[P55] i7 Systeem onstabiel. Tackelen probleem en resultaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 10:03
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende systeem geassembleerd:

Moederbord: Asus P7P55D Deluxe
Processor: Intel i7 860 2.8Ghz
Geheugen: OCZ Platinum 4GB(2x2GB) DDR3 PC3-10666, 1333MHz LV (1.65v)
Voeding: Cooler Master Silent Pro 600M (600W)
Videokaart: Club 3D Radeon 5850 1GB

Het systeem werkte stabiel voor heel de dag. Echter toen ik het systeem opstarten in de ochtend kreeg ik een bluescreen bij het starten van Windows (tijdens het laden van het aanmeldscherm om je wachtwoord in te vullen)
Dit bleef zo’n 3 x doorgaan, en na de 4e reboot kreeg ik wel netjes het aanmeld scherm van windows. Na het aanmelden werdt je dood gegooit met fout meldingen zoals: Windows verkenner werkt niet meer (explorer.exe) Sideshow werkt niet meer. Na het bekijken van het logboek kreeg ik de volgende meldingen bij Systeem (betrekking tot de Logitech G19):
Het stuurprogramma \Driver\WUDFRd kan niet worden geladen voor het apparaat Root\SIDESHOW\0001

Na wat googelen kwam ik wat berichten tegen van deze melding om het geheugen voltage bijvoorbeeld aan te passen in de Bios. Nu heb ik dat uitgevoerd en de waarde van Auto ingesteld als: 1.650 volt.

Na wat reboots starten het systeem goed en bleef ook weer stabiel voor de gehele dag. Echter de volgende ochtend WEER hetzelfde geintje. Elke keer crashen tijdens het starten van Windows. Ook één keertje in Windows zelf tijdens het laden van de programma’s in taskmanager.

Hierna heb ik de waarde van het geheugen voltage weer naar Auto gewijzigd, en het systeem weer opgestart. Nog steeds crashen tijdens het starten van het aanmeldscherm. Vervolgens om problemen uit te sluiten de CPU + koeler verwijderd en terug geplaatst. Hierna het systeem weer aangezet en weer stabiel draaien.

Nu wil ik dit probleem toch niet morgen ochtend weer krijgen. Dus hierbij graag jullie advies.
Zelf ga ik nog het volgende proberen indien het morgen ochtend (of als de pc een tijdje heeft uit gestaan) weer voorkomt ;

- Geheugen voltage in de bios toch weer naar 1.650 volt en eventueel het Mhz aangeven als: 1333Mhz.
- De timing van het geheugen ook aangeven in de bios.

Nu heb ik graag ook advies nodig bij het 4pin CPU power verhaal.

Het moederbord heeft 2 x 4pin power connectors. Mijn voeding heeft hiervoor 2 x 4pin power kabels hiervoor. Zoals beschreven op deze site staat een uitleg hierover, echter kom ik daar niet echt uit. En hiervoor hoop dat iemand dit beter kan uitleggen.

Het linker plaatje komt overeen met de 8pin connector op mijn moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/eps.jpg

Dit plaatje is hetzelfde als de 2 kabels van mijn voeding voor de CPU:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/eps4plus4.jpg

Nu zie je duidelijk aan dit plaatje dat de rechter connector 4x een "6 hoekig" connector heeft. En de linker connector niet (2x vierkant 2x 6 hoekig). En dit heeft ook de kabels van mijn voeding.

Nu is dus mijn vraag of dit normaal is. Want aan de connector op het moederbord is duidelijk te zien dat de 2e kabel connector van de voeding (4 x 6 hoekige) niet echt overeenkomt met de connector op het moederbord. Nu heb ik deze 2 kabels er altijd in gehad. Maar in mijn mening vind ik het raar dat je een 4x 6 hoekige aansluit op een 2x 6 hoekige en 2 x vierkant connector. Of klopt dit gewoon?

Hopelijk kunnen jullie advies uitbrengen en eventueel mijn vraag beantwoorden over de CPU connectors.

Alvast mijn hartelijke dank voor het lezen en/of beantwoorden.

[ Voor 1% gewijzigd door whiteclear op 09-03-2010 18:46 . Reden: betere omschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst uw vraag over de connectoren, dit is inderdaad normaal en deze dient u natuurlijk beide aan te sluiten.

Het probleem met de vastlopers en bluescreens is waarschijnlijk wat ingewikkelder.

is uw geheugen compatible met het asus moederbord?
dit kun je vinden op support.asus.com hierop moet je even naar de driver download pagina gaan en de QVL lijst downloaden.

wat is de foutcode die je bij de bluescreen krijgt? 0x....
hieruit is vaak ook duidelijker op te maken waar de fout zich in het systeem bevindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:55:
Allereerst uw vraag over de connectoren, dit is inderdaad normaal en deze dient u natuurlijk beide aan te sluiten.

Het probleem met de vastlopers en bluescreens is waarschijnlijk wat ingewikkelder.

is uw geheugen compatible met het asus moederbord?
dit kun je vinden op support.asus.com hierop moet je even naar de driver download pagina gaan en de QVL lijst downloaden.

wat is de foutcode die je bij de bluescreen krijgt? 0x....
hieruit is vaak ook duidelijker op te maken waar de fout zich in het systeem bevindt
Hartelijk dank voor uw antwoord. Het connector verhaal kan ik achterwegen laten!

Zodra ik vandaag/morgen een bluescreen krijg zal ik zsm de code opschrijven. Pause knop werkte niet toen ik het wilde opschrijven. Moet nog even opzoeken hoe ik de bluescreen melding kan terug vinden in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Ok. Het systeem heeft gisteren avond zo'n 6 uur uitgestaan. Hierna weer een bluescreen. Ik vind het zo vreemd dat hij alleen problemen geeft als het systeem een tijdje uit heeft gestaan. Of is dit puur toeval? Het is wel 3 keer voorgekomen. Als het systeem sochtends een BSOD geeft, dan laat ik het systeem rebooten gevolgd door dat ik het systeem uitschakel voor 2minuten, daarna werkt het systeem weer als een zonnetje

Vannacht heeft het systeem memtest86 gedraaid voor 6 uurtjes, en geen fouten gevonden.

Hierbij een foto van BSOD, zegt me niet veel...

Afbeeldingslocatie: http://www.guild-combined.com/files/DSC01612test.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door whiteclear op 07-03-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
Wanneer u een vaste schijf aansluit in slave only-modus, stopt het systeem na terugkeer uit de stand-bystand

Zegt microsoft zelf :) Misschien interessant om gewoon te proberen?

"U kunt dit probleem op een van de volgende manieren oplossen:
Voor vaste schijven van het PATA-type (Parallel Advanced Technology Attachment) configureert u het vasteschijfstation als afzonderlijke hoofdschijf (dus als master zonder slave). Voor vaste schijven van het type SATA (Serial Advanced Technology Attachment) sluit u de kabel van de vaste schijf aan op een SATA-connector voor een hoofdkanaal (master-kanaal) op de systeemkaart.
Sluit een ander apparaat aan als hoofdstation, bijvoorbeeld een ander vasteschijfstation of een cd- of dvd-station.
Vervang de PATA en SATA IDE-kabel, ook al lijkt deze niet versleten te zijn.
Installeer Windows op een nieuwe vaste schijf. Het is namelijk mogelijk dat de vaste schijf of de Windows-installatie beschadigd is."

[ Voor 68% gewijzigd door White_Collar op 07-03-2010 11:42 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:16
Google eens op 0x000000F4 want dat is de stopcode zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ik zou graag horen wat de troubleshooter zegt

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

-Memtest?
-Bestaat er ook een disktest tegenhanger?

-Kapot /incompatible memory.
-kapotte CPU (pinnetjes verbogen?)
-temperatuur wordt te hoog.
-disk niet compatible. (draai eens een CD-only OS)

Volgens mij moet je die 2x4 aansluiting wel goed hebben aangsloten, als je 1 er andersom indoet krijg je denk ik meteen een vonkenregen, en zal de voeding aangeven (met rook/short circuit lamptje?) dat hij het niet waardeert.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Ik zal de HDD's aansluiten op andere SATA connector. Zit nu aangesloten op de JMicron JMB363 SATA connector, ipv de 6 standaard SATA porten. Alleen krijg ik geen bluescreen na het systeem uit standby te halen, maar proberen kan geen kwaad.
leuk_he schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:52:
ik zou graag horen wat de troubleshooter zegt

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

-Memtest?
-Bestaat er ook een disktest tegenhanger?

-Kapot /incompatible memory.
-kapotte CPU (pinnetjes verbogen?)
-temperatuur wordt te hoog.
-disk niet compatible. (draai eens een CD-only OS)

Volgens mij moet je die 2x4 aansluiting wel goed hebben aangsloten, als je 1 er andersom indoet krijg je denk ik meteen een vonkenregen, en zal de voeding aangeven (met rook/short circuit lamptje?) dat hij het niet waardeert.
Memtest uitgevoerd zoals er staat in mijn vorige post, en geen fouten gevonden. Dus hij zal niet kapot zijn. Het geheugen is compatibel volgens ASUS.

CPU misschien kapot? Kan..Maar volgens mij moet ik dan gewoon altijd een bsod krijgen en niet alleen als het systeem "koud" is.

Ik denk niet dat het systeem te warm wordt. Ik kijk vaak naar HWmonitor en geeft meestal deze waarde:
CPU cre 1 t/m 4 tussen de 30-35 graden. Videokaart tussen de 40-70 graden (intensief of idle)

Ik kan een OS draaien via cdrom..echter is het in mijn geval lastig, omdat het alleen voorkomt als het systeem een paar uur uit heeft gestaan. Dus hardware vervangen, testen etc wordt zo ook moeilijk. Elke keer als ik iets wijzig moet ik het systeem een paar uur uit hebben staan, en dan opstarten want dan krijg ik alleen een bluescreen.

Ik ga Win7 ook voor de zekerheid herinstalleren.

Dank voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
@hierboven,

Ik weet dat je geen bluescreen krijgt na het systeem uit standby te halen maar laat even weten of het iets uitmaakt :)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij het googlen op die stop melding kwam ik ook nog tegen dat bij iemand de CMOS batterij leeg was. Zou onwaarschijnlijk zijn omdat het een nieuw apparaat is, maar het past best goed bij het feit dat het alleen optreeds na langere tijd uistaan.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
pieterbas12 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:13:
@hierboven,

Ik weet dat je geen bluescreen krijgt na het systeem uit standby te halen maar laat even weten of het iets uitmaakt :)
Zal ik doen :)

Ik heb nu de schijven op de standaard SATA ports aangesloten, samen met de 2 dvd branders. Zie hieronder

Afbeeldingslocatie: http://www.guild-combined.com/files/sata_standaard.JPG

Op deze SATA port was de boothdd voorheen aangesloten. Zie hieronder

Afbeeldingslocatie: http://www.guild-combined.com/files/sata_zwart.JPG
leuk_he schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:29:
Bij het googlen op die stop melding kwam ik ook nog tegen dat bij iemand de CMOS batterij leeg was. Zou onwaarschijnlijk zijn omdat het een nieuw apparaat is, maar het past best goed bij het feit dat het alleen optreeds na langere tijd uistaan.
Dat heb ik ook gelezen ja, en dacht precies hetzelfde. Het is een nieuw bord (4 dagen oud) dus dat lijk mij ook onwaarschijnlijk. Ik probeer te verzinnen wat het kan zijn. Als ik nou constant een BSOD kreeg dan kon ik het waarschijnlijk sneller en makkelijker oplossen. Maar een systeem dat crashed als het een paar uur uit heeft gestaan, vind ik vreemd.

Bedankt voor jullie reacties

[ Voor 43% gewijzigd door whiteclear op 07-03-2010 12:36 . Reden: aanpassing links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk deze eens:
http://www.tomshardware.c...0000f4-windows-enterprise

Waarschijnlijk een corrupt bestand of file type op je HD.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Testprogramma's voor de harde schjf en het geheugen kunnen ook fouten opsporen zonder dat de computer een tijd uit stond.

Het is wel tijd om een rma-nummer voor het moederbord en de andere onderdelen aan te vragen. Voordat de termijn om de onderdelen retour te sturen verstreken is kan het probleem gelocaliseerd zijn. Als de afkoelingsperiode voorbij is rest de garantie.

Hier staat een voorstel voor beginners.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

whiteclear schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:32:
[...]

Dat heb ik ook gelezen ja, en dacht precies hetzelfde. Het is een nieuw bord (4 dagen oud) dus dat lijk mij ook onwaarschijnlijk. I
Je zou de CMOS batterij er eens helemaal uit kunnen halen. Dan moet je wel elke weer defaults laden en datum/tijd zetten bij het opstarten. Maar dan weet je wel of het hieraan gerelateerd is of niet. kan daardoor parrallel met ander troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zou sowieso even met ander geheugen (liefst super simpel Kingston oid) testen. Ik heb, thuis en op m'n werk, gemerkt dat OCZ geheugen soms voor merkwaardige problemen kan zorgen. En deze situatie (instabiel na een cold boot, maar na een tijdje wel stabiel en geen fouten in memtest) heb ik zelf ook meegemaakt met mijn eigen systeem en een paar andere configs.

Voeding verhaal is geen probleem verder en zou gewoon prima moeten werken. Al zat er helemaal geen plastic connector omheen, dat maakt technisch natuurlijk geen drol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Weer hartelijk dank voor jullie input en reacties!

Gisteren uiteraard het systeem verder getest. Nu ook BSOD tijdens het werken in Windows. Wat ik deed: Nero Home (voor netwerk BluRay) installatie en tegelijk mijn externe schijf koppelen + USB stick koppelen, BSOD

Het volgende is nu aangepast/veranderd:

- De HDD's aangesloten op de normale SATA connectors. Nog steeds BSOD code: 0x00000050
- Win 7 herinstallatie zonder enige extra software of drivers, en de pc uit voor een aantal uur, hierna opstarten en nog steeds BSOD code: 0x00000050

Systeem/geheugen tests:

- Memtest86 gaf geen fout na 6 uur testen.
- Prime95 test (zwaar) core's op 100% en RAM stressen voor 30minuten, geen BSOD
- mdshed.exe (Windows Memory Diagnostics Tool) FOUT gevonden in de hardware/geheugen

Windows heeft dus wel blijkbaar een fout gevonden in het geheugen. Na deze melding heb ik mijn OCZ Platinum 4GB ingeruild voor de Kingston valueram 4GB (KVR1333D3N9K2/4G) om het zo te testen.
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:06:
Bekijk deze eens:
http://www.tomshardware.c...0000f4-windows-enterprise

Waarschijnlijk een corrupt bestand of file type op je HD.
Dank u. Re-install heeft het niet opgelost. Misschien hdd defect? Als het nieuwe geheugen geen oplossing bied ga ik een nieuwe hdd proberen.
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:10:
Testprogramma's voor de harde schjf en het geheugen kunnen ook fouten opsporen zonder dat de computer een tijd uit stond.

Het is wel tijd om een rma-nummer voor het moederbord en de andere onderdelen aan te vragen. Voordat de termijn om de onderdelen retour te sturen verstreken is kan het probleem gelocaliseerd zijn. Als de afkoelingsperiode voorbij is rest de garantie.

