Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348418

Topicstarter
Hallo, allereerst wilde ik mij even kort voorstellen,
Ik ben Spee-D (Speedy) En ik ben 17 jaar oud,
sinds kort ben ik mij steeds meer aan het verdiepen
in de audio-wereld en lijkt het mij leuk om er veel over te leren,

Maargoed, nu mijn "problemen"

Voordat ik een versterker ga kopen zou ik graag nog iets willen weten,

Namelijk hoe zorg ik ervoor dat mijn blue-ray dvd speler het 5.1 geluid overbrengt naar mijn versterker?
En kan ik wel 5.1 geluid krijgen uit mijn TV aangezien dit toch gewoon stereo geluid is? Zelfde vraag bij mijn pc

De apparaten:
- Samsung ps42b450
- LG BD 350
- Pioneer VSX 918
- Zelfbouw pc, geen geluidskaart gewoon on-board

De blueray heeft enkel:
1 x HMDI
1 x de rood/wit/geel aansluiting
1 X Coaxiaal digital audio out

De TV heeft:
3 x HDMI,
1 x rood/geel/wit
1 x Audio out (rood/wit)
1 x Digital audio out (optical) --> Toslink kabel is dat toch?

Foto's van de beschikbare aansluitingen van de nieuwe versterker:
http://www.planetpioneer....rpool/VSX-918V-K_Back.jpg

Hopelijk kan iemand mij helpen hoe ik 5.1 geluid kan krijgen, DVD moet lukken denk ik? Maar tv weet ik niet zeker en pc zal niet verder komen dan stereo neem ik aan.

Ik gebruik overigens geen CENTER speaker aangezien dit gewoon qua indeling niet kan, maargoed het is vast in te stellen via de versterker welke boxen wel of niet aangesloten zijn. Voor de zekerheid ook nog even de speakers die ik gebruik:
2 X Dali 104 (Link en rechts achter)
2 X Bose 301 Series II (Links en rechts voor)

Vast heel erg bedankt,

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 348418 op 03-03-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
Als eerste: welkom op GoT O-)

Kort vraagje: heb je de handleiding van de versterker al gedownload en gelezen? Ik durf te wedden, dat de versterker het geluid van de HDMI connector kan halen (de versterker heeft ook nog optical S/P-DIF, wat als het goed is ook 5.1 ondersteund) Voor de center speaker zou ik ook even de handleiding nalezen, in plaats van simpelweg aannemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aragnut op 03-03-2010 14:08 . Reden: welkomst berichtje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee nog niet , daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht :X
Maar ik weet dat een HDMI kabel wel video als audio kan overdragen,
maar is dit dan geen stereo signaal in plaats van een 5.1 signaal?

Ik ga het even nalezen in ieder geval en wat is Optical S/P DIF voor een aansluiting, is dat gewoon een Toslink kabel?

Bedankt voor uw reactie _/-\o_

EDIT:
Ik denk trouwens dat het deze versterker word, dan ga ik hier even de handleiding van doorlezen
http://www.pioneer.nl/nl/...405/VSX-819H-K/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 348418 op 03-03-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:29
Pioneer VSX-918V-K heeft als het goed is gewoon HDMI Processing inderdaad (alleen de VSX-818V-K heeft HDMI Switching volgens de manual). Dus HDMI kabel vanaf de DVD speler naar een ingang van de receiver en dan via de HDMI Out van de receiver weer naar de tv. Receiver zal de audio van het HDMI signaal halen en over de speakers laten klinken. Video gaat gewoon door de receiver en naar de tv. Al zou het met een digitale coaxkabel ook gewoon werken, maar bovenstaande manier is wel mooier en netter. Plus dat je met HDMI ook gewoon LPCM kan verzenden naar de receiver:

Aangezien deze receiver geen DTS HD en Dolby TrueHD kan decoderen (alleen DTS en Dolby Digital) zal je de Blu-ray speler op decoderen in moeten stellen voor de HD formaten. De Blu-ray speler decodeert dan de audio en stuurt dit als LPCM naar de receiver. De receiver zal het dan afspelen. Alleen zal je in de display van de receiver dan nooit DTS HD of Dolby TrueHD te zien krijgen.

