Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb dus een M4A785TD-M Evo moederbord. Ik heb het opgezocht en blijkbaar zit daar dus EEN PCIe x16 slot en EEN PCIe x1 slot in. Ik heb al een ATI Radeon HD5770 in mijn moederbord, en dat is volgens mij zo'n x16 PCIe ding. Dat betekend dan dat ik alleen maar een video kaart erbij kan stoppen die PCIe x1 is, toch? Of is het niet eens mogelijk om twee videokaarten te gebruiken op dat moederbord? In ieder geval, als ik dan dus zo'n PCIe X1 videokaart moet kopen, welke zou dan echt het BESTE zijn voor gamen? Dan weet ik waarvoor ik moet gaan sparen. Op het moment heb ik sowieso al aardig wat geld maar ik wil eerst even een beetje weten wat nou redelijk is. :D

In ieder geval alvast heel erg bedankt, en, indien jullie mijn computer specs willen weten, die staan [BBG aanschaf] Budget- en basissysteem januari 2010 daar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

FeaR

In GoT we trust

Gaat niet werken. Het moederbord ondersteunt sowieso niet iets van ATI Crossfire of nVidia SLI, dus twee kaarten gaat al niet werken. Daarbij moeten de kaarten die je naast elkaar wilt draaien uit dezelfde serie komen. Jij zou dus een andere HD5000 serie er naast moeten zetten. En met PCI gaat dat niet werken.

Wat wel kan is een kaarten kopen met twee GPU's er op, dus één kaart met intern Crossfire. ATI heeft dan bijvoorbeeld de ATI HD5890. Maar dat lijkt me ook wel weer heel erg overkill met een basis-systeem (het heet niet voor niets budget- en basisysteem...). Een HD5870 zou al een voorruitgang zijn dan ten opzichte van de HD5770.

Wat je ook nog kan doen is het moederbord vervangen voor een exemplaar wat wél beschikt over de mogelijkheid om Crossfire te draaien. Dan zet je er gewoon nog een ATI HD5770 naast en heb je prestaties die boven de prestaties van een enkele HD5870 liggen. Alleen moet je dan wellicht ook aan een andere voeding waardoor het geheel weer een stuk duurder wordt.

Denk dat je alvorens je aankoop beter had moeten kijken naar wat je in de toekomst zou willen, want er zijn dus wel wat opties maar dus niet wat jij wilt. Handigste lijkt mij een nieuwere grafische kaart, maar daar zit ook een max aan natuurlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 11-03-2010 23:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 12:58
De specs zijn waardeloos/onvindbaar, door op de "Geplaatst door" boven je post als hyperlink mee te geven is dat handiger. Nog beter (want ik zie dat je in dat topic niet eens een fatsoenlijke lijst hebt staan) is specs ook even in je topicstart te zetten :)

Inhoudelijk, je kunt veel beter je moederbord vervangen (door iets met ongeveer dezelfde specs), maar dan met 2x PCI-e 16x. Dan kun je eenzelfde videokaart kopen als dat je al hebt, en deze in crossfire draaien. Op 1x zou ik geen videokaart draaien, zie ook bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...i-express-2.0,1915-9.html. Onder de 8x zie je al performanceverschillen, en dat is al een 2 generaties oudere videokaart in de test!

Andere oplossing is door je huidige videokaart te vervangen door iets (veel) beters. Maarja, sowieso is de HD5770 niet onaardig.

Ja, je kunt ook een PCI-e 16x videokaart in het 1x slot duwen. Dan moet je alleen het slot even wat uitfrezen (plasticje losfrezen). Maar dat is niet aan te raden dus :Y) Sowieso weet ik niet of die dan in crossfire wil/kan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha, nou, bedankt allemaal. Ik denk dan toch dat ik maar moet sparen voor een moederbord met Crossfire mogelijkheid... sowieso is mijn computer nog niet zo oud maar ik wilde alleen informeren. :D

