goeie speakerkabels

Pagina: 1
Acties:
  • 726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Voor tussen m'n yamaha midisetje en m'n spirit absolute II's ben ik op zoek naar goeie speakerkabels.
Het liefst 4 draden in 1 kabel, want ik wil gaan bi-wiren. Verder moeten ze er goed uitzien, ze zijn namelijk voor in de woonkamer
Maar vooral...... er moet een bas uitkomen die strakker is dan de kont van Anna Kournikova 8-)
O ja en graag niet duurder dan ongeveer f 50/m
Wie heeft tips? Welk merk? Waar zoeken?

Who is John Galt?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Ik ga vanmiddag nieuwe boxen kopen, dus ik heb ook speakerkabels nodig. Ik ga denk ik oehlbach kabels kopen. Die hebben allemaal professionele kabels in vele soorten en maten, en ik denk dat daar ook wel betaalbare tussen zitten.

En inderdaad, er zijn van hun ook bi-wired kabels, zoals het Bi Blue System, deze kost voor 50 meter slechts 25,-- geloof ik. Ik vind het nog al vaag het lijkt me nogal goedkoop, maar ja dit is zonder stekkers enzo, en die zijn meestal errug duur :(.

edit:

Sorry, het is dus 25,-- per meter...... dûh.... hehe |:(... als je nog iets wilt weten, de catalogus ligt voor me :).

• Xtremelead
  • Laatst online: 10:27

Xtremelead

powered by E-MU

Absolute II in je woonkamer???

Hebben deze XLR aansluitingen? Zo nee, check dan je dealer van je monitors, anders professionele audiozaken.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 10:12 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik ga vanmiddag nieuwe boxen kopen, dus ik heb ook speakerkabels nodig. Ik ga denk ik oehlbach kabels kopen. Die hebben allemaal professionele kabels in vele soorten en maten, en ik denk dat daar ook wel betaalbare tussen zitten.

En inderdaad, er zijn van hun ook bi-wired kabels, zoals het Bi Blue System, deze kost voor 50 meter slechts 25,-- geloof ik. Ik vind het nog al vaag het lijkt me nogal goedkoop, maar ja dit is zonder stekkers enzo, en die zijn meestal errug duur :(.

edit:

Sorry, het is dus 25,-- per meter...... dûh.... hehe |:(... als je nog iets wilt weten, de catalogus ligt voor me :).
Klinkt goed. Op de site vind ik alleen de XXL series 6 als bi-wiring kabel en die lijkt me duurder.
Waar koop/bestel je deze kabels?

Who is John Galt?

• Dennis
Losse verkooppunten weet ik niet, er zijn vast wel geauthoriseerde dealers van oelhbach maar vele bedrijven (mediamarkt ed.) verkopen slechts een selectie van de producten.

Ik heb nog niet eerder naar de luidspreker kabels gekeken dus geen idee waar je ze kunt krijgen.

Via de website heb ik trouwens gezocht naar de importeur/distributeur van Nederland, en die heb ik gevonden. Er staat volgens mij alleen een email adres (weet het niet meer) maar via dat adres heb ik dus een catalogus aangevraagd en die kosteloos ontvangen :).

Aardige gasten daar. Het bedrijf heet ServiQ en hier zijn nog wat gegevens:

ServiQ
Postbus 91
3870 CB Hoevelaken

suc6 :)

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 10:14 schreef Xtremelead het volgende:
Absolute II in je woonkamer???

Hebben deze XLR aansluitingen? Zo nee, check dan je dealer van je monitors, anders professionele audiozaken.
hehehehe (8>
Dat zij de verkoper ook...
Je houd van strak of je houd er niet van zeg ik maar >:)

Who is John Galt?

• Dennis
Als je XLR hebt dan kun je denk ik geen Bi-Wired speaker kabels kopen.... en het maximum van 50,- per meter blijf je ook niet onder...

edit:

speakers=speaker kabels

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 10:28 schreef dennisdotcom het volgende:
Als je XLR hebt dan kun je denk ik geen Bi-Wired speaker kabels kopen.... en het maximum van 50,- per meter blijf je ook niet onder...

edit:

speakers=speaker kabels
Afbeeldingslocatie: http://www.spirit-by-soundcraft.co.uk/pix/diagrams/bi_wiring.gif
Connection to Absolute 2 is by high quality terminal which will accept bare wires,4mm 'bannana' plugs or 6mm fork terminals.
Bi-wiring of the HF and LF connections can be made by removing the shorting links supplied and using two sets of cables from the amplifier.

edit:
wtf? [img] toch?

