Thematopic: Algemene Computerbeveiliging Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

Thema topic: Algemene Computerbeveiliging

Introductie
Welkom in het nieuwe thematopic: Algemene Computerbeveiliging.

Onlangs zijn we gestart met een aantal nieuwe items in het Beveiliging & Virussen forum. Een nieuw item zijn de thema topics waarin ruimte is voor discussie over een bepaald wisselend onderwerp.

Het item van dit topic is, zoals hierboven vermeld, Algemene Computerbeveiliging.
Vooral bij de regelmatig downloadende gebruikers is dit een cruciaal onderdeel van je computer's beveiliging. Daarom verdient dit dan ook zeker wat aandacht.
Thema: Algemene Computerbeveiliging
Met de huidige internetverbindingen zijn de meeste mensen elke dag wel op internet: er wordt wat op het web gezocht, een filmpje binnengehaald en een spelletje gespeeld. Echter loop je door alle data die je binnenhaalt een redelijk risico: virussen worden vervelender, en komen vaker voor. Ook malware en spyware vervuilen je computer steeds vaker, zonder dat je er erg in hebt. Mal- en spyware worden vaak over het hoofd gezien, terwijl deze je computer redelijk snel vol laten slippen. En als je dit dan op een rijtje hebt: hoe bescherm je je eigen computer hiertegen? Wat vind je belangrijk en wat niet? Dit kan allemaal in dit topic besproken worden.
Voorbeeld reactie
Een reactie zou kunnen bestaan uit de volgende punten:
  • Gebruik je zelf een virusscanner?
  • Heb je wel eens problemen gehad met virussen?
  • Gebruik je een firewall?
  • Gebruik je mal- en spyware scanners?
  • Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)
  • Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?
  • Hoe consequent ben je in het voorkomen van virussen en/of andere ongewenste software? Laat je alles z'n gangetje gaan, of zoek je van elk proces uit waar het vandaan komt?
Suggesties voor komende thema topics.
Heb je een suggestie voor een volgend thema topic? Dan willen wij van jou horen!
Je kunt jouw suggestie achterlaten in het volgende topic: Aankondiging: thema topics

Natuurlijk kun je ook altijd een direct message te sturen naar een van de auteurs van dit thema topic.
Een direct message kun je versturen door te klikken op het [afbeelding] icoon bij de naam van een van de auteurs van dit thema topic.
Vrijwillig bruikbare template
Was je van plan om alle punten uit de voorbeeldreactie te beantwoorden?
Gebruik dan gerust deze template - Dit gaat sneller en je post wordt overzichtelijker.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
[table border=1 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td]Gebruik je zelf een virusscanner?[/td]
[td] vul hier je antwoord in [/td]
[/tr]
[tr]
[td]Heb je wel eens problemen gehad met virussen?[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Gebruik je een firewall?[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Gebruik je mal- en spyware scanners?[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Hoe consequent ben je in het voorkomen van virussen en/of andere ongewenste software?
Laat je alles z'n gangetje gaan, of zoek je van elk proces uit waar het vandaan komt?[/td]
[/tr]
[/table]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Handig zo'n antwoord template :)

Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, NOD32 en gebruik regelmatig multi engine online scanners en (ter verificatie) "house call" achtige online scanners voor een 2nd opinion.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? In het verleden wel eens wat opgelopen en herstelt door reinstall
Gebruik je een firewall? Ja, ik draai nu een tijdje proef met Comodo maar ben op zoek naar een vervanger omdat Comodo mij niet helemaal bevalt wat betreft stabiliteit, instelmogelijkheiden / handigheidjes
Gebruik je mal- en spyware scanners? Geintegreerd in de virusscanner en af en toe scan ik het systeem los met andere tools
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Ik hecht het meeste waarde aan de virusscanner en een goede personal firewall.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Nee niet echt.
Hoe consequent ben je in het voorkomen van virussen en/of andere ongewenste software?
Laat je alles z'n gangetje gaan, of zoek je van elk proces uit waar het vandaan komt?
Alles word gescanned, files waarvan ik onzeker ben worden ook nog eens online gescanned met een multi engine scanner. Bij besmetting een reinstall van het systeem.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

