Toon posts:

Zelfbouw pc - hulp nodig met controle

Pagina: 1
Acties:
  • 1.349 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Van de volgende specs wilde ik een pc maken:

De kast met luchtkoeling en voeding
-Tacens Sagitta kast (met fan ter grootte van het gehele zijpaneel)
-4x Tacens ventus Ice 120 mm (2 voorin en 2 achterin om de warme lucht weg te blazen naar achter toe)
-Corsair OF nexus 1000 wat voeding

Hardware
-Moederbord: Gigabyte GA-x58a-ud7
-Processor: Intel Core i7 920
-Ram: OCZ Reaper 6gb set (3x 2 gb)
-Grafische Kaart: Nvidia GTX285 (ff afwachten op de Nvidia GTX 470/480!)
-1e harddrive: Intel SSD
-2e harddrive: Seagate barracuda (2 stuks)

EDIT: Voeding aangepast, 1e harddrive van velicoraptor naar SSD, Grafische kaart wordt nog afwachten.. ATI is niet 100% wat ik wil. De Nvidia GTX 470/480 lijkt mij wel wat.

Vraag met betrekking tot systeem
Is dit een goed samengesteld systeem dat na het bouwen gewoon werkt? Niet dat er een onderdeeltje niet past of dat ik iets mis.
EDIT: Kan ik met dit moederbord goed overclocken?

En dan nu de waterkoeling
-EK-Supreme LT- Acetal (775/1156/1366)
-MIPS GIGABYTE X58 Triple-chip Freezer POM
-MIPS RAM Freezer 6POM - Corsair Edtion
-Black Ice GT Stealth 360 Black
-XSPC X20 5,25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2
-GMR AFS1-A Flow Meter G1/2 AG Clear
-Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Silver

EDIT: 3 fans om de radiator te koelen.

Is dit waterkoelingssetje compleet en geheel compatibel met elkaar? Passen de slangen op de fittings en dergelijke. Is de XSPC een reservoir/pomp combinatie? of mist er iets?
EDIT: Rede van waterkoeling is overclocking, maar ook een stille en koude pc.
EDIT: Is er iemand die wat van waterkoeling weet? Is het setje compatibel?

Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp.

Groeten ThorstenTweak

P.S. Overclocken is een must.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 17:04 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-12 11:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waarom een Velociraptor?
Door SSD's zijn die redelijk achterhaald.
Ook zou ik niet voor een Cooler Master voeding gaan, maar eerder voor een Antec, Enermax, Seasonic, Corsair of Nexus, omdat die beter presteren (allen zijn AAA-merken; CM eerder 'slechts' A).
Ik zie dat je niet bezuinigt op de rest van je systeem, met een i7 920, duur moederbord en dure grafische kaart, dus waarom niet een beetje meer uitgeven voor een degelijker voeding?
Verder, waarom een GTX285? Een ATI 5850 is ongeveer €100 goedkoper en presteert beter, en voor hetzelfde geld als de GTX285 heb je een 5870, die daar gehakt van maakt.

Tip:
Bezuinig NOOIT op een voeding, omdat de rest van je systeem daar van afhankelijk is, en een slechte voeding je gehele systeem naar de gallemiezen kan helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 08-03-2010 02:40 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-12 19:30

DefLite

Why so serious?

Ghost Dog schreef op maandag 08 maart 2010 @ 02:35:
Ook zou ik niet voor een Cooler Master voeding gaan, maar eerder voor een Antec, Enermax, Seasonic, Corsair of Nexus, omdat die beter presteren (allen zijn AAA-merken; CM eerder 'slechts' A).
Ben het met je hele post eens behalve dit; Cooler Master zijn in mijn ervaring/weten net zo goed als Antec's, Enermax, Seasonic's etc.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, de vraag waarom een velociraptor:

Omdat de SSD wel heel snel is maar ook stukken duurder... 300 gigabyte SSD kan maar zo 400 euro kosten als er uberhaupt een 300 GB SSD op de markt is. De WD Velociraptor kost daarintegen nog net geen 200 euro.

