[CiP] DarkNES

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1S43x.png

Hoi allemaal!

Mijn naam is Jeroen, ik studeer informatica in Eindhoven en daarnaast houd ik me met van alles bezig; alles wat met computers en elektronica te maken heeft valt binnen mijn interessegebied. Ik vind het leuk om te DIYen, en ben dus ook al jaren fan van casemodden. Zelf heb ik nog niet veel noemenswaardigs gedaan, op een aantal doos-pc's, een paar modjes om dingen in hele oude kasten te passen waar ze niet horen en mijn pc kast voorzien van uv-blauwe dingetjes na.

Deze keer wil ik wel iets een beetje anders gaan doen. Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar draaien van 'yet another' NES-pc. De bedoeling is om een complete PC is de behuizing van een oude Nintendo te bouwen. Andere mensen hebben dit al eerder gedaan, maar voor zover ik heb gezien nog nooit met een beetje redelijke specs. Ik wil de onderstaande spullen in de NES gaan proppen, en ik denk nu al te weten dat dat niet 1-2-3 gaat lukken. Een uitdaging dus!

J&W Minix AM2+ mini-itx mobo
AMD Phenom II X3 705e (2.5Ghz) proc
XFX 1GB HD 4870 graka
2GB DDR2 sodimms
OCZ StealthXStream 500W voeding
(voorlopig) een oude 2.5" sata schijf uit mijn laptop

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qZP5u.png
Ik heb voor deze hardware gekozen omdat ik geen andere pc heb behalve mijn >3 jaar oude laptop, dus het moet wel iets zijn wat beter draait dan dat (2.4Ghz C2D, 8800M GT).

Nadat ik de boel binnen had ben ik het even gaan testen natuurlijk. Helaas heb ik de RAM nog niet binnen dus moet ik het doen met een enkele oude halve gig, wat natuurlijk met Win7 totaal niet vooruit te branden is. 3DMark Vantage komt uit m'n hoofd op zo'n 30k terecht, ik zal het nog een keer draaien aangezien ik vergeten ben screens te maken of op te slaan. Het zag er goed uit in ieder geval! :*)

Nu, hoe ga ik dit in een NES stoppen?

Ik wist van te voren al dat de voeding echt niet in de case ging passen. Ik was van plan om de kabels daarvan te verlengen, en de voeding gewoon extern ergens uit het zicht neer te leggen. Daar zit dus ook geen verlichting in.

Het bovenstaande heb ik vandaag grotendeels gerealiseerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MFWGW.png
Wat je hier ziet is de voeding (rechts) met daaruit een stel rubberen kabels van ongeveer 130cm die weer teruglopen naar het mobo (links). Op de foto ben ik aan het testen of alle verbindingen nog werken, en ja hoor! Wonder boven wonder, het werkt. Ik ken nu alle ATX kleurtjes uit mn hoofd.

Ik heb de voeding al dichtgemaakt zonder daar foto's van te maken, omdat de accu toen helaas leeg was. Ik moet de kabels nog wel sleeven dus foto's van de binnenkant krijgen jullie nog tegoed :)

Ondertussen ben ik aan het nadenken over de andere kant van de voedingskabels. In de eerste instantie was ik van plan ze vast te solderen aan een stukje printplaat en zo te verdelen over de oude kabels, maar toen bedacht ik me dat hij dan wel erg permanent aan de NES behuizing vastzat, wat niet echt handig is bij het bewerken daarvan. Ik denk aan iets met kroonsteentjes, maar weet niet precies hoe ik dat netjes en een beetje afgewerkt ga maken. Ik heb een stel printkroonsteentjes gehaald, maar die pinnen zijn te dik voor de rasterprints die ik heb.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kdrNB.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A3Mlq.png

Verder ga ik de grafische kaart op een revolutionaire manier inbouwen: niet loodrecht op het moederbord, maar parallel! holy shit. Hiertoe heb ik ook de hele platte CPU koeler gekocht (deze is echt plat). De riser is ondertussen ook binnen. Het gaat om de 7cm flexible riser voor PCI-e x16 van LinITX.co.uk. Verzending was vlot, en hij is erg stevig, maar dat mag ook wel voor dat geld. Hier zijn wat foto's van hoe het er bij ligt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7C52d.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nrvHU.png

Probleem 2: De graka is te dik, de NES is te plat. Het gaat echt niet passen, en als het al zou passen dan zou er geen lucht bij kunnen.

Mogelijke oplossing: Laat de koeler van de graka uitsteken uit de bovenkant van de NES.

Dat ding is namelijk niet echt lelijk, en ik had al bedacht om de boel enigszins een donker-rood thema te geven, vandaar ook de naam een beetje.

Verder: De powerknop. Het is natuurlijk verplicht om de bestaande powerknop van de NES te gebruiken (wat anders?). De knop is echter zo een die ingedrukt blijft (net als een balpen), dus dat is niet handig. De resetknop er naast echter niet. Abracadabra, omgewisseld!

Probleem 3: Het moederbord gaat niet passen als de power en reset knoppen er beide in zittien.

Oplossing: Laat de resetknop eruit, en plak alleen het kapje ervan vast in de case zodat het lijkt of hij er gewoon nog zit :+ Links op de foto hieronder zie je de power en resetknoppen zitten, waar de rechter (reset) knop alleen met plakband aan de case zit. Zoals je verder naar beneden zult zien met het moederbord zal van het metalen draagbalkje een stuk af moeten wil het passen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4ptyC.png

Op de bovenstaande foto is ook meteen een ander probleem duidelijk: Hoe ga ik het allemaal in de NES case bouwen. Het meest logische lijkt om het zoals het er een paar foto's terug voor ligt, gewoon in de NES case te stoppen en dicht te maken, al dan niet met uitstekende VGA cooler. Een van de problemen die je hier kan zien is dat er van die gleuven zitten voor draden oid. Die zal ik er voor de ruimte uit moeten dremelen, maar dan zitten er spleten in de bodem.

