"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Al vraag ik me af of het niet te kort dag is (al was het in 2006 ook 3 maanden van te voren zo te zien) en of er voldoende belangstelling voor is om een TF te rechtvaardigen.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat anderen ervan denken/willen
(Het een sluit het ander ook niet uit, een centraal topic én een TF)
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 10-03-2010 17:17 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik ben zelf eigenlijk geen voorstander van 1 groot algemeen topic. Bij normale discussies zie je meestal een vaste kliek mensen ontstaan die de discussie levendig houden en onderhouden tot het topic dood is. Maar 1 groot verkiezingstopic zal heel veel nieuwe mensen aantrekken die zich feitelijk vaak niet met de bestaande of al gevoerde discussies willen bemoeien maar feitelijk een nieuwe discussie willen starten of alleen hun mening willen verkondigen.anandus schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:09:
Ik ben zelf op het moment bezig met een algemeen/groot Tweede Kamerverkiezingentopic met Kenneth en Brons, al heb ik geen bezwaar voor een themaforum.
Je krijgt dan een topic wat ontzettend hard kan gaan en waar nauwelijks nog focus is op bepaalde onderwerpen of discussies. Daarnaast zijn dat soort topics over het algemeen vervelend om te volgen en bij te houden, je moet vol continue aanwezig kunnen zijn wil je de kans maken een discussie af te maken.
Ik zou dus willen pleiten voor wat meer diversiteit in de onderwerpen in bijvoorbeeld belangrijke verkiezingsthema's. Probleem blijft natuurlijk dat vanuit een algemeen topic er nog steeds een aantrekkingskracht bestaat voor eenmalig/niet constructieve bijdragen. Het lijkt me niet dat moderatoren zin en/of tijd hebben om daar bovenop te zitten
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Grappig, de Piratenpartij die via Google Ads hier adverteert
Het hoeft natuurlijk niet perse een 'groot' topic te worden waar ik mee bezig ben, het is/was vooral beoogd als centraal topic (samenvattingen van de politieke partijen, verkiezingsagenda, etc.), maar het een hoeft het andere niet perse uit te sluiten, ik vind diversiteit ook fijn
Ik hoop in ieder geval wel dat er dan genoeg animo is om de verschillende topics draaiende te houden.
[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 10-03-2010 17:28 ]
Persoonlijk zie ik eigenlijk liever geen centraal topicanandus schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:27:
offtopic:
Grappig, de Piratenpartij die via Google Ads hier adverteert
Het hoeft natuurlijk niet perse een 'groot' topic te worden waar ik mee bezig ben, het is/was vooral beoogd als centraal topic (samenvattingen van de politieke partijen, verkiezingsagenda, etc.), maar het een hoeft het andere niet perse uit te sluiten, ik vind diversiteit ook fijn
Het gaat me vooral om de bediscussieerdbaarheid van de onderwerpen. Ik zie liever een apart topic met een discussie onderwerp, dan dat 10 van zulke onderwerpen allemaal tegelijk worden gevoerd in een centraal topic, waarvan er 9 doodbloeden omdat we alweer 4 pagina's verder zijn onderhand. Losse topics hoeven ook geen lang leven te lijden of enorm uitgebreide TS te hebben, maar het zorgt er wel voor dat discussies clean en overzichtelijk blijven.
(Een en andere ligt natuurlijk ook aan het algehele animo).
Interessant.defiant schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:38:
[...]
Persoonlijk zie ik eigenlijk liever geen centraal topicAlle informatie over verkiezingen zou in principe in een niet postable sticky kunnen, of een topic per Partij + programma.
Je hebt an sich wel gelijk dat een groot topic onoverzichtelijk is en het de discussieerbaarheid vergroot als het verspreid wordt over meerdere topics.Het gaat me vooral om de bediscussieerdbaarheid van de onderwerpen. Ik zie liever een apart topic met een discussie onderwerp, dan dat 10 van zulke onderwerpen allemaal tegelijk worden gevoerd in een centraal topic, waarvan er 9 doodbloeden omdat we alweer 4 pagina's verder zijn onderhand. Losse topics hoeven ook geen lang leven te lijden of enorm uitgebreide TS te hebben, maar het zorgt er wel voor dat discussies clean en overzichtelijk blijven.
