Nieuwe pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views

• Dutchmania
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:57
Beste Tweakers,

Na een paar jaar met een Medion pc te hebben gedaan wordt het dan toch echt tijd voor een nieuwe pc,
de nieuwe pc zou ik graag zelf samenstellen en heb daarbij ook veel gebruik gemaakt van de BBG en verschillende topics binnen dit forum.
De bedoeling is een Game PC waarmee ik in ieder geval een paar jaar mee verder kan en waar nodig ik makkelijk upgrades kan toepassen (klaar voor de toekomst :P).

De volgende setup is het geworden:
Product
BehuizingCooler Master CM690
Cpu KoelerScythe Mugen 2 Rev. B
Harde SchijfWestern Digital Caviar SE16 WD5000AAKS
SSDIntel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB
Ram GeheugenCorsair Dominator TR3X6G1600C8D
Video KaartSapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E(2x)
Moederbord Asus P6T Deluxe V2
Voeding Antec TruePower TP-650
Processor Intel Core i7 920

*verdere randapperatuur (keybord, muis, beeldscherm, enz) ziet er niet bij omdat ik deze nog heb liggen en dit ook voor latere zorg is.

Over deze setup had ik een paar vragen:
  • Past alles in de behuizing, hierbij heb ik het over de twee videokaarten en de cpu koeler in combinatie met het RAM geheugen?
  • Kan de voeding genoeg stroom leveren of moet hiervoor een iets zwaardere voor komen? (ook met blik op de toekomst)
  • Zijn er verder nog opmerkingen over deze setup (aanpassingen / verbeteringen)
Verder heb ik nog 1 vrij domme vraag: Hoe veel en welke kabels krijg je bij de voeding, zitten er voldoende kabels bij voor deze setup?
Ik kon zo snel niets vinden hierover :$

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het passen in de behuizing moet in de CM690 verder geen problemen opleveren wat betreft de videokaarten, en de breedte van de kast laat ook de cpu-koeler met gemak wel toe. Wel zou ik zeker met 2 videokaarten erin er nog een extra 12 of 14 cm fan bij plaatsen aan de zijkant, dit voor een optimale koeleing voor de videokaarten.

Met 2 x 5850 videokaarten denk ik dat je wel genoeg hebt aan 650 watt alhoewel ik zelf naar de toekomst gezien dan toch een ietwat zwaardere zou pakken, en persoonlijk gaat mijn voorkeur meer uit naar de Corsair voedingen. Niet dat Antec slecht is maar Corsair is toch ietwat meer een A merk en komt uit testen toch vaak net iets beter naar voren dan bv Antec.

Bekabeling van de voeding is standaard meestal ruim voldoende en vaak worden bij de videokaarten ook nog extra verloopkabeltjes erbij geleverd ivm met de 12 v aansluitingen. Denkelijk dat je die wel nodig hebt omdat meestal een voeding maar een kabelaansluiting voor 1 videokaart heeft, echter dit is van voeding tot voeding verschillend.

Verder prima keuze gemaakt.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-12 11:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Antec maakt ook prima voedingen hoor, en hoort wat mij betreft in dezelfde (AAA) categorie als Corsair.
Verder zou je nog naar Enermax, Nexus en Seasonic kunnen kijken.
De voedingen van Antec (waaronder je gekozen TP-650) worden veelal gemaakt door Seasonic, en die bouwt uitstekende voedingen. Ook Corsair laat een groot deel door Seasonic bouwen, en een ander groot deel dor CWT.

De TP-650 wordt geleverd met
2 x 6 pin and 2 x 8 (6+2) pin PCI-E graphics card connectors for TP-650, TP-750 and TP-750 Blue
dus heeft hij genoeg aansluitingen voor 2 5850's.

Zie ook http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs voor goede voedingen, met misschien wel de beste reviews op het web.