Sowieso is het niet super om het moederbord gewoon op het plastic te leggen. Volgens mij is het voor EMI erg gunstig om een metalen onderplaat te hebben voor het moederbord. Daar moet ik dus ook nog wat op verzinnen wat snel en goed kan en ook niks kortsluit. Dan kom ik meteen ook met het probleem van waarmee ik het moederbord omhoog houd, de gewoonlijke schroefgaten voor moederborden zitten hier niet in. Misschien toch maar de bodem van een andere ATX kast pakken, tenminste, als mini-itx daarmee compatible is. Er is trouwens ook nog een probleem:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X23Gj.png

Als ik het moederbord op de bodem monteer dan zal ik iets moeten verzinnen voor deze schuine rand. het moederbord zal er moeten uitsteken, wat lelijk en van alles en nog wat is. Bovendien zou ik dan een aanzienlijk stuk van het klepje uit de bovenkant moeten zagen waardoor daar eigenlijk niks nuttigs meer van te maken is, wat jammer zou zijn van zo'n handig klepje.

De simpele oplossing zou zijn om alles 'op zijn kop' op de bovenkant te monteren. Dat zou logischer zijn, behalve dat dan de uitstekende koeler uit de bodem zou steken, wat niet echt mooi is. Een andere oplossing is om het moederbord wat naar binnen te schuiven, maar zoals je kunt zien is er weinig/geen ruimte daarvoor:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CIUNx.png

Er moeten namelijk ook nog kabels achterin de videokaart, en de videokaart schuift altijd mee met het moederbord.

Toen was mijn tekst op, maar hier nog een foto van het moederbord in de case:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ib2Zk.png

Belangrijke updates:

Jeroen in "[CiP] DarkNES"

[ Voor 57% gewijzigd door Jeroen op 05-04-2010 22:08 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik neem hem in behandeling, maar de foto's zul je sowieso moeten resizen. Een topic vol met foto's van vol formaat wordt erg traag. Vandaar ook de rode balk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bedankt, afbeeldingen zijn intussen kleiner conform de FAQ en klikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Prima. Hij is ook akkoord :) Dus van SeM->CM

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Jeroen schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:15:
...Een vraag waar ik mee zit is dit: Is het gewenst om aan de moederbordkant twee dezelfde soort draden met elkaar te verbinden? Bijvoorbeeld alle GND draden? Ik weet niet precies waar dit invloed op heeft, heeft iemand daar verstand van?...
Vaak zal dat geen verschil maken, tenzij in het uitzonderlijke geval dat men gebruik maakt van "sense wires". Dan zal men niet in de voeding zelf de spanning gaan controleren, maar zo dicht mogelijk bij de verbruiker, zodat spanningsverlies in de draden geen verschil maakt. Als men dat toepast zal je doorgaans zien dat een dun draadje samen met een dikkere draad aan een pin verbonden is.
De netste manier om daarmee om te gaan is de sense wire (dat dunne draadje) vlakbij het moederbord aan de andere aansluitingen te verbinden, maar het zal nauwelijks verschil maken als je die toch iets eerder samenneemt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

als je die cooler laat uitsteken kan je er ook een soort van lucht happer van maken

Afbeeldingslocatie: http://admin.wat-communicatie.nl/foto/luchtge/1200521508.jpg

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
wâldpyk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:58:
als je die cooler laat uitsteken kan je er ook een soort van lucht happer van maken

[afbeelding]
Ja :) Het idee was ook dat het daarop zou lijken. De koeler heeft ook wel een gestroomlijnde vorm dus ik dacht dat ik hem voorlopig zo zou houden, en misschien later hem iets anders maken.

Ik heb ook een kleine update toegevoegd aan de startpost.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen op 16-03-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

ff wat fotos van mij NES

Afbeeldingslocatie: http://94.100.116.109/803300001-803350000/803346501-803346600/803346573_5_rt2F.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.116.75/803300001-803350000/803346501-803346600/803346593_5_okUz.jpeg

de onderste foto die letters is het logo van nintendo met leds er achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 10:10

kauko12

No risk, No fun

Leuk project ik ben zelf bezig met de xbox360 mod en daar was de voeding ook al een probleem. Ik ga em ook extern maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Jeroen schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:15:
Sowieso is het niet super om het moederbord gewoon op het plastic te leggen. Volgens mij is het voor EMI erg gunstig om een metalen onderplaat te hebben voor het moederbord.
Het probleem hiermee is dat ik geen donorkast meer heb, en niet echt een nieuwe wil kopen. Als iemand nog een bruikbare mobo tray heeft die niet te dik en zwaar is (liefst super elcheapo) dan zou ik die graag overnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

ik heb er nog 1tje liggen tegen verzendkosten mag je um hebben

Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.233/903450001-903500000/903478901-903479000/903478922_5_3o1l.jpeg

[ Voor 46% gewijzigd door wâldpyk op 17-03-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
wâldpyk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:53:
Cool, je hebt meel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
Hoeveel kasten wil je? :P Heb ook nog een berg staan die tegen verzendkosten + biertje weg mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
T-!-M schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:54:
Hoeveel kasten wil je? :P Heb ook nog een berg staan die tegen verzendkosten + biertje weg mogen.
Als ik nog kastdelen nodig heb dan ben jij de eerste die het hoort :) thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
interessante mod, ben benieuw naar het uiteindelijke resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:15
grappig ;) ben zelf ook aan zo'n casemod bezig
nja bezig zo nu en dan iets eraan werken
ik houd alles onboard ;) niet zo fantastisch moederbordje heb ik erin maar dat maakt me niet uit

wat ik alleen probeer is de case zo origineel mogelijk te houden ;) en dat is tot nu toe gelukt
onder de klep zit bij mij een laptop drive en een 3.5inch HD (had beter 2.5 inch kunnen gebruiken maar die had ik toen niet tot mijn beschikking)

voor voeding heb ik een 90W mini ITX gekocht bij picco.nl welke alleen een transformator buiten de kast heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Update (1):

RAM is binnen!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zDRzg.png

Ook een pakketje van HighFlow is binnen! Ik heb een klein fannetje besteld voor de case, dat leek me wel nodig. Het is een 60mm fan, hij is lekker compact maar zou toch best veel lucht moeten verzetten en ook nog stil zijn. Ook heb ik heatshrink en sleeving voor de voedingskabels gehaald. De sleeving was 13mm, en ik wist al bijna zeker dat dit niet om de voedingskabels zou passen maar ik heb het toch geprobeerd omdat het wel kan rekken in die zin, maar ik denk toch dat het niet gaat lukken. Ik zal ze eens mailen om te kijken of ze niet toch een grotere maat kunnen krijgen, want het is wel gruwelijk mooi spul.

