Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto verbruikt veel meer dan fabrieksopgave....

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 10:53:
Pittig optrekken is bij mij snel optrekken. Vroeg schakelen is juist niet snel optrekken en vind ik dus niet pittig optrekken. Als je met vol gas optrekken van 0 naar 70 in 41 seconden wil gaan, dan moet je wel bij 1500 toeren of nog veel minder schakelen. Ik weet niet of het goed is voor de motor, maar omdat je weinig vermogen kunt ontwikkelen zal het vast zuinig zijn.
Dat is dan een definitieverschil :) Pittig optrekken is ook relatief en ik bedoel ook sneller optrekken als in de test. Om even mezelf te quoten:
Het nieuwe rijden is juist een beetje pittig optrekken (niet overdreven, maar zeker niet zoals in de test)
Als je bij 2000/2500 toeren doorschakelt komt je niet aan de acceleratietijden van de test met de meeste auto's en dat is toch een beetje het nieuwe rijden. Bij 1500 toeren doorschakelen lijkt me niet gunstig voor het verbruik als je aan het versnellen bent omdat je vermogen verliest doordat je in een te zware overbrenging rijdt. Je versnelt dan ook niet/nauwelijks als je het gas verder open doet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Tegenwoordig heeft jan modaal trouwens wel een turbo, de meeste leaseauto's zijn of diesel of de nieuwe downsize benzineblokken (kleine cilinderinhoud met turbo erop zoals de 1.4 TSI van VAG of de 1.4 Tjet van fiat). Of natuurlijk een prius maar dat is meer vanwege de bijtelling ipv het verbruik :P

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

DropjesLover

Dit dus ->

alleen eerste pagina gelezen, maar ik heb met een 107 (wel zo'n 1.0L green edition) incl 160 over de duitse autosnelweg 1:19 gereden :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DropjesLover schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:13:
alleen eerste pagina gelezen, maar ik heb met een 107 (wel zo'n 1.0L green edition) incl 160 over de duitse autosnelweg 1:19 gereden :P
Dat zal wel een stuk schelen in het verbruik ja, gewoon overal 160 rijden dan leg je meer afstand af met dezelfde hoeveelheid benzine (als je tank lek is ;) )

/▌

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Vanaf 90 km/h neemt het verbruik toch altijd toe?
Iets met dat dan de luchtweerstand groter wordt dan de rolweerstand dacht ik.

Hoi!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het verbruik neem gigantisch toe met zo'n motortje :)

/▌

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

DropjesLover

Dit dus ->

Marzman schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:24:
[...]

Dat zal wel een stuk schelen in het verbruik ja, gewoon overal 160 rijden dan leg je meer afstand af met dezelfde hoeveelheid benzine (als je tank lek is ;) )
het kwadratisch verloop van de (lucht) weerstand zullen we maar even vergeten dan he :P
4500 rpm met een 3 cilinder 1.0L motortje, AC en radio aan, whoeii

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 16-03-2010 16:12 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:58:
Het verbruik neem gigantisch toe met zo'n motortje :)
Valt ook wel mee, het slechtste dat ik eruit heb gekregen is 1:16.9 bij brakke omstandigheden (wind, veel water, voller beladen kon niet). De rit terug vanuit Noorwegen (volbepakt, maar met mooi weer, lekker warm) heb ik zo'n 130-140 op de teller gehouden en ook toen lustte 'ie niet meer dan een 1:19.5 Zolang je redelijk stabiel rijdt en niet continue de toeren in trekt blijft die van mij iig redelijk zuinig :)

Vanochtend heb ik ook een 1:22.3 afgetikt, maar dat wel met 280km 100kmh rijden (ritje Dieren-Breda) en de rest woon-werk verkeer (22km, grotendeels binnendoor, wel rustig gereden). Dus het kan wel, ook met deze temperaturen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 16:28 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:13:
[...]

Valt ook wel mee, het slechtste dat ik eruit heb gekregen is 1:16.9 bij brakke omstandigheden (wind, veel water, voller beladen kon niet). De rit terug vanuit Noorwegen (volbepakt, maar met mooi weer, lekker warm) heb ik zo'n 130-140 op de teller gehouden en ook toen lustte 'ie niet meer dan een 1:19.5 Zolang je redelijk stabiel rijdt en niet continue de toeren in trekt blijft die van mij iig redelijk zuinig :)

Vanochtend heb ik ook een 1:22.3 afgetikt, maar dat wel met 280km 100kmh rijden (ritje Dieren-Breda) en de rest woon-werk verkeer (22km, grotendeels binnendoor, wel rustig gereden). Dus het kan wel, ook met deze temperaturen :)
1:16.9 en 1:22.3 noem ik ook een behoorlijk verschil :) (ok, ik zei gigantisch ;) )