Over de voeding: Wat is dan echt een goed merk en wat doet coolermaster laten falen?

Bedankt voor alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 15:39
heb je 300 Gb nodig voor boot en programma's?

ik zou idd ook voor een SSD gaan.

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:00

bReChThOu

Team Belgium

Met 80gb kom je al een heel eind voor je OS(en) en wat andere programmetjes, de rest van je data komt toch op andere schijven terecht

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

jupz, die SSD is snel zat. Zet eventueel grote softwarepaketten op de harde schijven, en enkel de kleine progjes en windows op de SSD.

En ben je van plan je hardware te gaan overklokken? zo nee: goedkoop geheugen, zolang het maar veel is. In jouw geval is 12 GB nog interessanter dan 6 ivm prefetch.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Tja, een lichte overklok zou natuurlijk leuk zijn. vandaar ook de waterkoeling en vele luchtkoeling in de kast.

Nog even over de SSD. Het idee achter een extra snelle schijf is dat ik daar alle programmas en het os op zet. Juist omdat het zo snel is. Dus games, office, fotobewerking e.d... Daarom verkoos ik een velicoraptor boven een SSD. De barracuda schrijven zijn puur en alleen voor datastorage.

En als ik dan een vraagje mag stellen; Wat is Prefetch.

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

SSD's zijn veel sneller dan een harde schijf, niet alleen de doorvoersnelheid maar ook de willekeurige inputs en outputs zijn veel sneller. Prefetching is programma's en dergelijke in het geheugen laden zodat deze sneller kunnen geopend en uitgevoerd worden.

Verwijderd

Topicstarter
bReChThOu schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:55:
SSD's zijn veel sneller dan een harde schijf, niet alleen de doorvoersnelheid maar ook de willekeurige inputs en outputs zijn veel sneller. Prefetching is programma's en dergelijke in het geheugen laden zodat deze sneller kunnen geopend en uitgevoerd worden.
Oke, dat is die nieuwe functie van vista en windows 7

Dan zou het dus bij het niet overclocken zeer aantrekkelijk zijn om 12 gigabyte in het systeem te prikken omdat deze dan trager mogen zijn en dus minder duur zijn?

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

Als je gaat overclocken gaat ook de snelheid (en spanning) van je geheugen omhoog gaan. Dan moet je geheugen dus van een betere kwaliteit zijn en moet deze meer aankunnen dan als je dit niet gaan doen wat algemeen resulteert in een hogere prijs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

M2M

medicijnman

De vraag is waarom je duur overklok geheugen zou aanschaffen, als je niet van plan bent daar het maximale uit te halen. Het is namelijk niet zo dat langzamer geheugen jouw pc ook daadwerkelijk langzamer maakt. De bottleneck ligt vaker bij de processor, dan de bandbreedte van het geheugen.

En dus is het aan te raden om te gaan voor véél geheugen, ipv snel geheugen. Eventueel houd je het voor nu bij 6 GB, en prop je er later nog eens 6 bij. (kun je gelijk het overgebleven geld investeren in de SSD).

En een SSD blinkt uit in random read/write. Veel kleine bestandjes worden snel achter elkaar gelezen, en beschreven. In tegenstelling tot een traditionele harde schijf die dat niet voor elkaar krijgt. resultaat: rode lampje op je pc blijft branden (HDD activity LED) zodra je iets te veel van je pc vraagt.
Bij een SSD ligt de bottleneck meestal niet meer bij de SSD maar bij een ander component, bijvoorbeeld de processor. Resultaat: responsiever systeem en soepeler gebruik. (en sneller opstartende programma's en OS).

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga dan wel licht overclocken voor zover het systeem dat toelaat, daar was dan ook de waterkoeling voor bedoeld.
De waterkoeling op de processor, chipset (lees north/south bridge) en het ram geheugen zou volgens mij dan voldoende zijn om dit geheel te koelen. Is er iemand die daar meer van weet?

Verder zit ik nu dan te twijfelen tussen een nexus voeding van 130 euro of een corsair voeding van 190 euro. Bijde 1000 wat. (1. wat kan ik het beste kiezen met price in mee gerekend, 2. Is 1000 wat voldoende?)

