Systeem samengesteld maar welk geheugen gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.013 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 22:14
Ik heb het volgende systeem samengesteld maar heb geen idee welk geheugen ik nu het best kan nemen om alles wat mogelijk is uit het systeem te halen. En uitteraard nog enkele andere vragen.

Ik ga de pc voornamelijk gebruiken voor videobewerking en af en toe gamen.
Daarnaast dient het een beetje energiezuinig te zijn i.v.m. het renderen van videomateriaal dat nogal wat tijd in beslag kan nemen, gedurende de nachtelijke uurtjes :P

Processor: Intel® Core™ i7-860 (al aangeschaft) Het staat dus vast dat het een 1156 systeem moet zijn.
Dit i.v.m. het energiezuinige aspect van processor en moederbord.
Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD5 (nog aanschaffen)
of Asus Maximus III Formula (uit welke haal je het meeste? kwa prestaties ?
Videokaart: Sapphire HD5850 (nog over uit ander systeem)
Kast: Antec Twelve Hundred (nog aanschaffen)
of Cooler Master CM 690 II Advanced (nog geen idee welke de beste is, kwa inbouwen etc.)
Harde schijf windows: Intel X25-M Postville SSD 80GB (al aangeschaft)
Voeding: Be Quiet! Dark Power Pro 850W, ATX12V (zwaar genoeg lijkt me) of zijn er beter andere alternatieven

Geheugen: nog niet aangeschaft omdat er met het moederbord dus aangeeft dat er geheugen modules uit veel series gebruikt kunnen worden.
Te weten: Support for DDR3 2600+/ 2200/1600/1333/1066/800 MHz memory modules

Welke modules kan je dus nu het beste nemen om echt het maximale uit het systeem te halen voor een redelijk prijs/kwaliteit zeg maar? Iemand een linkje naar de ideale of is dit alleen te bereiken met overclocken van lagere standaarden?
Zouden jullie tevens één van deze onderdelen die nog niet zijn aangeschaft vervangen voor iets anders, en zoja waarom? Een beetje denkwerk van de echte techneuten en mensen die een dergelijk systeem hebben is wel welkom dus.... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Diego27 op 04-03-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zelfs met 1333 mhz geheugen kun je je cpu tot 222 bclk krijgen, zonder je geheugen te hoeven overklokken.

[ Voor 4% gewijzigd door nedernakker op 04-03-2010 21:42 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Daar moet wel even bij vermeld worden dat dat sterk afhankelijk van het moederbord is. Bij sommige moederborden staat deze multiplier vast, kan het iig niet instellen op een asus p7p55d pro

[ Voor 15% gewijzigd door Picaroon op 04-03-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
zowel de ud5 als de maximus formula III kunnen dat wel

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
Dus je gaat of de Antec Twelve Hundred halen of de Antec Twelve Hundred.
Ik kies voor de Antec Twelve Hundred :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
TereZz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:23:
Dus je gaat of de Antec Twelve Hundred halen of de Antec Twelve Hundred.
Ik kies voor de Antec Twelve Hundred :+
Haha lol heb t al aangepast, maar heb je nu wel een voorkeur ? :D

Ontopic:

Tevens het moederbord is de asus beter of de gigabyte qua overklockmogelijkheden.
En de asus heeft geen usb 3.0 en sata 3.0 waar de gigabyte dat wel heeft.
Is dat iets belangrijks om naar te kijken of heeft de asus meer voordelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
denk niet dat de moederborden qua mogelijkheden ver uit elkaar liggen wat overklokken betreft. usb 3.0 en sata 600 zijn natuurlijk wel 2 pluspunten, maar het is maar net of jij daar persoonlijk gebruik van gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Diego27 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:58:
Voeding: Be Quiet! Dark Power Pro 850W, ATX12V (zwaar genoeg lijkt me) of zijn er beter andere alternatieven
Ja. :Y Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 16-09 15:28
Ik zou voor de Antec gaan :P
Over het moederbord, sata 3.0 heb je nog laang niet nodig, maar dat usb 3.0 zal binnenkort wel van pas komen en dan is het natuurlijk mooi meegenomen dat je daarvoor geen los kaartje moet halen :)
Zoals nernekkaer al zegt, denk niet dat het veel versgil gaat merken wat betreft oc-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als mobo zou je deze kunnen overwegen: pricewatch: Asus P7P55D-E Pro
Doet CrossFire, USB 3.0 en S-ATA 3 tegenlijk in tegenstelling tot het Gigabyte mobo dat dat niet kan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Oke, mooi daar heb ik wat aan mensen, en wat betreft het geheugen, stel voor dat ik het gigabyte moederbord neem wat sluit daar dan het beste bij aan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
-The_Mask- schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:53:
Als mobo zou je deze kunnen overwegen: pricewatch: Asus P7P55D-E Pro
Doet CrossFire, USB 3.0 en S-ATA 3 tegenlijk in tegenstelling tot het Gigabyte mobo dat dat niet kan.
Ik ga geen twee videokaarten kopen, dus heb ik dan nog wat aan dat verschil t.o.v. die gigabyte

