CAT5E vs CAT6 vs 300N

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo,

Ik heb nu slechts 1 CAT5 kabel liggen in mijn woning van de meterkast naar de 2e verdieping. Aangezien ik van het weekend op de 2e verdieping de kabel moet doortrekken naar een andere kamer ben ik aan het onderzoeken of het zin heeft hiervoor een cat5e of cat6 kabel te gebruiken. Ik kan dan eventueel de kabel van de van de meterkast naar de 2e vervangen.

Ik heb op elke verdieping (begane grond, 1e, 2e) een of meer loze leidingen liggen. Op de 1e verdieping komt in elk geval een PC die een netwerkaansluiting nodig heeft (mag ook draadloos).

In de woonkamer (begane grond) wil ik op termijn een NMT (Popcorn Hour A200 oid) plaatsen. Deze werkt het beste met een draad netwerk. Hij kan 1Gb aan, maar dat werkt nu nog niet echt goed.

Ik heb een Linksys WRT54GL router die ik als switch gebruik. Daar ben ik zeer tevreden over. Ik ga hem niet op korte termijn wegdoen. Verder heb ik een Telfort Zyxel modem voor internet + bellen. Op mijn PC heb ik een Asus P5B Deluxe moederbord met 2x 1 Gb lan poorten.

Ik heb diverse topics gelezen. Ook Cat5e vs Cat6

Nu mijn vragen:
1. Ik ken geen apparatuur dat meer dan 1Gb snelheid heeft. Heeft het dan zin om nu al meer te betalen voor Cat6? Met Cat5e kan ik 10x sneller dan nu. Of is de extra investering in kabels, contactdozen, connectoren zo minimaal dat ik het beter nu op Cat6 kan overstappen? Moet toch de kabels trekken etc. En heb nu maar 1 kabel te vervangen. 100m Cat5e kost nu € 20,00. 100m Cat6 kost nu € 40,00.

2. Heb ik voor Cat6 / Cat5e speciale Connectoren, wandcontactdozen nodig of is elke connector, doos goed genoeg?

3. Aangezien ik loze leidingen heb, die ik hooguit met een coax kabel ga delen is shielded niet nodig. Correct?

Bedankt voor je reactie.

MadSaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. Cat6 is inderdaad wat beter shielded en kan in de toekomst hogere snelheden aan. Contactdozen moet goed gaan.

2. Losse connectoren zijn, in ieder geval op een solid kabel, voor CAT6 erg last te knijpen van wat ik uit mijn omgeving hoor. Let op wat je koopt. De Nedap combi outlets (voor coax en utp) staan best hoog aangeschreven. Deze werken prima met Cat6 bekabeling.

3. Alleen COAX in de buis is geen probleem. Wat wel een probleem kan worden is de hoeveelheid kabels die je er doorheen wilt gaan doen. Goede kwaliteit COAX en Cat6 is wat dikker dan een Cat5e kabeltje dus houdt daar rekening mee.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:25
1. Ik ken geen apparatuur dat meer dan 1Gb snelheid heeft. Heeft het dan zin om nu al meer te betalen voor Cat6?
Als Gigabit wilt gaan gebruiken, wat momenteel al bijzonder snel is voor een thuisnetwerk, voldoet UTP Cat5e. Natuurlijk is het nooit weg om voorbereid te zijn op de toekomst, maar niemand die garandeert dat je met Cat6 alle nieuwe snelheden aan kan. Bovendien heb je je kabels door kabelpijpen liggen zodat als het echt nodig is, je ze altijd nog kan vervangen. En misschien is glasvezel dan wel hip i.p.v. UTP.
2. Heb ik voor Cat6 / Cat5e speciale Connectoren, wandcontactdozen nodig of is elke connector, doos goed genoeg?
Als je dan toch Cat6 bekabeling gaat gebruiken doen het dan ook goed en gebruik ook Cat6 connectoren, jacks en patchpanelen. Dit maakt het ook wel weer wat prijziger, maar componenten in de laagste categorie zijn theoretisch de bottleneck.
3. Aangezien ik loze leidingen heb, die ik hooguit met een coax kabel ga delen is shielded niet nodig. Correct?
Shielded voor UTP kabels is belangrijk bij kabelbomen vanaf laagspanning. Een coaxkabel is altijd al afgeschermd, dus daar zal je zeker geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 21:27
Die Linksys die jij hebt ondersteund toch maar max 100Mbit over de LAN-poorten.
Maakt niks uit welk type kabel je pakt. Sneller dan 100Mbit zul je niet halen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet het verschil tussen theorie en praktijk he. In theorie is Cat5e gigabit dus 10x sneller dan 100mbit netwerk, in de praktijk niet omdat je hardeschijf een behoorlijke bottleneck zal zijn. En apparaten zoals de Popcorn hebben geen gigabit nodig, bied geen enkel voordeel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, "geen enkel voordeel" is te kort door de bocht.

