Advies receiver/speakers voor in appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 10:04

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Ik zit al een behoorlijke tijd te zoeken naar een goede receiver/speakers oplossing in mijn appartement. Op dit moment heb ik de keuze uit laptop speakers, en een koptelefoon. Het eerste is behoorlijk slecht, het tweede beter.. maar niet voor een hele dag ;)

Echter is er zoveel informatie beschikbaar... en ook zoveel receiver modellen dat ik er onderhand niet meer op kan filteren om de juiste informatie en daardoor de juiste keuze te maken. Ik hoop dat wat mede tweakers kunnen helpen ;)

Even een paar feitjes:
  • Ik ben geen audiofiel. 5hz bereik meer of minder maakt mij niet zo heel veel uit ;).
  • Ik heb een woonkamer in een appartement van ongeveer 36m2.
  • Appartement is van 2004, met zwevende vloeren e.d. toch ben ik wel enigszins bezorgd om de onderburen een repeterende boenk-boenk te geven ;).
  • Ik heb verschillende discussies over stereo versterkers en HT receivers gelezen, waar ik het setje voor wil gebruiken:
  • Internet radio luisteren (hiervoor wilde ik eigenlijk Guruplug voor gebruiken.)
  • Muziek vanaf mijn PC streamen
  • Zo nu en dan een film bekijken. Alhoewel ik meer van de detectives ben, en ik betwijfel of die in surround e.d. uitgezonden worden... Ik kijk niet veel films.Maar het geluid van een TV is ook niet alles.
  • [/li]
  • Van de vorige bewoners liggen audio kabels onder het laminaat waarmee ik perfect in elke hoek een luidspreker kan neerzetten.
  • Budget van rond 800 euro. Ik weet dat Duitsland goedkoper is, maar als er wat mee aan de hand is...
  • Ik heb verder geen andere losse componenten op dit moment.
Nu heb ik dus al weken zitten rondkijken, en ook al bij wat winkels geweest. Geen echte audio winkels, maar voornamelijk BCC/MediaMarkt. Wat mij in iedergeval opvalt is dat ik niet van grote speakers hou. De geprezen merken op dit forum (KEF, JBL) met veelal van die vierkante toren speakers zijn echt niet mijn smaak.

Qua receiver zit ik dus toch aan een HT 5.1/7.1 setup te denken. Qua receiver heb ik in de lijst:

Onkyo TX-SR507 (design vond ik @ MediaMarkt nou niet helemaal geweldig)
Harman Kardon AVR 255 (waarbij ik me wel zorgen maak over de gevallen die in brand vlogen..)
Denon 1910
Yamaha RXV 465 (of 565)

Waarbij op dit moment of de Denon of de Yamaha de voorkeur hebben. Ik weet alleen niet of de Yamaha stereo geluid over alle speakers kan gooien. De Denon heeft een "7.1 stereo mode".

Qua speakers heb ik eigenlijk voornamelijk de Harman Kardon 11HKTS in gedachten. Alhoewel ik mij hierbij toch iets zorgen maak over het formaat subwoofer die eruit ziet alsof het een goede SonicTank zou kunnen zijn ;). Ik lees dan ook vaak dat veel gebruikers het op max een 1/4 zetten van het maximum.
Ze zijn redelijk compact, en kunnen op leuke zuilen. Speakers zoeken vind ik eigenlijk nog lastiger dan een receiver denk ik ;). Vooral omdat ik eigenlijk geen merken ken. (Overigens, Een ander "compact" alternatief is bijvoorbeeld een JBL CST 55 Ander prijskaartje alleen...)

Heb nog even een schematische weergave van hoe ik het ingedachten heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.persistentrealities.com/temp/kameruitleg.jpg

Met als noot dat de deuren altijd dicht zijn ;).

Een heel verhaal, ik weet het. Ik heb zoveel mogelijk van wat ik tegengekomen ben toegevoegd. Maar ik vroeg me af of jullie advies hebben? Ik heb niet echt besef hoe het bijv zit met oppervlakte en of speakers zoals de HKTS11 dat fatsoenlijk trekken. Ik weet dat ik vooral moet luisteren, maar ik heb een behoorlijk druk leven waarom ik juist even thuis en in het weekend naar muziek wil luisteren/TV kijken ;). Ik kan dus helaas niet naar allerlei winkels gaan om overal te luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:29
Receiver en speakers zijn allemaal redelijk standaard, kies iets dat je lekker vindt klinken of neem de gok, ik heb niet de indruk dat het heel kritisch voor je is. Alleen de plaatsing zou ik zeker anders doen, namelijk de linker en rechterspeaker links en rechts van het tv meubel, niet links en rechts van de kamer, anders trekt het helemaal scheef bij films. De centerspeaker direct boven of onder het scherm. Houdt het bij 5.1, een goede 7.1 opstelling is niet echt goed mogelijk. Bedenk ook dat stereo over 7.1 speakers alleen maar beter wordt als je slechte speakers hebt. Met een goede set klinkt stereo gewoon beter. Vergelijk het met veel galm op de zang, met een slechte stem wordt het inderdaad beter, maar anders niet.