In ieder geval heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FeaR1986 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:22:
Gaat niet werken. Het moederbord ondersteunt sowieso niet iets van ATI Crossfire of nVidia SLI, dus twee kaarten gaat al niet werken. Daarbij moeten de kaarten die je naast elkaar wilt draaien uit dezelfde serie komen. Jij zou dus een andere HD5000 serie er naast moeten zetten. En met PCI gaat dat niet werken.
Ho ff, waar lees je dat hij die dingen in CF/SLI wil stoppen? Het is nog altijd prima mogelijk om twee totaal verschillende videokaarten naast elkaar in een systeem te hebben om meerdere monitoren aan te sturen :o

Als dat de bedoeling is, gaat het prima met een PCI of PCIe 1x videokaart ernaast :)

Crossfire/SLI is alleen relevant als je met twee kaarten samen één beeld wilt aansturen. Doe je dat niet, dan heb je geen CF/SLI nodig.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 07:40:
Aha, nou, bedankt allemaal. Ik denk dan toch dat ik maar moet sparen voor een moederbord met Crossfire mogelijkheid... sowieso is mijn computer nog niet zo oud maar ik wilde alleen informeren. :D

In ieder geval heel erg bedankt!
Wat wil je exact bereiken?

Crossfire (of SLI) is zoals ik hierboven zeg alleen van toepassing als je twee kaarten samen aan hetzelfde scherm wilt laten werken. Als je betere grafische prestaties wilt kun je dat prima bereiken met één enkele snellere kaart.
Sterker nog, CF levert alleen bij sommige spellen echt meerwaarde op soms ook niet. Een snellere kaart levert altijd (tenzij CPU bottleneck is) meerwaarde op.

Kortom, als je HD5770 te traag is, gewoon verkopen en er een HD5850/5870 voor kopen :z
reken maar na, de nieuwprijs van een HD5850 min wat je 2e hands voor je HD5770 kunt kopen is minder dan de prijs van een tweede HD5770, laat staan de prijs van een nieuw mobo plus een tweede HD5770

CF wordt pas relevant als dat niet meer kan, dus als je al de snelste single-slot kaart hebt en nog sneller wilt. Daaronder is het bovenal marketingblaat dat in praktijk geld- stroom- en ruimteverspilling is :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 12-03-2010 12:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, kijk, ik wilde dus inderdaad wel sneller werken op een beeldscherm maar je hebt me zojuist op een idee gebracht. Ik was namelijk aan het overwegen om een nieuw beeldscherm te kopen, en ik had de mogelijkheid om twee beeldschermen tezamen te gebruiken nog niet overwogen. Daarvoor heb ik trouwens een vraagje. Het speelt allemaal op een computer. Wat als ik spellen ga spelen? Dan gaat het spel echt met alleen het beeld waarop de videokaart is aangesloten spelen, dus kan ik alsnog alle spellen spelen neem ik aan? En, er zit nog een videokaart ingebouwd in mijn moederbord (ik weet niet of dit een aardige kaart is, maar laten we het erop houden dat er een in zit), die zou ik dan ook kunnen gebruiken zou ik meerdere beeldschermen willen gebruiken, nietwaar?

In ieder geval, you've opened my eyes, want nu snap ik precies wat dat Crossfire nou inhoudt. ;D

Anyway, nogmaals heel erg bedankt allemaal! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:43:
Ah, kijk, ik wilde dus inderdaad wel sneller werken op een beeldscherm maar je hebt me zojuist op een idee gebracht. Ik was namelijk aan het overwegen om een nieuw beeldscherm te kopen, en ik had de mogelijkheid om twee beeldschermen tezamen te gebruiken nog niet overwogen. Daarvoor heb ik trouwens een vraagje. Het speelt allemaal op een computer. Wat als ik spellen ga spelen? Dan gaat het spel echt met alleen het beeld waarop de videokaart is aangesloten spelen, dus kan ik alsnog alle spellen spelen neem ik aan?
Precies wat er gebeurt verschilt per spel. Sommige spellen kunnen op meerdere schermen tegelijk tonen, andere draaien alleen op het scherm wat in je OS als primair geselecteerd is. Maar je kunt altijd minimaal doen wat je met één monitor doet inderdaad.
En, er zit nog een videokaart ingebouwd in mijn moederbord (ik weet niet of dit een aardige kaart is, maar laten we het erop houden dat er een in zit),
Wees nauwkeurig in je terminologie :o

Een kaart is per definitie een los iets en kan dus per definitie niet "ingebouwd in [jouw] moderbord" kunnen zitten.

