkele error vinden in het geheugen (na 2 uur te hebben gedraaid).

In dat topic kan ik verder geen coldboot problemen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het memory voltage moet op +0,3, want deze modules willen 2,1V verder even de timings handmatig instellen op 5-5-5-15. evenals de frequentie van je geheugen.

maak anders even een foto van je bios tabblad met cpu/mem instellingen, dan kunnen we eens kijken of er iets inconsistents in zit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
wat voor videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
nedernakker schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:26:
het memory voltage moet op +0,3, want deze modules willen 2,1V verder even de timings handmatig instellen op 5-5-5-15. evenals de frequentie van je geheugen.

maak anders even een foto van je bios tabblad met cpu/mem instellingen, dan kunnen we eens kijken of er iets inconsistents in zit.
Memory voltage heb ik op +0,3 gezet, maar dat heeft niks geholpen. Frequentie van geheugen staat op auto, met daaronder 1066 (zie foto), wat mij ook de goed lijkt. Handmatig de System Memory Multiplier op 4.0+ zetten geeft dezelfde output, dus maakt niks uit lijkt me. Timings kan ik niet instellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b9ffdf4b38ab/4b9ffdf4b3107-DSCN4173.thumb.jpg
(camera was bewogen, maar is nog wel leesbaar).
Dat is een goedkope NVidia kaart, volgens mij een X100LE. WIl morgen het exacte typenummer nog wel even opzoeken. Wordt verder ook niet gebruikt om te gamen of andere zware grafische dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou die performance enhance ook even van turbo afhalen. weet niet wat voor opties je nog meer hebt, auto of disabled, iig, geen turbo.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
memtest 1x voor 2 uur draaien is eigenlijk niet genoeg om het geheugen goed te testen, als je het helemaal goed wilt doen zou je eigenlijk een aantal runs moeten doen van een uur of 8.

Heb je wel eens geprobeerd om met 1 reepje geheugen te draaien?

Je geheugen staat trouwens niet op de QVL van het mobo

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 10:40
Probeer idd eens wat Rupie zegt, met 1 reepje geheugen ipv 2. Het kan best zijn dat je mobo er niet gelukkig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
En zomaar opeens doet hij het weer :o De laatste 10 boots gingen goed, zonder dat ik ook maar iets aande instellingen heb gewijzigd :?

Mocht het weer mis gaan zal ik het eens met een reepje geheugen proberen. Ik bedenk me dat ik ook nog ValueRAMs heb, dus daar zal ik het ook eens mee proberen dan.
Pagina: 1