Aansluiten via de tv is een mogelijkheid, maar gaat wellicht niet werken. Dit omdat de tv het uitgaande signaal negen van de tien keer terug scaled naar 2.0. Er zijn wel tv's die Dolby Digital door sturen, maar DTS dan weer niet. Dus op die manier maak je geen gebruik van alle mogelijke opties.

Overigens is dit wel erg basic en was dit met gemak te vinden via Google dan wel de (online) manual van de Pioneer VSX-918V-K. Op GoT verwachten we iets meer inzet...

Edit:
En dan snel weer een andere receiver kiezen. Maar merendeel van wat ik hierboven heb gezegd gaat nog steeds op. Zie overigens ook [Aanschaf] Welke Blu-ray speler heb ik nodig?, daar staat ook het een en ander over het hoe aan te sluiten van spelers op receivers.

En ja, een optische S/PDIF is een toslink kabel. Maar waaorm een optische kabel gebruiken als het via HDMI net zo makkelijk gaat en je meer kan verzenden. Want HDMI kan video en 7.1 audio doorsturen, dus het is zeker niet gelimiteerd op 2.0.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 03-03-2010 14:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor uw reactie,
Ik wist dus niet of HMDI 5.1 of zelfs hoger kon "verzenden" daar heeft u mij nu goed mee geholpen.
Wat er op het display staat maakt mij niet echt uit, als ik alleen de blue-ray op decoderen moet zetten dan is dit geen probleem

Het aansluiten van de TV doe ik dan wel gewoon via een Analoge aansluiting (rood/wit) en anders via een toslkink kabeltje, geen idee of dit nog uitkomt qua kwaliteits verschil?

Excuses voor de in jullie ogen makkelijke vragen, maar ik ben totaal nog niet thuis in dit wereldje en 9 van de 10 keer is de informatie die ik vind een topic uit 2002 of 2004, up-to-date informatie vind ik dan een stuk betrouwbaarder en bovendien staat alles dan overzichtelijk in één topic, en hebben andere mensen hier ook weer wat aan :D

Ik zal alles dan gewoon via een HDMI kabel aan sluiten, alleen de tv (ik heb nog geen digitale tv boven) zal ik dan aan moeten sluiten via de rood/wit audio out op mijn tv..

Bedankt iig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:46

D4NG3R

kiwi

:)

Anoniem: 348418 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:38:
Bedankt voor uw reactie,
Ik wist dus niet of HMDI 5.1 of zelfs hoger kon "verzenden" daar heeft u mij nu goed mee geholpen.
Wat er op het display staat maakt mij niet echt uit, als ik alleen de blue-ray op decoderen moet zetten dan is dit geen probleem

Het aansluiten van de TV doe ik dan wel gewoon via een Analoge aansluiting (rood/wit) en anders via een toslkink kabeltje, geen idee of dit nog uitkomt qua kwaliteits verschil?

Excuses voor de in jullie ogen makkelijke vragen, maar ik ben totaal nog niet thuis in dit wereldje en 9 van de 10 keer is de informatie die ik vind een topic uit 2002 of 2004, up-to-date informatie vind ik dan een stuk betrouwbaarder en bovendien staat alles dan overzichtelijk in één topic, en hebben andere mensen hier ook weer wat aan :D

Ik zal alles dan gewoon via een HDMI kabel aan sluiten, alleen de tv (ik heb nog geen digitale tv boven) zal ik dan aan moeten sluiten via de rood/wit audio out op mijn tv..

Bedankt iig! _/-\o_
toon volledige bericht
HDMI is gewoon DVI + 8 kanaals geluid (7.1 dus). Maar ik moet hier wel bij zeggen dat je TV het vaak "Downgrade" naar 2.0. wat de mod hierboven poste is IDD correct, BR speler aansluiten op de Hi-Fi installatie, en dan naar de TV door.

Heeft je PC niet toevallig zon zwart blokje met een grijs plaatje ervoor? *(ben de naam voor die plug zo ff kwijt* volgensmij is dat namenlijk Optical Audio.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2010 14:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 348418 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:38:
Ik zal alles dan gewoon via een HDMI kabel aan sluiten, alleen de tv (ik heb nog geen digitale tv boven) zal ik dan aan moeten sluiten via de rood/wit audio out op mijn tv.
De tv kan je wel gewoon met een optische kabel aansluiten als je die uitgang toch hebt. Alleen de kans is zeer groot dat er geen verschil zit tussen was die optische kabel door gaat sturen en de analoge audio-uitgangen. Ik zou gewoon altijd voor de optische uitgang gaan. Mocht het ook maximaal 2.0 zijn dan heb je nog steeds het voordeel van digitaal signaal ten opzichte van een analoog signaal. En mocht de tv toevallig wel een tv zijn die niet downgrade kan je alsnog 5.1 geluid hebben. Dus sowieso is er al één voordeel van optisch ten opzichte van de rood-witte aansluiting.

Edit:
Overigens komen alle simpele/basic vraagjes (en de antwoorden daarop) straks in de FAQ. Die is al voor een groot deel af, maar het nakijken en alles naar UBB-code zetten kost gewoon tijd. En wij modjes hebben ook een sociaal leven naast GoT :+

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 03-03-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
S/P DIF staat voor Sony/Philips Digital Interconnect Format en loopt inderdaad via de Toslink (optical) of via een Coaxiale kabel verbinding. Zoals hierboven genoemd is HDMI (High definition Multimedia interface) in feite gewoon DVI-D en S/P-DIF over 1 kabel. Het helpt mischien in je keuze en zoektocht om dergelijke termen te kennen, want dan kun je vaak zelf al raden/gokken hoe en wat er gaat werken.

Informatie uit 2002/2004 gaat in veel gevallen nog gewoon op, aangezien de standaarden niet zo snel veranderen. Voor de computer kun je inderdaad zowel de analoge als digitale interface gebruiken. Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar digitaal aangezien dan signaal verlies minder snel optreedt (om de reacties voor te zijn, ja ook Digitaal kan "storen" met klikjes of artifacts als gevolg). Verder zou ik aanraden om de paden zo kort mogelijk te houden, door te splitten of 'daisy-chain'en (ga dus niet bron --> versterker --> TV --> versterker bouwen). In veel gevallen kun je bij versterkers ook reviews terugvinden waar vaak gekeken wordt naar de lag (tijd tussen signaal aankomt en wanneer het verwerkt wordt en (belangrijker) het verschil tussen TV en versterker), mogelijkheden en kwaliteit (wat subjectief is in meeste gevallen).

Veel succes met uitdenken en aanschaffen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de reacties

Ik ga het zo doen:

Blue ray -- > HDMI KABEL --> HMDI input versterker
TV --> Digital Audio Out --> Digital Audio in versterker
Versterker --> HDMI out --> HDMI kabel --> HDMI input tv

En ik zag dat mijn pc zowel Coaxiaal als SP-DIF uitgangen heeft dus:
PC --> Toslink of Coaxiaal (wat is beter) --> versterker

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 348418 op 03-03-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Met die aansluiting moet het inderdaad gewoon werken. Mits de te kopen receiver beschikt over HDMI Processing, maar dat doen de exemplaren die jij uitgekozen hebt.

Optische toslink of digitale coax maakt in de praktijk niet zo heel veel uit qua kwaliteit. In theorie is coax beter:

Het signaal in de spelers zelf is electrisch en wordt voor optische verbindingen eerst omgezet in een lichtsignaal, wat dan door een glasvezel vervoerd wordt en als laatste in het doelapparaat weer omgezet in een electrisch signaal. Je hebt er dus twee omzettingen bij. Dat is bij audiosystemen niet nuttig .

Nu kan je door een optisch draadje misschien wel meer info sturen, maar ook dat is bij audio niet nodig . Dus op dat punt zou optisch inderdaad een meerwaarde hebben.

Andere voordelen van optisch zijn:, het is....:
• Niet magnetisch beinvloedbaar
• Heerlijk als je last van een Groundloop hebt.

Verder is coax theoretisch beter. Praktisch zul je geen verschil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt voor de verduidelijking,
Ik ga toch voor de Pioneer VSX-918 (Mijn 1e keuze)
Mooi dat deze beschikt over HDMI processing,

Ik ga dan voor mijn pc voor een Coaxiale Kabel,
alleen heb ik hier nog een laatste vraagje over,
het gaat om +/- 5 meter kabel heeft u dan een merk of linkje naar een product
welke qua kwaliteit goed genoeg is voor een afstand van 5 meter?

Van blue-ray naar versterker is maar 0,5 meter dus dan zal de kwaliteit van de Coax kabel weinig uitmaken,
en hetzelfde geld voor de Toslink kabel van de tv naar de versterker, dit is slecht 1.5 tot 2 meter

Vast bedankt en hopelijk kunt u mij nog helpen met de bovenstaande laatste vragen

EDIT:
Ik zie nu trouwens dat er verschillende "versies" zijn van de VSX-918, namelijk de VSX-918 V, VX-918V-K, VSX-918V-S en de VSX-918 K heeft iemand enig idee wat hier het verschil tussen is?

S zal wel staan voor zilver en K voor zwart maar de combi V-K en V-S kan ik even niet thuisbrengen?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 348418 op 04-03-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
FeaR1986 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:09:
..

Optische toslink of digitale coax maakt in de praktijk niet zo heel veel uit qua kwaliteit. In theorie is coax beter:

Het signaal in de spelers zelf is electrisch en wordt voor optische verbindingen eerst omgezet in een lichtsignaal, wat dan door een glasvezel vervoerd wordt en als laatste in het doelapparaat weer omgezet in een electrisch signaal. Je hebt er dus twee omzettingen bij. Dat is bij audiosystemen niet nuttig .
Moia, het is allebei digitaal, en voor beide is de bandbreedte toereikend. je krijgt theoretisch inderdaad een kleine delay aangezien je 2 maal een transitie moet maken. Nooit aan gedacht dat je er idd groundloops mee kan voorkomen, coax zou door zijn bouw niet magnetisch beinvloedbaar mogen zijn als ik het goed heb.

Een coax kabel hoeft naar mijn weten niet zo duur te zijn. De aansluiting is hetzelfde als RCA bij audio, alleen de kabel MOET een binnen en buiten ader hebben (co-axiaal) en niet 2 draadjes naast elkaar (meeste composiet kabels (gele RCA kabeltjes) hebben dat wel).

Je zal waarschijnlijk nog een V en een niet-V versie hebben, ieder in zilver en zwart (geen idee waar V voor staat). Wat je nog altijd kan doen (raad ik wel aan) is even naar een winkel gaan waar het apparaat ten toon gesteld staat om de interface te checken en kijken of het je bevalt.

@hieronder: klopt (had het nog niet gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik ga hem zeker even beluisteren in het echt,
en ja het is inderdaag Blu-ray niet opgelet haha,

Alleen me laatste vraagje nog:
een "HQ" Digitale Coax kabel van 5 meter,
wel merk kan ik daar van kiezen zodat ik weet dat ik goed zit,
Linkje misschien?

Vast bedankt (alweer :D)
Pagina: 1