Samsung Spinpoint F1 -> cyclische redundantiefout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 02:39
Ik had met m'n stomme hoofd een partitie verwijderd zonder dat ik alles eraf had gebackupt, ging ik daarna dus met een recoverytool die partitie terugzoeken, dacht ik er alleen niet bij na dat ik die recoverytool had geïnstalleerd op een partitie die op dezelfde schijf stond, conclusie: schijf gecrasht.

Nu heb ik al met een aantal programma's de nodige data zo goed als terug weten te halen, nu zit ik alleen met het probleem dat ik niks kan met de hardeschijf.

Ik had in het verleden al eens een gecrashte 300gb Sata-schijf, die had ik toen met Active@ Killdisk een low-level format gegeven, op deze manier werd de schijf weer gerepareerd en kon ik weer een bootable partitie maken. Het enige verschil wat ik nu heb en wat er toen was, die 300gb kwam bijv in Partition Magic nog tevoorschijn als BAD, nu alleen nog maar als Unallocated, maar ik kan er vervolgens ook niks mee doen.
Ik had er net al Active@ Killdisk overheen laten lopen met random figueres, maar dat haalde niks uit, na 12 uur lopen gaf hij dus een error.

Nu heb ik hem op One Pass Zeros gezet, zou het dan kunnen dat hij het weer gaat doen, of moet ik aan iets anders denken, of heb ik de schijf naar de haaien geholpen en kan ie de prullenbak in?

Ik heb de FAQ gelezen, maar daar vind ik niet zozeer het antwoord op mijn vraag, of ik weet niet precies wat er nu stuk is, of het nu bad sectors zijn of dat er bijv iets met het MBR is.

Wat kan ik nog doen om mijn schijf weer normaal te krijgen (hetzij met verlies van een aantal sectors), of zal hij het weer gewoon doen na een pass met zero's schrijven?

Edit: Oja, chkdsk enzo lukt niet, want de schijf heeft geen stationsletter meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

in windows DISKPART starten, SELECT DISK 0 (als disk 0 die disk is, anders ander nummer!) uitvoeren, CLEAN DISK uitvoeren en dan eens kijken.

Voor het bepalen van het juiste disknummer kan je in DISKPART het commando LIST DISK uitvoeren

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een disk gecrasht is door software (crash impliceert bij mij een fysieke crash, maar dat bedoel je zeker niet?)

code:
1
2
DISKPART.EXE
LIST DISK

Dan krijg je een overzicht zoals dit:
code:
1
2
3
DISK ###  Status    Size      Free     Dyn  Gpt
--------  --------  --------  -------  ---  ---
Disk 0    Online    119 GB     19 GB

Als je dus meer disks hebt, dan krijg je extra regels te zien, gebruik het nummer uit de eerste kolom in de volgende command's
code:
1
SELECT DISK x

Waarbij x staat voor de disk die je wilt cleanen
code:
1
CLEAN

Succes!

[ Voor 38% gewijzigd door Gé Brander op 03-03-2010 21:28 . Reden: Verduidelijking ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Het was meer van, ik had het programma RecoverMyFiles draaiende, kwam later terug en toen had ie dus een BSOD, daarna was veel data wat op de hdd stond corrupt (zowel de nieuwe windows partitie (die ik dus over de oude heen had gezet, welke ik probeerde te recoveren) als op de 2e data partitie).
Het maakt me nu niet meer uit wat er met de hdd gebeurd aan formats e.d. want de data heb ik al terug, ik zal zo eens kijken over dat DISKPART

Alvast bedankt in ieder geval!

Edit: mooie edit :)

Alleen nu wil dus m'n tijdelijke windowsinstallatie niet meer booten, ook de recovery van windows haalt niks uit, dat wordt dus ook weer opnieuw installeren, zo blijf ik bezig... Dit zal alleen vanavond laat pas worden, ik zal in ieder geval dat Cleandisk DISKPART uitproberen, kijken of dat wel werkt!

[ Voor 25% gewijzigd door Liquid-Man op 03-03-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Nee, gaat lekker dit.

Had windows op een lege 500gb gezet, stop ik toch nog even de windowscd erin, vind ie alleen maar een partitie van 100mb. Start ik via een LiveCD en kijk ik met EASEUS, staat die hele schijf als BAD...

eerst maar eens DISKPART op die schijf doen dan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liquid-Man schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:56:
Nu heb ik al met een aantal programma's de nodige data zo goed als terug weten te halen, nu zit ik alleen met het probleem dat ik niks kan met de hardeschijf.
Het is wel handig om van iemand met ervaring te weten welke terughaalprogramma's werken. Want er wordt vaak gevraagd naar programma's om gegevens te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Daar zal ik later nog wel wat over posten

Nu met DISKPART

zit 1 schijf in, is Schijf 0

Doe ik:
SELECT DISK 0 -> Schijf 0 is nu de geselecteerde schijf.

Dan:
CLEAN DISK 0 -> De opgegeven argumenten voor deze opdracht zijn niet geldig.

Laat maar, het was gewoon alleen CLEAN, nu gaf ie in EASEUS de schijf weer aan als Unallocated.

Moet nu alleen wel weg, zal vanavond nog verder proberen

[ Voor 24% gewijzigd door Liquid-Man op 03-03-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar even het programma van Samsung om de conditie van de harde schijf te testen gebruiken zodra dat kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Liquid-Man schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:40:

Laat maar, het was gewoon alleen CLEAN, nu gaf ie in EASEUS de schijf weer aan als Unallocated.
Natuurlijk is ie unallocated, je hebt net clean gedaan.
Dus nieuwe partitie maken en testen op bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
*Edit voor duidelijkheid*

Wat ik bedoelde, c70070540 die zei tegen mij dat ik CLEAN DISK als commando moest invoeren in DISKPART, alleen is het commando dus alleen maar CLEAN, ipv CLEAN DISK. Het andere wat ik bedoelde, in EASEUS stond de 500gb schijf waar windows op stond eerst op 'BAD', na het uitvoeren van CLEAN in DISKPART stond hij weer op unallocated en kon ik de schijf weer zien bij de installatie van windows.

