Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Niet zo lang geleden heb ik een nieuw systeem samengesteld. Hier volgen even een paar specs:

Mobo: MSI P55-GD65
Proc: Intel Quad-core i5 750
Graka: XFX 5850HD
Geheugen: G.E.I.L. 4GB (2X2) DDR3 1333 CL7 (GV34GB1333C7DC)
Voeding: CoolerMaster 600W Silent Pro
Koeling: SCYTHE MUGEN 2 REV. B. SCMG-2100

Na me wat ingelezen te hebben kwam ik erachter dat de mobo nogal kieskeurig is wat betreft geheugen. Ik heb de QVL gechecked en als 't goed is moet het GEIL geheugen werken met deze combi. Maar dat terzijde...

Ik ben van plan voorzichtig te beginnen met overclocken (voor 't eerst). De i5 wil ik naar de 3,2 - 3,5 Ghz tillen, alleen ben ik na nóg meer inlezen, tot de ontdekking gekomen dat deze Mobo nogal last heeft van 'Vdrop' en 'Vdroop.' (zoals hier beschreven: reviews: Vijf P55-moederborden naast elkaar gelegd) Wat is dit precies? Kan dit kwaad bij het overclocken? Hebben alle mobo's van die productielijn er last van? Kan ik nu nog wel mijn beoogde OC halen? Zou een geupdate BIOS dit op kunnen lossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 10:56:
Beste mede-tweakers,

Niet zo lang geleden heb ik een nieuw systeem samengesteld. Hier volgen even een paar specs:

Mobo: MSI P55-GD65
Proc: Intel Quad-core i5 750
Graka: XFX 5850HD
Geheugen: G.E.I.L. 4GB (2X2) DDR3 1333 CL7 (GV34GB1333C7DC)
Voeding: CoolerMaster 600W Silent Pro
Koeling: SCYTHE MUGEN 2 REV. B. SCMG-2100

Na me wat ingelezen te hebben kwam ik erachter dat de mobo nogal kieskeurig is wat betreft geheugen. Ik heb de QVL gechecked en als 't goed is moet het GEIL geheugen werken met deze combi. Maar dat terzijde...

Ik ben van plan voorzichtig te beginnen met overclocken (voor 't eerst). De i5 wil ik naar de 3,2 - 3,5 Ghz tillen, alleen ben ik na nóg meer inlezen, tot de ontdekking gekomen dat deze Mobo nogal last heeft van 'Vdrop' en 'Vdroop.' (zoals hier beschreven: reviews: Vijf P55-moederborden naast elkaar gelegd) Wat is dit precies? Kan dit kwaad bij het overclocken? Een beetje Hebben alle mobo's van die productielijn er last van?Geen idee, het mijne in ieder geval wel Kan ik nu nog wel mijn beoogde OC halen?Ja hoor Zou een geupdate BIOS dit op kunnen lossen? Ja, bij mij is het helemaal opgelost

Alvast bedankt!
Ik heb in ieder geval hetzelfde mobo, wel een i7 860. OCZ rams. Volledig zal het nooit weg zijn de Vdrop, maar een klein beetje is altijd wel logisch. Het is in ieder geval niet meer problematisch bij mij

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 12-03-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 10:56:
Beste mede-tweakers,
Alvast bedankt!
Begin eens met het 1156 Topic te lezen. daar staat veel info, manuals, uitleg. En kunnen we op vragen antwoorden.

Want dit topic is overbodig en zal worden gesloten.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1372919

[ Voor 10% gewijzigd door BitchCrew op 12-03-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
nou nou, de vraag is specifiek genoeg om niet meteen zo kittig op te reageren. Ik neem het niemand kwalijk dat ze niet de hele 1156 topic gaan zitten lezen, en in de TS is NIETS terug te vionden over vDrop en/of vDroop.

Kort uitgelegd zijn er drie voltages (voor vCore) waar je op moet letten:
  1. de vCore die je instelt in BIOS
  2. de vCore die je bij idle uitleest in windows
  3. de vCore die je bij load uitleest in windows
Het verschil tussen 1 en 2 is vDrop.
Het verschil tussen 2 en 3 is vDroop.

Veel moederborden hebben vDroop-correctie. wat dit doet is de PC lichtelijk overvolten onder load, zodat het eigenlijk vCore stabiel blijft. Als ik mij niet vergis noemt Asus het load line calibration, en MSI noemt het vDroop correctie. Volgens mij zat het ook op de MSI GD65, als je het niet hebt zou ik even de BIOS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M009
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06-2023
Xtrafris schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:42:
nou nou, de vraag is specifiek genoeg om niet meteen zo kittig op te reageren. Ik neem het niemand kwalijk dat ze niet de hele 1156 topic gaan zitten lezen, en in de TS is NIETS terug te vionden over vDrop en/of vDroop.