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

1000 watt is ruim voldoende en volgens mij zelfs wat te veel power. Met 800watt heb je al ruim voldoende. Als je zelf wil zien wat je ongeveer nodig hebt kan je even kijken op http://educations.newegg.com/tool/psucalc/index.html En jouw systeem is high end, je moederbord en vooral de processor laten overclocken zeer vlot toe.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Little_captain schreef op maandag 08 maart 2010 @ 03:07:
[...]

Ben het met je hele post eens behalve dit; Cooler Master zijn in mijn ervaring/weten net zo goed als Antec's, Enermax, Seasonic's etc.
Klopt eigenlijk wel inderdaad. De Silent Pro is in elk geval goed, ook volgens SPCR.
Verder zou ik bij aanschaf van een voeding goed letten op deze pagina, en dus reviews van dezelfde site: http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Verder is 1000W veel te veel voor dit systeem (en eigenlijk voor elk systeem).
Jij hebt ongeveer een 550W voeding nodig:

- moederbord 35W
- processor (overgeklokt) 150W (anders 130W)
- grafische kaart (als je nog steeds voor die GTX285 gaat 204W) maar een 5870 heeft een TDP van 188W (nog een voordeel van ATI boven nVidia is dat ATI grafische kaarten zuiniger zijn)
- HDD's 20W, maar als je voor de SSD gaat 15W
- koeling 10W

In totaal 420W met deze ruime schatting, dus zou je een 550W voeding zelfs maar maximaal 76% belasten.

Verwijderd

Umm nee, de OEM's achter Cooler Master voedingen zijn redelijk goed, maar niet zo goed als Seasonic of CTW build voedingen.

Het moederbord is overdreven, kan best goedkoper, videokaart is verouderd.

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

@Ghost Dog:
Er is een verschil tussen het eigenlijke verbruik en de TDP, bij stress en zeker bij overclocking zal het verbruik er RUIM boven zitten, dus dit is niet echt een goede manier om te bepalen wat voor voeding je nodig hebt.

Verwijderd

TDP is sowieso een slechte indicatie voor verbruik. Hij specificeert ook meer dan de TDP voor overclocked. Hij zit met zijn berekening wel goed. Zelfs aan de hoge kant.

Totalsysteem power: 220 watt aan het stopcontact. Dus de daadwerkelijke load is nog veel lager.
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3641&p=8

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar een voeding die 1000 wat heeft levert toch alleen maar het aantal dat nodig is. stel dat de systeem setup 500 wat nodig heeft levert de voeding niet de volledige 1000 wat aan het systeem. dat zou dan toch tot oververhitting/doorbranding leiden?

En wat ik miscchien vergetn ben is dat ik later nog een nvidia kaartje op SLi erbij wil prikken wanneer het kaartje verouderd raakt. Dan gaat het wattage verbruik ook omhoog.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:16:
Maar een voeding die 1000 wat heeft levert toch alleen maar het aantal dat nodig is. stel dat de systeem setup 500 wat nodig heeft levert de voeding niet de volledige 1000 wat aan het systeem. dat zou dan toch tot oververhitting/doorbranding leiden?
Ja, maar die zijn 1) veel duurder, 2) onzuiniger op de lage load die het systeem nodig heeft. Dus waarom zou je een 1000 watt voeding kopen als je die niet nodig hebt.
En wat ik miscchien vergetn ben is dat ik later nog een nvidia kaartje op SLi erbij wil prikken wanneer het kaartje verouderd raakt. Dan gaat het wattage verbruik ook omhoog.
De GTX285 is al verouderd. Dus dan prik je nog een verouderde kaart er bij? Koop dan liever een nieuwe kaart, met nieuwe technieken aanboord. Daarbij zou dat nog lukken met een 650 watt a merk voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja oke, dit is ook een voorlopige setup. ik wacht dan ook met smart op de Nvidia GTX 470/480 kaarten. Eens zien wat die gaan doen

Verwijderd

Je gaat nu dan toch niet echt een GTX285 kopen dan? Koop dan een HD5770.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 11:24 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:04:
Oke, ik ga dan wel licht overclocken voor zover het systeem dat toelaat, daar was dan ook de waterkoeling voor bedoeld.
Ik zie waterkoeling als iets voor de diehard overclocker die het laatste beetje uit de spullen wil persen.
"licht overclocken" zou ik gewoon op lucht doen.. Scheelt een hoop werk en ook best geld ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Ik ken iemand met die kast en het is een tegenvaller.

