Toon posts:

Dell Inspiron 9400 videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zeker of ik dit op de juiste plaats post
zo niet mag ik een admin vragen de post te replacen, en niet te locken?

Ik heb sinds 2.5jaar een Dell Inspiron 9400 die erg vaak aanstaat.
Eerder deze week viel me scherm plots uit (gans zwart), de pc zelf draaide nog.
Ik reboot dus en krijg de gewoonlijke schermen maar met verticale lijnen door, eens windows gestart is is het scherm zwart en blijft het zwart.
Ik kan de pc wél starten in veilige modus en VGA-modus maar kan niks aan de beeldinstellingen veranderen.
Als ik in VGA modus de resolutie(standaard 640x480, 8 kleuren) wil veranderen gaat hij ofwel gans zwart of werkt het maar krijg ik om de 4 seconden een seconde zwart beeld..
Heel soms kan ik de laptop gewoon opstarten(geen veilige modus of vga), met normale resolutie van 1440x990, als ik dan probeer een grafische toepassing te draaien gebeuren er 1 van volgende 3 dingen:
- Computer crasht, blijft hangen
- krijg ik een error, iets in de zin van: No suitable device found, exiting program en het programma/spel start niet op
- zwart scherm

Ik heb de laatste nieuwe drivers geinstalleerd en ik vermoed dat mijn grafische kaart het probleem vormt, mss gekookt door vaak uuuuuren aan te staan

Ik heb ook geprobeerd een extern scherm aan te sluiten maar dit lijkt niet te lukken, en bij het proberen kreeg ik soms een windows screen of death met een Hardware Malfunction. The system has halted

Heeft iemand dergelijke ervaringen? Vermoeden jullie ook dat het de grafische kaart is, of zou er iets anders aan de hand zijn?

Dank bij voorbaat

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:00:
Ik heb ook geprobeerd een extern scherm aan te sluiten maar dit lijkt niet te lukken, en bij het proberen kreeg ik soms een windows screen of death met een Hardware Malfunction. The system has halted
Klinkt bekend... Heb ik ook gehad nadat mijn Go 7600 oververhit was geraakt en artifacten liet zien (die heb jij (nog) niet?). In dat geval gewoon keihard kapot. Je kan nog proberen een Linux Live CD te booten zoals die van ubuntu. Maar ik vrees dat we een authentiek spelletje hollandsch klapdoosch werpen kunnen spelen...

Post eens de specs van je laptop btw. De 9400 kun je op zoveel manieren samenstellen.

*titelfix

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 12:08 ]

Verwijderd

Wat doet 'n LiveCD ?

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Een live omgeving creeren vanaf een cd zonder iets te installeren.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:11
*en op de man spelen, daar doen we niet aan. Laten we het vriendelijk houden*

Efin, @TS, ik verwacht ook dat je em kunt weg gooien, ontstoffen zou je nog kunnen proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 12:14 ]

• GENETX
souljah1h schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:09:
[...]

Een live omgeving creeren vanaf een cd zonder iets te installeren.
Ik denk dat hij dat ook wel weet ;) . Mijn edit was later dan zijn post ;) O-)
Hij bedoelt toch echt: "Wat gebeurt er als je eens boot vanaf een Live CD?"

En back ontopic maar weer ;) . Dingen niet verkeerd gaan lezen helpt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:06:
[...]

Klinkt bekend... Heb ik ook gehad nadat mijn Go 7600 oververhit was geraakt en artifacten liet zien (die heb jij (nog) niet?). In dat geval gewoon keihard kapot. Je kan nog proberen een Linux Live CD te booten zoals die van ubuntu. Maar ik vrees dat we een authentiek spelletje hollandsch klapdoosch werpen kunnen spelen...

Post eens de specs van je laptop btw. De 9400 kun je op zoveel manieren samenstellen.

*titelfix
Intel dual core T7200 2.0Ghz
2 gb ram
Geforce Go 7900
100gb HD met 2 partities

Nog specs die vn belang kunnen zijn?

Als het idd de grafische kaart is die geroosterd is, kan deze dan gewoon vervangen worden(nieuwe grafische kaart kopen?)

Ik heb ook een toets die niet meer werkt, heb deze volledig uitgekuist maar ik denk dat het het rubber kussentje is dat niet goed meer functioneert. Is dit gemakkelijk te repareren? Ik ben bang dat dit een duur grapje zou kunnen gaan worden :'(
(De toets werkte al langer niet meer en houdt geen verband met het scherm)

En heb je toevallig ervaring met de service van Dell bij reparaties? Want heb in alle eerlijkheid geen idee wat ik moet doen om hem te laten repareren, Dell heeft immers geen officiele winkels geloof ik?