Luisteren hoeft overigens niet veel tijd te kosten hoor, let op dat de sub niet alleen maar monotoon heen en weer staat de wapperen en dat het midden en hoog niet te goedkoop klinkt alsof het uit een wekkerradio komt. Let bij de receiver op aansluitingen en hdmi mogelijkheden (conversie, upscaling, etc).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 22:44
met de wensen die je hebt vraag ik me af waarom je 800 euro wilt uitgeven en 5.1 of zelfs 7.1 wenst....
2.0 of 5.0 lijkt me eerder in de richting. Volgens mij ga jij nu overkill kopen (qua functionaliteit en kwaliteit) wat je nooit ten volle zult gaan gebruiken? In ieder geval niet op die 36 m2.

Rob Zombie's Halloween II klonk trouwens nogal vet op DTS, en dat zonder sub hoor.
goodnight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:30
Mordaunt-Short Genie is een best aardige set, goed te betalen. Geen audiofiele kwaliteit, maar ik geloof dat dat ook niet echt de bedoeling is. Die heb ik overigens wel eens bij de mediamarkt gezien (om een voorbeeld te noemen). Als je niet van hoekige speakers houdt, vallen die misschien wél in de smaak. De 902i speakers zijn wat volumineuzer, dan heb je wellicht geen sub nodig, die zijn alleen weer wat hoekiger.
Ik zou er dan een leuke receiver met wat HDMI ingangen bijzoeken, een Marantz SR4001 bijvoorbeeld moet je denk ik voor een euro of 200 wel tweedehands kunnen vinden tegnwoordig. Die heeft volgens mij 2 HDMI ingangen en een uitgang, zou in jouw geval voldoende moeten zijn.

Maar geluid blijft persoonlijk, luisteren is dus geen onverstandig idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 10:04

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Okay, even een late update ;).

Ik heb gisteren nog even bij wat electronica winkels gekeken in Den Haag, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat ik maar eens naar een wat fatsoenlijkere audio winkel moet gaan. Nu ben ik langs een hele lijst speakers gegaan op vergelijk.nl/luidspreker om toch wat meer een beeld te krijgen. Nu ben ik wel aardig gecharmeerd geworden van Canton. Ik heb deze speakers volgens mij verder nog niet in het echt gezien, dus wellicht valt het wel tegen in het echt ;).

Het zou gaan om,

Canton CD300 (of 200). Hebben waarschijnlijk alleen een sub nodig.

Tsja, of toch een stapje duurder.. maar ik vind ze mooi. Als tower notabene:

Canton Vento 890 DC (of 870). Hebben misschien pas een sub nodig bij film achtige taferelen..

Wordt mijn gewenste budget wel iets overschreven, maar het doel heiligt de middelen ;). Nu nog ergens kunnen bekijken (en luisteren :P)

Voor een receiver blijf ik denk ik toch bij 5.1. Ik ben toch bang dat ik later spijt ga krijgen als ik wat wil uitbreiden met meer home theatre achtige spullen (Bluray, naar 5.1, etc). Maar ik twijfel toch nog een beetje. Bij de HK3390 kan ik natuurlijk ook gewoon nog de audio van de TV op gooien. Alleen 'mis' ik later eventuele surround toevoegingen... (Maar die heb je alleen bij films op DVD/bluray neem ik aan, en niet bij 'normale' films op TV? Stomme vraag wellicht... mijn kennis ligt op andere vlakken :P).

@ShittyOldMan, kom je nog eens een keertje UTen? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik zou in jouw geval toch voor een stereo setup gaan. Met dit budget heb je een veel betere weergave met stereo dan met multichannel. Je geeft aan 5.1 in de toekomst misschien te gaan missen. Tegen die tijd dat je wilt upgraden kun jij je stereo amp goed verkopen (waarde blijft redelijk behouden). Ik zie dat je mooie fotografie spullen hebt. Vergelijk het eens met de keuze tussen een 70-300 IS (als HT receiver) en de 70-200 F4 (als stereo amp). De eerste is uitgebreider en meer functies (+100 mm en IS) terwijl de tweede met datgene dat hij heeft beter is (Ring USM, vast diafragma, betere bouw).

ik zou dus voor een mooie stereo setup gaan, gebaseerd op bijvoorbeeld cambridge audio...

Edit: ik heb even zitten zoeken
Bijvoorbeeld onderstaande set voor 666 euro, bij Hirsch-ille.de:
Denon PMA 510 + Denon DCD 510 + Canton LE 900
dan heb je ook nog budget voor een tuner....

Afbeeldingslocatie: http://www.hirschille.de/hishop1/images/product_images/popup_images/3691_0.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door 107mb op 08-03-2010 08:49 ]

Pagina: 1