De bestelling was meteen in orde en verzonden, en er zat zelfs een pen en snoep bij! Ik kan echt nooit genoeg pennen hebben dus daar ben ik serieus blij mee :P Echt een aanrader voor iedere casemodder en WC'er om op zn minst eens te kijken.

Vandaag had ik heel even tijd dus ben ik begonnen met het verdeelsysteem voor de voedingskabels. Ik heb het nu zo gedaan dat ik de draden die naar de stekkers gaan per 3 of 4 in een kroonsteentje stop, en dat kroonsteentje met een paar centimeter dikke draad soldeer aan een print-kroonsteentje waar dan die voedingskabels in gaan, want die printkroonsteentjes zijn erg fijn. Ik zal er morgen foto's van posten.

Wat betreft het plan; ik heb het deze week erg druk gehad en dit hele weekend ben ik weg, volgende week is het ook redelijk druk, maar volgend weekend wil ik de pc meenemen naar een LAN. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik hoop dat het lukt om hem op zijn minst werkend te krijgen op tijd voor de LAN zaterdagmiddag. Daarna zal ik meer aandacht kunnen gaan besteden aan leuke dingetjes die ik erbij wil maken, zoals iets met verlichting, en ik ben van plan wat andere leuke elektronica erin te bouwen maar daar heb ik nog geen concrete ideeen over. Ik heb er wel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

wâldpyk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:19:
ff wat fotos van mij NES

[afbeelding]

[afbeelding]

Is die foto gemaakt met een HD2, getuige de roze zweem in het midden? :P

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

Ghost Dog schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:36:
[...]

Is die foto gemaakt met een HD2, getuige de roze zweem in het midden? :P
erger nog een lg ks360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:33
Mocht er toestemming komen; hij is al gebookmarked :D
Ziet er zeer belovend uit!

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb net HighFlow gemaild en meteen al reactie gehad :o Ze gaan grotere sleeving toevoegen aan het assortiment, dus misschien kan ik voor de LAN nog mijn voedingkabels sleeven in het mooie crimson rood van die dingen :*)
Spaiker schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:50:
Mocht er toestemming komen; hij is al gebookmarked :D
Ziet er zeer belovend uit!
_ferry_ schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:49:
Prima. Hij is ook akkoord :) Dus van SeM->CM

Succes!
:D en thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hm, dan heeft je videokaart ook 12v nodig he? (en je moet iets van een 5v relais toevoegen, dat je gpu pas aan gaat als de picopsu ook aan gaat, anders gaat t niet goed starten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:39

amaterasu

In memory of Cj

Gave mod ben benieuwd naar het eind resultaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
AlexanderB schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:50:
hm, dan heeft je videokaart ook 12v nodig he? (en je moet iets van een 5v relais toevoegen, dat je gpu pas aan gaat als de picopsu ook aan gaat, anders gaat t niet goed starten..)
Ik heb geen picopsu, maar een gewone grote 500W. Of reageerde je op een andere post..?
amaterasu schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:02:
Gave mod ben benieuwd naar het eind resultaat :D
Bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:58

Dograver

>> Insert Title Here <<

Verdorie, nu weet ik pas wat voor ei ik ben door mijn PS2 weg te doen.
Een vriend van me heeft de PS2 per ongeluk laten stuiten en mij een nieuwe PS2 gegeven.
Daar had ik in combinatie met mijn shuttle mobo best iets leuks van kunnen maken.

Maar dit ziet er tot nu toe zeker leuk uit Jeroen.
Hoe ga je de uitdaging aan met de hoogte van de videokaart?
Heb je daar al een oplossing voor?

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ow, ik heb ff scheef zitten lezen, dat was blijkbaar een reactie op BlietZ, maar die heeft geen losse graka dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Update (2):

Power bijna af, maar wordt nog proppen.

Ik heb de afgelopen dagen het volgende in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/db5oI.png

Dit is waar ik de lange powerkabels op aan wil sluiten en zo alle onderdelen van stroom voorzien. De powerkabels gaan dan in deze (print)kroonsteentjes:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/spBDc.png

...die zoals je ziet zijn vastgesoldeerd aan een draad die verdeeld wordt over de onderdelen met kroonsteentjes.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lWKeb.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6hzmZ.png

Het zit allemaal best goed in elkaar, in de zin van dat ik het zorgvuldig gedaan heb en niks los zit, maar omdat alle draden zo ongelofelijk stug zijn en allemaal van verschillende willekeurige lengtes (vooral kort), zit het nu allemaal chaotisch in elkaar. Ik heb het even aangesloten op de hardware en de bedoeling is dat de achterkant van de graka tegen de rand van de case aan komt (vandaar ook die hele platte constructie van de PCI-e power connectors hier boven), dus dit gaat niet passen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yGckX.png

Het is niet zo makkelijk plat te drukken als het lijkt. Er komt dan veel kracht te staan op onder andere de PCI-e riser, welke juist helemaal geen kracht kan hebben. Ik heb met wat tiewraps het wat compacter gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WEfTj.png

Ik hoop dat het zo lukt.