Maar ik had een doembeeld voor me van 16 topics met 2 replies elk en 1 groot PVV-topic met 4682 replies
Uiteraard.(Een en andere ligt natuurlijk ook aan het algehele animo).
Either way, vind ik het allemaal prima
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 10-03-2010 17:45 ]
Maar als die discussie me niet interesseert of aanstaat, kan ik tenminste nog in andere topics terechtanandus schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:42:
Maar ik had een doembeeld voor me van 16 topics met 2 replies elk en 1 groot PVV-topic met 4682 replies
Op zich vind het ik het idee aparte topics per partij ook wel interessant. Je loopt dan wel het risico dat je eigenlijk maar 1 topic hebt: het PVV topic. Een centraal topic maakt het praten over de issues ook eenvoudiger. Hoe ga je bijvoorbeeld de kilometerheffing bespreken? In het VVD topic als je tegen bent en in het D66 topic als je voor bent? Je zou nog een apart topic kunnen openen voor de kilometerheffing (die is er natuurlijk al in VV, het is een voorbeeld) omdat het een aardig groot thema is. Je kan echter niet voor ieder programmapunt van elke partij een topic openen, tenzij er een TF komt natuurlijk.
Waarom niet? Als je daarvoor de tags gebruikt is het zelfs nog overzichtelijker dan alleen een thema forumBrons schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:01:
Je kan echter niet voor ieder programmapunt van elke partij een topic openen, tenzij er een TF komt natuurlijk.
Je zou het inderdaad kunnen oplossen met tags. Toch zal SG en/of NSTM dan een puinhoop worden met tientallen topics.Erkens schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:03:
[...]
Waarom niet? Als je daarvoor de tags gebruikt is het zelfs nog overzichtelijker dan alleen een thema forum
Bij de gemeenteraadsverkiezingen was het ontbreken van specifieke thema's juist de redding van het topic. Juist bij meerdere thema's tegelijkertijd verliest 1 centraal topic snel haar focus.Brons schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:01:
Het gemeenteraadsverkiezingen topic liep toch ook goed? Volgens mij kan er best een centraal topic gemaakt worden. Zeker nu er specifieke thema's zijn om over te praten.
Ik zie feitelijk ook liever losse topics over onderwerpen die veel discussie opleveren en een PVV topic zou ik ook niet zo erg vinden, het zorgt ervoor dat in andere topics er lucht en ruimte is voor discussie zonder ondergesneeuwd te worden door de PVV. Partij topics heb ik wel geopperd, maar van wat ik me van 2006 herinner was daar nooit echt veel animo voor en trekt volgens mij ook vaak alleen maar mensen die er toch niet niet op stemmen en alleen het programma afkrakenOp zich vind het ik het idee aparte topics per partij ook wel interessant. Je loopt dan wel het risico dat je eigenlijk maar 1 topic hebt: het PVV topic. Een centraal topic maakt het praten over de issues ook eenvoudiger. Hoe ga je bijvoorbeeld de kilometerheffing bespreken?
Waar baseer je op dat het een puinhoop zal worden? Levendigheid is toch altijd goedBrons schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:08:
[...]
Je zou het inderdaad kunnen oplossen met tags. Toch zal SG en/of NSTM dan een puinhoop worden met tientallen topics.
Ik denk dat topics over de komende verkiezingen prima in NSTM kunnen en met tags zijn ze ook snel terug te vinden. En of er nu 1 groot topic is of een groot topic en meerdere kleintjes maakt niet uit, als er discussiewaarde is dan is dat allemaal welkom
[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 11-03-2010 16:18 ]
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
hét probleem dat er imho nu is, is dat alle topic enkel in een 'groot' topic verloopt... wat al snel uitloopt op een situatie waarin enkele 'veel- en door-posters' een bovenmatige invloed kunnen uitoefenen omdat ze overal op reageren en altijd maar doorgaan wat dan al snel ook bepaalde discussie's kan 'plat-maken'...