Als je bestanden van A naar B wilt krijgen op het netwerk (bijv van PC naar Popcorn Hour) merk je wel degelijk verschil tussen 100Mb en 1Gb. Je gaat met 1Gb/s wel tegen de limieten van je HDD aanlopen, maar als je bedenkt dat een moderne harde schijf bij een sustained read (en dat doe je bij het overgooien van filmmateriaal) >60MB/s, dus >480Mb/s doet, en bij een sustained write >50MB/s, dus >300Mb/s doet, dan ga je nog altijd een factor drie verschil merken in die throughput :)
en dit zijn conservatieve waardes - mijn 1TB 5400rpm Samsung trekt gemiddeld 90MB/s

Waar je wel op moet letten is welk protocol je gebruikt. SMB/CIFS is nou niet 's werelds meest efficiente. Ik ben zelf fan van SCP, dat gaat bij mij iig bliksemsnel.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 08-03-2010 16:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dion_b schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:06:
Mwoeah, "geen enkel voordeel" is te kort door de bocht.

Als je bestanden van A naar B wilt krijgen op het netwerk (bijv van PC naar Popcorn Hour) merk je wel degelijk verschil tussen 100Mb en 1Gb. Je gaat met 1Gb/s wel tegen de limieten van je HDD aanlopen, maar als je bedenkt dat een moderne harde schijf bij een sustained read (en dat doe je bij het overgooien van filmmateriaal) >60MB/s, dus >480Mb/s doet, en bij een sustained write >50MB/s, dus >300Mb/s doet, dan ga je nog altijd een factor drie verschil merken in die throughput :)
Ik ging eigenlijk uit van afspelen vanaf shares. Dan heeft het geen nut. Overkopieren naar de interne hardeschijf dan kan het wel handig zijn ja, was even vergeten dat dat natuurlijk ook mogelijk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De nieuwe PCH x200 serie loopt vast (of komt niet hoger) bij snelheden boven de 15MB/sec (dus wel 100mbit plus maar bij lange na geen gbit). Daarnaast zijn ze nog eens erg picky met welke switch ze aan gehangen worden naar het schijnt.

Verkijk je dus niet teveel op wat je harddisk aan kan, de PCH serie heeft er nog moeite mee. Overigens hebben waarschijnlijk alle nieuwe mediaplayers met gbit op basis van de SigmaDesign 864x serie hier last van. Probleem zit namelijk daar in.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Tommy_G schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:29:
Die Linksys die jij hebt ondersteund toch maar max 100Mbit over de LAN-poorten.
Maakt niks uit welk type kabel je pakt. Sneller dan 100Mbit zul je niet halen dan :)
Klopt :) Dit moet in je advies overweging worden meegenomen ;)

Ik wil hiermee aangeven dat ik zeer tevreden ben met mijn huidige spullen. De vraag blijft natuurlijk staan... Cat5e of Cat6 of WLAN 300Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:01
Als je toch nieuw legt: neem gelijk cat6, het scheelt niet veel in prijs en is meer toekomstzeker.
Neemt niet weg dat cat5(e) ook goed is. Cat5 is nog steeds officieel geschikt voor gigabit.
Wlan zou ik alleen gebruiken voor mobiele apparaten, de rest lekker aan de kabel.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Merk nog op dat de cat6 cabel die je linkt solid is. daar moet je effe op letten dat de connectors ook voor solid zijn. Solid is iets stugger. Pin me er niet op vast, maar 9 van de 10 keer is aanlsuitmateriaal waar het niet bij staat voor solid kabels.

