Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:43:
Ah, kijk, ik wilde dus inderdaad wel sneller werken op een beeldscherm maar je hebt me zojuist op een idee gebracht. Ik was namelijk aan het overwegen om een nieuw beeldscherm te kopen, en ik had de mogelijkheid om twee beeldschermen tezamen te gebruiken nog niet overwogen. Daarvoor heb ik trouwens een vraagje. Het speelt allemaal op een computer. Wat als ik spellen ga spelen? Dan gaat het spel echt met alleen het beeld waarop de videokaart is aangesloten spelen, dus kan ik alsnog alle spellen spelen neem ik aan?
Precies wat er gebeurt verschilt per spel. Sommige spellen kunnen op meerdere schermen tegelijk tonen, andere draaien alleen op het scherm wat in je OS als primair geselecteerd is. Maar je kunt altijd minimaal doen wat je met één monitor doet inderdaad.
En, er zit nog een videokaart ingebouwd in mijn moederbord (ik weet niet of dit een aardige kaart is, maar laten we het erop houden dat er een in zit),
Wees nauwkeurig in je terminologie
Een kaart is per definitie een los iets en kan dus per definitie niet "ingebouwd in [jouw] moderbord" kunnen zitten.
Op een moederbord kan een losse videochip zitten. Dat heet "onboard VGA" en zie je al 10 jaar nauwelijks meer buiten laptops. Daarnaast kan er een geintegreerde GPU zitten in de chipset op het moederbord. Dat kom je vaker tegen en is geheid wat jij hebt.
Overigens zijn integrated oplossingen als dit altijd compromissen die vooral veel minder geheugenbandbreedte hebben dan losse kaarten. Vuistregel is dat de snelste integrated GPU's (IGP's in Intel-taal) ongeveer even snel zijn als de traagste losse kaarten. Prima voor desktopwerk, niet al te best voor 3D games dus.
die zou ik dan ook kunnen gebruiken zou ik meerdere beeldschermen willen gebruiken, nietwaar?
Als jouw moederbord het toestaat dat de IGP tegelijkertijd gebruikt wordt met je losse GPU wel ja. Technisch moet dat altijd kunnen bij PCIe, maar vaak zie je beperkingen vanuit BIOS of vanuit constructie moederbord.
Maar waarom zou je? Jouw HD5770 kan drie schermen tegelijk aansturen, waarvan twee met DVI/HDMI

In ieder geval, you've opened my eyes, want nu snap ik precies wat dat Crossfire nou inhoudt. ;D
Het is idd niet zo moeilijk, maar je moet het wel even ergens gelezen hebben, en door alle marketingblaat kun je te makkelijk op een dwaalspoor raken.