Thx voor de replies en feedback

Edit: Ik heb ook aan ontstoffen gedacht maar vermits het een laptop is durf ik deze niet zomaar open te doen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 12:20 ]

• GENETX
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:18:
Als het idd de grafische kaart is die geroosterd is, kan deze dan gewoon vervangen worden(nieuwe grafische kaart kopen?)
Daar dacht ik eerst even aan. Maar nu je het zo zegt gaat er een lampje branden. Als het goed is zit er een MXM module in en kun je hem wel vervangen itt 95% van de notebooks waar de videochip op het moederbord zit en het onrendabel is. Google eens op "Inspiron 9400 MXM" ofzo. Misschien kun je ergens aan een nieuwe videokaart komen. Check ook even het type MXM, wellicht gaat een nieuwere, betere, kaart ook werken.
Ik heb ook een toets die niet meer werkt, heb deze volledig uitgekuist maar ik denk dat het het rubber kussentje is dat niet goed meer functioneert. Is dit gemakkelijk te repareren? Ik ben bang dat dit een duur grapje zou kunnen gaan worden :'(
(De toets werkte al langer niet meer en houdt geen verband met het scherm)
Wellicht kun je er 1 op de kop tikken uit een andere compleet kapotte inspiron. Vaak zijn toetsenborden redelijk eenvoudig te vervangen. Nieuw kosten ze doorgaans ook niet echt veel (in laptop termen dan)
En heb je toevallig ervaring met de service van Dell bij reparaties? Want heb in alle eerlijkheid geen idee wat ik moet doen om hem te laten repareren, Dell heeft immers geen officiele winkels geloof ik?
Geen ervaring. Service is wel goed volgens mij. Buiten garantie zijn dit hele dure grappen echter. Ga maar van minimaal 300 euro uit, maar 500 lijkt me eerder een goede aanname :X
Thx voor de replies en feedback

Edit: Ik heb ook aan ontstoffen gedacht maar vermits het een laptop is durf ik deze niet zomaar open te doen
Vaak kun je vrij makkelijk bij de koeler komen. Als je geen garantie meer hebt zou ik hoe dan ook even kijken.

Ik neem aan dat je geen garantie meer hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net gebeld met Dell, is idd de grafische kaart.
Toetsenbord + nieuwe grafische kaart = 340€ zonder garantie of installatie, 540€ met
Kan beter nieuwe laptop kopen dan denkik
Duur grapje, zucht

• GENETX
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:24:
Heb net gebeld met Dell, is idd de grafische kaart.
Toetsenbord + nieuwe grafische kaart = 340€ zonder garantie of installatie, 540€ met
Kan beter nieuwe laptop kopen dan denkik
Duur grapje, zucht
Valt wel mee. Je hebt wel een goede laptop qua specs. Een T7200 is nog altijd een prima CPU, hetzelfde voor je videokaart. Nieuw krijg je voor dat bedrag absoluut niet beter.

Ik zou iig eens zoeken naar MXM kaarten. Misschien kun je wel 1 voor 200 euro op de kop tikken en inbouwen. Scoor nog een toetsenbord uit een kapotte Dell die op marktplaats staat en ga klussen op een regenachtige dag ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nahja, ik vind mijn laptop nu wat lomp (17 inc) en behoorlijk zwaar, is niet echt een laptop meer.
Ik heb bovendien niet zo lang geleden nieuwe desktop gekocht( ik zit veel op pc en dus is dekstop beter om uren of soms dagen aan te staan)
Dus ik ga mss nieuwe lichte laptop kopen voor werk en aan te sluiten op mijn tv om films te bekijken, vermoed dat ik best wel een goede laptop kan vinden voor 400-500€ ?

• GENETX
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:36:
Nahja, ik vind mijn laptop nu wat lomp (17 inc) en behoorlijk zwaar, is niet echt een laptop meer.
Ik heb bovendien niet zo lang geleden nieuwe desktop gekocht( ik zit veel op pc en dus is dekstop beter om uren of soms dagen aan te staan)
Dus ik ga mss nieuwe lichte laptop kopen voor werk en aan te sluiten op mijn tv om films te bekijken, vermoed dat ik best wel een goede laptop kan vinden voor 400-500€ ?
Daar kun je idd veel leuks voor vinden. [NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor alle hulp Genetx :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica