• braadkippetje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03-2023
Hallo, Ik ben op zoek naar een digitale camera maar ik twijfel nog heel erg tussen een spiegelreflex camera of een compact camera. Het voordeel van de compactcamera is dat die lekker klein is maar wel dat de lens minder goed is dan de spiegreflex.

Wat ik belangrijk aan een camera vindt:
- Heldere en mooie foto's
- Goed bewerkbaar op een pc
- Gemakkelijke bediening

Mijn budget is rond de €450,-. Wat raden jullie mij aan? En welk type?

Bedankt!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Wat voor soort camera heb je tot nu toe gebruikt?

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik ben benieuwd naar de komende reacties...

Je bent niet erg specifiek. Wil je het gewicht van een SLR mee gaan dragen? Aan de hand van je bericht denk ik niet dat hij vaak van de automatische stand af gaat namelijk. In dat geval zou je beter een goede compact kunnen overwegen, misschien één die RAW formaat kan schieten zoals een canon PowerShot G11.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Of ga voor een m4/3 systeem. Klein en goed

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00
Voor 450 kun je wel een instap DSLR met kitlens krijgen op zich.

Het ligt er een beetje aan of je in de toekomst nog meer wilt investeren. Denk aan andere lenzen, flitser, e.d.

• braadkippetje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03-2023
Ik heb tot nu toe een canon compact camera gebruikt. Ik zit nu te twijfelen tussen een Canon IXus 210 (compact) of de Nikon D5000. Ik ga namelijk over 2 weken op vakantie maar zit zo te twijfelen. Ik heb dus nu nog een compact camera maar ik vind de foto's niet mooi meer (2 jaar oud) (de lens is denk ik smerig oid). Dus is mijn twijfel; ga ik er met een Canon IXus 210 stukken op vooruit in vergelijk met mijn huidige of moet ik dan echt een spiegelreflex nemen om een flinke stap te maken wat kwaliteit betreft.
En verder denk ik dat ik een gebruiker ben die af en toe de instellingen handmatig insteld en af en toe ook de automatische functie gebruik.

Bedankt tot nu toe voor alle reacties!

Verwijderd

Beste braadkippetje,

allereerst welkom op GoT. Ik raad je aan om even goed FG Beleid en Het algemeen beleid (en dan met name Het algemeen beleid #topicplaatsen) te lezen.

Om je toch een beetje uit de brand te helpen: je koopt een dSLR vanwege:
  1. De snelheid van een dslr (zowel met continu fotograferen als met de AF snelheid)
  2. De betere ruiswaardes van een dSLR (fotografie bij weinig licht)
  3. De kleinere scherptediepte die je vaak met een dSLR kunt bereiken
  4. De flexibiliteit van een dergelijk systeeem (uitbreiden met accessoires
  5. Je wilt de instelmogelijkheden van een dSLR
Je koopt een compact vanwege de volgende redenen:
  1. Je wilt een eenmalige investering doen
  2. Je wilt helemaal geen lenzen wisselen
  3. Het geheel dient klein en compact te zijn
  4. Het geheel dient heel eenvoudig te zijn
  5. Je wilt makkelijk kunnen filmen met je camera
  6. Je wilt goed kunnen fotograferen vanaf het LCD scherm
Met dit lijstje kun je wel bepalen welk systeem het beste bij jou aansluit. Vervolgens kun je je vraag onderbouwd stellen in [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 of Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4. Vooralsnog doe ik deze even op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.