je ziet ook nu dat een groot deel van de posters domweg doorpost in het 'grote' topic over de val van het Kabinet, over een geheel nieuwsfeit, nl. het aftreden van Bos ...
er is een behoorlijke 'drempel' een nieuw topic te starten, maar zelfs als dat gebeurt, is de kans groot dat een grote deel liever doorpost in het 'grote' topioc, domweg omdat dat in hun AT staat...
dat zou geen probleem hoeven te zijn, als daardoor niet juist ook de 'ruimte' om te discussieren over politiek en de tweede kamerverkiezingen heel sterk 'beperkt' kan geraken.... zeker als er eiegnelijk enkel één discussiethread loopt.
In mijn herinnering was overigens het toenmalige Themaforum verkiezingen 2006 zeker niet leeg en levensloos, maar juist zeer levendig en kende een hoop verschillende threads.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
ik denk dat het voor het verlooop van een discussie wel degelijk veel invloed heeft of er één discussie-thread is die overvol is en warin een aantal mensen die heel veel posten en ellenlange posts maken de 'dienst' uitmaken..SmartDoDo schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:57:
[...]
En of er nu 1 groot topic is of een groot topic en meerdere kleintjes maakt niet uit...
zeker als er verder gen enkele vorm van actieve moderatie is om discussie 'ontopic' te houden, wat imho nu het geval lijkt te zijn in NST (best begrijpelijk verder, een forum kan ook redelijk 'op zichzelf draaien' en niet alles hoeft 'gesturd' te worden),
is de kans vervolgens groot dat één 'groot' topic domweg als een soort van verzamelbak gaat functioneren en juist ook mensen die misschien iets anders willen discusieren, mogelijk een 'angst' voelen een topic te starten of als ze dat doen, domweg gengerd worden omdat 'iedereen in het grote topic zit'
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 13-03-2010 10:13 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Bovenstaande hoeft ook niet erg te zijn, maar het heeft wel gevolgen voor verkiezingstopics. De kans is gewoon zeer groot dat alles in 1 groot topic komt, wat in in mijn ogen weinig toegevoegde waarde zal hebben, tenzij je de tijd hebt om echt bovenop het topic te gaan zitten als poster. De kans is daardoor groot dat er een klein clubje zeer actieve posters de koers van het topic gaan bepalen, waardoor individuele onderwerpen niet uit bediscussieerd kunnen worden.
Ik heb toch echt niet de neiging om iemand 3 pagina's terug te quoten en de kans dat ik nog antwoord krijgt lijkt me ook gering.
(het gaat me niet zozeer om een TF of niet, maar het vinden van een vorm waarin overzichtelijk en afgebakende heldere discussies gevoerd kunnen worden, een TF is meer een middel daartoe).
De ruimte is er om aparte topics te maken, vaak zijn die juist interessanter dan zo'n langdradig lang topic. Daarnaast is het al enige tijd beleid om grote topics te ontmoedigen. Als het gaat om ervaringen dan zijn grote topics best zinnig, maar niet als het om wat specifiekere vragen of meningen gaat. Die passen beter in een eigen topic, daar is ook alle ruimte voor.RM-rf schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:25:
[...]
is de kans vervolgens groot dat één 'groot' topic domweg als een soort van verzamelbak gaat functioneren en juist ook mensen die misschien iets anders willen discusieren, mogelijk een 'angst' voelen een topic te starten of als ze dat doen, domweg gengerd worden omdat 'iedereen in het grote topic zit'
Individuele onderwerpen horen ook niet in grote topics, die passen juist in een eigen topic. Het mogelijke probleem wat je noemt is het gevolg van het niet starten van een eigen topic en dat is iets wat de user in kwestie zelf in handen heeftdefiant schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:32:
De kans is gewoon zeer groot dat alles in 1 groot topic komt, wat in in mijn ogen weinig toegevoegde waarde zal hebben, tenzij je de tijd hebt om echt bovenop het topic te gaan zitten als poster. De kans is daardoor groot dat er een klein clubje zeer actieve posters de koers van het topic gaan bepalen, waardoor individuele onderwerpen niet uit bediscussieerd kunnen worden.