Later hoop ik iets nets te kunnen maken met een printplaatje, maar dat is nu te veel werk. Bovendien heb ik denk ik een beter idee van hoe alles in elkaar steekt als ik de boel in de NES case ga bouwen, wat volgende week komt :*)
Dograver schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:34:
Ik denk voorlopig dat ik een gat in de bovenkant van de case ga maken waar de videokaart dan uitsteekt. Ik zal het volgende week een beetje zekerder weten als ik echt ga beginnen met alle in de case proppen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroen op 19-03-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ben zeer benieuwd of je dit voor elkaar krijgt :) zal dit topic bij deze in de gaten houden. Leuk project! Heb zelf ook nog een NES staan, dus wie weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 15:58
Aangezien het me niet lukte om een DM te sturen doe ik het maar zo. Je mag mij anders wel een Dm sturen als je dit niet in je topic wilt bespreken.

Ik heb op die site die jij in je beginpost had laten zien gekeken en heb ook zo'n riser gevonden.
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10881
Heb jij deze ook?(alleen dan 4cm korter)
En bevalt het om zo'n ding te gebruiken?
Was de service van die winkel goed, want het moet toch vanuit Engeland geïmporteerd worden. Geeft dat geen problemen?

Alvast bedankt als je me wilt helpen. Ik weet dat het een beetje noob overkomt, maar ik wil graag dingen zeker weten voordat ik iets koop.

Lennard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik had nog een idee voor die ventilatie.

Wat nou als je de GPU ipv boven onder het moederbord gemonteerd. Dan kan de fan van de gpu koele lucht van onder aanzuigen en de cpu gekoeld worden van lucht die ook van buiten gehaald word. Dat kleine fannetje kan dan de warme lucht uit de NES zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
ik denk dat het moederbord enzo dan weet te warm word aangezien hitte opstijgt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Lennos schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:51:
Aangezien het me niet lukte om een DM te sturen doe ik het maar zo. Je mag mij anders wel een Dm sturen als je dit niet in je topic wilt bespreken.

Ik heb op die site die jij in je beginpost had laten zien gekeken en heb ook zo'n riser gevonden.
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10881
Heb jij deze ook?(alleen dan 4cm korter)
En bevalt het om zo'n ding te gebruiken?
Was de service van die winkel goed, want het moet toch vanuit Engeland geïmporteerd worden. Geeft dat geen problemen?

Alvast bedankt als je me wilt helpen. Ik weet dat het een beetje noob overkomt, maar ik wil graag dingen zeker weten voordat ik iets koop.

Lennard
Ja, dat is dezelfde maar dan had de mijne 7cm kabel. Ik heb eerlijk gezegd de hardware nog niet eens getest met die riser maar voor zover ik weet zou er wel iets van een performance dipje moeten zijn maar niet heel extreem. De service was prima en snel verzonden, en ik had geen last van problemen met importeren. De verzendkosten zijn wel gruwelijk duur voor zoiets maar ja als je het nodig hebt... ik heb geen goedkopere kunnen vinden.
BlackWhizz schreef op zondag 21 maart 2010 @ 18:58:
Ik had nog een idee voor die ventilatie.

Wat nou als je de GPU ipv boven onder het moederbord gemonteerd. Dan kan de fan van de gpu koele lucht van onder aanzuigen en de cpu gekoeld worden van lucht die ook van buiten gehaald word. Dat kleine fannetje kan dan de warme lucht uit de NES zuigen.
Dat is inderdaad wel iets waar ik nog niet aan had gedacht, maar door het ontwerp van de riser gaat dat niet lukken. Hij is dan wel flexibel, maar ik ben nog niet helemaal vrij in het plaatsen van de graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ben ik weer.

Vandaag mobo tray binnen:
wâldpyk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:53:

[afbeelding]
Helaas kan ik nog niet echt verder, want ik heb mijn schroefjesverzameling overschat :( Ik zoek van deze spacers:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WuyvZ.png

Deze heb ik toevallig wel, maar ik heb geen enkele schroef die hierin past. Heeft er iemand hier nog van deze dingen met bijbehorende schroefjes liggen?

Ik heb ook nog een paar andere gevonden maar die hebben een veel te grove schroefdraad en passen niet in de tray. Dus heb je nog zoiets liggen dan zou ik het graag horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dat zijn afstandsbusjes van com poorten enzo, die hebben inderdaad een ander (onbekend) schroefdraad.

ik heb nog wel een setje busjes met backplate schroefdraad (#5/32) buiten, en zegmaar cdromdrive schroefjes binnen.. compleet nutteloos voor mij, ik wil zo veel mogelijk/alles met de standaard hdd/moederbord schroeven kunnen vastzetten (dat is trouwens ook #5/32 amerikaanse maat) maar als je interesse hebt, voor n euro wil ik dr wel n paar in n envelop douwen en opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:25:
dat zijn afstandsbusjes van com poorten enzo, die hebben inderdaad een ander (onbekend) schroefdraad.
Hm, raar want deze passen juist wel in de schroefdraad. Maar als dat goed is dan vind ik het prima.

Je hebt meel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-08 15:51
Is dat niet UNC 4-40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Update (3):

Zo, vandaag een hoop gedaan. En dat moet ook wel, wil ik de computer werkend meenemen deze zaterdag naar een lannetje. Ik moet serieus gaan nadenken wat voor compromissen ik allemaal moet doen om dat voor elkaar te krijgen, maar het wordt allemaal erg spannend (hij moet het wel betrouwbaar doen ook).

Ik herinner me ook net dat ik geen toetsenbord en muis heb gekocht. Die zal ik dus *gasp* retail moeten halen :/

Vandaag heb ik de dremel erbij gehaald!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qWCHp.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ukCRs.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CMW6V.png

Ik heb besloten dat ik uiteindelijk de onderkant van die mobo tray rood wil spuiten, aangezien die zichtbaar is aan de onderkant. Ik ga de randen van de spleten in de onderkant hopelijk afwerken met rubber spul wat ik morgen van HighFlow krijg.

Aangezien ik nu die metalen plaat en bijbehorende spacers voor het mobo (hopelijk) ga gebruiken, is er nog minder ruimte in de hoogte. Ik heb alvast het mobo op pootjes gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EmtBs.png

En ik heb van karton even snel iets gemaakt om de graka op het moederbord te leggen zonder de fans van de CPU en NB helemaal te blokkeren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ytdht.png

Maar je ziet dat het wel heel erg hoog wordt nu:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q20qj.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UwfpI.png

Dus ik zal daar wat beters/dunners voor moeten verzinnen waarschijnlijk.