Wat zou je trouwens voor dit systeem in combinatie met 1 videokaart moeten hebben minimaal en maximaal

[ Voor 10% gewijzigd door Diego27 op 05-03-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Laatst online: 16-09 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je geen 2 graka's gaat kopen, waarom neem je dan zo'n belachelijk zware voeding?
In het bovenstaande geval heb je genoeg aan een 450W voeding.

[ Voor 27% gewijzigd door Ghost Dog op 05-03-2010 00:36 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ghost Dog schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 00:36:
Als je geen 2 graka's gaat kopen, waarom neem je dan zo'n belachelijk zware voeding?
In het bovenstaande geval heb je genoeg aan een 450W voeding.
Ik wil eigenlijk een voeding die eventueel in een opvolgend systeem ook nog mee kan, het maakt toch op zich niks uit of de wattage te hoog is, beter te hoog dan te laag of heb ik het daar bij het verkeerd eind !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

t scheelt n belachelijke hoeveelheid geld, en n voeding die beter past bij de belasting die hij voed draait efficienter (en meestal stiller) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
AlexanderB schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 00:46:
t scheelt n belachelijke hoeveelheid geld, en n voeding die beter past bij de belasting die hij voed draait efficienter (en meestal stiller) :)
Welke zou jij dan aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Eentje hieruit: http://tweakers.net/price...FGniZKUUVWlXfMFX_isJ4nucH

Bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! L7 530W
of deze modulaire als je toch zo veel geld hebt :P :
pricewatch: Enermax Modu87+ EMG500AWT (komt zeer goed uit reviews)
En als je wat meer vermogen wil (komt ook erg goed uit reviews):
pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold

Voor goede reviews kijk je hier. Mooie lijst van aanbevolen voedingen van één van 's werelds beste reviewsites.

edit: +Antec :9

[ Voor 78% gewijzigd door Ghost Dog op 05-03-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen Antec, maar wel Nexus? En selecteren op 80plus Brons, Silver en Gold is wel leuk maar wat in de pricewatch staat is nogal in compleet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Was even een snelle gooi. ;)
Antec is inderdaad ook prima, maar ik zou gewoon eerst op silentpcreview kijken om me te oriënteren. :)
De beste voedingsmerken zijn toch wel Corsair (maken die eigenlijk slechte dingen? :P), Seasonic, Enermax, Nexus en Antec (die nu dus ook allen in die PW-link staan :))
Be quiet! is trouwens ook wel prima.

