Harddisk niet meer benaderbaar, wel te zien in bios

Pagina: 1
Acties:

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-01 02:38
Hallo,

Een vraag. Ik heb een externe harddisk (Western digital met usb) en die deed het altijd prima. Nu niet meer, als ik hem nu aansluit zegt windows 7 dat hij de schijf moet formateren. Bij mijn andere computer met XP doet de schijf niets en windows doet er heel lang over om op te starten. De My computer link van xp doet het niet meer, zolang de schijf is aangesloten.
De schijf is verder niet benaderbaar en ik kan dus niet bij mijn gegevens die erop staan.

Wat ik tot nu toe heb gedaan
Verschillende computers, kabels etc geprobeerd
Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en via sata aangesloten.
In de bios in de schijf te zien en ook partion magic of Western Digital Data LifeGuard Diagnostics kan ik zien dat de schijf aanwezig is, maar ik kan dus niet mij mijn gegevens. Ik kan de test van Western Digital Data LifeGuard Diagnostics runnen en die geeft geen errors.

De schijf is zeker niet gevallen of iets dergelijk, de lampjes branden gewoon en je hard de schijf normaal geluid maken.

dus wat kan ik nog proberen om mijn data te redden?

Verwijderd

Opties:

Je backup pakken en anders het topic over gegevensherstel doornemen.

Of de usb-drivers weghalen en de computer opnieuw opstarten met de externe usb-schijf ingeplugd en Windows de nieuwe usb-drivers laten zoeken.

Als de schijf met de sata-kabels aangesloten is kijken of de schijf weergegeven wordt in: Start --> Computer.
Idem schijfbeheer
Idem apparaatsbeheer.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 23:31 ]

Verwijderd

De Diagnostics van WD gebruikt waarschijnlijk SMART. Als die goed is, dan is de schijf mechanisch in orde. De schijf is in orde, of de USB-Sata converter goed is, weet je dan nog niet helemaal zeker.

Je partitietabel kan bijvoorbeeld stuk zijn, of het bestandssysteem kan stuk zijn.

Als Windows 7 wil gaan formatteren, dan denkt Windows 7 dat de schijf leeg is. Dat zou wijzen op een defectie partitietabel. Dat kan ook de andere dingen met Windows XP verklaren.

Dus het is zoals 'gol' hierboven schreef. Ga over naar gegevensherstel.
Als je de partitietabel niet kunt repareren, zul je uiteindelijk de schijf opnieuw moeten formatteren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Indien je usb schijf gewoon lostrekt ipv eerst in de software los te koppelen. Dan kan het gebeuren dat je de harddisk beschadigd(files op de harddisk). En dan is het mogelijk dat de pc denk dat de harddisk leeg. Of jij dit gedaan hebt weet ik niet.

Op deze site staat hoe je een recovery van je harddisk kunt doen om de files terug te krijgen.
Thematopic: Datarecovery
Probeer zolang mogelijk niks aan de schijf te wijzigen, dus files kopieren naar een andere harddisk.

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-01 02:38
ff een update.

heel erg bedankt voor de reactie jongens.Ik heb het recovery deel doorgenomen en nog wat verder op het forum gezocht over dit onderwerp.

De externe hd was 640 gig groot en dat was een beetje een probleem voor de recovery. Hiervoor heb ik een extra 1TB gekocht en ik mijn computer gestopt, een kleine prijs voor al mijn gegevens.
Daarna heb ik met het programma easyrecovery een raw-data backup gemaakt van de hele schijf. Dit duurde overigens wel 48 uur, maar dat maakte me verder niet uit.

Ik geloof dat 100% van mijn gegevens gered zijn en ik ben daar uiteraard heel erg blij mee.