Als iemand die de spelletjes Farming Simulator 14, 16 en 18 heeft gespeeld was ik wel nieuwsgierig naar het spel Farming Pro 2016 toen ik zag dat het in de aanbieding was van €4,49 voor €1,09 ondanks nogal wisselende beoordelingen, of misschien wel mede daarom.
https://play.google.com/s...ks.android.farmingpro2016
Het is voor die prijs zeker niet verkeerd zij het dat er een compleet idiote bug in zit gezien het feit dat de laatste update van 14 maart 2017 is, en die er dus al minstens zo lang in moet zitten, en die bug het spel in eerste instantie onspeelbaar maakt tot je de oplossing hebt gevonden.
De seeder die je er standaard bij krijgt aan het begin van een spel zou alleen maïs moeten kunnen zaaien en je krijgt ook een voorraadje maïszaad in een van je schuren maar als je het eerste veld maïs dat al rijp is geoogst hebt en de grond geploegd dan blijkt dat die seeder niet met zaad te vullen is. Je krijgt een foutmelding dat je een verkeerde aanhanger hebt en kunt dus niets meer doen. Het heeft flink wat proberen gekost totdat ik de mogelijkheid van een bug overwoog die specifiek voor deze seeder was en besloot de volgende grootte seeder te proberen. Die vereist wel ook een sterkere tractor dus je moet je eerste oogst voor de beste prijs verkopen en dan zowel je tractor als seeder verkopen en die beide één stapje hoger weer kopen. Dat kan net met de hoeveelheid geld die je dan hebt. Toen bleek mijn vermoeden juist want met die grotere seeder kun je het maïszaad wel laden.
Dan blijkt dat je niet genoeg zaad hebt om het hele veld te kunnen inzaaien en moet je dus naar de dichtstbijzijnde zaadhandel rijden om de seeder daar te vullen. Met een volle seeder bleef er toen niet genoeg geld over om de tweede oogst door de assistant te laten oogsten en moest ik het laatste stukje zelf doen. Niet echt een probleem. Door de tijd die je kwijt bent met het halen van zaad loopt de rijping van dat laatste deel achter maar omdat het rijpen veel preciezer gaat qua tijd dan met de FS spellen is dat laatste deel net zo'n beetje gerijpt als je er met oogsten aan toe bent. Je kunt tijd winnen door de reset functie te gebruiken om je machines van verder weg weer naar de farm te verplaatsen. Moet je wel eerst even van voertuig wisselen of de kaart sluiten en weer heropenen voordat die optie weer beschikbaar komt.
Wonderlijk dat ik niets over deze seeder bug vond op het internet waar er ook maar weinig over het spel te vinden is. Wel gameplay video's op YT maar daar komt het niet ter sprake. Het lijkt erop dat mensen misschien gewoon spelmuntjes hebben gekocht en daarmee beter materieel hebben gekocht waarmee je niet tegen deze bug aanloopt of misschien zat de bug niet in eerdere versies en waren mensen dat spelstadium al voorbij toen de update met bug uitkwam.
Na de tweede oogst heb je door de extra investeringen van deze bug nog niet genoeg geld om ook een kunstmestspreider en goederenaanhanger te kopen want de aanhanger die je al hebt kan alleen maar oogst vervoeren. Als je de kunstmestspreider al kunt vullen bij de handelaar is de capaciteit waarschijnlijk zo klein dat je het heen en weer krijgt als je niet met een aanhanger eerst een voorraadje inslaat en naar je eigen schuur brengt. Dat laatste heb ik alvast gedaan tijdens het rijpen van de volgende oogst waardoor ik weer net te weinig geld had voor de assistent om het hele veld in te zaaien maar dat was ook maar een klein stukje en geen probleem. Met de volgende opbrengst kan ik de kunstmestspreider kopen en gaan we weer verder met hogere opbrengsten per oogst.
Grafisch is het spel niet onaardig. De AI is helaas geregeld wat glitchy maar als je de assistant een tweede keer op een veld met gemiste stukjes loslaat dan fikst die het meestal wel netjes. Soms blijft de assistant in een voor/achterwaarts rijdende loop zitten omdat het sturen onlogisch/te laat gaat.
Voor liefhebbers van het genre zeker het proberen waard voor deze prijs nu je weet hoe de frustraties van de seeder bug te omzeilen.