Dat is absoluut drama inderdaad, juist ook daarom zijn kleinere topics welkom.Ik heb toch echt niet de neiging om iemand 3 pagina's terug te quoten en de kans dat ik nog antwoord krijgt lijkt me ook gering.
Op welke manier gaat een apart subforum ervoor zorgen dat er afgebakende heldere discussies worden gevoerd? Imo zorgen de deelnemers aan de discussie daarvoor, niet de naam van het subforum waarin het topic staat.(het gaat me niet zozeer om een TF of niet, maar het vinden van een vorm waarin overzichtelijk en afgebakende heldere discussies gevoerd kunnen worden, een TF is meer een middel daartoe).
Het is een gevoel, maar ik denk dat als er een TF is, er meer motivatie is om losse onderwerpen apart te bediscussiëren. Zeker omdat de cultuur in NSTM daartoe niet meer aanwezig is. Maar ik kan het verder niet rationeel onderbouwen, dus het is alleen ter overwegingSmartDoDo schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:41:
Individuele onderwerpen horen ook niet in grote topics, die passen juist in een eigen topic. Het mogelijke probleem wat je noemt is het gevolg van het niet starten van een eigen topic en dat is iets wat de user in kwestie zelf in handen heeft
[...]
Op welke manier gaat een apart subforum ervoor zorgen dat er afgebakende heldere discussies worden gevoerd? Imo zorgen de deelnemers aan de discussie daarvoor, niet de naam van het subforum waarin het topic staat.
Ik wil echter niet anderen voor de voeten gaan lopen, maar ik denk dat 1 algemeen/groot verkiezingstopic, zoals die nu wordt aangekondigd, de algemene trend zal zetten. Als er echter al begonnen zou worden met verschillende topics, dan is er misschien al aanzet tot gedifferentieerde discussie, bijv. bezuiningen/intergratie/etc.
Natuurlijk staat of valt zo'n constructie een beetje met de wat actievere users aan inzet qua differentiatie kunnen leveren, dat heb je verder ook niet in de hand.
Denk dat er alleen een drempel is om in het NSTM een nieuw topic te maken als er al een 'groot' topic is omdat men dan denkt: ja dan gaat hier straks alles over de verkiezingen en daar is dat grote topic toch al voor?SmartDoDo schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:41:
[...]
De ruimte is er om aparte topics te maken, vaak zijn die juist interessanter dan zo'n langdradig lang topic. Daarnaast is het al enige tijd beleid om grote topics te ontmoedigen. Als het gaat om ervaringen dan zijn grote topics best zinnig, maar niet als het om wat specifiekere vragen of meningen gaat. Die passen beter in een eigen topic, daar is ook alle ruimte voor.
[...]
Individuele onderwerpen horen ook niet in grote topics, die passen juist in een eigen topic. Het mogelijke probleem wat je noemt is het gevolg van het niet starten van een eigen topic en dat is iets wat de user in kwestie zelf in handen heeft
lukte even niet het mooier te verwoorden maar je snapt hoop ik wel wat ik bedoel?
Zie boven, je kunt gebruikers proberen te sturen op z'n wijze denk ik[...]
Dat is absoluut drama inderdaad, juist ook daarom zijn kleinere topics welkom.
[...]
Op welke manier gaat een apart subforum ervoor zorgen dat er afgebakende heldere discussies worden gevoerd? Imo zorgen de deelnemers aan de discussie daarvoor, niet de naam van het subforum waarin het topic staat.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Dat was mijn gedachte ook een beetje achter een TF, het werkt drempel verlagend.Fisico schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:07:
ik denk dat het zeer nuttig is om een TF tte starten in aanloop van de verkiezingen. Er zullen daar meer kleine topics kunnen en dat is voor de serieuze poster ook prettig. In de grote topics wordt het al snel slowchat en ik kan me voorstellen dat het mensen ontmoedigd om inhoudelijk te reageren als een erg kleine groep tig posts (iets te lang uitgevallen oneliners) per dag plaats. Een politiek tf kan mooi het midden houden tussen W&L en NSTM.
Zijn er nog ontwikkelingen op dit front, of is de huidige aanpak al beklonken ?