Verder heb ik nog iets leuks bedacht; Ik hoef helemaal geen gat te maken voor de onboard poorten, want ik kan zonder die dingen! Ik heb een externe videokaart, en ik kan een front-usb aansluiting van het mobo gebruiken om 2 usb poorten voor toetsenbord en muis te maken. Dat geldt ook voor geluid. Super! Het blijft voorlopig dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TIIxN.png

Edit: Ik ben netwerk vergeten. kuuuuuuuuuuuuuuuut

Past net trouwens, die riser:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ijnab.png
De kabel die hier zat is niet nodig @ x4, dus heb ik eruit kunnen laten.

Ik heb omdat ik geen tijd heb voor de rest van de case even een kartonnen bovenkantje gemaakt en daar het nieuwe logo op gespoten met een zorgvuldig uitgeknipt stencil, wat hopeloos mislukt is omdat ik voor geen meter verf kan spuiten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QSjrj.png

Het nieuwe logo staat bovenaan de fipo:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1S43x.png

Ik weet nog niet wat/of ik daar iets mee ga doen

Zaterdag moet hij werken, dus even een TODO lijstje:

- Plek voor hdd verzinnen
- Voeding aansluiten en testen, de boel isoleren
- Front USB aansluiting ergens vandaan verzinnen en aansluiten op de een of andere manier
- Kartonnen deksel ietsje vastzetten ofzo
- Gat maken in de case voor de netwerkstekker dus...
- Graka toch iets vaster zetten
- Rubber spul op onderkant van case proberen
- Als ze binnen zijn, schroeven in mobotray stoppen en dat in de case doen
- Als ik tijd heb, voedingskabels sleeven met nieuwe sleeving van HighFlow
- Toetsenbord en muis regelen
- Stekkerdoos en netwerkkabel niet vergeten
- Monitor van broertje jatten :o
- Powerknop verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

wow das het beter chop werk op die tray XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
wâldpyk schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 23:16:
wow das het beter chop werk op die tray XD
Yep er is bijna niks van over :P Maar zo past het, dus dat is wel handig. Ik kan de rest misschien ook nog wel gebruiken, maar daar verzin ik later wat voor. Nu eerst dat ding semi werkend krijgen voor het weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hij werkt! Het is de grootste onbetrouwbare rommel ooit, en als hij het 27 uur volhoudt dan eet ik men sok op, maar hij start zowaar in 1 keer goed op! Ik heb ook de PSU kabels gesleeved, evenals een front-usb dingetje (wat ook in 1 keer werkt).

Dit ding vervoeren zal nog een hele klus worden, en ik moet er zelfs nog mee de media markt in om een muis te kopen :S Misschien dat ik hem eerst afzet. Anyway, ik ga nog even gauw al mn spullen bij elkaar rapen voor de lan van over 2 uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Neem jij je pc mee naar de winkel als je er een muis voor koopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
boazkl0p schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:08:
Neem jij je pc mee naar de winkel als je er een muis voor koopt :?
Mja de MM is precies op weg van de bushalte naar waar de LAN is, dus ik moest er ff langs. Maar ik heb uiteindelijk toch gewoon mn zooi afgezet en op en neer gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Zo! Ik ben weer terug, na 27 uur eens lekker keihard gegamed te hebben :D Op de nieuwe PC.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EYkfD.png

Update (4):

Ik ben erg blij dat ik hem werkend heb gekregen voor dit weekend, en ik heb hem dus uitgebreid kunnen testen en gebruiken en hij heeft geen enkel probleem vertoond. Ik heb snel nog een aantal dingen gedaan, waaronder de kabels van de PSU sleeven, dus hier is nog een foto van de binnenkan van de PSU:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TZfiD.png

Die rode sleeving er langs is iets anders trouwens.
Verder heb ik nog een aantal kleine dingetjes gedaan waar ik nog foto's van moet maken.

Elk spel slikte hij zonder problemen op max settings, het gaat dan om dingen als L4D, Supcom2, UT2k4, HL2DM, TMNF... CS1.6...

Temperaturen van de GPU kon ik op de een of andere manier niet betrouwbaar uitlezen, maar daar maak ik me ook niet zo druk om. De CPU bleef eigenlijk altijd onder de 60 graden (in game), met de kap eraf in ieder geval. Het is niet koel maar veel meer is ook niet te verwachten denk ik, er is totaal geen airflow behalve de cpu cooler zelf.

Ik ben in ieder geval erg blij met de pc. Natuurlijk is de casemod echter nog niet af. Tot nu toe was ik vooral geconcentreerd op het werkend krijgen van het systeem voor dit weekend, maar nu heb ik geen tijdslimiet meer. Ik wil toch de case wat netter in elkaar zetten dan tot nu toe het plan leek. De enige manier om dat koel en netjes te doen is niet door de inhoud kleiner proberen te maken of dingen uit te laten steken, maar door de case groter te maken. Een idee wat ik hiervoor heb is het volgende: Ik voeg tussenlagen aan de behuizing toe in de vorm van in een holle rechthoek gesneden stukken plexi. Op die manier kan ik makkelijk de benodigde hoogte maken, heb ik meteen een doorzichtig effect en zou het er nog netjes uit kunnen zien ook.

Bijkomend voordeel is dat ik elke laag zo kan varieren dat ik speciale inkepingen of juist 'houders' maak voor verschillende onderdelen, zoals de graka en waarschijnlijk printplaten die de huidige warboel van powercables moeten vervangen. Zo wordt het hopelijk een net geheel.

Vereiste hiervoor is dat ik een hele hoop heel goed plan en meet, en er zal veel tijd in gaan zitten. Op dit moment ga ik me eventjes concentreren op mijn studie en ik zal er wel mee bezig zijn, maar ik sluit niet uit dat veel van het echte werk vooral in de zomervakantie pas gedaan zal gaan worden.

