Bad sectors na zwakke Voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:30
Geachte allemaal,

Ik heb een vraag en een vermoeden, maar ik wil graag wat meer bevestiging.

Ik heb al een aantal jaar twee Seagate Barracuda's in mijn bezit, en deze lagen al langere tijd stil (1+ jaar)
(Zeker wetend dat deze schijven gewoon goed werkte)
Ik had ze gisteren in een nieuwe pc ingebouwd met daarnaast als hoofdschijf een Western Digital hardeschijf.

Nou kwam ik er achter dat een van de 3 hardeschijven eens in de zoveel uur even uitviel en weer up spindde. Waarschijnlijk omdat ik ze in een PC heb gezet met een zwakke 300watt voeding. Een modern systeem met een Geforce 6200 videokaart. Ik denk niet dat een 300watt voeding al deze hardware aankan, zeker niet met 3 hardeschijven van 7200rpm.

Ik kreeg opeens een CRC redundancy error in Windows. Ik heb vervolgens een SMART programma gedraaid die op ALLE hardeschijven wel fouten aangaf:

WDC: Ultra DMA CRC error count
Seagate 200GB: Ultra DMA CRC error count
Seagate 250GB: Current Pending Sector

Nou weet ik bijna zeker dat dit komt door de zwakke PSU die erin zat, want het zou wel heel toevallig zijn als alle 3 de schijven kapot zijn opeens. Verder heb ik de PSU doorgemeten en de Voltlijnen zaten ruim in de veilige marge lijkt me. niet meer dan 0.2v afwijkend.

De Seagate 250GB heeft 2 bad sectors gevonden met de Seatools die ik in dos heb gedraaid, hij heeft ze inmiddels gefixt en vervolgens weer een lange test gedraaid en toen Passed.

Kan het nu zijn dat die bad sectors zijn gekomen door die zwakke PSU?
Normaal hoor je dat naar enkele tijd er meer bad sectors komen doordat de schijf al eerder problemen heeft gegeven. Maar omdat het door een zwakke voeding kwam is dit risico dan kleiner? omdat er nu een voeding in zit van 450watt?

Ik hoor wel wat jullie mening is.
Mvg, MT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ken het symptoom van een te zwakke voeding niet precies, maar dat moet wel te vinden zijn. Kijk even tussen de voeding tags en vooral Welke voeding heb ik nodig? Deel 24.

Het kan natuurlijk ook een defecte controller en/of moederbord zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
njah hij zegt nu weer raw read error rate 1 waarde gezakt bij de ene harde schijf
en hardware ecc recovered ook 1 waarde gezakt...

en nu na een refresh staat alles op OK.

is dat dan weer goed dat alles gezakt is? alleen temperatuur is 1 waarde gestegen maar dat schommelt natuurlijk altijd wel iets...

Edit: Zowel bij activiteit aan de ene als de andere seagate blijven de waardes "Raw Read Error rate" en "Hardware ECC recovered" veranderen :(
Wel elke keer met 1 of 2 waardes... is dit misschien toch geen echte fout in de disks maar gewoon normaal?

Snap er niks meer van...

[ Voor 31% gewijzigd door Marctraider op 07-03-2010 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
crc errors kan zijn de kabels of de kontroller die foutenmaakt(of door voeding).
Heb je alle apparaten goed verdeeld over de stroomkabels, dus niet alles op 1 kabel aangesloten.
Misschien toch voeding, dus zwaardere proberen.
Misschien 1 harddisk die de anderen stoort, dus kontroller/harddisk.(harde schijven losmaken en 1 voor 1 testen9dus 1 voor 1 toevoegen).
Kontroleer vooral de stroomkabel, kontroleer vooral de stekker, deze laten binnen snel los waardoor je los kontakt kan hebben, mischien is dit de uitval van je harddisk.(bij ide schijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
Nou beide schijven schommelen nou met de beide Smart errors en gaan telkens van 60 naar 61 en 62 dan weer 58... volgens mij hoort dit gewoon zo en zijn het niet echt 'errors' om druk over te maken.

Seatools zegt beide schijven dat ze passed zijn en alle smart programma's zeggen verder dat de schijf in goede conditie is nu.

Na de voeding upgrade heb ik geen problemen meer gehad met uitvallende schijven ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een voorstel is om alle harde schijven 1 voor 1 weer te testen met diagnoseprogramma's en de zwaardere voeding en de resultaten hier weer te geven.

De vragen van de topicstarter lijken te zijn of de voeding de problemen veroorzaakte, of de harde schijven blijvend schade hebben opgelopen en of de harde schijven zonder gevolgen verder gebruikt kunnen worden.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
Yup. Ik heb geen problemen meer nu. Heeft weinig nut om ze op de verschillende 12/5V rails te verdelen want bij deze voeding zit het aan elkaar. (Multimeter gemeten)

Denk dat topic gesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14
Je geeft erg weinig info over je systeem en wat voor een voeding je hebt. Een kwaliteitsvoeding van 300watt kan een systeem met 3 HDD's en een een simpel geforce kaartje met gemak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
het was geen kwaliteitsvoeding.
Maar slot kan erop want ik ondervindt geen uitvallende schijven en smart errors meer.
Pagina: 1