Who is John Galt?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Volgens mij willen sommige mensen gewoon opgelicht worden. Als het maar veel geld kost.
Bi-wiren is de grootste grap van het millenium. En XLR als speaker kabel gebruiken |:(.

Jag

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Ja, ik geloof ook niet in bi-wiren :D!

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Xtremelead
  • Laatst online: 10:27

Xtremelead

powered by E-MU

Op donderdag 08 maart 2001 16:25 schreef Jag het volgende:
Bi-wiren is de grootste grap van het millenium. En XLR als speaker kabel gebruiken |:(.

Jag
Als je actieve speakers hebt en een studio met veel kabels kan je beter wel XLR kabels gebruiken.

En wat Bi-wiring betreft; als je versterker deze optie ook heeft, is het alleen maar beter hoog en laag apart te wire-en.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 16:25 schreef Jag het volgende:
Volgens mij willen sommige mensen gewoon opgelicht worden. Als het maar veel geld kost.

Jag
XLR is toch voor microfoons? - whatever
Ik zoek nog steeds ervaringen met gewone kabels
En volgens mij bedoel je te zeggen dat jij bi-wiren grappig vindt :Z
Bij mij vind ik m'n middentonen helderder klinken als ik bi-wire

Who is John Galt?

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

[b]
Maar vooral...... er moet een bas uitkomen die strakker is dan de kont van Anna Kournikova 8-)
Met verzilverde kabels heb je absoluit geweldig geluid en strakke bas... MAAR de bas is prononcerend. Ik heb zelf van den Hul Clearwater... zeer open geluidsbeeld, zeer helder, strakke bas...

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 16:45 schreef Adonias het volgende:

[..]

Met verzilverde kabels heb je absoluit geweldig geluid en strakke bas... MAAR de bas is prononcerend. Ik heb zelf van den Hul Clearwater... zeer open geluidsbeeld, zeer helder, strakke bas...
Ah daar hebben we wat aan *D
Wat bedoel je met prononcerend?

Who is John Galt?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Tenzij je mega dure stereo heb, want dan moet je wel dure kabels kopen (niet logisch waarom, maar dat schijnt te moeten : )), koop dan gewoon gezuiverd koperen fijn aderige draden voor 5,- p/m en klaar is kees. Dan ist mooi voor mekaar.. ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 16:50 schreef nigelator het volgende:
Tenzij je mega dure stereo heb, want dan moet je wel dure kabels kopen (niet logisch waarom, maar dat schijnt te moeten : )), koop dan gewoon gezuiverd koperen fijn aderige draden voor 5,- p/m en klaar is kees. Dan ist mooi voor mekaar.. ;)
Zoiets heb ik nu bi-wired liggen (dat gezuiverd weet ik niet).
Ik zoek vervanging omdat ik mooiere kabels wil hebben en ik hoop dan op nog wat geluidsverbetering.

Who is John Galt?

• elsegre
  • Laatst online: 07:15

elsegre

Ti 3Al-2.5V

No news is bad news.

Verwijderd

Hmm, dan moet je eens kijken naar zilveren kabels, die zijn vaak wat mooier in het hoog en het laag klinkt minder bonkerig

• Jag

Jag

Als je actieve speakers hebt en een studio met veel kabels kan je beter wel XLR kabels gebruiken.
Alleen is het dan geen speakerkabel meer :P.
Maar ik heb het gezien hoor, XLR echt als speakerkabel. Ze vonden speakon maar niks |:(.
Hmm, jaja. Dit is dus typisch het audiofiele gedoe waaraan ik zo'n hekel heb. Niet dat ik niet audiofiel ben, ik ben altijd met geluid bezig, maar ik beperk me wel tot de dingen waarvan vast te stellen is dat ze invloed hebben.
XLR is toch voor microfoons? - whatever
XLR wordt idd wel eens microfoon kabel genoemd, omdat ie daarvoor het meest wordt gebruikt. Als je het officieel wil doen, dan moet je de kabel gebalanceerd noemen en de connector XLR. De kabel bestaat uit drie aders: nul, signaal en signaal pi in fase gedraaid (uit fase dus). Die worden aangesloten op een trafo-tje of een opamp. Het verschil in potentiaal tussen beide aders wordt versterkt. En dat is dus het signaal. Als de kabel langs een multikabel van het licht loopt dan veroorzaakt het magnetische veld dat de multi omringt vaak een spanning in beide aders, en dat wordt dus niet doorgelaten. Erg handig dus om lange afstanden in een magnetisch-noisy omgeving, voor thuis volledig nutteloos.
En volgens mij bedoel je te zeggen dat jij bi-wiren grappig vindt Bij mij vind ik m'n middentonen helderder klinken als ik bi-wire
Ik ga binnenkort met de meeting een bi-wire test doen met Nare_man. Hij bi-wiret ook, en we hebben afgesproken dat hij gaat single wiren als er geen verschil is, en ik ga bi-wiren als dat er wel is.

Wel opvallen dat er geen enkele goede theorie aan ten grondslag ligt.

Jag

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Wat versta je precies onder 'strak'? (een bepaalde vormeigenschap is moeilijk te koppelen aan geluid). Zilveren kabels minderen namelijk de bass. Als dat gewenst is zijn deze aan te raden. Anders moet je gewoon een goeie OFC kabel halen (Oxigen Free Copper) van 6 mm2 of 10 mm2 van Oelbach of Vivanco kopen. Kosten iets van 10,- en 20,- per meter. Zijn te halen bij de betere Hifi zaken.

En XLR zit inderdaad op microfoons. De derde draad haalt op een bepaalde wijze de ruis weg. Hoe dit met studio monitors zit zou ik zo niet weten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

[flauwmode]
Deurbelkabel>:)
[flauwmode]

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 17:13 schreef kibiru het volgende:
[flauwmode]
Deurbelkabel>:)
[flauwmode]
Krijg jij Ed Haast en Optisien goed door een deurbelkabel :?

Who is John Galt?

• Jag

Jag

En XLR zit inderdaad op microfoons. De derde draad haalt op een bepaalde wijze de ruis weg. Hoe dit met studio monitors zit zou ik zo niet weten.
Als je mijn post leest weet je al iets meer.

Wbt studiomonitors, die hebben vaak de poweramp ingebouwd, actieve speakers dus. Je kan dan XLR gebruiken om ze van signaal te voorzien, en dit kan zeker voordelen hebben. Maar het zal natuurlijk niet de ruis weghalen! Ruis wordt niet veroorzaakt door een kabel. Een kabel voegt namelijk niks toe, het is niet voor niets een passief element. Ruis komt door een slechte mix, of een versterker, en dat is gewoon onderdeel van het signaal, en dus laat de "XlR" het gewoon door.

Jag

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 17:28 schreef Jag het volgende:

[..]

Wbt studiomonitors, die hebben vaak de poweramp ingebouwd, actieve speakers dus. Je kan dan XLR gebruiken om ze van signaal te voorzien, en dit kan zeker voordelen hebben. Maar het zal natuurlijk niet de ruis weghalen! Ruis wordt niet veroorzaakt door een kabel. Een kabel voegt namelijk niks toe, het is niet voor niets een passief element. Ruis komt door een slechte mix, of een versterker, en dat is gewoon onderdeel van het signaal, en dus laat de "XlR" het gewoon door.

Jag
Mijn speakies zijn passieve monitors.
Graag niet deze topic ombuigen naar een verhandeling over het gebruik van XLR stekkers op interconnects enzo.

Tot zover heb ik:
kabels met zilver: minder bas, minder bonkende bas, zuiverder hoog, bas ?prononcerend?
koperen kabels:
andere kabels: ?

Who is John Galt?

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 17:20 schreef justmental het volgende:

[..]

Krijg jij Ed Haast en Optisien goed door een deurbelkabel :?
Dacht het niet>:)
Door 2 crest 1500watt met xlr naar RCF speakers:P

Dit met 2 SL1210 mk2 via een Rodec MX180MK2

Verwijderd

sorry 2x |:(

Verwijderd

En ik maar denken "Spirit Absolute 2, waar ken ik dat van?" Maar ik heb net voor de kerst 4 Absolute 0's gekocht voor PA(dat ga ik verder niet uitleggen). Die vond ik het best klinken :D (voor het geld dan, hè?)

Maargoed: biwiren. Dat moet je zelf weten, maar voor het dubbele geld kun je ook 2x zo goede(nou ja, veel betere iig) kabel kopen.

Biwiren heeft wel degelijk zin ook al geloofd JAG het niet (maar ja, die gelooft wel meer niet als het nog niet wetenschappelijk is bewezen :7). Probeer eens van den Hul kabels uit (Emerald of zo). Linn LK22 is ook goed.

Ga naar een echt goede audiowinkel en leg je oor te luisteren.

Enne: de link naar de site van Spirit is:
http://www.spirit-by-soundcraft.co.uk/
daar staat toch duidelijk dat hij ook gemaakt is voor huiskamergebruik (magneticly shielded enzo).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het liefst 4 draden in 1 kabel, want ik wil gaan bi-wiren. Verder moeten ze er goed uitzien, ze zijn namelijk voor in de woonkamer
Oke, deze kabel heb ik zelf nooit gehoord, maar ik vind 'm er wel heel geil uitzien (oh en ik heb 'm als verkoper veel verkocht, schande:)):
Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/speaker/pix/model/6002.jpg
Dat zakje er omheen vind ik erg mooi, en de kleur overigens ook...

Met deze heb ik wel vrij goeie ervaring:

Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/speaker/pix/model/6003.jpg
Die klinkt namelijk lekker strak met laag, is alleen wat aggresief met hoog ,icm met m'n geweldige sonyES versterker dan. Vroeger met m'n AMC was het heerlijk. Nu heb ik zelf de -overigens vrij duffe- "LC425" bi-wire tuinslangen aan m'n speakers hangen (gevonden op de stofzolder van RAF en eens meegenomen, klonk met mijn set wel lekker.

Die ixos kabel kost geloof ik iets van 24,- de meter. www.ixos.co.uk/frames/interconnects.html.

Moet je maar eens bij RAF of de dochters staffhorst en fokko-dijkstra gaan kijken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dennis
IXOS is niet zo'n heel goed merk hoor. In veel Engelse audiobladen komen de kabels vaak slecht uit tests. Ik heb net mn Oehlbach kabels gekocht, en ben helemaal blij, maar idd. ze zijn zilver en je hebt minder bas dat merk ik.

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Jammer dat je net oelbach hebt gekocht. (ik ben dus net te laat met post bedoel ik).
Vandenhul heeft ook prima kabels, voor niet al teveel geld. clearwater voor rond de 13 piek. Goldwater (=clearwater met betere isolatie, kan beter tegen zonlicht ed.) voor rond de 15-16 piek. En dan de kabel die ikzelf heb: royal jade hybrid. is verzilverd ofc koper, met 2 lagen isolatie. kost rond de 20 piek de meter. Of het beter klinkt: geen idee, ik ben ook niet zo'n gelover in verschillende klanken tussen kabels. Behalve dan wanneer je HELE slechte kabel hebt, dat kan je wel horen)
Voordeel van royal Jade: Goede isolatie, kan je rustig in zonlicht hebben liggen en wasbenzine op morsen. zilver+koolstof coating: het koper oxideert niet, kabel gaat dus wat langer mee. En het belangrijkste voordeel voor mij: Was op voorraad toen ik het kocht >:)

• Adonias

Adonias

Op donderdag 08 maart 2001 17:12 schreef Jag het volgende:

[..]
[..]

Hmm, jaja. Dit is dus typisch het audiofiele gedoe waaraan ik zo'n hekel heb. Niet dat ik niet audiofiel ben, ik ben altijd met geluid bezig, maar ik beperk me wel tot de dingen waarvan vast te stellen is dat ze invloed hebben.
[..]

Jag
Ik ben gewoon enthousiast over mijn kabels. Ik had eerst heel erg dikke van heel fijne kopervezels speakerkabel liggen waarvan ik dacht: nou, dat is leuke kabel. Maar nu ik die v/d hul heb... ik ben gewoon enthousiast!
Probeer mij nou niet in mijn plezier te drukken, want wat ik schrijf is wat ik meen.

• Adonias

Adonias

Op donderdag 08 maart 2001 17:35 schreef justmental het volgende:
Tot zover heb ik:
kabels met zilver: minder bas, minder bonkende bas, zuiverder hoog, bas ?prononcerend?
koperen kabels:
andere kabels: ?
Prononcerend: overduidelijk aanwezig zijn

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

vanden hul clearwater is een leuke oplossing , maar als je echt bi wiring wilt kun je beter naar een paar high end zaakjes toe gaan en even informeren , of in de WHAT-HIFI van eeehh volgensm ij november `99 staat een test in met verschillende kabels , ik kan ze wel voro je in scannen maar liever neit er zijn er wel een paar paginas

wat voor amplifier heb ej dan ??

oh ja XLR is voor het ontstoren van kabels , het klinkt meer zuiver enzo , maar voor mij overbodig

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Jag

Jag

Ik ben gewoon enthousiast over mijn kabels. Ik had eerst heel erg dikke van heel fijne kopervezels speakerkabel liggen waarvan ik dacht: nou, dat is leuke kabel. Maar nu ik die v/d hul heb... ik ben gewoon enthousiast! Probeer mij nou niet in mijn plezier te drukken, want wat ik schrijf is wat ik meen.
Ik wil best geloven dat jij dat meent en ook echt waarneemt, ik geloof alleen niet dat het ook echt fysiek (als in buiten jouw hersens om) in die mate aanwezig is.