Ik zal komende dagen nog wat meer info/pics posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Even een vraagje:

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de manier van het koppelen van de PSU aan de pc zelf. Aangezien het me sterk lijkt ooit een geschikte stekker hiervoor te vinden, denk ik eraan om de PSU van een Xbox 360 te gebruiken. Deze zijn tegenwoordig ~175W, dus dat is te weinig, en zelfs 2 lijkt me krap, maar toch is de 360 niet echt heel energiezuinig lijkt me toch? Misschien is deze 175W wat ruimer dan de inschatting bij normale PC-PSUs?

Heeft iemand hier verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

een mooie stekker en draadboom kan ik wel voor je fixen? :) (bah kroonsteentjes, dat kan veel beter ;) zegmaar) je schroefbusjes zitten trouwens (met enige ongeplande vertraging) in de post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:50:
een mooie stekker en draadboom kan ik wel voor je fixen? :) (bah kroonsteentjes, dat kan veel beter ;) zegmaar) je schroefbusjes zitten trouwens (met enige ongeplande vertraging) in de post :)
Dat klinkt interessant! Ik was al van plan om de kabels van de voeding opnieuw te doen op de een of andere manier, omdat het op dit moment na het sleeven wel een erg stugge dikke bundel is. Als oplossing had ik bedacht om gewoon het rubber er vanaf te strippen en opnieuw te sleeven:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OSTI5.png

Maar in een stekker voor het uiteinde heb ik wel interesse, maar hij moet niet te veel ruimte innemen. Voor de verdeling van de kabels aan de binnenkant had ik in gedachte om iets met printplaten te doen, maar dat kan pas zodra ik alles precies heb uitgerekend/getekend enzo. Misschien is een kabelboom nog wel handiger, als dat niet te veel ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het lijkt mij het kleinst, dus meest praktisch, en mooist als je inderdaad de kabels zonder kroonsteentjes hebt, en gewoon als één gehele kabel. Ik zou ze dan sleeven a.d.h.v. wat waarheen gaat en dat bij elkaar doen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ghost Dog schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:08:
Het lijkt mij het kleinst, dus meest praktisch, en mooist als je inderdaad de kabels zonder kroonsteentjes hebt, en gewoon als één gehele kabel. Ik zou ze dan sleeven a.d.h.v. wat waarheen gaat en dat bij elkaar doen.
Dat is wel zo, maar dat is wel onhandig vervoeren en dan zou ik het nooit meer los kunnen maken als ik het eenmaal ingebouwd heb door een gat bijvoorbeeld. Niet echt praktisch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi!

Kleine update omdat ik al een tijdje niks gepost heb:

De mobo schroefjes van AlexanderB zijn door TNT kwijtgeraakt. Ik kreeg de envelop met een scheur en een kaartje dat het ze speet. :/

Verder heb ik bedacht dat ik voordat ik de lagen die ik tussen de twee delen van de case wil maken laat laseren uit plexi, ik ze natuurlijk ook gewoon kan figuurzagen uit goedkoop hout. Dat is dus waarschijnlijk het volgende wat ik ga doen, maar wanneer precies weet ik niet aangezien ik het de komende twee weken druk zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Jeroen schreef op maandag 05 april 2010 @ 09:43:
Hoi!

De mobo schroefjes van AlexanderB zijn door TNT kwijtgeraakt. Ik kreeg de envelop met een scheur en een kaartje dat het ze speet. :/

Verder heb ik bedacht dat ik voordat ik de lagen die ik tussen de twee delen van de case wil maken laat laseren uit plexi, ik ze natuurlijk ook gewoon kan figuurzagen uit goedkoop hout. Dat is dus waarschijnlijk het volgende wat ik ga doen, maar wanneer precies weet ik niet aangezien ik het de komende twee weken druk zou moeten hebben.
Ik heb nog een hele partij van die standoffs liggen (met een brede draad buiten, binnenin een smalle draad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
Jeroen schreef op maandag 05 april 2010 @ 09:43:
Hoi!

je wilt gaan laseren?
ik denk dat dat vrij duur gaat worden je kan het beter gewoon met je dremel doen :)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GidoGrootenhuis
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-09-2022
Als je beschikking hebt over laser apparatuur kost het niks :P, ik kan bijvoorbeeld ook op school plexiglas laseren tot 10mm! Komt er super strak uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ah bale :( volgende keer doe ik de dell methode >:)
(n enorme doos vol met verpakkingsmateriaal laten bezorgen, en ze daar stuk voor stuk verpakt instoppen)

als je de schroefjes zelf wilt bestellen, ze komen van dealextreme, maar t lijkt dr op dat blackwhizz ze ook nog heeft :)

al een beslissing gemaakt over je kabels? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Nope, ik heb er nog niet veel aandacht aan besteed. Ik wil eerst kijken hoe het nu met die lagen uitkomt, en dan kan ik daar de eisen voor de rest op baseren. Ik heb vandaag weer een

Update (5)!

Gisteravond toen ik net bijna in slaap was gevallen zat ik nog aan de casemod te denken en kwam ik met het geniale idee om de lagen, die ik tussen de twee delen van de NES case wil maken, eerst te figuurzagen uit hout voordat ik ze (eventueel) uit plexi zou laten laseren, wat ik eerder als idee had. Ik kon eigenlijk voor geen meter slapen en 's ochtends nadat ik klaar was met wat andere zaken ging ik dus hout halen. De Praxis was open :D en 10% korting ook nog, mooi!