Kort uitgelegd zijn er drie voltages (voor vCore) waar je op moet letten:
  1. de vCore die je instelt in BIOS
  2. de vCore die je bij idle uitleest in windows
  3. de vCore die je bij load uitleest in windows
Het verschil tussen 1 en 2 is vDrop.
Het verschil tussen 2 en 3 is vDroop.

Veel moederborden hebben vDroop-correctie. wat dit doet is de PC lichtelijk overvolten onder load, zodat het eigenlijk vCore stabiel blijft. Als ik mij niet vergis noemt Asus het load line calibration, en MSI noemt het vDroop correctie. Volgens mij zat het ook op de MSI GD65, als je het niet hebt zou ik even de BIOS updaten.
En wat betekent het als de vcore van Idle 1.28v naar load 1.23v gaat? Dan gaat hij ondervolten>? Want ik heb ook een MSI bord (een cd 55) en dit is bij mij het geval. Ik heb mijne stabiel op 3,9.

TS heeft een beter bordje, dus neem aan dat hij/zij er ook meer uit kan halen, gezien andere verhalen op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
offtopic:
[quote]BitchCrew schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:36:
[...]

Begin eens met het 1156 Topic te lezen. daar staat veel info, manuals, uitleg. En kunnen we op vragen antwoorden.

[/quote]

Misschien het handig dat je voortaan eerst leest voordat je gaat antwoorden? De TS heeft een specifieke vraag over vdrop en vdroop en niet over hoe hij moet overclocken!

@TS je hoeft je niet echt druk te maken over die vdrop en vdroop, bijna alle moederborden hebben er wel wat last van. 3,5 GHz moet je denk ik wel lukken, maar vooral goed gaan lezen wat je allemaal moet doen en ervaringen van andere mensen gaan lezen ;) Veel succes en komt vast wel goed d:)b

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
R0SSI schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:36:
offtopic:
[quote]BitchCrew schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:36:
[...]

[/quote]

Misschien het handig dat je voortaan eerst leest voordat je gaat antwoorden? De TS heeft een specifieke vraag over vdrop en vdroop en niet over hoe hij moet overclocken!

@TS je hoeft je niet echt druk te maken over die vdrop en vdroop, bijna alle moederborden hebben er wel wat last van. 3,5 GHz moet je denk ik wel lukken, maar vooral goed gaan lezen wat je allemaal moet doen en ervaringen van andere mensen gaan lezen ;) Veel succes en komt vast wel goed d:)b
Naar aanleiding van de reactie van BitchCrewb (je doet je username eer aan ;) ) heb ik maar mijn situatie in de core I5 topic gepost, maar ik zal 't hier ook nog even kort samenvatten.

Geheugen: 2x 2Gb G.E.I.L 1333Mhz.

Ik ben begonnen met overclocken en heb de baseclock van 133Mhz naar 175Mhz getild. Met een multiplier van 20 geeft dit me een snelheid van 3,5Ghz. Het RAM is nu op 1400Mhz aan 't lopen met 7-7-7-24 timings.

De voltages zijn als volgt:
Vcore: 1,251 volt, Vdroop correctie zet dit op 1,3Volt
VTT: 1,019 volt
DRAM: 1,5 volt.

Prime95 gedraait, 3 van de 4 workers blijven ruim 5 uur lang stabiel, de laatste ('t is telkens een verschillende worker, maar telkens ook maar 1tje) kapt er al na 2 minuten mee. De absolute max temperatuur die na ruim 5 uur 100% load draaien werd behaald is 65C. Is dit teveel?

Maargoed, ik vraag me dus af, weet iemand toevallig hoe ik deze OC 100% stabiel krijg? VTT verhogen? Timings wat losser zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ok, als eerste. als er een worker na 2 minuten vast loopt heeft het geen zin de rest nog 5 uur te laten lopen. worker fout = overklok fout punt.

verder is je VTT wel erg laag. breng deze maar eens omhoog naar 1,2 volt ofzo. want ik begrijp wel dat 175 bclk niet werkt op 1,019V VTT.

verder lees ik nergens wat de spd/epp waardes van je geheugen zijn. zorg dat zowel frequentie/timings als voltage van je geheugen correct HANDMATIG zijn ingesteld in je bios.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1