Gebruik je zelf een virusscanner? natuurlijk. ik persoonlijk gebruik vooral AVG vanwege zn simpelheid en betrouwbaar heid.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? wel eens ja. gelukkig niet in de trant van ''kan overnieuw installeren'' maar vooral zeer irritante popups in combinatie met spyware. gelukkig kon ik alles redelijk makkelijk verwijderen.
Gebruik je een firewall? ja, Sygate Personal Firewall. geen poespas, doet wat het moet doen en is licht voor de systeembronnen.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Spybot Search and Destroy heb ik er standaard op staan. vreet wel flink wat geheugen maar liever dat dan kwetsbaar zijn. ook heb ik Hijackthis op mijn comp staan die ik, als het nodig moet zijn, laat draaien. ik heb echter niet voldoende kennis om juist te interpreteren wat er precies verwijderd moet worden, maar ik leer er zeker van.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) eigenlijk alle 3. het verbaast mij nog met enige regelmaat dat er mensen zijn die geen virusscanner draaien, volgens hun omdat het ''mij toch niet zal overkomen''. dat is een naieve reactie: veiligheid gaat voor alles. naast een virusscanner, firewall en antispyware programmas zijn programmas zoals Hijackthis en MBAM zeker een nuttige toevoeging. virussen en allerlei andere rommel mogen geen kans van slagen hebben.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? om eerlijk te zijn: nee. ik ben wat dat betreft een beetje lui: zolang alles nog draait zoals het hoort te draaien vindt ik het al goed. maar dat hoort niet de achterliggende gedachte te zijn..
Hoe consequent ben je in het voorkomen van virussen en/of andere ongewenste software?
Laat je alles z'n gangetje gaan, of zoek je van elk proces uit waar het vandaan komt?
op het werk/stage: zeer consequent. is er eenmaal een virus, dan blijf ik net zolang aan de gang totdat de verschijnselen weg zijn. helaas hebben ze er op mijn stage er een handje naar hier niet al te moeilijk over te doen, maar dat hoort natuurlijk niet.
op het thuisfront zou ik zeggen dat ik redelijk tracht te voorkomen. al kan het natuurlijk altijd beter.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Sygate Personal Firewall is al tijden end of life voor zover ik weet. Gebruik je deze nog bewust of meer omdat je nooit een reden hebt gezien om over te stappen op wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Gebruik je zelf een virusscanner?AVG op alle PC's. De betaalde multi-PC variant.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Ooit één keer lang geleden, dus ik weet niet meer wat het was.
Gebruik je een firewall?Windows firewall en firewall van m'n router.
Gebruik je mal- en spyware scanners?Spybot af en toe. Verder wat er al bij AVG zit.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Geen het belangrijkst. Virus/malware is al gecombineerd dus firewall erbij en blijven opletten, en je hebt een redelijk pakket.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Soms van legitieme software (printerdrivers etc.) Nog nooit van malware.
Consequent. Voorzichtig met installatie van nieuwe software en bij onbekende processen zoek ik vaak wel even. Ook fijn dat sommige (grote) bedrijven hun version info niet even invullen en automatisch starten wat ze starten kunnen ;-) Echt vage software installeer ik (eerst) op een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gebruik je zelf een virusscanner?Elke Windows machine die ik gebruik heeft een goede Virusscanner. Onder Win32 gebruik ik Sophos AV met de Client Firewall. Onder Win64 draai ik Kaspersky omdat de Sophos Client Firewall niet werkt onder 64bit.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Ik ben één keer geïnfecteerd met een spambot. Geen idee hoe, dus gelijk mijn systeem geformatteerd.
Ik heb wel veel virussen voor derden moeten opruimen. Meestal kies ik uiteindelijk toch voor een herinstallatie van het OS.
Gebruik je een firewall?Ja, altijd. En meestal een client firewall omdat ik per proces wil kunnen bepalen of het op internet mag en zo ja, wat het dan mag doen. Ik heb ook een 'nee, tenzij echt nuttig' beleid. In principe wil ik geen netwerk communicatie hebben, tenzij ik er zelf om vraag.
Gebruik je mal- en spyware scanners?Nee, hier vertrouw ik Sophos en Kaspersy in.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)De eerste twee zijn imo minimale beveiliging onder Windows. Ik kom teveel geïnfecteerde USB sticks tegen op het werk om dat te ontkennen.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Op mijn eigen computer heb ik alles redelijk onder controle maar ik kom bij anderen wel vaak troep tegen dat ik denk: Hoe kun je hiermee werken?! Ik verbaas me vaak over wat voor troep gerenommeerde bedrijven voor troep installeren op hun systemen of met drivers meeleveren.
Ik monitor alles wat m'n Windows systeem binnen komt. Op Linux ben ik wat minder streng. Als het in de Ubuntu/Debian repository staat, vertrouw ik het wel. Op Mac OSX ben ik nog wat onwennig, dus daar ben ik ook kritischer. Overigens draai ik op Linux en Mac geen beveiligingssoftware.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Geen probleem :)

