Toon posts:

Aanschaf geheugen voor 2 jaar oude computer

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag geheugen kopen voor een 2 jaar oude computer. De afweging die ik dan moet maken is of ik dan ook PC2-6400 (DDR2-800) geheugen neem of dat ik sneller geheugen ga kopen.

Er wordt altijd geadviseerd om schijven en geheugen zoveel mogelijk van hetzelfde type in de computer te hebben, echter wordt er ook gezegd dat geheugen zich automatisch terugklokt. Dus ik vraag me af wat wijsheid in dit geval is, nu ik mijn computer van 2GB naar 4GB werkgeheugen wil uitbreiden.

Mijn moederbord is de Asus P5K. Dit vond ik terug in een oude e-mail:
€25,95 – Kingston KVR800D2N5K2
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
Zoals je kunt zien is de prijs van het geheugen maar liefst verdubbeld!! Toen wilde ik het geheugen ook al aanschaffen.

Wat is in mijn geval de beste keuze? Moet ik accepteren dat het geheugen dat ik nu koop, sowieso niet in een volgende computer over 2 jaar gebruikt kan worden? Overige specificaties: Antec Sonata 3, Intel Q6600, F3 Spinpoint 1TB.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DDR2 loopt nu sowieso een beetje ten einde, over 2 jaar is alles DDR3 (op misschien een Asrockplankje na).
En wat er op je bord past is vrij makkelijk uit te vinden door even in de QVL te kijken, als je zekerheid wil met betrekking tot compatibiliteit.|

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

2e hands ddr2 geheugen scoren?

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
€50,- is me bij nader inzien echt te veel om te investeren in het sneller maken van de computer. Ik verkoop de computer over 1,5 jaar wel met een andere SATA-schijf en dan stel ik zelf weer een computer samen en gebruik ik slechts mijn Spinpoint F3 1TB Spinpoint opnieuw.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

echter wordt er ook gezegd dat geheugen zich automatisch terugklokt.
Dat is dus pertinent onjuist. Geheugen doet helemaal niets zelf, geheugen wordt aangestuurd vanuit het moederbord. Het moederbord bepaalt hoe snel het geheugen draait. Als dat sneller is dan een reep aankan heb je problemen, als het trager is gaat het gewoon (op de lagere snelheid) prima.

Exact wat er bij jou gaat gebeuren hangt af van wat nu ingesteld is - "auto" zou in theorie de opgegeven snelheid van het tragere reepje moeten gebruiken, maar als je het hard ingesteld hebt wordt het gewoon op die waarde aangestuurd.

Maar goed, dit zeg ik ook niet voor het eerst, daarom staat hier al jaren iets over in de FAQ. Het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voor je een topic opent, daar hoort het kijken in de FAQ ook bij. Aangezien we hier niet steeds het wiel opnieuw uit willen vinden gaat dit topic dicht.

Zie ook:
PMG FAQ - Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.