De 400MM fan moet je rechtstreeks op de voeding aansluiten en is niet te regelen. De complete airflow van de kast gaat naar de knoppen en met de fan uitgeschakeld kregen we zelfs lagere temperaturen dan met de fan aan!!

Ik zie ook dat je 3 harde schijven wil plaatsen. De kast heeft alleen maar 5.25" sloten en Tacens levert maar 1 3,5" bracket voor je schijf. De casefans zijn trouwens wel aan te raden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 11:32 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:17:
Umm nee, de OEM's achter Cooler Master voedingen zijn redelijk goed, maar niet zo goed als Seasonic of CTW build voedingen.
Probleem met Coolermaster (en wel meer merken) is dat ze verschillende OEM's gebruiken en je dus heel goed moet opletten om te weten wat je koopt.
De Silent Pro's zijn gemaakt door Enhance en die zou ik kopen. De GX serie wordt gemaakt door Seventeam en dat lijkt een ander verhaal te zijn.
Op hardwaresecrets zijn ze beide getest:

http://www.hardwaresecrets.com/article/929/10

Zo heb ik een OCZ SXS 500W gemaakt door FSP. Op zich ben ik daar heel tevreden mee. Maar er is ook een OCZ SXS 400W gemaakt door CWT die beter presteert dan de 500 watter en goedkoper is. Dat had ik van tevoren moeten weten....En het is nota bene dezelfde serie, alleen het opgegeven vermogen verschilt. Ook deze voedingen zijn door hardwaresecrets getest.

Verwijderd

Topicstarter
Enkele edits op het topic ivm de reacties. Zo was niet duidelijk waarom ik niet veel zou willen overclocken maar wel waterkoeling wilde hebben.

Waterkoeling omdat ik dus wel aardig wat wil overclocken en daarnaast een stil en koel systeem wil hebben.
Met de overclock verklaring is meteen het stukje RAM opgehelderd.

Verder is de Velociraptor vervangen voor een intel SSD van 80 GB en de coolermaster voeding voor een 1000 wat van Nexus OF Corsair. Dat wordt dus nog kiezen tussen de voedingen.

Over de kast ben ik nog niet helemaal uit. Het is een PRACHTIGE kast en ben 'bijna verliefd' op de kast (zal mijn vriendin leuk vinden.... :P). Alleen zit ik met het probleem dat deze kast niet of nouwelijks in nederland verkrijgbaar is. met name de tower editie van deze kast. die is NIET te vinden. En over de inbouwmogenlijkheden. Daar kun je vast wel mee modden. een metaalplaatje, wat schroeven en wat gereedschap dan is dat mogenlijk.

Over de grafische kaart kan ik kort en bondig oordelen:
Ik wacht de Nvidia GTX 470 en 480 af. ATI is geen optie omdat ik veel hoor dat het wel supersnelle kaarten zijn, maar dat de Nvidia kaarten betrouwbaarder zijn. (kan zijn dat dit niet zo is. correct me if im wrong).

Allemaal bedankt tot nu toe!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:16:
(kan zijn dat dit niet zo is. correct me if im wrong).
Oke, you're wrong :) wat bij ATI meestal het probleem is is dat de drivers/ondersteuning wat laat is maar inmiddels zijn die wel op orde bij de nieuwere series. Hardwarematig zou ik niet verwachten dat de nieuwe geforces beter zijn dan de radeons, aangezien er bijvoorbeeld een productiefout in de g80 zat dus dat NVidia meer kwaliteit bied is niet echt waar (al verwacht ik wel dat de productiefout van de g80 inmiddels niet meer voor zal komen in nieuwere chips). Beide merken leveren gewoon prima kaarten, ze hebben allebei wel eens probleempjes.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
1000 Watt is echt zonde van je geld. Ik zou je aanraden om eens te posten in het Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 topic je setup te posten, zodat je een reële inschatting krijgt van het wattage wat je nodig hebt, en welke voeding daar bij past.