[ Voor 34% gewijzigd door Ghost Dog op 10-03-2010 20:22 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-12 14:23
Niet om vervelend te doen, maar daar hebben we deze voor ;) [BBG aanschaf] Game- en high-end Gamesysteem maart 2010

Daar krijg je zeker de hulp die je wilt/nodig hebt!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lijkt mij een prima systeem!
650 watt moet in principe voldoende zijn maar zoals Roel1966 ook al zegt is het misschien niet geheel onverstandig om een wat zwaardere voeding te halen. Aangezien je zelf ook al aangeeft 'toekomstbestendig' te willen zijn kun je beter nu 2 tientjes meer uitgeven dan later een geheel nieuwe voeding aan te moeten schaffen.

Voor de rest. De Cm690 is een (zeer) ruime kast dus ik verwacht geen problemen qua afmetingen van bv. de cpu cooler of videokaarten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 11:37
Denk je nu echt dat het in de toekomst nodig is om een voeding van pakweg 800 watt te hebben? De trend is naar energiezuinig, mijn inschatting is dat de peak load van dit systeem misschien op 450 watt ligt. Daar ga je meen ik ook met nieuwere kaarten niet overheen.

Verder is het nadeel dat je ook meer stroom verbruikt, want een voeding is efficiënter naarmate deze zwaarder belast wordt.

(2 cent van mij)

[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 10-03-2010 20:31 . Reden: Pff wat een energieverstokers... neem mijn woorden terug ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

pinockio schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:28:
Denk je nu echt dat het in de toekomst nodig is om een voeding van pakweg 800 watt te hebben? De trend is naar energiezuinig, mijn inschatting is dat de peak load van dit systeem misschien op 450 watt ligt.
(2 cent van mij)
Tdp van de 5850 ligt naar mijn weten al rond de 150 watt. Mocht het systeem verder uitgebouwd worden of de 920 van een leuke overclock worden voorzien dan tik je de 450 nog wel een keer aan.

edit: 450 lijkt me dus eigenlijk net te laag maar on second thought moet 650 daarentegen afdoende zijn!! laat je voldoende speling over om de fsb wat omhoog te schroeven, hdd's toe te voegen, videokaarten te upgraden etc. etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Switchie op 10-03-2010 20:38 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-12 11:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

pinockio schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:28:
Denk je nu echt dat het in de toekomst nodig is om een voeding van pakweg 800 watt te hebben? De trend is naar energiezuinig, mijn inschatting is dat de peak load van dit systeem misschien op 450 watt ligt. Daar ga je meen ik ook met nieuwere kaarten niet overheen.

Verder is het nadeel dat je ook meer stroom verbruikt, want een voeding is efficiënter naarmate deze zwaarder belast wordt.

(2 cent van mij)
I second that. :) Op één punt na:
Voedingen zijn in het algemeen het efficiëntst op zo'n 50% belasting. Maar op 100% moeten ze bijvoorbeeld nog steeds minstens voldoen aan 82% efficiëntie om voor 80 Plus Bronze in aanmerking te komen, waar dit op 50% belasting 85% moet zijn.
Dus op 100% belasting is de efficiëntie meestal iets lager dan op 50%.
Wel moet je erop letten dat je idle de voeding niet minder dan 20% belast, want daaronder zakt de efficiëntie vaak in tot zo'n 65%.

edit:
Switcherd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:34:
[...]

Tdp van de 5850 ligt naar mijn weten al rond de 150 watt. Mocht het systeem verder uitgebouwd worden of de 920 van een leuke overclock worden voorzien dan tik je de 450 nog wel een keer aan.
Dat is toch niet erg?
Hij heeft nu een 650W voeding uitgekozen, dus heeft hij zelfs dan nog 200W over.
Mijn inschatting:

Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS8W
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB3W
Corsair Dominator TR3X6G1600C8D15W
Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E(2x)300W
Asus P6T Deluxe V225W
Intel Core i7 920160W (na overklok)
Totaal~510W

En dat lijkt me toch wel de bovengrens in vermogen. Misschien dat hij af en toe piekt op 550W, maar meer toch echt niet.

[ Voor 63% gewijzigd door Ghost Dog op 10-03-2010 20:48 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ghost Dog schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:34:
[...]

I second that. :)

edit:

[...]
had ook al ge-edit ;)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica