Advies nodig voor indeling meerdere harddisks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
Hallo,

Heb zojuist een nieuwe harddisk binnengekregen (Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI), maar mijn indeling van de schijven is niet goed. Het zorgt er denk ik voor dat mijn systeem soms traag reageert.Mijn indeling is op het moment zo:
  • 1TB Western Digital Green (5400rpm)
  • 500GB Seagate (7200rpm)
  • 500GB Western Digital (7200rpm)
  • 400GB Western Digital (5400rpm)
Nu ik mijn nieuwe harddisk heb wil ik eigenlijk een reinstall van windows doen. Maar om opnieuw een WD Green als OS-drive te gebruiken lijkt me niet slim. Is het een idee om de 2 500GB schijven in Raid-0 te zetten, en de 400gb weg te doen?

Dan word de indeling dus als volgt:
  • 2x 500GB Raid-0 volume
  • 1TB Western Digital Green
  • 1,5TB Samsung Ecogreen F2
Specificaties van de pc (voor zover nodig hiervoor):
MSI P45 NEO3-FR
Intel Core 2 Quad q9550 (4ghz)
4GB ddr2-800
XFX Radeon 4890 Black Edition

Mijn vraag is dus of bovenstaande indeling de beste optie is voor mij.
Alvast enorm bedankt!
Meld het me trouwens alstublieft als ik hier fout zit of iets fout doe, ben op het forum nog een beetje een newbie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het correcte antwoord hangt sterk af van de plattergrootte van die schijven.

Zou je aub volledige type-nummers kunnen melden van die schijven? Dan weten we bijvoorbeeld of het om een 500GB schijf met 2, 3 of 4 platters gaat. Etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonedgeek
Het gaat hier om een Seagate ST3500418AS, met 1 platter van 500GB en de Western Digital heeft volgens mij 2 250gb platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Ik zou het zo doen:
  • Seagate ST3500418AS (boot)
  • 1TB Western Digital Green
  • 1,5TB Samsung Ecogreen F2
Als bootvolume heb je namelijk geen overdreven sequentiële snelheden nodig, echter wel lage accesstimes. De 7200 rpm enkele platterschijf voldoet daarvoor wel.
Dan je data op je Green schijven gooien en de rest verkopen/ergens anders voor gebruiken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik steun het voorstel van Malantur. Het is een vraag of een raidopstelling met verschillende merken schijven goed werkt. 1 Schijf met 500 GB en de schijf met 400 GB kunnen in externe USB-behuizingen goed dienen als externe backupschijven, die niet in het systeem gebruikt worden. Met zoveel opslagruimte in de computer lijken backups problematisch. Bij problemen worden grote dataverliezen geleden. Om het systeem snel te houden kan het uitmaken om behalve het besturingsprogramma geen andere programma's en geen andere bestanden op de bootschijf te zetten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 16:57 . Reden: Dit is een vrijblijvende opmerking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonedgeek
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:48:
Om het systeem snel te houden kan het uitmaken om behalve het besturingsprogramma geen andere programma's en geen andere bestanden op de bootschijf te zetten.
Bestanden wil ik sowiezo niet op de bootschijf hebben, vandaar ook de green schijven. Als je zegt dat programa's het beste ook ergens anders kunnen, is het dan niet een idee om daarvoor de 2e 500gb te gebruiken? Dus:
  • 500GB bootschijf
  • 500GB program files
  • 1TB + 1,5TB data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers.net beveelt aan om het besturingsprogramma compleet te houden, dus de program files op de schijf met het besturingsprogramma te laten staan.

forum --> opslagmedia --> om faq -->Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonedgeek
Is ook eigenlijk logisch, had ik zelf ook kunnen bedenken. Ik weet nu in ieder geval dat RAID-0 geen zin heeft, dus heb ik ook mijn beste schijfindeling. Zal zometeen mijn Windows 7 opnieuw gaan installeren. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshua69
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08-2022
I
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:50:
Tweakers.net beveelt aan om het besturingsprogramma compleet te houden, dus de program files op de schijf met het besturingsprogramma te laten staan.

forum --> opslagmedia --> om faq -->Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
Er staat ook:

Wanneer je het OS op een enkele schijf zet en daarnaast een snelle RAID0 array hebt, zet dan zoveel mogelijk de swapfile, %TEMP%, programma-cache (bijv. Tijdelijke Internet bestanden van Internet Explorer en harddiskbuffer van Nero), Program Files en/of Games op de RAID0 array

Er wordt dus niet geadviseerd om os op de zelfde schijfruimte te plaaten. Ontraden wordt het evenmin.....Wel wordt aangeraden om os en programma's op de snelste schijf te zetten. Dus als je 2 schijven hebt met gelijke snelheid, is er niets op tegen (volgens mij) om os en programma's op gescheiden plaatsen te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door joshua69 op 11-10-2010 12:23 ]

Pagina: 1