Op een moederbord kan een losse videochip zitten. Dat heet "onboard VGA" en zie je al 10 jaar nauwelijks meer buiten laptops. Daarnaast kan er een geintegreerde GPU zitten in de chipset op het moederbord. Dat kom je vaker tegen en is geheid wat jij hebt.

Overigens zijn integrated oplossingen als dit altijd compromissen die vooral veel minder geheugenbandbreedte hebben dan losse kaarten. Vuistregel is dat de snelste integrated GPU's (IGP's in Intel-taal) ongeveer even snel zijn als de traagste losse kaarten. Prima voor desktopwerk, niet al te best voor 3D games dus.
die zou ik dan ook kunnen gebruiken zou ik meerdere beeldschermen willen gebruiken, nietwaar?
Als jouw moederbord het toestaat dat de IGP tegelijkertijd gebruikt wordt met je losse GPU wel ja. Technisch moet dat altijd kunnen bij PCIe, maar vaak zie je beperkingen vanuit BIOS of vanuit constructie moederbord.

Maar waarom zou je? Jouw HD5770 kan drie schermen tegelijk aansturen, waarvan twee met DVI/HDMI ;)
In ieder geval, you've opened my eyes, want nu snap ik precies wat dat Crossfire nou inhoudt. ;D
Het is idd niet zo moeilijk, maar je moet het wel even ergens gelezen hebben, en door alle marketingblaat kun je te makkelijk op een dwaalspoor raken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.asus.com/produ...bvGVB1mXmmD8qQ&templete=2

Daar zijn de specs van mijn moederbord. Er staat "integrated Ati Radeon 4200", dus zit die er dan niet al in?

Maar goed, eigenlijk zou ik dus, als ik meerdere beeldschermen wil aansturen, dat ook kunnen doen met ALLEEN mijn HD5770?

En, dit is dan misschien nogal off-topic, maar zou ik mogen vragen welk beeldscherm jullie aanraden? Ik heb nu zo'n 100 euro, en ik wil nog sparen tot 150 euro, maar op zich wordt het daarna te duur, i.v.m het niet zo snel krijgen van geld. :D En, of course wil ik dan HDMI kunnen gebruiken, want het kan nou eenmaal met mijn video kaart. :D

Anyway, het blijkt dus maar weer dat ik met veel fout zat. Ach ja, aldoende leert men. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:17:
http://www.asus.com/produ...bvGVB1mXmmD8qQ&templete=2

Daar zijn de specs van mijn moederbord. Er staat "integrated Ati Radeon 4200", dus zit die er dan niet al in?
Ja, lees wat ik hierboven zei nog eens een keer goed door. Er zit een integrated GPU in. Maar dat is geen kaart, want een kaart is een fysiek ding dat je ergens insteekt en die kan per definitie niet integrated zijn.
Maar goed, eigenlijk zou ik dus, als ik meerdere beeldschermen wil aansturen, dat ook kunnen doen met ALLEEN mijn HD5770?
Eh, waar dacht je dat die drie uitgangen anders voor waren? Sier?

Lees je aub een klein beetje in, de handleiding van je kaart (op CD als je het niet op papier gekregen hebt) bevat absoluut iets hierover. Steekwoord (marketingblaat): "Eyefinity".
En, dit is dan misschien nogal off-topic, maar zou ik mogen vragen welk beeldscherm jullie aanraden? Ik heb nu zo'n 100 euro, en ik wil nog sparen tot 150 euro, maar op zich wordt het daarna te duur, i.v.m het niet zo snel krijgen van geld. :D En, of course wil ik dan HDMI kunnen gebruiken, want het kan nou eenmaal met mijn video kaart. :D
Ja, dat is inderdaad nogal off-topic en zelfs off-forum.

Lees daarvoor:
**LET OP** Welke monitor moet ik kopen?

En HDMI=DVI als het gaat om beeldkwaliteit etc. Het maakt dus niets uit welke van de twee je pakt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1