Maxtor low level formateren.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293704

Topicstarter
Ik heb een Maxtor diamond 10 schijf die meerdere malen problemen heeft gehad met me OS en altijd weer vanaf xp cd is geformatteerd. nu was ik bezig om deze via vanuit windows te formatteren.( andere hd met XP) maar dat heeft ie niet goed gedaan. had namelijk de schijf in 2e gedeeld een c en een d. nu heeft windows alleen c geformatteerd en een stukje van d nu mist er nog heel wat ruimte. toen heb ik via hirens boot cd low level aangeklikt. en even z'n gang laten gaan. Maar later is hier de stroom uitgevallen ( moeder had te veel keuken apparatuur aan staan en de aardlek ging dr uit.) als ik nu windows opstart ziet hij standaard de schijf niet maar wel bij apparaatbeheer.

Wat moet ik nu doen om die schijf goed te krijgen?
Weer opnieuw low level doen?
en moet ik na low level een high level format doen en dan opnieuw partities maken?

En wil dan me OS van deze harde schijf klonen naar die Maxtor. zonder een iso of iets te maken. liefst via bios. zijn daar programma's voor? heb momenteel ook hirens bootcd 10.2 liggen en zag wel wat van kopiëren maar weet niet wat ie kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Hoe wil je een high level format doen als je geen partities hebt?
Voor de zekerheid even nog een keer de low level format doen, weet je zeker dat dat netjes en volledig is gedaan. Vervolgens maak je 1 of meer partities aan. Voordat je deze kan gebruiken zal je die dan moeten formateren (high level) in het bestandssysteem naar keuze.

Via bv. die boot cd kun je dan simpel je os clonen naar je maxtor. Of je gebruikt 1 van de vele clone tools.
Ik heb het iedee dat je nog niet echt veel zelf uitgezocht hebt en gewoon maar wat aan het doen bent. Daarbij waarom wil je je OS naar de gare maxtor hardeschijf kopieren?

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak-Freak op 11-03-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dan zou ik dat wel vannacht laten doen ( duurt ergg lang!)

Heb wel gauw wat rond gezocht. maar was al begonnen. dus vandaar.

situatie is nu zo:

80gb WD Staat OS op
40GB wd staat alleen muziek op.

eerst had ik die maxtor erbij en die 80gb nog neit.

Nu wil ik dus:
200gb weer opdelen in c en d zodat op d me download kunnen staan van nieuwsgroepen.
en dan die 40gb muziek overzetten naar die 80 gb.

Al mijn IDE connectors zitten namelijk al vol. Kan wel overgaan op sata maar wou het eerst zo oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hele nacht laten low level formateren. maar toen ik partitie's wou maken zag die maar 130gb van de 200 gb. hoe kan dit? kan ik dit nog weer normaal krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Heb je al inde FAQ gekeken?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nieuwste bios zit er al in en heb net maxblast gedownload en die ziet ook maar 128gb als ie een partietie wil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Je draait XP zonder service pack? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349897

Een low level formattering is altijd risicovol. En zeker bij een ide-schijf is er een kans op falen. Er is over partities en schijfruimte veel informatie te vinden in andere topics. Wat er mogelijk is hangt ook af van de gevolgde methode.
Anoniem: 293704 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:43:
hele nacht laten low level formateren. maar toen ik partitie's wou maken zag die maar 130gb van de 200 gb. hoe kan dit? kan ik dit nog weer normaal krijgen?
Wat is de 'die' van: 'zag die maar'?

Wat gebeurt er als de high level formattering van de opgegeven hoeveelheid opslagruimte wordt afgerond?

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 349897 op 12-03-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die = windows.

Als ik gewoon vanuit windows formatteer dan ziet hij nog steeds maar 127GB. Hij heeft het voorheen altijd goed gedaan! en met maxblast kan ik ook niet veel...

Het volgende is gebeurt.

Maxtor schijf had fouten en partities waren weg. toen heb ik nog wel bestanden kunnen redden.
Daarna vanuit windows vanaf een andere HD,heb ik de maxtor geformatteerd. Eerst zag windows nog 189gb voor het formatteren en daarna 127. toen heb ik dus low level geformatteerd en dat is goed gegaan. ook na health checks is alles gewoon goed. het lijkt net of windows de overige gb's niet ziet. ook bios herkent het nu niet. kan het zijn dat ik een driver moet installeren op de maxtor HD? ( heb al vaker normaal geformatteerd en altijd is het goed gegaan)

En draai op windows xp pro sp3
en een asus a8v deluxe bios versie: 1017.002

( wel voor het eerst op hunter xp pro.)

en dit ziet hd info

HDINFO Version 1.0
Copyright (c) 2003 FryeWare
All Rights Reserved
http://www.48bitlba.com
http://www.fryeware.com

HDInfo Report

IDE Channel..............: Primary Slave
Drive Model..............: ST3160021A
Serial...................: 3JX0CXTS
Firmware.................: 3.06
Manufacturer.............: Seagate
Size.....................: 160.1 GB
Type.....................: Fixed
Cylinders................: 19457
Tracks/Cylinder..........: 255
Sectors..................: 63
Drive Features...........:
48-bit LBA.............: Supported
LBA....................: Supported
DMA....................: Supported
IORDY..................: Supported
PIO Modes..............: 3 4
ATA/ATAPI Specs........: 2 3 4 5 6
Ultra DMA Modes........: 0 1 2 3 4 5
Current Ultra DMA Mode.: Mode 5

en vanuit windows :

Afbeeldingslocatie: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/hdmaxtor.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 293704 op 12-03-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb de boel weer draaien met hdat die heeft de boel gewijzigd naar 48lba maar nu wil ik xp instaleren en dan gaat goed hij laad de bestanden en start dan opnieuw op maar i.p.v door te gaan met de setup begint ie opnieuw! aan de xp cd ligt het niet heb al meerdere gebruikt....

en met partition manager een bootalbe partitie maken wil niet echt lukken duurt erg lang en als ik hem afsluit is die partitie weg...
Pagina: 1