Dat is een hel die cyclus

In de eerste minuut verknal je een meting al

Been there, done that, got passed eventually.
Om zo zuinig mogelijk te rijden en toch door de emissie te komen moet je eerst een warmup cycle hebben, dat verstookt dus brandstof om de katalysator op te warmen. Vervolgens is het gewoon zo laag mogelijke toeren draaien maar dan kom je op een probleem inzake de emissies. Dus hoppa, weer omhoog die toeren.
En dan moet je een goed compromis moeten maken en dat gaat. Enkel kan de TS dat niet doen want je moet je moet echt letten op de acceleratie ivm additionele fuel injection bij tip in acties van het gaspedaal van de bestuurder. Bij een automaat is dat al niet heel gemakkelijk qua afstelling.
Maar zelfs dan is het rijden van een dergelijke cyclus heel erg moeilijk. De NEDC cyclus is een vrij verouderde cyclus maar wel een echte emissiekiller met het begin stuk van citydriving simulatie. Dergelijke testen worden dan ook uitgevoerd met een robot bij de europese instanties (robotten worden geleverd door AVL of FEV). In China gebruikt men dezelfde NEDC cyclus maar doet een professionele bestuurder dat, het gevaar van errors is daar net zoals bij de TS. Je moet echt zo'n cyclus kunnen rijden. Vooral kleinere motoren hebben daar problemen mee omdat ze daar altijd volgas geven om te accelereren. Maar dan wordt er extra brandstof ingespoten blablabla, terwijl men met 70% gas het ook haalt maar dan zonder de negatieve invloeden.
ergo: de TS kan niet rijden (volgens de meetstandaard). Maar er is veel meer van invloed bij het rijden. De manier hoe dat je terug schakelt, voor of onder het rewettingpoint. Met veel verbruikers aan of niet. De NEDC is vrij gevoelig, een slechte staat van de accu kan al een failure geven. Of te veel rolweerstand van de banden (jaja, we hebben echt heel veel moeite gedaan om door de testen te komen met bepaalde motoren).
Maar de NEDC cyclus is ook diegene die gebruikt wordt om de verbruiksdata te bekomen. Als je slaagt op die cyclus dan moet je de verbruiksmeting van die cyclus gebruiken. Ookal kan je daar +.05l boven het normale zitten. (Been there, done that)
Dat hangt er maar net vanaf. Ik heb met onze wagens gereden en die haalden precies wat ze moeten halen toen ik met de prototype een weekend ging cruisen. Exact 7l op 100km verbruik. Ik heb daar echt niet liggen kruipen maar vlot gereden met een paar keer spinnende banden.
- Sowieso nieuw kopen, een nieuwe auto is feitelijk de slechtste investering die je kunt doen, krengen schrijven af, en bij veel km's zijn ze al helemaal niks meer waard na een paar jaar. Kortom je had beter bij je vorige auto kunnen blijven, of een andere goede 2e hands (diesel) kunnen kopen.
Ben ik het niet mee eens. Ik rijd zelf ook 45k per jaar met mijn eigen wagen (en dan heb ik het niet over de km's die ik met de proto's maak, ook goed voor een 10k per jaar denk ik

) en dan gaat het vervangen een startmotor, alternator, andere uitlaat, DMF + koppeling, koppakking eruit (gebeurt ooit wel eens) etc etc ook doorwegen.
Met mijn rijgedrag koop ik een nieuwe wagen en gaat die na 4 jaar de deur uit en dan rijd ik een nieuwe wagen die naar mijn smaak is en dan draai ik break even als ik dat zou hebben gedaan met een 2de handswagen.
Als je enkel een rondje rond de kerk rijdt dan is een nieuwe wagen een twijfelbare investering. Maar anders reed iedereen nu wel met een 100ste handswagen van 1925.
- Zo'n klein autootje met 1.0 motor voor 50k per jaar aan snelweg verkeer? Sorry hoor maar waarom in vredesnaam? Daar zijn die dingen niet voor bedoeld, het zijn boodschappenwagentjes geen km vreters.

Ach ach, ik heb dat ook gedaan met een 106 en ik kwam nooit iets te kort. Sterker nog: dat is het leukste wagentje geweest die ik heb gehad. Een grote motor is het makkelijkste wat er is, met een kleine motor is de tuning veel belangrijker en komt het ook neer op de juiste rijkwaliteiten.
Nee, niets mis met een dergelijk klein motortje. Het is gewoon een stukje moeilijker voor de constructeur en een heel stuk moeilijker voor de chauffeur.
[
Voor 104% gewijzigd door
Chevy454 op 14-03-2010 17:44
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.