[ Voor 8% gewijzigd door karstjan op 08-03-2010 17:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:16:
Enkele edits op het topic ivm de reacties. Zo was niet duidelijk waarom ik niet veel zou willen overclocken maar wel waterkoeling wilde hebben.

Waterkoeling omdat ik dus wel aardig wat wil overclocken en daarnaast een stil en koel systeem wil hebben.
Met de overclock verklaring is meteen het stukje RAM opgehelderd.
De ram van 1333mhz kom je al op 4Ghz+. Dus zo overdreven hoeft het ram helemaal niet en het moederbord ook niet.
Over de grafische kaart kan ik kort en bondig oordelen:
Ik wacht de Nvidia GTX 470 en 480 af. ATI is geen optie omdat ik veel hoor dat het wel supersnelle kaarten zijn, maar dat de Nvidia kaarten betrouwbaarder zijn. (kan zijn dat dit niet zo is. correct me if im wrong).
Een stuk betrouwbaarder? Vertel dat aan de mensen waarvan de 8800 kaarten dood gaan. Aan de laptop gebruikers waarvan hun soldering ook niet goed is en nvidia ze gewoon in de kou laat staan, of de mensen waarvan de nieuwe driver hun videokaart heeft laten door branden. Beide fabrikanten maken fouten. Beide fabrikanten zijn betrouwbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 18:17 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

overigens, je ram waterkoelen is echt dikke onzin, kost je alleen maar t betere deel van 100 euro aan extra materialen, en als ram als zo heet word dat het gekoeld moet worden, is de standaard heatspreader en n lichte bries van een (schuin dr boven geplaatste) 120mm fan genoeg :)
beter besteed je het geld aan goede gpu, cpu en NB blokken, een goede pomp en goede radiatoren.
echter, waterkoeling kost zo 400 tot 600 euro (of nog meer), en het onderhoud aan je pc word dr ook een stuk moeizamer van, dus bedenk goed waar je aan begint..

aan de andere kant, mocht je het oke vinden om gewoon n ruim kwart meer aan je pc uit te geven voor koeling, is de resulterende stilte en koelte wel echt de moeite en het gekloot waard :) (ik heb t ook, tis veel meer onderhoud, maar de temps zijn van 100+ naar 40 gegaan op mn gpu en van 60+ naar 45 op mn quad en de herrie in mn kast is verdwenen

overigens: 1/2" slangen zijn heel mooi enzo, maar wle k*t met onderhoud, achteraf had ik misschien toch maar 3/8 moeten gebruiken (lichter en flexibeler), maargoed, t maakt verder niet zoveel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 08-03-2010 20:00 ]

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 11:51

fstieger99

www.Isaia.it

ik zou ook voor een andere voeding gaan, een be-quiet, corsair zijn goed en stabiel,

The Sartorialist

Verwijderd

Topicstarter
@karstjan,
Dan zal ik toch eerst de hele pc 100% klaar moeten hebben.

@Reinman,
Welk ram (geheugen bandbreedte) zou jij aanraden? En heeft 12 gb echt een gigantisch groot voordeel boven 6 gigabyte (ja ik weet dat het antwoord ja is. Maar hoeveel redement levert het op? in theorie ben je 2x zoveel beter. maar wordt er zoveel geheugen in gebruik genomen)

@Alexander B,
Het ramblokje kost niet meer dan 30 euro. Vandaar dat ik dacht: Nou dan koelen we dat toch ook met water. Ik mag er vanuit gaan dat een i7 920 cpu goed genoeg is? En er zitten in deze set northbridge EN southbridge koelblokken. En als laatste: Het zal hooguit 400 euro zijn wat ik uitgeef aan waterkoeling. Dit is op het totale bedrag van 2000 tot 2400 niet meer dan een kwart.

