Computer valt uit voor precies 12 uur - wat denk jij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Om 7 over 5 vanmorgen wordt ik wakker van een piepje. Mijn server (staat in mijn slaapkamer) moet blijkbaar rebooten. Om 8 uur sta ik op en is het beeld zwart, computer unresponsive. Koude reset en ik krijg een reboot-loop met steeds het bootlogo van mijn bios. Harde reset en het beeld blijft zwart.

Ik laat de computer zo aanstaan (zodat er stroom in de HD's gaat) en plug de satakabels in mijn Win7 workstation zodat ik toch bij de bestanden kan. Iets parasietachtigs ;)

Anyway, precies om 7 over 17 hoor ik een piepje en wat zie ik - de server start opeens weer op!
(De OS schijf was nog wel aangesloten op de server mobo. Ubuntu 9.10)

Wat denken jullie. Exact 12 uur. Virus? Toeval? Voeding kapot? Geheugen stuk? Mobo stuk?
Ik heb helaas mijn enige reservevoeding kapot laten vallen. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk het morgen nog 's aan om conclusies te trekken, vooralsnog wellicht puur toeval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
misschien is het zo'n programma dat je pc vanzelf uitzet en ik mis wat specs?
heb ik ook een tijdje mee lopen klooten maar werkte niet echt :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Hmm je hebt wel een optie in je bios dat hij automatisch opstart en afsluit :P weet alleen zo niet waar het zit. mischien daar eens kijken ?

Edit: geloof dat het iets met Profiler is bij Asus

[ Voor 16% gewijzigd door LightStar op 12-03-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
beschikt ubuntu niet over iets van een logfunctie die bijhoudt waarom hij afsluit? Zoiets als de eventviewer in windows zeg maar?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee hij deed echt niets, geen beeldscherm, geen alarmcode (piepjes of onboard LED code), totdat ie opeens ging booten. Toen deed ie het een paar keer en nu (morgen :)) is ie weer compleet dood, op de fans na. Ik kan dus ook niet in het BIOS komen. De timing was waarschijnlijk puur toeval, want nu is het na vijf uur. :P

Het powerlampje brandt ook, maar als ik op enter druk (alsof de videokaart gewoon niets output) gebeurt er ook niets, terwijl ie normaal gesproken door de grub-keuze heen gaat en dan moet de harde schijf ratelen.

Het is een Asus P4C800 Deluxe, 2x512 MB geheugen. Hoewel hij jaren goed draaide heeft ie al wel een kuur vertoond: Een jaar geleden deed de onboard LAN het niet meer en sinds dien draait ie met een netwerkkaartje.

Ik hoop dat het de voeding is want die is makkelijk vervangable, maar ik ben bang van niet omdat ik tot nu toe alleen rebootkuren heb gezien bij een kapot gaande voeding, niet zoiets zwartwits als dit. Maar wie weet. Herkent iemand dit van een kapotte voeding? Het is een Maxpower ATX PL-350. Ik dacht dat het wel een goede was, want toen ik hem in 1865 kocht was ie best duur en muisstil (deed ik expres, server moet stil zijn).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Als de computer in geheel niets meer doet zoals ik van je begrijp, dan wordt het testen vanuit de basis.

Alleen het meest noodzakelijke erin laten zitten en de rest eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Sando schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:16:
Wat denken jullie. Exact 12 uur. Virus? Toeval? Voeding kapot? Geheugen stuk? Mobo stuk?
Ik heb helaas mijn enige reservevoeding kapot laten vallen. :P
Ik ga voor de optie bezeten. Ik zou opzoek gaan naar een paranormale ICT'er met ervaring op het gebied van exorcisme.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Dit lijkt een kapot moederbord te zijn, het onboard netwerk gaat ook niet zomaar stuk...

Sommige Asus moederborden gaan heel erg "wazig" stuk, ze komen in een grijs gebied tussen wel en niet werken als ze stuk aan het gaan zijn, en jouw moederbord zit in zo'n grijs gebied.

Wat je eventueel kan proberen is hetzelfde moederbord via de V&A of marktplaats te vinden en het moederbord vervangen, dat scheelt ook weer een nieuwe OS installatie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de tips.

Ik heb nu mijn ATI 9200 Pro vervangen door een GeForece FX5600 en tot nu toe heb ik dit bezeten gedrag van mijn computer niet meer ervaren.

Geen idee hoe ze zicht stroomconsumptiewijs verhouden maar als mijn computer zich nu netjes blijft gedragen kijk ik toch vanuit mijn ooghoeken naar de PSU.

@theodouma: 1 dingetje ben ik niet met je eens; soms gaan dingen imo wel zomaar stuk. Heb het een paar keer zien gebeuren, en ik ben het niet zo met Terror eens. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P4C800 is wel berucht vanwege vage vastlopers. Ik heb er ooit eentje van Dark Blue gekregen, dat ding liep dagenlang stabiel met volle belasting, maar op andere momenten viel het ding zomaar uit en wilde die ook niet meer booten, precies de problemen die zij er ook al mee had. Bordje hangt nu mooi tegen de muur, het ding is mij te instabiel om nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Terw_Dan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:48:
De P4C800 is wel berucht vanwege vage vastlopers. Ik heb er ooit eentje van Dark Blue gekregen, dat ding liep dagenlang stabiel met volle belasting, maar op andere momenten viel het ding zomaar uit en wilde die ook niet meer booten, precies de problemen die zij er ook al mee had. Bordje hangt nu mooi tegen de muur, het ding is mij te instabiel om nog te gebruiken.
Niet alleen de P4C800 is daarom berucht. De P4P800, ook van Asus is ook een ramp als deze stuk aan het gaan is; dit moederbord geeft ook de meest aparte en wazige fouten.. Volgens mij heeft zowat de gehele S478 reeks van Asus last van dat probleem.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P4P800 was nog eens een pak erger dan de P4C800 moet ik zeggen. Die ging dood, maar je wist nooit waarom precies. Maar idd, die serie gewoon mijden. de P4S kon er ook wat van trouwens
Niet leuk, maar wel iets om rekening mee te houden als je bak ineens hele vage dingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Oeh dat verklaart een hoop. Ik heb er inderdaad wel vaker kuren mee gehad die ook weer over zijn gegaan.
Gelukkig is het niet mijn workstation maar mijn server/mediacenter. En hij served toch alleen voor mezelf en afentoe eens een collega. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1