Gebruik je zelf een virusscanner? Altijd - Zit in mn COMODO Internet Security
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Één keer, en direct flink mis. Het virus liet elke x minuten mijn pc rebooten (gaf een pop-up met een textbericht en een timer die vanaf 60 seconde aftelde naar 0. Was te annuleren met start -> run -> shutdown.exe -a, wat al snel een .bat bestandje op mijn bureaublad was geworden.).
Na meerdere uren zoeken leek er niets anders op te zitten dan de boel te formatteren.
Gebruik je een firewall?Zit ook in mn COMODO Internet Security
Gebruik je mal- en spyware scanners?Ik draai ongeveer wekelijks Spybot S&D. Meestal vind die niets, maar af en toe toch wel weer wat troep.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Virus en firewall vind ik erg belangrijk. Als deze ontbreken kunnen er snel flinke problemen ontstaan. Mal- en spyware vind ik wat minder belangrijk: het heeft zeker negatieve invloed op je systeem, maar zorgt niet direct voor echte problemen.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Ik dacht toch altijd dat ik wel secuur omging met mijn PC, wat ik downloade en welke sites ik bezocht - tot het punt dat google me naar advertenties doorstuurde in plaats van naar het daadwerkelijke zoekresultaat. Toen eens Spybot S&D gedraait en !%$#* wat een troep.
Sinds bovenstaande gebeurtenis een stuk consequenter :+ Mijn virusscanner draait elke nacht, alle files worden on-acces realtime gescanned en spybot draai ik nu ook wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, de kaspersky for windows Workstation (zakelijke versie)
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Op mijn eigen pc niet, maar in december 2008 wel een leuke conficker uitbraak bij een bedrijf gehad O+
Gebruik je een firewall? Nat firewall, en een clientside firewall(kaspersky)
Gebruik je mal- en spyware scanners?Alleen als ik denk dat ik een vermoedelijke infectie heeft en kaserpsky ziet het niet of kan hem niet verwijden, dan pak ik MBAM. heeft deze moeite is het een backup terugzetten.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Virusscanner en firewall(maar de pakketen met alles in één zijn beter)
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Nee, daar moet je eerst een flinke infectie voor krijgen, ik verbaas me wel over andere computers :+
Als ik problemen ondervind ga ik op onderzoek uit, naast de wekelijke full scan en dagelijkse quickscan. Als ik elk procesje gaat afspeuren, dan ben je elke week uren bezig, want kloppen de hashes nog wel van de processen is het proces ook werkelijk het proces dat die zegt dat het is ;). En zoals bor de wollef, online scannen met een multi engine als je het niet vertrouwd :)

Tevens gebruik ik wel dingen als no-script (anti scripts met whitelisting) en Betterprivacy tegen flashcookies :)

http://virusscan.jotti.org en http://virustotal.com

[ Voor 6% gewijzigd door LuckY op 07-03-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

Welke online multiscanner gebruiken jullie dan?
Ik zal ook even mijn stukje gaan uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, Symantec Antivirus
Heb je wel eens problemen gehad met virusscanners? Ja, op mijn werk heb ik vorig jaar meegemaakt dat 15 servers een BSOD kregen dankzij de McAfee virusscanner. Bleek uiteindelijk een Patch voor te zijn na veel dumps geanalyseerd te hebben, die het oploste.
Gebruik je een firewall? Ja. Thuis een SonicWall.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Ja, Forefront
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Alles is even belangrijk, dus mail/spyware=33%,firewall=33%,virusscanner=33%
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Nee,is heel erg lang geleden
Ik zoek het altijd tot de bodem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Anoniem: 25735 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:40:
Welke online multiscanner gebruiken jullie dan?
Ik zal ook even mijn stukje gaan uitwerken.
Online multi engine scanners vind je hier: [Virusscanners] Discussietopic deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gebruik je zelf een virusscanner? MSE
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Één keer, kwestie van verkeerd klikken. Bleek een trojandownloader te zijn, dus gelijk netwerkkabel eruit en processen afschieten als een dolle voor zover de AV niet snel genoeg ingreep.
Gebruik je een firewall? Jup, ook intern - Windows Firewall met verschillende profiles voor domain/private networks en public.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Alleen als ik denk dat het nodig is, niet permanent iig.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Eerlijk antwoord: /dev/brain. AV, firewall en ander tools zijn slechts hulpmiddelen.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Eigenlijk niet nee, geen troep installeren helpt al een heel stuk :+
Ik kijk regelmatig de lopende procesjes, autoruns/autostarts na, al was het maar omdat bepaalde software produkten zelf hun entries daar weer terugzetten (adobe,google,Nokia). Dan vallen dergelijke zaken ook gelijk op.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:20
[
Gebruik je zelf een virusscanner?ja,Mcafee
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?bij anderen,niet bij mijzelf
Gebruik je een firewall? zeker,zelf Mcafee, bij anderen zonealarm
Gebruik je mal- en spyware scanners? Bij vermoedens van shit,of zo iedere drie maand, : HijackThis, Spybot Search and Destroy, of MBAM, eventueel Rootkitrevealer
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Niet als Administrator werken; UP TO DATE houden van Win XP, browsers, flash etc:; Instellingen Router en Wi-Fi vrij hoog houden, dan heeft de beveiligingssoftware het iets makkelijker
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Tweaken en services killen gaf me al enig idee over troep, maar tegenwoordig wil ik geen hp-printersoftware meer zien en ook geen linksys router volgens hun voorschrift installen. Dat zou niet mogen. Verder installen sommigen echt alles wat meekomt met een programma
- Als er nieuwe programma's bij komen dan check ik bij allen eigenlijk hoeveel services, werkgeheugen,en processor kracht ze verbruiken,(taakbeheer voor eerste indruk), - bij surfen download ik niet zomaar wat, al is youtube, of radiostreams iets waar ik me nog geen zorgen maak omdat het bekende sites zijn ga ik van uit.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, MSE op alle PC's
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Problemen niet, wel eens iets fouts gedownload, maar dat werd direct gevonden door de virusscanner
Gebruik je een firewall? Ja, op router (NAT) en op e PC's zelf met expliciete uitzonderingen voor specifiek verkeer
Gebruik je mal- en spyware scanners?Zit ingebakken in MSE, en daar vertrouw ik redenlijk op. Af en toe draai ik eens een andere tool zoals ad-aware
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Een goede virusscanner is essentieel, maar met hedendaagse mogelijkheden met malware en spyware en dergelijk is een goede scanner op dat vlak misschien nog wel belangrijker
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? 1 keer goed geschrokken na een LAN. Allerlei rommel, maar alles te verwijderen :)
Ik controleer elke week de status van de virusscanner, en zorg dat het ding ook minimaal 1 keer in de week een volledige scan draait. Verder ben ik zeer streng in het installeren van onbekende software. Om te testen heb ik een sandbox