Je topic title zegt "vs 300N", maar in je post ontbreekt dat. 300N is uiteraard een andere snelehied dan de snelheid die over kabels gemeten wordt. kort door de bocht: kabel is altijd beter dan wireless als je hem kunt leggen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
leuk_he schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:06:
Je topic title zegt "vs 300N", maar in je post ontbreekt dat. 300N is uiteraard een andere snelehied dan de snelheid die over kabels gemeten wordt. kort door de bocht: kabel is altijd beter dan wireless als je hem kunt leggen.
Heel scherp opgemerkt _/-\o_
Ik bedoelde hiermee dat ik eventueel helemaal geen kabels trek, maar wireless ga op de N standaard. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de verkeur heb voor cat5e, gezien de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Allen bedankt voor het meedenken. Ik heb gekozen voor cat5e. Ik denk dat ik daarmee de komende jaren vooruit kan.

Nog een vraag over de RJ-45 plug: Heb je speciale nodig voor cat5e of is deze goed genoeg?

MadSaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:25
Nog een vraag over de RJ-45 plug: Heb je speciale nodig voor cat5e of is deze goed genoeg?
Lijkt mij prima, misschien aan de dure kant omdat ze per stuk verkocht worden. Wellicht nog interessant om wandcontactdozen te gebruiken. (link: waarom afmonteren op wandcontactdoos?)
FatalError schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:36:
Cat5 is nog steeds officieel geschikt voor gigabit.
Dat is het zeer zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door waterwolf op 11-03-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Toevallig had ik dit artikel al gelezen en het advies opgevolgd. Evengoed bedankt _/-\o_
Ik heb het volgende gekocht:
1x Nedap Combi Wandcontactdoos
3x Roline Cat5e Wandcontactdoos
1x Intellinet Cat 5e Aansluitdoos (8 X UTP)
1x Cat 5e UTP Kabel 100 meter soepel
1x Roline RJ45 Plug Cat 5e voor stranded kabel, UTP (10 stuks)
1x Punch down tool

Vandaag ga ik de kabels trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
TS -> Hoe is het gegaan met aanleggen? Want over kleine 2 maanden heb ik eigen huis.

Mijn bestelling is dan:
- 5x inbouw wandcontactdozen CAT6
- 50 meter CAT6 stug op rol
- 3x 0.5 meter CAT6 soepel patchkabels
- Patchpanel CAT6 10poorts
- LSA prikker

Ik moet wel opletten bij bestelilng van kabels:

Laptop -> wandcontactdoos (CAT 6) = gewoon soepele netwerkkabel cat6

Wandcontactdoos (CAT 6) -> patchpanel of andere wandcontactdoos = een stugge netwerkkabel cat6
(soepele kan niet)

Je kunt niet van wandcontactdoos (CAT 6) naar switch met een soepele of stugge netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Silver7 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:20:
TS -> Hoe is het gegaan met aanleggen? Want over kleine 2 maanden heb ik eigen huis.
Het is heel goed gegaan. Ik vind dit wand contact dozen van Roline heel degelijk. De Nedap Combi Wandcontactdoos is ook goed, maar daar had ik zelf een hogere verwachting van (gezien de prijs). Let wel dit is heel subjectief. Verder is het trekken van de kabel gemakkelijk gegaan. Aansluiten etc. is ook heel goed gegaan.

Aardig is ook dat mijn kabel tester ook zijn geld heeft verdiend. Ik had (per ongeluk) bij een van de wandcontactdozen volgens TIA568A schema aangesloten, terwijl ik alles op TIA568B heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
MadSaid schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:16:
[...]

Het is heel goed gegaan. Ik vind dit wand contact dozen van Roline heel degelijk. De Nedap Combi Wandcontactdoos is ook goed, maar daar had ik zelf een hogere verwachting van (gezien de prijs). Let wel dit is heel subjectief. Verder is het trekken van de kabel gemakkelijk gegaan. Aansluiten etc. is ook heel goed gegaan.

Aardig is ook dat mijn kabel tester ook zijn geld heeft verdiend. Ik had (per ongeluk) bij een van de wandcontactdozen volgens TIA568A schema aangesloten, terwijl ik alles op TIA568B heb. :P
Wat is het verschil? (ik ga ook opzoeken)

Kabeltester lijkt me wel handig.