@fstieger99,
Corsair of nexus zat ik aan te denken.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nogmaals, die 1000W ga je never nooit niet nodig hebben, tenzij je misschien quad SLI/CF wil draaien, maar dat is sowieso zonde. Met een voeding tussen de 550W en de 750W zit je echt ruim in je power, wat je er ook in bouwt (op quad SLI/CF na dus).

Verder, voor €400 kan je ook een heleboel andere dingen doen, zoals 2 weken op vakantie gaan o.i.d. Bedenk echt goed of je het het geld wel waard vindt.
Ik heb hier mijn pc erg stil met een Scythe Setsungen op mijn G80 8800GTS (ja, hij doet het nog :P overgeklokt naar 650Mhz zelfs - zie sig ;)) en een Ninja 2 op mijn 955, waarbij de temperaturen overgeklokt nog prima binnen de marge blijven. Mijn CPU wordt op 3.8GHz en 1.472Vcore nét 60 graden, waarbij de fan op een stille 800rpm draait, en ook de Setsungen houdt mijn grafische kaart met Furmark op maximaal 75 graden, met de fan op een onhoorbare 950rpm .
Ik heb mijn systeem dus voor zo'n €80 genoeg gekoeld om toch aardig over te kunnen klokken, en ook nog te kunnen genieten van stilte, waar jij 5x zoveel wil uitgeven.

ATI heeft een veel betere prijs/prestatie dan nVidia, zoals eerder gezegd presteert een GTX285 van €350 slechter dan een 5850 van €250, en veel slechter dan een 5870 van €350, en heeft de GTX285 ook nog eens geen DX11. De GTX470 en 480 gaan alleen maar duurder zijn dan de GTX285, waar ze zeer waarschijnlijk ongeveer even goed gaan presteren als een 58**, dus in mijn ogen is het een slechte beslissing om ondanks deze grote verschillen toch een nVidia te willen. De ondersteuning van ATI is goed genoeg, en zowel nVidia als ATI maken wel eens fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan zal ik een 800 wat voeding nemen. omdat je aangeeft tussen 550 en 750 w. Er gaan namenlijk veel fans op het ding. 3 fans voor de waterkoeling, 1 als zijpaneel en 4 in de kast itself. er zullen voorlopig 1 ssd en 2 seagate barracuda's worden aangesloten. later wellicht wat meer.

Heel raar maar diep van binnen ben ik dan een diehard nvidiafreak:P Ik zal dan toch voor een ATI gaan omdat het mij inderdaad ook al opviel dat deze betere specs hebben en een lagere prijs.

Waterkoeling is een must omdat ik een STIL en koud systeem wil hebben. Dan heb ik alle ruimte om tot overclocken over te gaan. Ik weet dat dit een hele duit kost maar ik heb het er voor over.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

800w is nogsteeds veel te veel, n fan gebruikt misschien 5w. je hele setup gebruikt overclocked misschien 400w effectief, dus een 550w voeding is zat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:57:

Waterkoeling is een must omdat ik een STIL en koud systeem wil hebben. Dan heb ik alle ruimte om tot overclocken over te gaan. Ik weet dat dit een hele duit kost maar ik heb het er voor over.
Nee dat is het niet. je moet alleen de luchtkoeling met zorg samenstellen... maar hej... jouw feestje uiteindelijk

Kijk eens bij silentpcreview.com; die besteden veel aandacht aan stil koelen, ook op lucht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze hele topic gaat over een compleet systeem, en hoort dus in Complete Systemen & Laptops, niet in Processors, Moderborden & Geheugen.

Ik verplaats even - move PMG -> CSL

Aldaar geef ik het ook geen lang levensduur aangezien beleid is dat er centrale topics voor dit soort ding zijn, maar dat is ter beoordeling van de mods daar.

Zie iig: [BBG aanschaf] Game- en high-end Gamesysteem maart 2010

Oslik blyat! Oslik!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica