Toon posts:

HDD is kapot(?) na RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakeraars,

ik zit nu met best een groot probleem, na een 2e hdd gekocht te hebben voor RAID 0 heeft mijn oude HDD het begeven (ineens na 2 dagen in gebruik met RAID 0). Ik heb gekeken met ubuntu live CD en deze geeft aan dat er 900 bad sectors op die HDD zitten. Nou heb ik meerdere vragen;

HDD 1: Samsung HD642JJ F1 640GB
HDD 2: Samsung HD502HJ F3 500GB

Zijn badsectors te herstellen of is dit een hardwarematige fout?

Hoe kan RAID 0 ervoor hebben gezorgd dat mijn eerste HDD het heeft begeven?

Zit hier dan nog garantie op?
- deze eerste HDD had ik gekocht bij PCMegastore, maar die is nu failliet (kan ik hem dan rechtstreeks naar samsung opsturen?)

Mijn dank is groot,
Xtremefastnoob

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Samsung f1 schijven hadden problemen met raid draaien, dit dus even opzoeken.

Of je nog garantie hebt weet ik niet want je zegt niet hoe oud de hd is. 3 jaar heb je altijd via samsung.
Kijk eens op de website van samsung.

Bad sectors die je in smart ziet is zeer slecht, gebruik het test programma van samsung om schijf te testen, deze maakt ook een rapport of code om mee te sturen.

Nu weet je ook wat het nadeel van raid 0 en andere raid is. Dit is moeilijk te recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:48:
Samsung f1 schijven hadden problemen met raid draaien, dit dus even opzoeken.

Of je nog garantie hebt weet ik niet want je zegt niet hoe oud de hd is. 3 jaar heb je altijd via samsung.
Kijk eens op de website van samsung.

Bad sectors die je in smart ziet is zeer slecht, gebruik het test programma van samsung om schijf te testen, deze maakt ook een rapport of code om mee te sturen.

Nu weet je ook wat het nadeel van raid 0 en andere raid is. Dit is moeilijk te recoveren.
Bedankt, die HDD is ongeveer 1 jaar oud en valt dus binnen de 3 jaar garantie van Samsung, er zal waarschijnlijk niets anders opzitten dan opsturen maar....

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Bad-sectors zijn zelf niet te recoveren, hooguit de data die erop staat. Je moet in dit geval ook zo snel mogelijk alle data eraf halen om verder dataverlies te voorkomen.

Raid0 zelf kan er niet voor zorgen dat je schijf kapot gaat, alleen tijdens het migreren naar raid0 heeft die schijf heel veel lees en schrijfbewerkingen moeten uitvoeren, wellicht is dat net het zetje geweest waardoor hij nu defect is geraakt maar het is niet de oorzaak, de disks was waarschijnlijk al slecht(er).

Ondanks dat de webshop failliet is heb je gewoon garantie op je product. Inderdaad wel via samsung zelf. Ik heb daar zelf geen ervaringen mee, ze kunnen hooguit vragen naar een aankoopbewijs. Alle disks hebben (minimaal) 3 jaar garantie vanaf de productiedatum, deze staat altijd op de disks dus daar zou je even naar kunnen kijken. Gezien het typenummer van je disk moet dit geen probleem zijn.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
dvl-2 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:52:
Bad-sectors zijn zelf niet te recoveren, hooguit de data die erop staat. Je moet in dit geval ook zo snel mogelijk alle data eraf halen om verder dataverlies te voorkomen.

Raid0 zelf kan er niet voor zorgen dat je schijf kapot gaat, alleen tijdens het migreren naar raid0 heeft die schijf heel veel lees en schrijfbewerkingen moeten uitvoeren, wellicht is dat net het zetje geweest waardoor hij nu defect is geraakt maar het is niet de oorzaak, de disks was waarschijnlijk al slecht(er).

Ondanks dat de webshop failliet is heb je gewoon garantie op je product. Inderdaad wel via samsung zelf. Ik heb daar zelf geen ervaringen mee, ze kunnen hooguit vragen naar een aankoopbewijs. Alle disks hebben (minimaal) 3 jaar garantie vanaf de productiedatum, deze staat altijd op de disks dus daar zou je even naar kunnen kijken. Gezien het typenummer van je disk moet dit geen probleem zijn.

Succes!
Ook bedankt voor de reactie, zoals ik al zei zal ik hem maar gewoon opsturen, ook ben ik verder gaan lezen en blijken de Samsung F1 harde schijven duidelijk NIET geschikt te zijn voor welke RAID dan ook, voor echte RAID bestaan er blijkbaar speciale RAID HDDs, weer wat geleerd :) Nou maar hopen dat Samsung ook een beetje mee wil werken met de garantie.

Verwijderd

De resultaten van het programma van Samsung om de conditie van de harde schijf te testen zijn ook wel interessant.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 18:58 ]

Pagina: 1