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

Bor de Wollef schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:17:
Sygate Personal Firewall is al tijden end of life voor zover ik weet. Gebruik je deze nog bewust of meer omdat je nooit een reden hebt gezien om over te stappen op wat anders?
indd nog nooit een reden gezien om over te stappen. het doet zn werk en is niet moeilijk.

ik zit echter uit te kijken naar Online Armor Firewall, welke een zelfde mate van simpelheid heeft.

dus hoogstwaarschijnlijk stap ik daar op over.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Gebruik je zelf een virusscanner? Nee, gebruik Linux. Ik weet dat dit geen garantie is, maar mijn installatie is redelijk hardened.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Nope
Gebruik je een firewall? Jep, iptables
Gebruik je mal- en spyware scanners? Alleen spyware scanner, welke ook automatisch direct wordt verwijdert, geen zin in mijn spambox te doorzoeken op false-positives.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) In mijn geval full-disk encryption.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Nope
Erg consequent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Gebruik je wel dingen als rkhunter? Want dat is volgens mij toch het grootste probleem bij linux :)
En hoe beschermd fulldisk encryption tegen virussen en spyware als ik vragen mag? Full disk encryption is alleen een handige tool als de laptop uit staat :) Want anders pikt het OS alles gewoon op :) (weet je vast wel :) maar ben benieuwt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LuckY schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:19:
[...]

Gebruik je wel dingen als rkhunter? Want dat is volgens mij toch het grootste probleem bij linux :)
En hoe beschermd fulldisk encryption tegen virussen en spyware als ik vragen mag? Full disk encryption is alleen een handige tool als de laptop uit staat :) Want anders pikt het OS alles gewoon op :) (weet je vast wel :) maar ben benieuwt?)
Ik scan regelmatig vanaf een live cd op rootkits. Full-disk encryption beschermt mij inderdaad niet tegen virussen, maar dat hoeft ook niet. Mijn installatie is redelijk hardened dus ik maak mij niet zo'n zorgen om virussen.

Het topic gaat om computerbeveiliging en daar valt ook disk encryption onder naar mijn idee. Ik ben werkzaam als hacker, derhalve staat er soms gevoelige informatie op mijn laptop. Vandaar dat ik standaard alles encrypted opsla, mocht mijn laptop in verkeerde handen komen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor mijn servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Gebruik je zelf een virusscanner? Ja op mn computer staat de gratis versie van AVG
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Zo goed als bijna nooit. Ik download weinig. Speel alleen wat online games en lees wat forums. downloaden gebeurd op de laptop van mn vriendin die er ws vol van staat maar daar mag ik van haar verder niet aan knutselen :P .
Gebruik je een firewall? Op de machine staat deze uit (de windows firewall) op het modem laat ik deze op zn standaard instelling staan. Mocht het nodig zijn zet ik een poort open/dicht.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Af en toe laat ik ad-aware of spybot erop los. Vind meestal alleen cookies e.d.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Ik heb nooit zo zwaar gewogen aan mn firewall. Ook omdat er weinig bijzonders staat op mn computer. Mijn hinder en waarschijnlijk voor vele andere zit het hem in de virussen en mal/spyware. Voor mij persoonlijk zal het dan de Mal-/spyware scanner zijn. dit omdat je computer er rete traag van word.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Ja vroeger toen ik nog wel regelmatig het eea downloadde. Vandaar dat ik het nu op de laptop laat doen van mn vriendinen anders binnen kort een computer voor zal aanwijzen om deze taak op zich te nemen en de files meteen te sharen. En die dan wel goed te beschermen met de nodige scanners. Prestaties zullen dan wat minder belangrijk zijn voor die computer.
In het begin was ik hier wel heel zorgvuldig mee bezig. Maar omdat het dus heel erg meevalt op mn eigen PC dan let ik er tegenwoordig wat minder op. tot ik wel een keer een vreemde melding/ervaring heb dan zal ik het wel na gaan zoeken. Desnoods meteen herinstalleren omdat vaak toch restjes achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Anoniem: 289377 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:43:
[...]

Ik scan regelmatig vanaf een live cd op rootkits. Full-disk encryption beschermt mij inderdaad niet tegen virussen, maar dat hoeft ook niet. Mijn installatie is redelijk hardened dus ik maak mij niet zo'n zorgen om virussen.