Hier staat een voorstel voor beginners.
Dank u. Heb ik gedaan!
leuk_he schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:25:
[...]
Je zou de CMOS batterij er eens helemaal uit kunnen halen. Dan moet je wel elke weer defaults laden en datum/tijd zetten bij het opstarten. Maar dan weet je wel of het hieraan gerelateerd is of niet. kan daardoor parrallel met ander troubleshooten.
Dank u. Kan ik inderdaad ook proberen.
The_nv40_man schreef op zondag 07 maart 2010 @ 23:33:
Ik zou sowieso even met ander geheugen (liefst super simpel Kingston oid) testen. Ik heb, thuis en op m'n werk, gemerkt dat OCZ geheugen soms voor merkwaardige problemen kan zorgen. En deze situatie (instabiel na een cold boot, maar na een tijdje wel stabiel en geen fouten in memtest) heb ik zelf ook meegemaakt met mijn eigen systeem en een paar andere configs.

Voeding verhaal is geen probleem verder en zou gewoon prima moeten werken. Al zat er helemaal geen plastic connector omheen, dat maakt technisch natuurlijk geen drol uit.
Dank u. Toevallig net mijn ocz omgeruild voor een Kingston! (KVR1333D3N9K2/4G) <- Compatible met mijn moederbord volgens Kingston.nl

Alvast dank voor jullie reacties. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nog even een toelichting wat betreft de J-Micron s-ata aansluitingen namelijk hierop moet je dus geen interne harddisks of dvd-drives aansluiten. Deze 2 aansluitingen op de Asus boarden zijn alleen bedoeld wanneer je extra externe zogenaamde e-sata harddisks wilt aansluiten, of wanneer je gebruik wilt maken van X-press gate.

X-press gate is een stukje Linux wat in het bios ingebakken zit en waarmee je in geval van nood kan opstarten om bv backups te maken, maar ik zou dit wanneer je het niet gebruikt dus standaard uitschakelen. Ook raad ik je aan om buiten dan X-press gate op disable te zetten dan meteen de J-Micron controller uit te schakelen want dat is alleen maar onnodige ballast tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteclear
Roel1966 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:25:
Nog even een toelichting wat betreft de J-Micron s-ata aansluitingen namelijk hierop moet je dus geen interne harddisks of dvd-drives aansluiten. Deze 2 aansluitingen op de Asus boarden zijn alleen bedoeld wanneer je extra externe zogenaamde e-sata harddisks wilt aansluiten, of wanneer je gebruik wilt maken van X-press gate.

X-press gate is een stukje Linux wat in het bios ingebakken zit en waarmee je in geval van nood kan opstarten om bv backups te maken, maar ik zou dit wanneer je het niet gebruikt dus standaard uitschakelen. Ook raad ik je aan om buiten dan X-press gate op disable te zetten dan meteen de J-Micron controller uit te schakelen want dat is alleen maar onnodige ballast tijdens het opstarten.
Dank voor de tip, en uw uitleg. Dit ga ik zeker toepassen!

Het Kingston geheugen zit er nu in. Opstarten ging goed. Windows memcheck heeft geen fouten gevonden.
Ik ga de drivers en gebruikersinstellingen toepassen. Hopen dat het stabiel blijft draaien met dit Kingston geheugen!

* Update *

Systeem heeft zo'n 6 uur stabiel gedraaid. Vanochtend koude opstart ging goed. pc uitgeschakeld voor 8 uur. Hierna opstarten ging ook weer goed.

[ Voor 7% gewijzigd door whiteclear op 09-03-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 11:13
Dan zijn er nog steeds een aantal mogelijkheden:

- geheugen was niet compatible;
- geheugen was defect;
- geheugen kreeg niet de juiste spanning (eventueel alleen met koude voeding). OCZ geheugen is mogelijk nogal gevoelig voor spanningsverschillen etc.

Als je nog een andere voeding hebt zou je je OCZ geheugen daar nog mee kunnen proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door mtsr op 10-03-2010 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geheugen :)
Pagina: 1