Dell Inspiron 9400 terug naar integrated VGA?

Pagina: 1
Acties:

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12 14:57

Kama

Game Coordinator

Topicstarter
Ik heb net zoals: Dell Inspiron 9400 videokaart kapot? mijn grafische kaart (weer) kapot. Echter, gaat in mijn geval om een Geforce Go 7800 (256Mb).

De eerste keer dat me dit overkwam was vlak nadat de garantie was verlopen, waarna Dell uit coulance de grafische kaart, geheugen en moederbord heeft vervangen. Inmiddels zit deze laptop een goeie 4 jaar na aankoop en vrees dat het me nu echt geld gaat kosten.

Een zoektochtje op internet leert dat deze grafische kaart me zo 250 tot 400 euro moet gaan kosten en dan moet ik zelf nog de ombouwactie wagen. En stel dat het me lukt, dan heb ik honderden euros gestoken die ook in een nieuwe hadden kunnen zitten.

Nu heb ik ook op een aantal plaatsen gelezen dat de Inspiron 9400 geintegreerde VGA heeft... Maar veel is er niet over te vinden aangezien de meeste topics gaan over het inbouwen van een graka en niet het verwijderen.

Mijn vraag is dus... Is het mogelijk om de Geforce te verwijderen en terug te vallen op geintegreerde vga? Of is dit fysiek niet mogelijk... ?

drs. Kama

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

Edd

Te zien in de service manual is de Geforce een echte add-on en dus niet geintegreerd op het moederbord. Wat je dus zou kunnen proberen is de Geforce eruit te halen en zien of de interne videokaart het dan overneemt.
NOTE: A removable (or discrete) video card is optional and present only if ordered by the customer. Standard video is integrated on the system board and is not customer removable.

[ Voor 24% gewijzigd door Edd op 10-03-2010 11:26 ]

-

• Kama

Kama

Game Coordinator

Topicstarter
Edd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:25:
Te zien in de service manual is de Geforce een echte add-on en dus niet geintegreerd op het moederbord. Wat je dus zou kunnen proberen is de Geforce eruit te halen en zien of de interne videokaart het dan overneemt.
[...]
Sorry als ik niet duidelijk was, maar dat was precies mijn vraag :) Is er een kans dat dat gaat werken? Het uitbouwen van zo'n graka is geen sinecure, dus dat wil ik liever niet doen als er geen kans is op een oplossing.

Ik heb zojuist gebeld met Dell en de technische medewerker vertelde me dat het om een "discrete motherboard" zou gaan die dus per se een grafische kaart gemonteerd moet hebben. Helaas was de 7800 Go volgens hem de enige kaart die zou gaan werken. Kosten: 550 euro en 80 cent. Volgens hem kon ik beter een nieuwe kopen voor dat geld.

Dus wellicht zit er niks anders op dan of een paar honderd euro te steken in een nieuwe graka, of een nieuwe laptop te kopen. En dan zonder extra zware grafische kaart :/

[ Voor 8% gewijzigd door Kama op 10-03-2010 11:47 ]

drs. Kama

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

Edd

Als ik de service manual zo lees is de Geforce echt een Add-on, dus als je die eruit haalt zou (in mijn theorie ;)) de integrated video het over moeten nemen.
Daarnaast waarom zou je het niet proberen? Er is een service manual voor dat ding beschikbaar waarin stap voor stap staat uitgelegd hoe je hem moet openen.

Mocht het niet werken, zou ik toch uitkijken naar een andere laptop. Anders geef je nu 550 eu eraan uit en wie zegt dat die videokaart het langer uithoud dan 2 jaar?

-

• Kama

Kama

Game Coordinator

Topicstarter
Ik heb het systeem toch maar eens helemaal uit elkaar gehaald omdat ik het vermoeden had dat de GPU fan wel eens niet meer zo goed zou kunnen werken. En daar zat daar inderdaad het nodige stof in, dus na dat verwijderd te hebben, heb ik alles weer in elkaar gezet en I8KfanGUI geinstalleerd om de temps goed in de gaten te houden.

Tot nu toe loopt alles weer stabiel... Dus tip voor diegene die dit probleem ook heeft: Check je GPU fan!

(Het is wel een flinke operatie om die fans eruit te krijgen... en zover ik kan inschatten gaat ie het toch echt niet doen zonder de graka... zo kon ik geen connector op het mobo ontdekken waar de LCD op aangesloten kan worden)

drs. Kama