Ik moet ook TIA568B doen. (rechtdoorgaande kabels)

[ Voor 3% gewijzigd door Silver7 op 18-03-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
Silver7 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:22:
[...]

Wat is het verschil? (ik ga ook opzoeken)

Kabeltester lijkt me wel handig.

Ik moet ook TIA568B doen. (rechtdoorgaande kabels)
Verschil moet je echt opzoeken, daar zijn tal van sites voor :P
In Europa is TIA568B standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cat 6 is naar mijn idee pure overkill en een verspilling van geld, voorlopig is voor thuis gebruik meer dan gigabit niet echt normaal. Voorlopig zou ik niet weten waarvoor je het nodig zou hebben. Een snelle server in huis hebben is een ding goed die kan gigabit vol douwen maar een normale PC gebruikt het niet. Krijg er altijd het gevoel bij de mijne is nog sneller. Gigabit is voor thuis denk ik echt de max. dus 5e

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:03:
Cat 6 is naar mijn idee pure overkill en een verspilling van geld, voorlopig is voor thuis gebruik meer dan gigabit niet echt normaal. Voorlopig zou ik niet weten waarvoor je het nodig zou hebben. Een snelle server in huis hebben is een ding goed die kan gigabit vol douwen maar een normale PC gebruikt het niet. Krijg er altijd het gevoel bij de mijne is nog sneller. Gigabit is voor thuis denk ik echt de max. dus 5e
Je haalt het zelf tweemaal aan: voorlopig. Denk je dat netwerkkabels trekken echt iets is wat je om de 5 jaar wil gaan doen? Vaak kost dit erg veel tijd om te doen, en eenmaal klaar is het (even er van uit gaande dat er geen buizen of kabelgoten o.i.d. zijn) vaak niet meer mogelijk om makkelijk te upgraden.

Ik zou dan ook adviseren om meteen voor CAT6 te gaan omdat je hier later nog 10gbit snelheden mee kunt halen. Als je ziet dat een enkele hdd tegenwoordig tegen de limieten van een gigabitnetwerk loopt, en SSD's al _helemaal_ dan lijkt me dit de betere keuze.

Beter nu enkele tientjes meer uitgeven dan binnen enkele jaren tegen een bottleneck aan te kijken die je had kunnen voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Ik ga voor CAT6. Want komende tijd woon ik daar nog wel even. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je een klein beetje meer voor de CAT 6 moet betalen, zou ik dat zeker doen, kun je mee vooruit. Eén kleine kanttekening, ik heb een aantal CAT 6 kabels met solide kernen aangelegd, die zijn in mijn ervaring wat schade-gevoeliger, bij een knik of vouw in de kabel kan die een breuk geven, en dan werkt ie niet meer of iig niet meer zo goed. Heb al meegemaakt dat dan op 20m de max sync op 100Mb/s kwam te liggen. Heb vervolgens een CAT 5e met soepele kern over dezelfde afstand aangelegd (+ wandcontactdozen) en die deed moeiteloos 1Gb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
sloth schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:11:

Ik zou dan ook adviseren om meteen voor CAT6 te gaan omdat je hier later nog 10gbit snelheden mee kunt halen.
Ja en nee, Cat6 is met beperkingen voldoende. Dat gaat er dan wel van uit dat eea daadwerkelijk conform de standaard is, en dat is niet hetzelfde als simpelweg Cat6 rated componenten gebruiken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
In de woonkamer (begane grond) wil ik op termijn een NMT (Popcorn Hour A200 oid) plaatsen. Deze werkt het beste met een draad netwerk. Hij kan 1Gb aan, maar dat werkt nu nog niet echt goed.
Bij mij werkt gbit prima met de C-200, verder dan 21MB/sec ben ik echter nog niet gekomen.
100% winst tov 100mbit maar echt super is het niet te noemen.
Wireless is ontzettend ruk op alle popcornhours, heel goed dat je daar niet eens meer over nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ah, leuk topic, gezien ik over niet al te lange tijd hetzelfde wil gaan doen. Wat ik tot nu toe heb:

1 x 100 m Cat 6e Solid UTP kabel voor door de grond en de muren naar
6 x Wandcontactdozen

Vraag is echter, zo een combi contactdoos zou natuurlijk ideaal zijn. Echter zie ik bij MnM staan dat deze voor Cat 5e geschikt zijn. Me dunkt dat daar een Cat 6e kabel dus niet op aangesloten kan worden? :+

Iemand een idee of er wel combi wandcontactdozen zijn voor Cat 6? Kan ze niet zo 123 vinden....