Het topic gaat om computerbeveiliging en daar valt ook disk encryption onder naar mijn idee. Ik ben werkzaam als hacker, derhalve staat er soms gevoelige informatie op mijn laptop. Vandaar dat ik standaard alles encrypted opsla, mocht mijn laptop in verkeerde handen komen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor mijn servers.
Het valt er zeker onder :), ik draai het op mijn laptop, ook al ben ik student :+ maar vind het gewoon handig, Echter encryptie op de server... full disk encryption? Dan vraagt die toch bij de boot om een wachtwoord? Dan ben je dus verplicht om KVM/IMPI/DRAC/iLo te hebben om je server te kunnen booten, is dat niet een beetje vergezocht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Och, hoe vaak reboot jij je server :?

Wij doen ook full disk encryptie op een bepaald type server, maar die is bedoeld om buiten de veilige computerruimte te staan.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LuckY schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:40:
[...]

Het valt er zeker onder :), ik draai het op mijn laptop, ook al ben ik student :+ maar vind het gewoon handig, Echter encryptie op de server... full disk encryption? Dan vraagt die toch bij de boot om een wachtwoord? Dan ben je dus verplicht om KVM/IMPI/DRAC/iLo te hebben om je server te kunnen booten, is dat niet een beetje vergezocht :?
Ik heb inderdaad een VM server, me andere server sluit ik even een toetsenbord en een scherm op aan bij een reboot. Maar zovaak reboot ik ook niet, het is een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gebruik je zelf een virusscanner? Avira
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Laatste jaren nooit echt problemen gehad. Mijn virusscanner kan niks vinden, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Desondanks ben ik wel een beetje paranoia wat betreft virussen.
Laatste echte problemen waren in het DOS tijdperk met het junkievirus :p
Gebruik je een firewall? In router en Comodo, ik blokkeer zoveel mogelijk. Alleen als het echt nodig is laat ik een programma een internetconnectie maken
Gebruik je mal- en spyware scanners? Spyware, Search & Destroy en Anti Malware. Zelden iets noemingwaardigs kunnen vinden
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Firewall, virusscanner, antimalware in die volgorde
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? nee, er draait weinig troep op mijn machine.
Ik zoek meestal wel uit wat een process doet. Dus exe opzoeken met google. Als het programma niet nodig is, haal ik het uit de startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 22:24
Gebruik je zelf een virusscanner? nee
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? in de windows 3.1 tijd een keer
Gebruik je een firewall? ja, tiny uit 2001
Gebruik je mal- en spyware scanners? 1x per 6 maanden een scan met spybot en bijbehorende immunisatie
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) firewall, maar vooral voor uitgaand verkeer te managen
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? nee
nooit software installeren, alle overbodige services uitschakelen, up to-date HOSTS bestand hebben

Deze XP install is nu 2.5 jaar oud en na weken achter elkaar aan te staan nog even snel als na de eerste boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:40
Gebruik je zelf een virusscanner?Ja, TrendMicro
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Groot aantal jaren geleden wel, nu pas ik beter op O-)
Gebruik je een firewall?Eveneens die van TrendMicro, hoewel het niet direct nodig is door de hardwarematige firewall in de router
Gebruik je mal- en spyware scanners?Ja, Malwarebytes' Anti-Malware staat hier geïnstalleerd.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Voor mijzelf de firewall, rest houd ik zelf redelijk in de gaten (en wat ik niet oppik, doet mijn virusscanner wel). Andere mensen kan ik eerder een hele goede virus/malware scanner aanraden.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Dat is alweer jaren geleden, record was een verzameling van ruim 100 verschillende soorten trojans :X
Als ik een process niet ken, ga ik het zeker na. Echter bekende processen ga ik niet allemaal nalopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12
gaan we weer:

Gebruik je zelf een virusscanner? Nee, ik weet ook niet of dit ERG nodig is bij Linux? ik installeer op windows systemen altijd AVG, aangezien deze er vaak als beste uit de tests komt
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Genoeg, van niet meer opstarten tot oneindige popups met pr0n en andere "vervelende" dingen
Gebruik je een firewall? Ja, de firewall die in mn router zit. ik vind het onnodig om ook nog een keer op mn systeem een firewall te beheren.
Gebruik je mal- en spyware scanners? onder linux niet. ik gebruik wel verschillende blockers in firefox. onder windows alleen als ik (denk) dat ik er last van heb. hier download ik meestal de eerste en beste die ik tegenkom.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) moeilijke vraag. ze zijn allemaal belangrijk maar ik denk dat "common sense" de beste beveiliging is. niet klikken op dingen die je niet vertrouwd, geen rare mails openen etc.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? voornamelijk toen ik nog windows draaide. 20 mal/spyware meldingen was niet uitzonderlijk. verder moet ik zeggen dat ik bij mijzelf eigenlijk (nog) nooit een virus heb gehad.
ik loop sporadisch de processlist een keer door of ik geen gekke dingen zie. daarbij ben ik met linux niet echt ergens bang voor, wat wellicht onterecht kan zijn. hier moet ik het dan eerst van meemaken voordat ik dezelfde maatregelen ga treffen als onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55140