Wat mijn 1TB schijf betreft, die gaf aan dat het gelukt was om CLEAN uit te voeren met DISKPART, alleen bij het controleren met EASEUS gaf hij dus nog steeds aan dat de schijf niet goed was. Daarna geprobeerd met Active@ Killdisk om de boel een keer met zeros te overschrijven, maar daar gaf ie dus weer zo'n Cyclische Redundantiefout.

Ik zal nu eens kijken wat hij zegt met een tool van Samsung

[ Voor 46% gewijzigd door Liquid-Man op 04-03-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Kun je misschien een andere data (sata?) kabel proberen. Je weet tenslotte maar nooit (zo te lezen heb je zelf nogal eens schijven vervangen, en je zou per ongeluk een kabel beschadigd kunnen hebben).

Waarom wil je je 1TB trouwens met zero's overschrijven? Een bad-sector test nadat je de nieuwe partitie hebt aangemaakt (zoals avalOne hierboven zegt) moet genoeg zijn lijkt me. Da's mijn ervaring in ieder geval.

Verder is het voor 'je helpers' handig als je iets duidelijker bent in het weergeven. 'eerst stond 'ie op bad, daarna op Unallocatod'. Dat wil ik best aannemen hoor, maar het is handig als je ook noteerd wat je zelf precies doet/gedaan hebt. Dus zoiets als: Hij was Bad. Toen de partitie met prog xx verwijderd. Nieuwe status is Unallocatod. Vervolgens met prog xx ..... etc.etc.

Dank u ;).

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Dan is de disk dus niet in orde, en zou ik als ik jou was de garantie procedure in gaan of een nieuwe kopen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Black Hawk schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:23:
Waarom wil je je 1TB trouwens met zero's overschrijven? Een bad-sector test nadat je de nieuwe partitie hebt aangemaakt (zoals avalOne hierboven zegt) moet genoeg zijn lijkt me. Da's mijn ervaring in ieder geval.
Omdat ik in het verleden zo ook eens een schijf weer in orde heb gekregen, ben geen expert op dit gebied en ik dacht, baadt het niet dan schaadt het niet, alleen het hielp dus niks :(
Black Hawk schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:23:
Verder is het voor 'je helpers' handig als je iets duidelijker bent in het weergeven. 'eerst stond 'ie op bad, daarna op Unallocatod'. Dat wil ik best aannemen hoor, maar het is handig als je ook noteerd wat je zelf precies doet/gedaan hebt. Dus zoiets als: Hij was Bad. Toen de partitie met prog xx verwijderd. Nieuwe status is Unallocatod. Vervolgens met prog xx ..... etc.etc.

Dank u ;).
Ik heb m'n post ge-edit :)

Ik heb zojuist de tool van samsung op een cd gezet, daar geprobeerd de diagnostics van te doorlopen -> error. Hij gaf een melding van dat ik eerst zou moeten 'erasen'. Dus ik probeerde net een Low Level Format uit te voeren, die geeft nu dus ook errors, al na 0,006%.

Ik denk dus dat ik mijn harddisc als rot kan beschouwen en ik hem een enkeltje RMA ga geven... In ieder geval bedankt!

[ Voor 54% gewijzigd door Liquid-Man op 04-03-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liquid-Man schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:29:
[...]
Ik denk dus dat ik mijn harddisc als rot kan beschouwen en ik hem een enkeltje RMA ga geven... In ieder geval bedankt!
Het hangt van de gevoeligheid van de informatie die op de harde schijf gestaan heeft af of de de eigen privacy aangetast kan worden als de harde schijf aan iemand anders gegeven wordt.

De overweging gaat onder andere tussen de uitgave van 32,99 tot 104 euro voor een nieuwe harde schijf tegenover de kans op inzage van de gegevens, die op de oude harde schijf gestaan hebben.

Het kan nog interessant zijn om de oppervlakte van de harde schijf te inspecteren met HDTune.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
Er staat niet iets gevoeligs op de schijf, dus daarover zit ik niet in.
De schijf heb ik gekocht in April 2009 en er zit 36 maanden garantie op, dus ik stuur de schijf gewoon op voor RMA, ben ook maar een student, dus ik heb niet zomaar even 100 euro ter beschikking om een nieuwe schijf te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Liquid-Man, je had je heel veel werk kunnen besparen door de FAQ's eens goed door te nemen. Nadat je nog de data die je kon reden had gekopieerd, had je direct de diagnostic tooling van Samsung moeten gebruiken, deze staan gewoon in de FAQ's genoemd. ;)

En verder badsectors repareren heeft vaak helemaal geen zin, wanneer een hardeschijf bad sectors gaat melden betekend dit gewoon dat de schijf aan het einde van zijn leven is hoe oud hij ook daadwerkelijk is. Een hardeschijf vullen met nullen of iets van dien aard zal danook nooit een blijvende oplossing zijn.

Een cyclische redundantiefout kan overigens ook andere oorzaken hebben zoals een slechte controller (moederbord), kabel, of een slechte controller van de hardeschijf zelf. In dit geval zal het laatste het geval zijn.

Als laatste nog een kleine opmerking, ik zie dat je zelf twee reply's binnen 24 uur hebt geplaatst, voor een volgende keer edit gewoon even je laatste reply, want kicken van een topic binnen 24 uur zien we liever niet. :)

[ Voor 63% gewijzigd door _Dune_ op 04-03-2010 23:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1