Ik zie wel wandcontactdozen met 1 UTP aansluiting voor Gigabit internet, maar dit kan alsnog Cat 5e zijn....

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 23-03-2010 08:01 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Notna schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 07:58:
Ah, leuk topic, gezien ik over niet al te lange tijd hetzelfde wil gaan doen. Wat ik tot nu toe heb:

1 x 100 m Cat 6e Solid UTP kabel voor door de grond en de muren naar
6 x Wandcontactdozen

Vraag is echter, zo een combi contactdoos zou natuurlijk ideaal zijn. Echter zie ik bij MnM staan dat deze voor Cat 5e geschikt zijn. Me dunkt dat daar een Cat 6e kabel dus niet op aangesloten kan worden? :+

Iemand een idee of er wel combi wandcontactdozen zijn voor Cat 6? Kan ze niet zo 123 vinden....

Ik zie wel wandcontactdozen met 1 UTP aansluiting voor Gigabit internet, maar dit kan alsnog Cat 5e zijn....
Je bedoelt zo'n wandcontactdoos met aansluiting voor coax (en evt. telefoon) en UTP?
Ik heb wel eerder gezien, maar alleen in cat5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Silver7 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 08:55:
[...]

Je bedoelt zo'n wandcontactdoos met aansluiting voor coax (en evt. telefoon) en UTP?
Ik heb wel eerder gezien, maar alleen in cat5
Yup die dus. Maar inderdaad, enkel Cat 5e :(

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 20:04
Hoi,

Ik heb wat advies nodig van enige experts. Ik zit met het volgende probleem:

Op dit moment heb ik in de meterkast op de begane grond een analoge Fritzbox 7140 modem waar ik via ADSL2+ het internet op ga. Ik haal 20mbit download en upload is op 1mbit door de ISP gesteld.
De modem's LAN poorten zijn 10/100mbit max.
Vanuit de LAN1 poort van deze modem loopt er een CAT5 kabel van ongeveer 10meter, getrokken achter de muur, naar de 2e verdieping. Dit is een normale CAT5 kabel van Praxis; ik had geen benul dat er toendertijd ook CAT5e bestond.
De kabel komt, op de 2e verdieping, samen met een telefoonkabel uit op een inbouwdoos met UTP telefoon combinatie. Hierna verloopt er een patchkabel van 1 meter naar mijn desktop pc.
Op de 1e verdieping is er een 2e pc en die is wireless verbonden. Helaas ziet die soms door slecht bereik of interferentie van andere draadloze netwerken, mijn eigen draadloze netwerk niet.

Nu ben ik het volgende van plan.
1) ik wil de pc die draadloos verbonden is, nu via een kabel verbinden
2) ik ben van plan om een 3Com OfficeConnect Gigabit Swith 5 te kopen.
3) eventueel wil ik later nog een Asrock ION330HT mediaspeler en een Synology DS109+/WD MyBook World Edition NAS server erbij doen. Evenzo op de 1e verdieping.

Om te voorkomen dat ik veel kabels moet gaan trekken als ik de apparatuur van punt 3) zou hebben, heb ik het volgende bedacht:

Mijn bedrade PC die op LAN1 van de modem is aangesloten, laat ik ongemoeid.
Verbonden met LAN2 van de modem, trek ik van de meterkast 1 kabel (ongeveer 25-30meter) naar de 1e verdieping. Deze kabel verbind ik met de 3Com switch. Vanaf de switch loopt er dan 1 kabel (<1m) naar de Asrock mediaspeler, 1 kabel (<1m) naar de NAS server en 1 kabel (<4m) naar de 2e pc. Hierdoor trek ik dus 1 kabel ipv een kabel voor elk apparaat, met uitzondering van de switch.

Alle apparatuur hebben 1gbit netwerkkaarten, behalve de Fritzbox modem. Deze zal ik eind van dit jaar upgraden naar een 1gbit modem.

De PC op modem's LAN1 poort is dus niet verbonden met de switch, maar ik wil wel toegang kunnen hebben op de NAS server. Kan dit?