Gebruik je zelf een virusscanner?Niet op alle systemen. Productiesystemen draaien Kaspersky, sommige (test)systemen draaien of niets of een competitor. :)
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Niet tenzij het intentioneel was.
Gebruik je een firewall?Yes.
Gebruik je mal- en spyware scanners?Daar zie ik het nut niet van in. Dat wordt al afgehandeld door de AVs.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Brain, AV(met HIPS), Backup
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Alleen op OEM pc's alvorens ze te wipen. :)
Ik download (voornamelijk) van betrouwbare bronnen. Alles wat enigzins twijfelachtig is, onderzoek ik. Processen bekijken zie ik niet echt het nut van in. Malware die in de proceslijst zichtbaar is, zal gemiddeld genomen door AV gestopt worden. Het gaat mij om het voorkomen van infectie van stealth malware. Execution prevention, reputation en analyze zijn een betere optie voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Niet tenzij het intentioneel was.
Ik had ook niet anders verwacht van een AV researcher ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55140

Equator schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:33:
[...]

Ik had ook niet anders verwacht van een AV researcher ;)
Nou... Ik heb wel eens een aparte Facebook post gezien van een collega expert. (Clickjacking)
Een andere case werd infectie nipt voorkomen, maar de updateserver van het betreffende programma was compromised. In dat opzicht ben ik de laatste jaren wel bepaalde klasse programma's gaan vermijden - hoewel die keuze al gemaakt was voordat die gevallen aan het licht kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22

PeaceNlove

Deugleuter

Gebruik je zelf een virusscanner?Yes, Microsoft Security Essentials. Niet te zwaar imho en het schijnt goed uit de tests te komen
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?De laatste jaren niet. Bij het uitkomen van Vista x64 heb ik zelfs nog een tijdje zonder gedraaid omdat er nog niks fatsoenlijks beschikbaar was. Toen ik later een VS installeerde bleek er niets aan het handje te zijn
Gebruik je een firewall?Datgene wat standaard met Windows meegeleverd wordt. Maar het is eigenlijk niet nodig, want ik zit toch achter een router, dus van buiten wordt alles al tegen gehouden.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Windows Defender, again datgene wat gewoon standaard bij windows zit.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Virusscanner
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Nee, want ik heb geen troep draaien... (even afkloppen)
Alleen software die ik echt ken wordt gedownload en geïnstalleerd. Cracks doe ik nooit aan en alle andere dingen die ik wil testen gaan eerst een Virtuele Machine in voordat ik het ga installeren op mijn echte machine. Ook kijk ik bij gratis programma's altijd erg goed welke vinkjes uit moeten bij alle ongewenste extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:44
Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, Studentenlicentie van NOD32
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Zelf niet zoveel maar regelmatig kom ik Antivir 2010 tegen
Gebruik je een firewall? In me router ingebakken
Gebruik je mal- en spyware scanners? Nooit
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Virusscanner
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Nee, een echte tweaker weet zijn pctje wel schoon te houden. Tuurlijk iedereen heeft kans op een virus maar een tweakert zal niet zo snel op een bad advertentie drukken.
Soms kijk ik me processen even na + opstart apps. Wanneer ik rare apps tegen kom zal ik altijd google even raadplegen wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

franssie

Save the albatross

Gebruik je zelf een virusscanner? Nope, op die van yahoo mail na dan (gebruik alleen OSX en linux, al draait op de virtual machine wel AVG Free
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Niet dat ik me kan herinneren, niet op mijn eigen systemen tenminste. werkgever (ICT bedrijf notabene) is wel eens geinfecteerd geweest maar bij 80 iloveu mailtjes was ik niet zo dom deze te openen, vele collegae wel helaas
Gebruik je een firewall? Elke computer heeft software firewall en de meeste poorten staan dicht. Filetransfer intern alleen via SSH (deel netwerk draadloos en dat beveilig ik maar minimaal). En ook NAT op de router zonder DMZ, al is dat geen echte firewall
Gebruik je mal- en spyware scanners? Ken ze niet voor OSX en Linux maar ik zal er eens naar zoeken
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Firewall en daarna mal/spyware
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? nee (bij vrienden en famillie echter wel - en dat is dan alleen nog het bewust geïnstalleerde spul! Heb echter afgeleerd dat te willen repareren)
laat alles z'n gang gaan zolang ik niets vreemds bespeur, doe wel elke 6 maanden een clean install voor wat dat waard is (want een deel van de bestanden wordt toch weer geopend)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 10-03-2010 22:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35

Wildfire

Joy to the world!

Gebruik je zelf een virusscanner?Ja, Avast 5 Professional op m'n PC en netbookje, ook op de PC van m'n vader. M'n W2K8 R2 servertje draait op Forefront.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Nee, laatste keer met echte problemen was nog in het DOS-tijdperk maar dat reken ik ik hier verder niet mee. Wel dmv van realtime en on-demand scanning enkele malen een virus of malware-programmaatje opgemerkt maar tot nu toe altijd bij zaken die ik op voorhand al verdacht vond.
Gebruik je een firewall?Ja, ingebouwde Windows 7 firewall. Uitgebreider heb ik niet nodig.
Gebruik je mal- en spyware scanners?Naast m'n gezond verstand en algemene kennis ter preventie, draai ik gemiddeld 1x per maand de volgende scanners:

