Defecte videokaart niet meer leverbaar

Pagina: 1
Acties:

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 03:59
Beste medetweakers,

Ongeveer een maand geleden begon mijn videokaart (een PEAK Radoen HD4870 met factory overklok en custom koeler) artifacts te vertonen. Toe ik hem afgelopen week instuurde kreeg ik een bericht terug dat zijn hem of voor mij naar de fabricant willen sturen (wat 4 tot 8 weken zou moeten duren volgens de webshop) of mij alternatief 132.29e willen krediteren (de prijs van de goedkoopste HD4870 in het assortiment van betreffende webshop)

Waar ik nu mee zit is dat ik mijn oude videokaart mede om overclock en koeler had uitgekozen en deze videokaart bovendien over twee BIOSen beschikte (waardoor je dus kunt flashen maar zeker weet dat ie het achteraf nog doet zelfs al je het verknald. ookal heb ik dat nooit gedaan)

De kaart die mij nu ter vervanging wordt aangeboden is echter een standard model met referentie kloksnelheid en referentiekoeler van AMD en een dubbele BIOS heeft ie dus ook niet.

Ik vind dit enigsinds onredelijk aangezien 4 tot 8 weken wachten op een vervangende videokaart (als ie ueberhaupt nog ergens vandaan te krijgen is) veel te lang is en ik ook geen minderwaardig product wil nemen.

Mijn vraag is nu: wat vinden jullie ervan en waar heb ik deze situatie nou wettelijk recht op. (Het betreft een defect binnen het eerste jaar van de garantie)

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

Uit de pricewatch haal ik dat je er zelf ongeveer €160 voor betaald hebt? Ik zou gewoon bij die winkel een paar tientjes bijleggen en voor hetzelfde geld als je vorige kaart een nieuwe kopen. Waarschijnlijk niet '2 biossen' (waar je zelf al van aangeeft dat je ze niet gebruikt), maar je krijgt dan wel een snellere kaart. Hier ga ik even vanuit omdat je voor hetzelfde geld in de volgende generatie kaart eigenlijk altijd gewoon een snellere kaart krijgt.

Ga je langs de weg van de garantie dan duurt dat inderdaad een tijdje, deze webshop geeft je een redelijk alternatief voor als je niet wilt wachten. Ik zou het gewoon aanpakken.

• Darkstriker
Ik heb er zelf toen 240e voor betaald. Hij is ook zat 11 maanden oud geweest voordat ie kapot ging. Dat ik de twee BIOSen niet gebruik lag hoofdzakelijk daaraan dat deze wel snel genoeg was en ik nog binnen de garantieperiode zat en de garantie zou vervallen indien ik de BIOS flash. Dat feature was in de toekomst wel handig geworden zodra spellen hem dan te veel afgevraagd hadden.

Verwijderd

Heb je al gekeken welke kaart jij eventueel wel als volwaardig alternatief ziet binnen het assortiment van de winkel? Je zou dan namelijk kunnen stellen dat je het door hun aangeboden alternatief niet voldoende vind, maar dat je genoegen neemt met product x.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

240 Euro, dat veranderd de zaak wel wat. In dat geval zou ik ze een kaart kiezen die wel aan jouw kaart zou kunnen tippen (al dan niet nieuwe generatie) en hun aanbieden die te accepteren als vervanging van je huidige kaart.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad weer gaan voor een 'betere' HD4870 die qua kwaliteit vergelijkbaar is met jouw HD4870 of voor een standaard HD5770 (iets sneller en nieuwer dan de HD4870 dus lijkt mij vergelijkbaar met een speciale OC HD4870 qua prijs).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Darkstriker
Ik heb net zelf even gezocht naar een vergelijking tussen een 4870 en een 5770. (T.net heeft die helaas niet)
Volgens guru3d is de 5770 net iets langzamer dan de 4870 dus een OC daarvan zou misschien wel redelijk zijn.
een vergelijkbare versie van de 4870 biedt de webshop niet meer. de enige 4870 met oc die zij nog hebben heeft nog steeds lagere kloks en is bovendien geprijsd op 265e en het lijkt me ook weer onredelijk daarvoor te vragen.
Ik zal vanmiddag ook nog even met de consuwijzer bellen over hoe dit wettelijk precies zit.

Verwijderd

Lees mijn topic en mijn stappen eens door, daar zal je wellicht iets aan hebben.

Webwinkel wil geen exact zelfde product leveren

Edit: in short, de meeste fabrikanten hebben een RMA stock van elke kaart. Dat het niet meer leverbaar is wil niet alles zeggen. Wellicht bedoelt de webshop: wij kunnen hem niet meer via onze distributeur inkopen. Maar dat wil niet zeggen dat Peak zelf geen stock heeft van dezelfde kaart. Neem dus contact op met Peak als je persee dezelfde kaart wil.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 13:16 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Ik vind dat je volledig gelijk hebt, je hoort te krijgen waarvoor je betaald hebt.
Maar ik vind het opzich al netjes dat je een aanbod krijgt om een nieuwe kaart uit te mogen zoeken,
veel shops doen dit helemaal niet.

Bovendien bieden ze ook netjes de mogelijkheid om je kaart bij de garantie aan te bieden.
Het is inderdaad vervelend dat je dan zonder zit, maar dat is een gedeelte eigen risico.

Ik zou me dus willen aansluiten bij de mensen die adviseren het geld aan te nemen, eventueel een paar tientjes bij te leggen, en om dan een HD5770 te kopen.
Dan ga je er zelfs nog (marginaal) op vooruit.

• Darkstriker
Heel erg bedankt voor jullie advies. Ik heb inmiddels verder geconverseerd met de webshop en zij waren het met mij eens dat de HD4870 die zij mij in het begin hadden aangeboden niet een volwaardige vervanging was en hebben mij zodoende een xfx hd5770 met een lichte overklok aangeboden.

Om het even over de rechtelijke kant te hebben: Volgens consuwijzer kan de webshop een periode vastellen binnen die zij een vervanging leveren. Als zij echter een dergelijke periode aangeven dan moeten ze ook daadwerklijk binnen die periode een vervanging leveren.

Ik ben echter erg tevreden over de overeenkomst die ik nu met de webshop heb getroffen. ik lever door de hd5770 ongeveer 5% prestaties in maar hij is zuiniger en stiller waardoor dit wel redelijk gebalanceerd wordt volgens mij.

EDIT: Voor wie het overveegt: De HD5770 reference koeler is ONTZETTEND luidruchtig. Een stofzuiger maakt maar minimaal meer lawaai dan die koeler als je 100% load hebt op de vk. Als je voor een 5770 gaat. Gaat voor een custom koeler van of de fabricant of van de aftermarket.

[ Voor 15% gewijzigd door Darkstriker op 12-03-2010 00:21 ]

Pagina: 1