De Fritz modem heeft DHCP enabled en dat wil ik zo houden. Kan er via 1 kabel op LAN2 richting de switch 3 ip-adressen uitgedeeld worden??? De 3 apparaten moeten wel tegelijk internet kunnen hebben.

Ik wil weten of mijn opstelling werkt en of mijn keuze voor UTP kabel correct is.
Uit leesmateriaal van internet, heb ik volgens mij het volgende nodig:

1) vervangen van mijn foute CAT5 kabel achter de muur door opnieuw UTP CAT6 solid kabel te trekken vanuit de meterkast. Moet ik dan ook een nieuwe inbouwdoos kopen?...ik weet niet of de huidige voor CAT6 geschikt is. Als ik een nieuwe moet kopen, dan koop ik een inbouwdoos met 2 UTP aansluitingen en trek dan 2 CAT6 kabels erdoor.
Moet de patchkabel, na de inbouwdoos, richting mijn pc ook vervangen worden door een CAT6 patchkabel?

2) ik trek een andere CAT6 kabel door het huis naar de 1e verdieping richting de switch. Deze gaat van de meterkast door de wand uit naar boven toe. Welke soort kabel moet ik hiervoor hebben?...niet solid toch?...want er gaat nu geen kabel door een CV buis achter de muur. Deze moet een afstand van 25-30m afleggen naar de switch. De overige kabels vanaf de switch naar de mediaspeler, NAS en pc worden dan gewone CAT6 patch kabels.

Ik moet voor deze 2 kabels, plugjes bevestigen op het uiteinde van kabel1 die verbonden wordt met de modem's LAN1 en beide uiteinden van de nieuwe kabel tussen de modem's LAN2 en de switch.
Moeten dit aparte CAT6 plugjes zijn?...of kan ik nog mijn overgebleven oude Praxis plugjes nog gebruiken hiervoor?

Ik heb niet voor STP of FTP kabels gekozen, want ik las dat STP minder buigzaam is en FTP geaard moet worden. Right?

Hopelijk is mijn probleem duidelijk omschreven en kan iemand mij raad geven hieromtrent. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

LaptopRookie schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:16:
Op dit moment heb ik in de meterkast op de begane grond een analoge Fritzbox 7140 modem waar ik via ADSL2+ het internet op ga. Ik haal 20mbit download en upload is op 1mbit door de ISP gesteld.
De modem's LAN poorten zijn 10/100mbit max.
het is een lang verhaal, en niet zo simpel omdat je plannen en veronderstellingen door elkaar staan.

Een paar feiten:
-CAT5 (misschien is het wel cat5e) is genoeg voor 100/10. Sneller is je modem niet en hoeft dus ook niet.
-Swtiches zijn onzichtbaar voor dhcp, dus achter een swtich kun je 10 apparaten aansluiten op 1 lan poort van je modem. Die krijgen allemaal een IP adres via dhcp.
-Een cat5 . 100 Mbit kabel aansluiten vertraagt je gigabit switch niet. (het verhaal is complexer als je echt gaat optimaliseren, maar 100 mbut/1 gigbit kun je mixen)

Dus:
-Laat je modem lekker 100Mbit, die vertraagt pas als je extra pc's direct op je modem gaat aansluiten.
-ALs toch een modem met gigabit aansluiting hebt probeer dan eerst de huidige kabel, wellicht is die stiekum goed genoeg.
-ALS je toch vind dat je de kabel moet vervangen, leg er dan een pvc buis, zodat je over 10 jaar deze kunt vervangen door glasvezel of whatever dan in de mode is.

Wat betreft plugjes, je hebt plugjes voor solid en strained. Als je de verkeerde hebt heb je groter kans op verkeerd knijpen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 482378

Geacht forum,

Ik ben een nieuwkomer op dit forum, maar ik heb wel gelijk een vraag. Ik hoop dat ik in het goede topic terecht ben gekomen.
Ik heb mijn netwerkkabels thuis van de begane grond via het plafond naar de verdieping doorgetrokken. Ik vraag mij af of ik deze kabels "netjes" met tieraps aan m'n cv-buizen kan vastmaken. Met andere woorden heeft de verhoging van de temperatuur significante invloed op de doorvoer in de kabels?
Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groeten,

Allard
Pagina: 1