/▌

Verwijderd

Mijn beste tank ooit is een 1:28 ofzo, da's pas een verschil ;) In de zomer rij ik zo 1:22-1:24 :)

Maar die 1:16.9 was tegen stormachtige wind in, met twee fietsen op de trekhaak, 3 man in de auto en de wagen tot de nok volgestampt. Daarmee zijn we met 130 heen gereden en op de terugweg door het zwembad dat een Autobahn moest voorstellen (ook met veel wind) teruggereden :)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Sick Nick schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:30:
Denk dat het ook wel met de snelheid te maken heeft, niet eens met hard optrekken ofzo. Zo'n klein motortje zal bij ~100km/uur best zuinig zijn maar zodra je naar 130 of harder gaat zal het verbruik echt heel flink toenemen terwijl je dat in een BMW veel minder erg hebt.
Jep, mijn auto is superzuinig (Skoda Fabia 1.4TDI uit oktober 2008) zolang je onder de 110 blijft. Bij 120 gaat het nog, maar als je te snel gaat rijden dan zuipt ie als een ketter :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 23:27

Erikie

www.erikie.nl

ff een ouwe koe uit de sloot :)

Ik krijg vanaf maandag een nieuwe 107. Mijn aantal kilometers per jaar zal tussen de 15 - 20K km liggen. (rotterdam -> scheveningen). Da's dus eerst 15 km snelweg om m'n motor warm te draaien, en dan nog 10km door die !@(# file in den haag (nouja, langzaamrijdend verkeer). Ik ben dus ook benieuwd wat m'n invalide wagentje gaat doen.

Maargoed, m'n vader heeft ook een nieuwe bak, en daar zit ook zo'n realtime verbruik ding meter op. Wat mij opviel is dat wanneer ik laag schakelde, (dus tussen de 2K - 2.5K toeren) dat ik meer dan 10L per 100km verbruikte + het feit dat het rete traag optrekt, terwijl ik volgas geef. Als ik rond de 3.5K schakelde dan kwam hij op dat moment niet hoger dan 7L per 100km (om vervolgens af te zwakken naar 6L / 100km in de nieuwe versnelling).

Ik kan dus aanemen dat ik beter gewoon vlot in z'n 2 op kan trekken naar 90km om vervolgens in z'n 5 op de ideale snelheid te komen? Want volgens mij ben je ook veel minder tijd kwijt aan het optrekken in z'n 2 naar 90 dan helemaal schakelen en dus misschien in die aantal seconden meer benzine gebruikt, maar je bent veel sneller op je cruisesnelheid.

En was t niet zo dat je gaspedaal eigenlijk alleen maar meer lucht in je cilinders laat en niet de hoeveelheid benzine?

<- auto noob.

traktor scratch!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Erikie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:01:

En was t niet zo dat je gaspedaal eigenlijk alleen maar meer lucht in je cilinders laat en niet de hoeveelheid benzine?
Wat wil je daarmee zeggen? Dat gas geven geen benzine kost :')

Als je gas geeft injecteer je meer brandstof en door het toerental dat omhoog gaat trekt de auto tegelijk sneller lucht aan... niet meer want meer dan de ruimte heeft lucht niet (tenzij je een turbo hebt).

Facts don't care about your feelings

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij carburateur is gas geven meer lucht, en dientengevolge meer benzine

Bij injectie is gas geven meer benzine, en dientengevolge meer lucht

zo zat het volgens mij

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:43

BrZ

P.B. schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:21:
Bij carburateur is gas geven meer lucht, en dientengevolge meer benzine

Bij injectie is gas geven meer benzine, en dientengevolge meer lucht

zo zat het volgens mij
Ook bij injectie bedien je gewoon de luchtklep met je gaspedaal. Bij diesel is gas geven meer brandstof inspuiten.

[ Voor 7% gewijzigd door BrZ op 04-02-2011 15:25 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Erikie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:01:
Ik kan dus aanemen dat ik beter gewoon vlot in z'n 2 op kan trekken naar 90km om vervolgens in z'n 5 op de ideale snelheid te komen? Want volgens mij ben je ook veel minder tijd kwijt aan het optrekken in z'n 2 naar 90 dan helemaal schakelen en dus misschien in die aantal seconden meer benzine gebruikt, maar je bent veel sneller op je cruisesnelheid.
Te veel toeren terwijl de motor nog koud is is niet zo'n goed idee, tenzij de olie door je baas wordt betaald. Verder Si met een moderne auto met katalysator je verhouding tussen lucht en brandstof door de elektronica bepaald wordt.

