Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik zit met een overklocking probleem. Ik krijg mijn intel core 2 duo E6850 maar niet stabiel op 3,6 Ghz of meer. Als cooler gebruik ik een Scythe Mugen 2 rev. B en mijn temps zijn volgens speedfan idle 28 graden en onder load 35 graden. Mijn voltage staat op AUTO en ik heb een voldoende grote voeding (550 watt).

Ik vindt het raar dat hoewel ik zulke goede temps heb, ik mijn CPU niet stabiel op 4Ghz kan laten lopen, iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ja, lees eens een tutorial, want overklokken en auto gaat natuurlijk niet samen.

verdiep jezelf in de materie, probeer van alles, maak een goede Topic start, want hier kunnen we niks mee.

specs van je pc,
instellingen in bios,
wat heb ik geprobeerd,

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:39
Je processor hoeft niet per se limiterend te zijn he, iets anders in je systeem kan de bottleneck zijn. Dit komt omdat je de FSB aan het verhogen bent en dus eigenlijk heel je systeem overclockt (tenzij je dit ergens weet vast te zetten). Kijk bijvoorbeeld anders eens welke snelheden je geheugen aan kan, en of je dingen op je PCI poorten aangesloten hebt.

(overigens staan dit soort dingen toch wel standaard in guides vermeldt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollies
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
ten 1e verhoog die voltage, op auto zal je niet ver komen
ten 2e lock je pci freq, anders kan het zijn dat ie mee clocked en je dingen zoals je hdd of je graka sloopt
ten 3e lees een tut (waar er honderden van zijn) en voorkom het stellen van onnodige vragen

Mijn Spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egemenox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Met auto kun je best ver komen. Op mijn Asus p5e deluxe clock ik mijn e8400 stabiel op 4.2 ghz met 1.26v verder ben ik nog niet gegaan.

[ Voor 95% gewijzigd door Egemenox op 05-03-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Egemenox schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:43:
Met auto kun je best ver komen. Op mijn Asus p5e deluxe clock ik mijn e8400 stabiel op 4.2 ghz met 1.26v verder ben ik nog niet gegaan.
dan staat ie niet op auto, want een e8400 op 467 MHz FSB met de Vcore op auto staat niet op 1,26.

daarnaast, wij willen screens zien van 8u+orthos/prime95 stabiel

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem, mijn e6850 is ook niet te overklokken, wat ik ook probeer.
Misschien slechte batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:27
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:52:
Als cooler gebruik ik een Scythe Mugen 2 rev. B en mijn temps zijn volgens speedfan idle 28 graden en onder load 35 graden. Mijn voltage staat op AUTO en ik heb een voldoende grote voeding (550 watt).
Kijk eens met CoreTemp of RealTemp, Speedfan is niet bepaald het betrouwbaarste programma om temps uit te lezen (in feite kan ik me niet herinneren dat het ooit al goed gegaan is :P)
En btw, welk merk is je voeding? De ene voeding is namelijk de andere niet..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Ik krijg mijn e6850 niet hoger dan 3.8ghz (met automatische voltages).

Maar jou 3.6ghz is toch acceptabel?

-edit- ik lees nu dat je een Scythe Mugen koeler gebruikt, ik gebruik de stockkoeler, toch wel vreemd :o

[ Voor 42% gewijzigd door Sak3d op 10-03-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat raden jullie aan als voltage voor een E6850 op 3.5Ghz? Het lijkt me namelijk gevaarlijk om zomaar een voltage te nemen en te hopen dat ik geen onderdelen beschadig.

Volgens de site van intel is dit de voltage range:
VID Voltage Range: 0.85V – 1.5V

en de specs van mijn voledige pc:
Intel core 2 duo E6850
Geforce 8800GT
2x Corsair DIMM DDR2 800 CL5 2 GB CM2X2048-6400C5
Antec Earthwatts 500 Watt power supply
Asus P5K-SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Ach, neem maar van mij aan dat het slopen van onderdelen door een BIOS instelling vrijwel nihil is. Je moederbord valt gewoon uit of start niet op als iets te heet of onstabiel wordt, dus het is goed beveiligd. Zeker met een high end moederbord.