Ik weet eigenlijk helemaal niks van hout, maar heb gekozen voor 5,5mm hardhout multiplex, omdat het dunne stukjes wordt dus mdf zag ik niet zitten (denk ik). Ik heb genoeg voor 10 lagen en ik wil er 6 gaan maken dus ik kan nog wat fout doen, en anders haal ik nog wel zo'n plaat voor minder dan 4 euro.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/ODsQV.jpg
De platen netjes ongeveer op maat gezaagd

De bedoeling is om een soort ringen te maken waardoor de case in feite hoger wordt en alles erin past. Cheating bastard >:)

Ik wil zo veel mogelijk dicht laten, om de airflow te kunnen richten. Ik weet niet of dat ergens op slaat, misschien is het wel heel dom. Daarom doe ik het ook met hout :+. In de onderste laag zat alles in de weg, dus heb ik hem zo gelaten:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/b4TBY.jpg

Ik heb een verkeerd figuurzaagje gekocht. Het ging allemaal prima met de originele die er al op zat, totdat die knapte. Dat was een redelijk platte, deze is gedraaid en bovendien redelijk grof. Behalve dat hij minder makkelijk in een rechte lijn gaat, krijg je ook dit:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/LiBHQ.jpg

En zo zit hij op de case:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/7fugl.jpg

Dit is van binnenuit, zo zie je dat de sound aansluiting die eerst in de weg zat nu dus niet meer uitsteekt, en de volgende laag op die plek dus gewoon dicht kan:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Vz3Kb.jpg

Laag 2 is bijna helemaal vrij dus is een stuk ingewikkelder:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/F4Y7v.jpg

Op dit punt besloot ik dat ik onderaan, links van de CPU fan, de 60mm fan wil gaan inbouwen. Daar heb ik dus ook rekening mee gehouden in dit ontwerp. Eigenlijk zou het rechts daarvan ook verder dicht kunnen maar toen heb ik gekozen om dat open te houden zodat er lucht langs de sodimms kan. Later kom ik erachter dat dit eigenlijk de hele airflow een beetje verpest, dus ik weet het niet. Misschien hebben ze wel helemaal geen lucht nodig, het zijn tenslotte sodimms.

Het midden is open omdat daar de airflow naar het moederbord gaat, en links is op dit moment eigenlijk helemaal open omdat daar die dikke dradenbundel zit op dit moment. Later wordt de hele linker kwart ofzo herzien omdat die draden hopelijk veel minder ruimte in beslag nemen. Waar linksbovenin nu ruimte is voor de kabels komt later hopelijk een connector daarvoor. De rechterkant die dicht is zit precies boven de i/o poorten.

Laag 3 is weer iets meer van hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/M1Wcf.jpg

Onderaan waar de 60mm fan komt, wat hier gearceerd is, heb ik vergeten te tekenen dat het deel daar precies onder (dus de lijnen doortrekken) ook weg gaat. Daar gaat namelijk lucht langs naar buiten. Daar links van was vrij, zo dik zijn de draden daar niet, dus heb ik besloten dat dicht te maken. Daar weer links van zit toch een uitsparing, die is voor de harddisk. Helaas bleek dat ik vergeten was hier ook ruimte te maken voor de PCI-e power kabel, dat zul je iets lager wel zien.

Laag 4 is weer meer van hetzelfde maar dan omgekeerd bij de fan en rechts bij de outlet van de CPU fan. Op deze manier is de binnenlucht verbonden met de buitenlucht zonder dat de ring uit 2 stukken bestaat. Misschien beslis ik later nog wel dat dat niet belangrijk is en haal ik dat stuk gewoon weg, omdat het de airflow blokkeert:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/6snPK.jpg

Zo zit het er nu bij op de case:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/FTvnN.jpg

Wat je hierboven niet ziet is dat op de 1 na bovenste laag het deel 'onder' waar de 60cm fan komt ook helemaal weg is, net zoals dat op de bovenste laag precies rechts daarvan. Het idee is een beetje dat de fan daardoor (en uit de laag die hier nog op komt) zijn lucht van buiten zuigt, en het vervolgens aan de andere kant waar precies hetzelfde geldt weer uitblaast, over het moederbord heen. De CPU fan trekt zijn lucht van buiten door het gat wat nu ontstaan is in de bovenste twee lagen.

Dit idee zag er in mijn hoofd goed uit, maar met maar 4 lagen ziet het er nu niet al te best uit. Er komen in totaal 6 lagen (want dat is hoog genoeg), dus het wordt nog wel beter, maar het is nog niet fijn genoeg en ik ben bang dat er zo heel weinig lucht door zal kunnen.

Voor de uiteindelijke versie heb ik de keus uit 5 of 3mm plexi, als ik voor 3mm zou kiezen zou ik ongeveer 10 lagen krijgen waarbij het waarschijnlijk veel mooier zou uitkomen, maar dan zou ik veel meer tijd en moeite moeten steken in het ontwerpen en zou het waarschijnlijk ook meer kosten (meer oppervlakte, meer snijden). Bovendien, tenzij ik besluit dat de lagen niet uit 1 deel hoeven te bestaan, zal altijd 50% van 1 kant dicht zitten.

Het voordeel is dat op deze manier de fan wel automatisch op zijn plaats gehouden wordt aan beide kanten.

Uiteindelijk zal ik nadat de houten versie af is de boel weer aansluiten en testen, en de temperatuurmetingen en het effect van de fan uberhaubt hebben en het dichthouden van de gaten zal dan zwaar wegen voor deze beslissing.

Trouwens, ik had nog een aantal dingen die ik gauw voor de lan had afgemaakt niet gepost.

Als eerste, de powerswitch. Het metalen balkje waar deze aan vast zit heb ik op maat gezaagd, maar heel erg krap blijkbaar:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/52oOF.jpg

Ik heb hem vastgesoldeerd aan het voormalig firewire-draadje van de frontconnector (hieronder):

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/z0V97.jpg

Zo gaat hij makkelijk in de header, maar blokkeert hij wel alle andere dingen zoals de leds. Niet belangrijk.

De rest van de front-connector heb ik gebruikt om USB aan te sluiten, zodat ik niet onnodig gaten hoefde te boren in de case (wat ik uiteindelijk toch heb gedaan voor netwerk, ook hieronder):

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/msPcN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/GWxgu.jpg

O+ Krimpkous en sleeving

En ik moest dus wel LAN HEBBEN:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/xpOAG.jpg

En toen werkte alles voor de LAN :D En dat was weer de update. Wanneer ik weer verder ga kan ik niet precies zeggen, eigenlijk moet ik me de komende 10 dagen concentreren op tentamens maar ik heb toch best veel vrije tijd en als ik ineens een idee heb...