[ Voor 43% gewijzigd door Ghost Dog op 05-03-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Oke die neem ik mee ga ik daar nog ff naar kijken.
Ik haal de meeste spullen bij www.informatique.nl welk DD3 geheugen zouden jullie daarvan nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Iemand nog een idee vooe het geheugen ga namelijk zo de spulletjes halen ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Picaroon schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:08:
Daar moet wel even bij vermeld worden dat dat sterk afhankelijk van het moederbord is. Bij sommige moederborden staat deze multiplier vast, kan het iig niet instellen op een asus p7p55d pro
Picaroon in "Welk geheugen voor Core i5 750 ?"
Dat lijstje is je multiplyer. Alleen geeft Asus al aan welke snelheid dat is in plaats van de multiplyer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diego27 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:14:
Iemand nog een idee vooe het geheugen ga namelijk zo de spulletjes halen ! ;)
1333mhz geheugen van Kingston ValueRAM serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
uhuhmmm dubbelpost... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gebeurt wel eens, maar om er dan een offtopic post aan te weiden.... ;).... o wacht dat is deze ook, doh ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
Als je je systeem nu gewoon eens post in het BBG aanschaf gamesysteem topic is daar genoeg volk om je verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
ga daar ook even rondneuzen er zijn zoveel topics soms zie je niet meer welke je moet kiezen ! LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij Antec voedingen hebben vele tweakers nog een bittere nasmaak. Jarenlang hebben ze volgehouden om voeding met fluitende condensatoren te verkopen. Als ze ophouden met fluiten is het omdat ze ontploffen of doorfikken. Tikkende tijdbommen en veel tweakers been there, done that.

Alleen reviews bekijken die voedingen openschroeven om te zien wat erin zit. 80 plus is een minimumeis. Als een reviewsysteem met een overgeklokte Core i7 920 @ 3,33 GHz en 5850 315 W uit de stopcontact trekt, dan is er bij 80 % rendement 252 W richting de hardware en 63 W moet door de ventilator afgevoerd worden. Als je 252 W met 70 % rendement combineert, dan wordt er 360 uit de stopcontact gehaald en de ventilator moet 108 W afvoeren. Bij 90 % rendement wordt er 280 W uit de stopcontact gehaald en 28 W aan warmte moet afgevoerd worden. Niet alleen voor elektriciteitskosten en energiebesparing, maar ook voor koeling en stilte.

300 W is al ruim genomen het vermogen van je systeem en je doet er +50 % reserve erover om aan 450 tot 500 W te geraken. TDP is in de laatste 5 jaar voor single gpu niet meer opgedreven omdat de consument niet daarop zit te wachten.

Op het mobo ga ik ook besparen. Full size ATX borden gooiden we met 3 à 4 kaarten half vol, maar tegenwoordig zit er zoveel onboard dat je alleen een grafische kaart erin duw. ATX kan je als obsolete beschouwen, maar als je voor dezelfde geld tussen micro-ATX of ATX kan kiezen, dan kies je voor een full size bord. Vanaf 89 euro voor een MSI P55-CD53. Heel lang geleden maakte ontwerp van een mobo uit, maar het is ondertussen een generisch product geworden en ze doen bijna allemaal hetzelfde met een chipset.

Antec Twelve Hundred is huge. Big towers dateert van 10 jaar terug toen de kasten in het algemeen weinig airflow hadden en je had een grote voor heetkoppen nodig. Ondertussen zitten in de meeste kasten meer dan genoeg koeling. De bezinning hakt ook in, wat is het nut van een gigantische kast, als je maximaal maar 2 harde schijven erin hangt? En die kast kan je niet eens onder je bureau duwen. Antec Nine Hundred koelt meer dan genoeg en je kan hierin 6 harde schijven + 3 DVD-branders monteren.

Geheugen match je aan de processor en dat is 1333 MHz op dit moment. Tenzij als 1600 MHz zonder een procentueel merkbare prijsverhoging te krijgen is. Opletten dat je DDR3 latjes kiest die op 1,5 V werken. Overkloksetjes vragen graag meer spanning, maar de on-die geheugencontroller van Intel heeft dat niet graag. Vanaf 87 euro voor Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G 1,5 V. Corsair vertikt om specs mee te geven en laat ik nu buiten beschouwing. Vanaf 100 euro voor een randgevalletje GeIL GV34GB1600C9DC 1,5 of 1,6 V afhankelijk van het exemplaar dat je te pakken krijgt.

