Hoi allemaal!
Mijn naam is Jeroen, ik studeer informatica in Eindhoven en daarnaast houd ik me met van alles bezig; alles wat met computers en elektronica te maken heeft valt binnen mijn interessegebied. Ik vind het leuk om te DIYen, en ben dus ook al jaren fan van casemodden. Zelf heb ik nog niet veel noemenswaardigs gedaan, op een aantal doos-pc's, een paar modjes om dingen in hele oude kasten te passen waar ze niet horen en mijn pc kast voorzien van uv-blauwe dingetjes na.
Deze keer wil ik wel iets een beetje anders gaan doen. Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar draaien van 'yet another' NES-pc. De bedoeling is om een complete PC is de behuizing van een oude Nintendo te bouwen. Andere mensen hebben dit al eerder gedaan, maar voor zover ik heb gezien nog nooit met een beetje redelijke specs. Ik wil de onderstaande spullen in de NES gaan proppen, en ik denk nu al te weten dat dat niet 1-2-3 gaat lukken. Een uitdaging dus!
J&W Minix AM2+ mini-itx mobo
AMD Phenom II X3 705e (2.5Ghz) proc
XFX 1GB HD 4870 graka
2GB DDR2 sodimms
OCZ StealthXStream 500W voeding
(voorlopig) een oude 2.5" sata schijf uit mijn laptop

Ik heb voor deze hardware gekozen omdat ik geen andere pc heb behalve mijn >3 jaar oude laptop, dus het moet wel iets zijn wat beter draait dan dat (2.4Ghz C2D, 8800M GT).
Nadat ik de boel binnen had ben ik het even gaan testen natuurlijk. Helaas heb ik de RAM nog niet binnen dus moet ik het doen met een enkele oude halve gig, wat natuurlijk met Win7 totaal niet vooruit te branden is. 3DMark Vantage komt uit m'n hoofd op zo'n 30k terecht, ik zal het nog een keer draaien aangezien ik vergeten ben screens te maken of op te slaan. Het zag er goed uit in ieder geval!
Nu, hoe ga ik dit in een NES stoppen?
Ik wist van te voren al dat de voeding echt niet in de case ging passen. Ik was van plan om de kabels daarvan te verlengen, en de voeding gewoon extern ergens uit het zicht neer te leggen. Daar zit dus ook geen verlichting in.
Het bovenstaande heb ik vandaag grotendeels gerealiseerd:

Wat je hier ziet is de voeding (rechts) met daaruit een stel rubberen kabels van ongeveer 130cm die weer teruglopen naar het mobo (links). Op de foto ben ik aan het testen of alle verbindingen nog werken, en ja hoor! Wonder boven wonder, het werkt. Ik ken nu alle ATX kleurtjes uit mn hoofd.
Ik heb de voeding al dichtgemaakt zonder daar foto's van te maken, omdat de accu toen helaas leeg was. Ik moet de kabels nog wel sleeven dus foto's van de binnenkant krijgen jullie nog tegoed
Ondertussen ben ik aan het nadenken over de andere kant van de voedingskabels. In de eerste instantie was ik van plan ze vast te solderen aan een stukje printplaat en zo te verdelen over de oude kabels, maar toen bedacht ik me dat hij dan wel erg permanent aan de NES behuizing vastzat, wat niet echt handig is bij het bewerken daarvan. Ik denk aan iets met kroonsteentjes, maar weet niet precies hoe ik dat netjes en een beetje afgewerkt ga maken. Ik heb een stel printkroonsteentjes gehaald, maar die pinnen zijn te dik voor de rasterprints die ik heb.

Verder ga ik de grafische kaart op een revolutionaire manier inbouwen: niet loodrecht op het moederbord, maar parallel! holy shit. Hiertoe heb ik ook de hele platte CPU koeler gekocht (deze is echt plat). De riser is ondertussen ook binnen. Het gaat om de 7cm flexible riser voor PCI-e x16 van LinITX.co.uk. Verzending was vlot, en hij is erg stevig, maar dat mag ook wel voor dat geld. Hier zijn wat foto's van hoe het er bij ligt:

Probleem 2: De graka is te dik, de NES is te plat. Het gaat echt niet passen, en als het al zou passen dan zou er geen lucht bij kunnen.
Mogelijke oplossing: Laat de koeler van de graka uitsteken uit de bovenkant van de NES.
Dat ding is namelijk niet echt lelijk, en ik had al bedacht om de boel enigszins een donker-rood thema te geven, vandaar ook de naam een beetje.
Verder: De powerknop. Het is natuurlijk verplicht om de bestaande powerknop van de NES te gebruiken (wat anders?). De knop is echter zo een die ingedrukt blijft (net als een balpen), dus dat is niet handig. De resetknop er naast echter niet. Abracadabra, omgewisseld!
Probleem 3: Het moederbord gaat niet passen als de power en reset knoppen er beide in zittien.
Oplossing: Laat de resetknop eruit, en plak alleen het kapje ervan vast in de case zodat het lijkt of hij er gewoon nog zit

Op de bovenstaande foto is ook meteen een ander probleem duidelijk: Hoe ga ik het allemaal in de NES case bouwen. Het meest logische lijkt om het zoals het er een paar foto's terug voor ligt, gewoon in de NES case te stoppen en dicht te maken, al dan niet met uitstekende VGA cooler. Een van de problemen die je hier kan zien is dat er van die gleuven zitten voor draden oid. Die zal ik er voor de ruimte uit moeten dremelen, maar dan zitten er spleten in de bodem.
Sowieso is het niet super om het moederbord gewoon op het plastic te leggen. Volgens mij is het voor EMI erg gunstig om een metalen onderplaat te hebben voor het moederbord. Daar moet ik dus ook nog wat op verzinnen wat snel en goed kan en ook niks kortsluit. Dan kom ik meteen ook met het probleem van waarmee ik het moederbord omhoog houd, de gewoonlijke schroefgaten voor moederborden zitten hier niet in. Misschien toch maar de bodem van een andere ATX kast pakken, tenminste, als mini-itx daarmee compatible is. Er is trouwens ook nog een probleem:

Als ik het moederbord op de bodem monteer dan zal ik iets moeten verzinnen voor deze schuine rand. het moederbord zal er moeten uitsteken, wat lelijk en van alles en nog wat is. Bovendien zou ik dan een aanzienlijk stuk van het klepje uit de bovenkant moeten zagen waardoor daar eigenlijk niks nuttigs meer van te maken is, wat jammer zou zijn van zo'n handig klepje.
De simpele oplossing zou zijn om alles 'op zijn kop' op de bovenkant te monteren. Dat zou logischer zijn, behalve dat dan de uitstekende koeler uit de bodem zou steken, wat niet echt mooi is. Een andere oplossing is om het moederbord wat naar binnen te schuiven, maar zoals je kunt zien is er weinig/geen ruimte daarvoor:

Er moeten namelijk ook nog kabels achterin de videokaart, en de videokaart schuift altijd mee met het moederbord.
Toen was mijn tekst op, maar hier nog een foto van het moederbord in de case:

Belangrijke updates:
Jeroen in "[CiP] DarkNES"
[ Voor 57% gewijzigd door Jeroen op 05-04-2010 22:08 ]
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."