Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05
De pc waarop ik werk heeft er al wel meer last van gehad, maar vandaag was het veel erger dan normaal. Na een dik uur booten en rebooten, startup recovery (dat volgens mij en volgens de summary niets heeft gedaan) en heel de zooi is hij eindelijk weer stabiel, en kan ik rustig werken zonder blue screens.

De PC:
Windows 7 Professional, gedowngrade van Ultimate (MA3D bleek plots enkel nog keys voor Pro uit te delen)
Intel Q9550 @ stock
2 * 2 GB RAM, ddr3 Kingston 667 MHz
nVidia GTX 280
750 watt zalman voeding (meer dan genoeg dus)

Het probleem:
Random blue screens, meestal in het begin van de dag. Gaat van gewoon blue screen zonder zinnige info, SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, tot 'hard error ntblabla.dll'.
Geen touw aan vast te knopen dus. Het gekke is dat ik altijd na x aantal blue screens, gewoon kan booten en een hele dag kan werken zonder het minste probleem. Alsof de boel moet warmlopen. Ik typ deze post nu trouwens ook vanop de beruchte pc, en heb een sterk vermoeden dat hij de hele dag weer braaf zal zijn, na tot een kwartier geleden me het bloed vanonder de nagels gehaald te hebben door een uur lang niets anders te doen dan crashen.

Wat heb ik gedaan:
windows update is in orde
schijfcontrole ok
Windows memory diagnostic 3 dagen lang laten lopen, no probs
Temps lijken ook ok, zeker niet meer dan 60 graden voor de CPU
Een nVidia demo gedraaid wanneer hij braaf was, geen problemen.

Memtest86 ga ik nog doen, moest die van Windows niet deugen.

Ik weet het echt niet met dit ding, ik kan hier ook niet elk component apart beginnen te vervangen want ik moet hier nuttig werk doen, en dat is niet pc's herstellen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Bob op 10-03-2010 09:13 . Reden: type geheugen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hardware probleem.

Als het aan een driver of OS fout ligt dan is de BSOD reproduceerbaar.
Ik zou als ik jou was je hardware goed controleren, zit alles correct vast, geen kromme/bolle elco's, voldoende voltages op je PSU en dergelijke.

En een tik naar PMG.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Geheugen voltage iets verhogen, wat voor voeding heb je|?

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoe heb je eigelijk die Windows 7 gedowngraded naar Professional? Via een reinstall? Of ... ?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
fstieger99 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:46:
Geheugen voltage iets verhogen, wat voor voeding heb je|?
Voeding is deze denk ik. Geheugen spanning zal ik eens proberen, thx.
Snake schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:51:
Hoe heb je eigelijk die Windows 7 gedowngraded naar Professional? Via een reinstall? Of ... ?
In het registry enkele keys veranderd naar Win7 Pro waarden, dan vanuit windows de install weer begonnen. Ik denk dat ik zelfs geen cd heb gebrand maar gewoon een iso heb gemount.
uitleg: http://www.unawave.de/installation/downgrade-en.html?lang=EN

[ Voor 5% gewijzigd door Bob op 09-03-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06

AzzKickah

06-CENSORED

Als ik dat zo lees verdenk ik zelf als eerste (iets met) de HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 10:03
Bekijk even welk merk uw harddisk is (seagate/maxtor/samsung etc). Via deze fabrikant een tooltje downloaden om de hdd te testen

Ik heb een soort gelijk probleem als u. (systeem BSOD na koude start)
Bekijk anders even mijn draadje,wellicht heeft u daar iets aan? De BSOD code die u opnoemt heb ik namelijk ook voorbij zien komen (0x00000050; PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA

Welk moederbord type is het?
Wat voor type geheugen is het? liefst de vendor code/part nummer

veel succes toegewenst!

[ Voor 10% gewijzigd door whiteclear op 09-03-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Update: HD is een western digital, ik heb een tooltje geinstalleerd maar het wil de schijf niet herkennen, ik ga voor de moment niet uitzoeken waar dat aan ligt.
Ik heb gisteren de spanning van het geheugen verhoogd, vandaag bootte hij zonder morren. Ik hou dit topic up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 11:52
Hoop wel dat je even opgezocht hebt waarop je geheugen normaal moet lopen :) Heb een soort gelijk systeem en had mijn OCZ geheugen altijd op 1.8V staan. Nu hoort mijn OCZ geheugen volgens de spec op 2.1V te lopen. Maar ik had nooit problemen totdat ik er nog 4GB bij zette van hetzelfde geheugen. Ook allemaal vage problemen maar alles opgelost toen ik het op de gespecde 2.1V zette.

Heb je trouwens ook al eens prime95 gedraaid? Als er ergens kwa processor/geheugen een probleem zit uit zich dit heel snel met prime.