Er is veel volksverlakkerij in het verkopen van geheugens, daarvoor moet ik naar de theorie over absolute en relatieve timings doorverwijzen. Je kan het geheugen in absolute timing in nanoseconde even snel laten draaien, terwijl je de klokfrequentie opdrijft en meer kloktikken tijd aan het geheugen geeft voordat het moet reageren (relatieve timings losser zetten). \[DDR/DDR2/DDR3] Informatie- en Overklokresultaten - deel 2

In de geheugenoverkloktopics zie je regelmatig in een overklok top 10 ordinaire PCX-XXXX geheugen naast bv peperduur omfg-overklok-geheugen staan. Geheugenlatjes met dezelfde geheugenchips kan je eenmaal regelmatig relabelen. \[DDR/DDR2/DDR3] Informatie- en Overklokresultaten - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanbevolen aanpak:
1. een opmerking plaatsen in het juiste topic.
2. de voordelen en de nadelen van de aanbevelingen afwegen
3.het moederbord uitkiezen
4. de andere onderdelen kopen.
De topicstarter zit bij 4 en moet nog beginnen met 1.

Voor het interne geheugen heeft de fabrikant een lijst van gecontroleerde geheugenmodules op internet gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:17:
Bij Antec voedingen hebben vele tweakers nog een bittere nasmaak. Jarenlang hebben ze volgehouden om voeding met fluitende condensatoren te verkopen. Als ze ophouden met fluiten is het omdat ze ontploffen of doorfikken. Tikkende tijdbommen en veel tweakers been there, done that.
Maar dat was in de tijd van de Smartpowers en die worden niet meer gemaakt. ;)
pricewatch: Antec TruePower TP-650 bijvoorbeeld is een Seasonic build en bijvoorbeeld een iets moderner model dan de Corsair HX650W die ook gemaakt is door Seasonic.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Dit is mooi klote heb ik een lichtere voeding gehaald met losse stekkers volgens het plaatje van hardware.info zit alles in één bundel, dat was dus niet de bedoeling, nu heb ik tien ide connectors eraan die ik helemaal niet ga gebruiken, vaag dat er meerdere uitvoeringen zijn van één en hetzelfde product !

http://www.hardware.info/...aight_Power_E7_voedingen/

Nou kan ik dus weer terug :O
Zijn er andere beter of dezelfde voedingen die wel losse connectoren hebben voor ongeveer dezelfde prijs van 112 euro?

Dit model dus !

Be Quiet! Straight Power E7 700W, ATX12v V2.2, 80+

[ Voor 30% gewijzigd door Diego27 op 05-03-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ik heb hem net omgeruild voor deze CoolerMaster Real Power M620 Modular
Super service van informatique !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Zal hier een plaatje posten van als alles klaar is !
Als dat uiteraard interesse voor is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diego27 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:15:
Zal hier een plaatje posten van als alles klaar is !
Als dat uiteraard interesse voor is !
Modulair klinkt erg goed voor een mooi opgeruimde binnenkast.
Plaatjes en informatie over het uiteindelijke resultaat en de prestaties zijn welkom zolang de editknop maar gebruikt wordt. Anders lijkt het erop alsof Diego27 tegen zichzelf zit te praten.

Topicstarter ---> :Y :N <--- Diego27

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/Handlers/ProductImage.ashx?ProductId=155248&ImageSize=pd&ImageSequence=0

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Diego27 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:14:
Ik heb hem net omgeruild voor deze CoolerMaster Real Power M620 Modular
Super service van informatique !
Dat ding is dan ook een heel stuk minder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
-The_Mask- schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:24:
[...]

Dat ding is dan ook een heel stuk minder.
Wat is er zoveel beter aan die andere voeding dan de antec?
Het scheelt een kleine 25 euro in prijs dus zoveel zal dat toch niet schelen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is één en al "welke moet ik kopen?"-vragen, waarbij minimale inspanning blijkt uit de vragen.

Voor "wat te kopen?" vragen hebben we inderdaad topics als deze gemaakt: [BBG aanschaf] Game- en high-end Gamesysteem maart 2010

Verder verwachten we overal op GoT dat je zelf een beetje de moeite doet. Als je echt "het maximale" uit je systeem wilt halen is kennis en toepassing ervan het belangrijkste - je hebt niets aan goede onderdelen als je de boel niet goed configureert of op elkaar afstemt voor de taken die jij ermee wilt doen.

Bij gebrek aan inzet gaat dit topic iig dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.