[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen op 05-04-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

hoe ver ben je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Whaha, een 4870 in zo'n klein kastje, wil je soms een aanslag plegen :D
Ziet wel mooi uit imo.

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

Ben ook benieuwd naar de updates.. Heb de afgelopen maanden lopen lurken!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
en nu :P
sry voor deze kick

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Laatst online: 12-09 15:40
topic dood?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Kevind__
  • Laatst online: 31-08 16:13
denk het...

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Nee hoor zijn nog topickickers hier :F .

(Denk ja er is een update :) )

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Laatst online: 12-09 15:40
Jeroen heeft de hoop opgegeven... ;w :'( :'( :'( :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Xanquezer op 12-07-2010 21:57 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Dograver schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:34:
Verdorie, nu weet ik pas wat voor ei ik ben door mijn PS2 weg te doen.
Een vriend van me heeft de PS2 per ongeluk laten stuiten en mij een nieuwe PS2 gegeven.
Daar had ik in combinatie met mijn shuttle mobo best iets leuks van kunnen maken.

Maar dit ziet er tot nu toe zeker leuk uit Jeroen.
Wil je een kapotte PS2 hebben? Heb er nog 1 liggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik leef nog!

Ik neem me meerdere keren per week voor om hier weer aan te werken maar het is natuurlijk heel druk met andere belangrijke dingen die eigenlijk eerst af moeten. Als het goed is kan ik er binnenkort weer wat aan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
De mod ziet er tot nu toe mooi uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Over een paar weken ga ik weer naar een lanparty en zou het vet zijn als de PC, nu alweer een jaar ouder, in betere staat was als vorige keer :P Ik ben dan ook vandaag weer begonnen. In de tussentijd heb ik de PC al wel weer in gebruik genomen, met een externe 3.5" schijf en met een blokje wat de GPU omhoog houdt t.o.v. de rest van het systeem omdat het eerst wel eens plotseling herstartte door oververhitting.

Ik heb even wat tests gedaan met superpi en atitool furmark en verschillende opstellingen van fans, en als ik de fan toevoeg die ik al van plan was dan blijkt hij wel stabiel te zijn op 65 CPU en 80 GPU bij volle belasting. Dat lijkt me dus prima.

Uiteindelijk wil ik de tussenlagen van plexiglas (laten) maken, maar eerst wil ik de rest van de PC afhebben met het houten prototype en bevestigen dat het allemaal past en werkt. Ik ga nu het hout wat beter afwerken en eventueel bijzagen, en dan kijk ik weer verder.

Edit:

Ik heb de 4 houten lagen die ik nu heb aan elkaar gelijmd en wat minimaal bijgewerkt. De 60mm fan zit er nu in en maakt ongeveer een verschil van 5-10 graden op de CPU afhankelijk van hoe de rest in elkaar zit, en maakt geen verschil voor de GPU.

Als ik de deksel eraf laat dan zijn de temperaturen stabiel (zoals hierboven) maar als ik die erop doe dan wordt de GPU meteen 10-15 graden warmer, en dat is wel veel, zelfs als ik een centimeter ruimte tussen de pc en de case openlaat.

Aangezien ik nog niet blij ben met de temperaturen wil ik een aantal dingen veranderen. Als eerste ga ik proberen of ik met een Setsugen koeler (hieronder) de GPU temperaturen kan verbeteren. Omdat bij die koeler de heatsinks aan de bovenkant zitten, haalt dit de warmte weg van de warme omgeving van de GPU en CPU en dat heeft misschien effect. Bovendien is de heatsink groter dus zou dat kunnen helpen. Hij is zelfs dunner dan de standaardkoeler, wat altijd mooi meegenomen is.

Als tweede ga ik 2 lagen van 5mm tussen de laag waar de GPU op ligt en de deksel maken, om zo wat bewegingsruimte voor de lucht te maken. Ook overweeg ik om een vijfde laag tussen de GPU en CPU te maken, zodat daar ook meer ruimte is (op dit moment is dat ongeveer 12mm).

Als derde wil ik eigenlijk toch af van de zooi stroomdraden die opgerold in de case liggen. Die zitten in de weg van waar de harddisk moet komen en bovendien belemmeren ze ook de airflow. Het zou cool zijn als ik iets elegants hiervoor kon vinden, maar daar moet ik nog even naar op zoek. Ik ben toch al niet blij met de bekabeling van de PSU zoals hij nu is.

[ Voor 46% gewijzigd door Jeroen op 13-02-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wâldpyk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:19:
ff wat fotos van mij NES

[afbeelding]

[afbeelding]

De foto's werken niet meer kan je ze mischien weer werkend maken kan ik ze zien ben benieuwd :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

heb je die joystick achtig ding nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
wâldpyk schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:07:
heb je die joystick achtig ding nog?
Yep, weet nog niet wat daarmee gaat gebeuren.

Ik werd vandaag weer geinspireerd door vapo_chiller in "[CIP] Chiller's Hybrid Level10"

Na wat zoeken heb ik nog steeds geen betere oplossing voor het stroomkabel probleem kunnen vinden, tot nu. Ik wil gaan proberen gewone ATX connectors te gebruiken. Dan komt er zo'n connector in de case:

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/600x400/8538_1.jpg

En maak ik met een lange 24-pins verlengkabel verbinding met de voeding. De pins van de connector ga ik een beetje omgooien, ik zou hem daarna niet meer direct in een moederbord prikken denk ik :+ maar zo slim ben ik wel. Zo zijn er genoeg aders voor alle voltages en hun vermogen, en heb ik toch een nette kabel. Later kan ik die dan nog helemaal apart sleeven als alles werkt. In de case zal ik waarschijnlijk een klein PCBtje maken waar de PCI-e, P4 en SATA power kabels uitkomen (en natuurlijk de 24-pins plug voor in het mobo).

Pagina: 1