- AdAware
- Asquared Free
- IObit Security 360
- Malwarebytes Anti-Malware
- Spybot Search & Destroy
- Spyware Terminator
- SUPERAntiSpyware

Wellicht overkill maar het is voor mij uiteindelijk maar een kleine moeite. Let wel, de proactieve geheugenresidente beveiligingen van deze pakketten gebruik ik niet.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Het belangrijkste is niet software, maar gezond verstand en kennis. Daarnaast heb ik altijd Avast draaien als realtime beveiliging en regelmatig voer ik malware/spyware scans uit. In deze volgorde van belangrijkheid voor mij.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien?Nee, op mijn computers heeft nog nooit "veel troep" gedraaid. Bij kennissen en vrienden etc. sta ik soms wel verbaasd hoeveel malware/spyware ik aantref.
Als er ooit een besmetting bij mezelf zou zij doe ik ook wat ik bij kennissen doe: uitgebreid napluizen waar alle onbekende bestanden en processen vandaan komen en wat ze precies doen, ook goed napluizen wat er allemaal met de PC mee opstart. Voornaamste is gewoon het voorkomen dat er überhaupt is gebeurd en tot nu toe is me dat uitstekend gelukt dmv gezond verstand en een combinatie van realtime en on-demand scanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-03-2010 10:33 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Gebruik je zelf een virusscanner? Yes, Norton Internet Security 2010
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Zelf nog nooit, in ieder geval heb ik nooit iets gemerkt
Gebruik je een firewall? Yup, die van Norton Internet Security 2010
Gebruik je mal- en spyware scanners? Nope, niet nodig, ik heb zo mijn vaste sites die ik bezoek en verder geen rare internetfratsen.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware)Virusscanner + firewall
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Mijn eigen pc wordt erg goed bijgehouden, troep komt er niet gauw op, maar ik heb bij familie en kennissen wel eens anders gezien..
Ik doe gewoon mijn ding en vertrouw erop dat mijn internet security dat ook doet, ik ga niet actief zoeken of ik misschien een virus heb..

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Gebruik je zelf een virusscanner? Ja, Symantec AntiVirus 10.x maar alleen om de standaard meuk te onderscheppen (in de praktijk kan een virusscanner toch niks anders).
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Op mijn eigen systemen de laatste jaren geen last meer van gehad. Laatste was iets van doctor sheriff ofzo door een stomme dubbelklik actie (terwijl ik dubbelklikte wist ik al dat het niet moest maar ging daarna zo snel dat het te laat was :X daar kon ook niets tegen helpen qua software die je zou moeten of kunnen beschermen).
Gebruik je een firewall? Nee, ik download wel peerguardian lists om onbetrouwbare ip's te filteren en houdt zelf een hosts file bij om ad/script bedrijven te blokken.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Niet actief. Alleen als ik iets verdachts zie in taakbeheer of als de PC/Windows reageert op een manier dat ik niet verwacht ga ik op onderzoek uit.
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Mijzelf, imho werkt beveiligingssoftware alleen op basis van whitelisting en dat is eigenlijk ondoenlijk en in bepaalde gevallen onwenselijk (censuur).
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Op de verplichte printerdriver van HP na heb ik geen troep op mijn systemen. Ik weet waar alles staat en hoort te staan. Ik gruwel dan ook van de mogelijkheden dat Vista/7 heeft om alles maar in 1 map te pleuren terwijl het op verschillende plekken kan staan (veel te veel werk als je dat moet uitzoeken als je een PC wilt controleren).
Ik zoek alles uit. Ik ben er niet steeds mee bezig maar zoals ik eerder zei alleen als ik iets tegenkom in taakbeheer bijvoorbeeld of als de PC/Windows anders reageert dan verwacht. Dat doe ik dan wel meteen en stel ik niet uit.

Eens in de paar maanden doe ik eens ad aware eroverheen ofzo. Maar die vindt vrijwel nooit iets wat waarde heeft. Blijkbaar is mijn manier van de hosts file en de peerguardian lists dermate goed dat er weinig tot geen troep automatisch binnenkomt.

Misschien een extra rij erbij doen:

Heb je nog (beveiliging)tips? In mijn ervaring wordt de meeste troep (virussen/malware etc.) binnengehaald via warez. Met name van het zoeken naar serials via een webbrowser en nog meer via porno.

Voorzover er hier mensen op GoT zitten die het nog niet weten. Ook de warez scene heeft regels. Als je een beetje gaat inlezen wat deze regels zijn kun je in veel gevallen het downloaden van troep voorkomen. Op Wikipedia: Standard (warez) staat bijvoorbeeld wel wat.