Heb zelf ook nog een hele tijd vage problemen gehad maar dat bleek uiteindelijk aan het bios en een instelling te liggen. Maar dat was echt nog in het begin tijdperk van de Q9450 en een asus PQ5 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Eerste stap bij random bluescreens : Memory test met Memtest voor een stuk of 10 runs. Bij rode balken of vastlopers tijdens de test zijn er geheugen problemen.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
yrosma schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:07:
Hoop wel dat je even opgezocht hebt waarop je geheugen normaal moet lopen :) Heb een soort gelijk systeem en had mijn OCZ geheugen altijd op 1.8V staan. Nu hoort mijn OCZ geheugen volgens de spec op 2.1V te lopen. Maar ik had nooit problemen totdat ik er nog 4GB bij zette van hetzelfde geheugen. Ook allemaal vage problemen maar alles opgelost toen ik het op de gespecde 2.1V zette.

Heb je trouwens ook al eens prime95 gedraaid? Als er ergens kwa processor/geheugen een probleem zit uit zich dit heel snel met prime.

Heb zelf ook nog een hele tijd vage problemen gehad maar dat bleek uiteindelijk aan het bios en een instelling te liggen. Maar dat was echt nog in het begin tijdperk van de Q9450 en een asus PQ5 moederbord.
Ik heb ondertussen weer problemen op dezelfde pc, ipv blue screens zijn het nu freezes. Na het verhogen van het voltage waren alle problemen van de baan, totdat ik ook 2*2GB bij stak. Het zijn exact dezelfde latjes als de 2 die er al in staken: dus 4 * 2GB Kingston DDR3. Ik heb verder geexperimenteerd met spanningen vanaf 1.5V (wat default is voor die latjes) tot en met 1.64V. Is dat nog veel te laag? Ik zou denken dat een verhoging van 10 procent tov default spanning voldoende is.

Ik ga nu de case voor de rest van de dag open laten staan, misschien verandert dat iets ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Laatst online: 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Dat het dezelfde naam heeft betekent niet meteen dat ze 100% gelijk zijn, er kunnen andere chips ondertussen gebruikt zijn, verbeterde of aangepaste versie enz. test eens met memtest86 of je problemen krijgt met geheugen.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
SouLLeSSportal schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:55:
Dat het dezelfde naam heeft betekent niet meteen dat ze 100% gelijk zijn, er kunnen andere chips ondertussen gebruikt zijn, verbeterde of aangepaste versie enz. test eens met memtest86 of je problemen krijgt met geheugen.
De windows memtest heeft al 48 uur gedraaid, no probs. Memtest86 heeft ook een nacht gedraaid, weer geen problemen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06

AzzKickah

06-CENSORED

Bob schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 10:40:
[...]

Ik heb ondertussen weer problemen op dezelfde pc, blablabla
Op de dag af exact 1 jaar later. Geinig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Laatst online: 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Bob schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:01:
[...]

De windows memtest heeft al 48 uur gedraaid, no probs. Memtest86 heeft ook een nacht gedraaid, weer geen problemen :|
Wat is uberhaupt het voltage dat dit geheugen op moet draaien? 1,5? je kan proberen nog de nieuwe reepjes er alleen in te stoppen om te kijken of dat problemen geeft.
Alhoewel ik denk dat het geheugen an sich niet kapot is maar wellicht de combi van beide gewoon niet lekker werkt met je mobo...

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
SouLLeSSportal schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 11:41:
[...]

Wat is uberhaupt het voltage dat dit geheugen op moet draaien? 1,5? je kan proberen nog de nieuwe reepjes er alleen in te stoppen om te kijken of dat problemen geeft.
Alhoewel ik denk dat het geheugen an sich niet kapot is maar wellicht de combi van beide gewoon niet lekker werkt met je mobo...
1.5 inderdaad. Sinds ik de case open heb laten staan (enkele uren nu) heb ik geen problemen meer gehad. Het stoort eigenlijk niet, zo'n open case :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Update, de problemen bleven dan toch terugkomen, ik heb zowat spanningen tem 1.64 volt geprobeerd, helaas. Nu gebruik ik weer 2*2 GB ram, voorlopig gebruik ik de virtual machine toch niet zo veel en heb ik maar 4 GB nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
Laatste update :)
Het geheugen is vervangen door 2 * 4 GB HyperX geheugen. Geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soest009
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 08:24
PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA, als je hier op zoekt zal je al snel uitkomen op geheugen fouten.
Het feit dat je geheugen van verschillende revisie's gaat mixen kunnen dit probleem dus gaan veroorzaken.
Nu wil dit niet zeggen dat het continu hoeft te gebeuren.

Uiteindelijk heb je dus ook al zelf ondervonden dat het geheugen de boosdoener is door nieuw geheugen te plaatsen.
Echter zou ik als ik jouw was niet meteen gaan denken dat het oude ook daadwerkelijk defect is, durf er bijna geld op te zetten dat die twee set's afzonderlijk uitmuntend zullen gaan functioneren.

Corsair 5000D | HX1000i | Ryzen 7 5800X3D | H150i | 32Gb DDR4-3600 | MSI X570 gaming pro carbon | AMD RX 6900 XT | 2x Evo 970 1tb nvme + 500gb ssd | 2x LG 27G850 | K95 RGB Platinum | Ironclaw RGB Wireless | Virtuoso RGB Wireless SE

Pagina: 1