Elk moederbord gedraagt zich wat anders, maar in het ergste geval moet je de voedingstekker er even uithalen zodat je in de "OVERCLOCKING FAILED" optie komt als je hem vervolgens weer opstart. Je CMOS clearen moet bij sommige moederborden ook nog steeds als je het echt verprutst hebt.

Maar dus, kapot gaan zal het niet. Stel gewoon 0.3 volt meer in dan je standaard voltage (google) en kijk hoever je kan gaan. Stel vervolgens 2 stapjes hoger in en kijk weer hoever je kan gaan. Doe dit een paar keer en je krijgt langzaam een gevoel van hoeveel invloed meer voltage heeft.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
TRG schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:02:
Ach, neem maar van mij aan dat het slopen van onderdelen door een BIOS instelling vrijwel nihil is. Je moederbord valt gewoon uit of start niet op als iets te heet of onstabiel wordt, dus het is goed beveiligd. Zeker met een high end moederbord.

Elk moederbord gedraagt zich wat anders, maar in het ergste geval moet je de voedingstekker er even uithalen zodat je in de "OVERCLOCKING FAILED" optie komt als je hem vervolgens weer opstart. Je CMOS clearen moet bij sommige moederborden ook nog steeds als je het echt verprutst hebt.

Maar dus, kapot gaan zal het niet. Stel gewoon 0.3 volt meer in dan je standaard voltage (google) en kijk hoever je kan gaan. Stel vervolgens 2 stapjes hoger in en kijk weer hoever je kan gaan. Doe dit een paar keer en je krijgt langzaam een gevoel van hoeveel invloed meer voltage heeft.
0,3V meer !?!?!?!?!? WTF. doe dat maar niet... zo gaat het wel stuk ja..

met coretemp de vid van je cpu uitlezen, je bios op dit voltage instellen, rekening houden met vdroop/vdrop.
nu op dit voltage de max fsb opzoeken.
alles wat je verder wilt en niet gaat zul je het voltage moeten verhogen.
hou je maximale coretemps onder de 65 graden tijdens het testen met prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:35

OMD

Bij mij gaat hij op stock voltage gewoon op 3,6ghz. Maar wat ik ook probeer om hem hoger te krijgen, stabiel krijg ik hem niet. Kan op 3.71 (oid) nog wel booten en een 3dmark runnen maar gamen of langere tijd werken echt niet.

De E6850 is niet zo een beste clocker, zoals je ook veel kunt vinden op het net. Je zal het ermee moeten doen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
  • Laatst online: 04-09-2010
Niet zo'n beste klokker?? Je haalt er wel een Gig extra uit (standaard 2.66 als ik met niet vergis). Reken dat maar eens uit in procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
TRG schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:02:
Ach, neem maar van mij aan dat het slopen van onderdelen door een BIOS instelling vrijwel nihil is. Je moederbord valt gewoon uit of start niet op als iets te heet of onstabiel wordt, dus het is goed beveiligd. (...)
Vrijwel nihil? Ik kan tig manieren bedenken hoe je met bios-instellingen een pc kunt slopen! Met OC'en kun je wel een en ander proberen maar wel binnen het redelijke. Ik vind dit dan ook een gevaarlijk advies.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
@ vragert: Ik raad 2 volt aan. Minimaal. Als je een tutorial had gelezen had je gezien dat het stapje bij beetje gaat en er geen vaste waardes voor zijn.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
de E6850 loopt standaard al op 3,0 ghz, die van mij loopt altijd 10% harder. 3,3 dus. een standaard zallman koelertje der op, en het ding draait best. je moet natuurlijk geen wonderen verwachten als je hem overklokt naar 4 komma weet ik veel.
beter haal je dan een andere processor, uit de 8xxx serie, die hebben 6MB l2 cache de 6850 helaas maar 4. dan ga je wel verschil merken. anders is het druppelen op een hete plaat mijns inziens.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
  • Laatst online: 04-09-2010
Klopt, ik had het op de e6750, die loopt standaard op 2.66. Mijn foutje :)
Pagina: 1