Of dat optimaal is weet ik niet, maar tenzij je de eerst 15 kilomoter nodig hebt om op snelheid te komen, is je gedrag wat je geduurderde de hele rit hebt voor optrekken/afremmmen belangrijker dan die ene keer optrekken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

leuk_he schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:30:
[...]

Te veel toeren terwijl de motor nog koud is is niet zo'n goed idee
Teveel gasgeven ook niet. En het gaat niet alleen om de motor maar ook om de versnellingsbak, het differentieel en als je die hebt ook de turbo.

[ Voor 22% gewijzigd door AtleX op 04-02-2011 15:35 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tussen die twee zie ik een verband.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jejking schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:35:
Tussen die twee zie ik een verband.
Ik gok dat je mijn opmerking over teveel gasgeven bedoeld? Je kan best volgas doortrekken naar 2500rpm terwijl je redline op 6000 ligt. Dan geef je wel veel te veel gas maar maak je niet teveel toeren.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

AtleX schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:34:
[...]

Teveel gasgeven ook niet. En het gaat niet alleen om de motor maar ook om de versnellingsbak, het differentieel en als je die hebt ook de turbo.
Turbo heb je niet echt op een 107 denk ik(?? tenzij er iets is wat daarmee overeen komt op zo'n kleine motor??) , Of een versnellingsbak een beetje warm moet lopen weet ik niet, en ik zie niet in wat het voor een differentieel uitmaakt of je hoog in de toeren of laag in de toeren rijd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 23:27

Erikie

www.erikie.nl

leuk_he schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:55:
[...]

Turbo heb je niet echt op een 107 denk ik(?? tenzij er iets is wat daarmee overeen komt op zo'n kleine motor??) , Of een versnellingsbak een beetje warm moet lopen weet ik niet, en ik zie niet in wat het voor een differentieel uitmaakt of je hoog in de toeren of laag in de toeren rijd.
Neuh, turbo heeft dat ding niet echt.. Ik rij nu even tijdelijk de auto van m'n moeder (heeft ook een 107), en vanaf rotterdam begint het pas in den haag warm te worden in m'n auto.. :) :(.. dus, mijn pa rijdt dus diesel, en dat verklaart waarom ik meer verbruikte bij het optrekken en gaspedaal volledig ingedrukt. (bij de helft verbruikte hij dus ook minder). Bij benzine is dat dus niet zo en kun je in z'n 5 vanaf bv 70 -> 120 vol je gaspedaal in drukken waardoor er dus alleen maar meer lucht in je cilinders komt en niet meer benzine verbruikt?

Overigens, 110km met die windstoten is ook geen pretje .. Jemig wat vangt dat ding veel wind :S

traktor scratch!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

leuk_he schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:55:
Of een versnellingsbak een beetje warm moet lopen weet ik niet,
Ik wel, die olie moet ook warm worden voor 'ie gaat smeren.
en ik zie niet in wat het voor een differentieel uitmaakt of je hoog in de toeren of laag in de toeren rijd.
Snelheid maakt wel uit. ;)
Erikie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:06:
vol je gaspedaal in drukken waardoor er dus alleen maar meer lucht in je cilinders komt en niet meer benzine verbruikt?
Uhm... nee. Gaspedaal verder indrukken = gasklep verder open = meer benzine inspuiten. Dat lijkt me logisch want met alleen meer lucht gaat 'ie niet harder rijden. Als dat zo zou zijn zou je nog maar een paar mililiter per kilometer verbruiken en zou het niet uitmaken voor je brandstofverbruik hoe hard je rijdt.

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 04-02-2011 16:11 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 15:55
Erikie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:06:
[...]

Neuh, turbo heeft dat ding niet echt.. Ik rij nu even tijdelijk de auto van m'n moeder (heeft ook een 107), en vanaf rotterdam begint het pas in den haag warm te worden in m'n auto.. :) :(.. dus, mijn pa rijdt dus diesel, en dat verklaart waarom ik meer verbruikte bij het optrekken en gaspedaal volledig ingedrukt. (bij de helft verbruikte hij dus ook minder). Bij benzine is dat dus niet zo en kun je in z'n 5 vanaf bv 70 -> 120 vol je gaspedaal in drukken waardoor er dus alleen maar meer lucht in je cilinders komt en niet meer benzine verbruikt?

Overigens, 110km met die windstoten is ook geen pretje .. Jemig wat vangt dat ding veel wind :S
Ding vangt helemaal niet veel wind, het kan er alleen niet zo goed mee omgaan ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Pagina: 1 2 Laatste