De theorie achter bi-wiren vind ik ook lachwekkend. Tenminste, niemand heeft mij in de vele discussies hierover een goede theorie kunnen vertellen.
Biwiren heeft wel degelijk zin ook al geloofd JAG het niet (maar ja, die gelooft wel meer niet als het nog niet wetenschappelijk is bewezen :7).
Ja, en ik ben er ook heilig van overtuigd dat dit de juiste insteek is, en dat gaat niet alleen op voor audio.

Jag

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Die was tegelijk met die van mij, had 'm dus vantevoren niet kunnen lezen, maar snap het verhaal nu wel. Tnx
Ik wil best geloven dat jij dat meent en ook echt waarneemt, ik geloof alleen niet dat het ook echt fysiek (als in buiten jouw hersens om) in die mate aanwezig is.
Hier kan ik het helemaal in vinden. Ook ik heb groots interesse voor geluid, maar ben niet een persoon die megadure kabels koopt. Ik heb zelf een 'gewone' 6mm2 OFC kabel (is vrij dik) en ben hier zeer tevreden mee. Mijn inziens zijn die hele dure kabels ietwat overdreven. Het verschil is ongetwijfeld te meten, maar minder goed te horen. Echter geeft een dure of dikke kabel een lekker gevoel. Een soort van voldoening. En dat is de reden dat mensen zo'n kabel kopen (uitzonderingen daargelaten). Tenslotte zie je maar weinig mensen de kabels onderling vergelijken. Eerder wordt gekeken naar hoe de kabel er uitziet, daarbij opgeteld een verkoperspraatje (welke zeker niet altijd onzin is ofzo) en je hebt weer een succesvolle verkoop. Ik praat dan niet over het verschil tussen tweelingsnoer (huishouddraad) en superduur spul, maar over kabels van 20,- per meter (10 mm2) en kabels van 300,- per meter. Je moet je maar afvragen of het die investering wel waard is.

Zelf heb ik al mijn audiokabels (tulpstekkers) vervangen door duurdere kabels met vergulde contacten. Of er verschil in zit weet ik niet, heb ze niet vergeleken met mijn vorige el cheapo kabels, maar ik heb er wel een lekker gevoel bij!
(en dat voor slechts een tientje per stuk :))

edit:

typo's

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

"Mijn inziens zijn die hele dure kabels ietwat overdreven. Het verschil is ongetwijfeld te meten, maar minder goed te horen. "
Oldman, dat ben ik helemaal met je eens. Ik zie het in de States wel gebeuren. Mensen die vele tientallen dollars p/m neerleggen voor iets wat ze, als ze dat kunnen betalen, niet eens meer *kunnen* horen. Zwaar overtrokken.
Genoeg uitstekende kabel te vinden voor een beduidend lager bedrag, gelukkig maar. :)

• Dennis
Op donderdag 08 maart 2001 19:05 schreef Lampje het volgende:
Jammer dat je net oelbach hebt gekocht. (ik ben dus net te laat met post bedoel ik).
Vandenhul heeft ook prima kabels, voor niet al teveel geld. clearwater voor rond de 13 piek. Goldwater (=clearwater met betere isolatie, kan beter tegen zonlicht ed.) voor rond de 15-16 piek. En dan de kabel die ikzelf heb: royal jade hybrid. is verzilverd ofc koper, met 2 lagen isolatie. kost rond de 20 piek de meter. Of het beter klinkt: geen idee, ik ben ook niet zo'n gelover in verschillende klanken tussen kabels. Behalve dan wanneer je HELE slechte kabel hebt, dat kan je wel horen)
Voordeel van royal Jade: Goede isolatie, kan je rustig in zonlicht hebben liggen en wasbenzine op morsen. zilver+koolstof coating: het koper oxideert niet, kabel gaat dus wat langer mee. En het belangrijkste voordeel voor mij: Was op voorraad toen ik het kocht >:)
Voor die Oehlbach kabels maakt mij niet zoveel uit. Dit zijn ook hogere kwaliteitskabels, zijn verzilverd en bovendien kreeg ik lekkere korting waardoor ik slechts 10 gulden per meter betaalde :). Van Den Hul ken ik wel ja, maar hun kabels zijn meestal extreem duur, of dit ook zo is met luidsprekerkabels weet ik niet maar neem bv. THE FIRST ULTIMATE die kost 1000,- per meter ofzo. Belachelijk!
Pagina: 1