Ook opletten dat je een programma download bij de ontwikkelaar zelf. Je download bijvoorbeeld Mozilla Firefox via mozilla.com en niet bijvoorbeeld via tweakers.net of een andere domeinnaam (hoe betrouwbaar dat domeinnaam ook mag zijn). Mocht je toch via een zogenaamde mirror willen downloaden omdat de oorspronkelijke host bijvoorbeeld (tijdelijk) onbereikbaar is zorg dan dat je een crc/md5/whatever check kunt doen op het gedownloade bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15
Gebruik je zelf een virusscanner? Yup, NOD32.
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? 'n Paar keer, door besmette downloads.
Bij besmettingen wordt het wel meteen 'n herinstallatie hier, desnoods van alle PC's in mijn netwerk.
Gebruik je een firewall? Yup, de firewall in in m'n Linksys WRT320n router.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Eigenlijk alleen als ik ergens aan twijfel, ben geen pr0nsurfer of warezjager, dat wil wel schelen. ;)
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Virusscanner en firewall, alhoewel de laatste dus niet op m'n PC's draait.
En natuurlijk je gezonde verstand gebruiken. ;)
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Niet op mijn eigen systemen, maar als ik soms andere PC's zie die ik op mag schonen/herinstalleren... :X
Ook OEM installaties van merkPC's/laptops verbazen me telkens weer. Wat een baggerzooi wordt er daar standaard meegeinstalleerd, sjongejonge. :r
Ik haal geregeld onbekende processen door Google. Ik heb zelf een hekel aan spam e.d. dus zorg ik ervoor dat ik zelf niet sta te spammen, of andere rotzooi aan het verspreiden ben.

[ Voor 9% gewijzigd door Richub op 14-03-2010 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35
Gebruik je zelf een virusscanner? Avira AntiVir Premium
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Niet echt problemen, als er een virus binnenkomt wordt er snel gedetecteerd door Avira. Meestal zijn het de downloads, zoals een keygen. Vind ook dat je zelf de grootste virusscanner bent, door niet op alles te klikken wat maar in je beeld komt te staan.
Gebruik je een firewall? In mijn D-link 855 router en de standaard Windows 7 firewall
Gebruik je mal- en spyware scanners? Spybot Search and Destroy
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Viruscanner en firewall vind ik even belangrijk. Daarna de mal-/spyware
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Niet echt, weet precies wat er op staat. :+
Zeer consequent. Download regelmatig wat, en soms zit er rommel bij. Die wordt direct verwijderd en informeer andere downloaders hierover. (ftd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28

dutch_camel

It's Orange!

Gebruik je zelf een virusscanner? KIS 2011
Heb je wel eens problemen gehad met virussen? Yup. Verklote Windows, popups, browser hijacks. Gelukkig weer heeeel lang geleden. Nu zie ik op mijn werk nog te vaak virussen opduiken die door Sophos heen komen.
Gebruik je een firewall? Yup. die van KIS2011 en van mijn router.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Yup, Win Defender(passief)), MBAM(passief) en de functie in KIS2011 (actief)
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Je kan eigenlijk niet meer zonder een combi. Elk heeft zich ontwikkeld op zijn vakgebied. Ik denk altijd maar: Schoenmaker blijf bij je leest.
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Vroeger wel. Nu verbaas ik me nog steeds over de hoeveelheid zooi die Windows nodig zou hebben om te moeten draaien.
Kijk regelmatig in de lijst van processen, zei het dat ik dat pas doe wanneer ik niet blij ben met het gedrag van mijn PC/LT. Zo kom je steeds meer te weten. Ik vertrouw wel behoorlijk op up-to-date beschermende producten die op de PC/LT staan.
Verder ben ik erg voorzichtig met clicken op links. Thuis is het credo ook dat wanneer je ook maar twijfelt aan de herkomst/inhoud van een e-mail, je deze direct verwijdert. Was het belangrijk, dan sturen ze het nog wel een keer. Alleen moet ik mijn vrouwtje nog van dat Zylom virus zien te verlossen :)

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:58
Gebruik je zelf een virusscanner? Avira AntiVir Free voor thuis, op het werk, linux + nooit zomaar wat downloaden, dus geen ivm weinig risico
Heb je wel eens problemen gehad met virussen?Ik gebruikte eerder nooit een virsusscanner op mijn computer (laptop die ik toen zowel zakelijk als privé gebruikte), maar daar heb ik van geleerd toen ik een crash had tijdens afstuderen en ik alles kwijt leek te zijn wat ik had gemaakt. (ook meteen geleerd backups te maken;)) Nog eens windows op andere partitie geïnstalleerd (die had ik al) en vanaf daar kon virusscanner het virus verwijderen, en kon ik ook mijn bestanden redden.
Gebruik je een firewall?Alleen de standaard firewall in de router. Wel houd ik het log van de router in de gaten, om evt. poorten/ ip's te blocken.
Gebruik je mal- en spyware scanners? Eigenlijk gebruik ik alleen af en toe advanced system care
Wat voor beveiligingssoftware vind je het belangrijkst? (Virusscanner, firewall, mal-/spyware) Viruscanner
Ben je wel eens verbaasd opgekeken over hoe veel troep er op je computer bleek te draaien? Niet bij mijzelf, wel bij anderen. Die kregen in een week bijna een miljoen cookies/ spyware/ adware files binnen, maar die downloaden ook echt alles wat te downloaden viel.
Ik laat het redelijk zijn gangetje gaan, maar kijk wel regelmatig bij de processen of er niet iets tussen zit wat ik niet vertrouw. Dit zoek ik dan ook vaak op op internet, om na te gaan of het ook echt veilig is.
Pagina: 1