12 volt aansluiting op zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59903

Topicstarter
De voorbereidingen voor de camping zitten er weer aan te komen. Nu kamperen wij altijd zonder stroom en dat is best aardig bevallen, alleen is een koelkastje toch wel best handig. We hebben een koelbox voor in de auto met een 12 volt aansluiting. Nu vraag ik mij af of er misschien zonne-panelen bestaand die je bijvoorbeeld op je tentje legt en waar dan een 12 volt aansluiting uitkomt.
Ik zou natuurlijk ook gewoon stroom kunnen nemen op de camping, maar dat is toch een stuk minder leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
als het al bestaat denk ik niet dat het genoeg ampere oplevert voor zoon boxje eigenlijk

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
op boten en caravans wordt vaker gebruikt gemaakt van een 12volts accu met zonnepaneel.

Je zult een accu nodig hebben aangezien 's nachts de zon niet schijnt tenzij je snachts graag warm bier drinkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je warm bier wil heb je ook een accu nodig, als het winter is kan je je bier 'snachts anders niet koken! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Je hebt in ieder geval een flink paneel/panelen nodig om een koelkast van energie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 16:30

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

wel jammer ik was het zelfde van plan voor mijn lowlands caravan maar dan ook nog een magnetron er bij

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 14:42
jorritnr4 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:15:
wel jammer ik was het zelfde van plan voor mijn lowlands caravan maar dan ook nog een magnetron er bij
Haha, een magnetron op zonne energie. Dat is wel grappig. Dan heb je een paneel nodig van 1kW. Dat kost je ongeveer 120.000€ ;).

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 14:29
Dan heb je een paneel nodig van 1kW. Dat kost je ongeveer 120.000€ ;).
Uhm, typo? Of een ietwat vreemde poging tot lolligheid?
Het klopt wel dat een 1 kW zonnepaneel vrij groot en prijzig is; in ieder geval te groot om draagbaar te zijn. Denk aan een paar vierkante meter. Maar je zit eerder in de buurt van de 1200 euro, dan de 120.000. En 1200 is op zich wel betaalbaar voor bij/op een caravan.

Overigens - zie ook de google add hieronder; "vanaf 3 euro per Watt-Piek". Zou dus op ~3000 euro voor 1 kW komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93972

BartS12 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:20:
[...]

Uhm, typo? Of een ietwat vreemde poging tot lolligheid?
Het klopt wel dat een 1 kW zonnepaneel vrij groot en prijzig is; in ieder geval te groot om draagbaar te zijn. Denk aan een paar vierkante meter. Maar je zit eerder in de buurt van de 1200 euro, dan de 120.000. En 1200 is op zich wel betaalbaar voor bij/op een caravan.

Overigens - zie ook de google add hieronder; "vanaf 3 euro per Watt-Piek". Zou dus op ~3000 euro voor 1 kW komen.
aangezien je niet 24 uur per dag die magnetron aan hebt lijkt mij een 100Wp paneeltje met Accu en stevige omvormer ook al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Wel, ik zou beginnen met een andere koelkast te kopen, om te beginnen. Zo'n goedkope koelbox met een peltier in koelt maar weinig en zuipt erg veel stroom.
Een "echte koelkast" in campingvorm bestaat, dit zijn de modellen die zowel op gas als op elektriciteit werken, werken met verdamping maar zonder compressor (er zitten 3 verschillende stoffen in het circuit en door warmte op de ene plek toe te voegen koelt ie een andere plek, einstein heeft deze koeltechniek mee ontworpen). Nadeel is dat de plaatsing kritisch is, zorg dat je een waterpas en iets om onder de poten te steken hebt, en je in principe de koelkast een dag op zijn kop moet zetten na vervoer voor ie goed kan beginnen koelen. Voordeel is dat dit model heel wat efficiënter is, je kan verbazend goed koelen met zo'n ding (warme drank in en 24u later bevrozen lukt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273211

wâldpyk schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:15:
als je nog een magnetron nodig heb is dit een goede
speciaal gemaakt voor 12v wavebox
voor in de auto heb je ook een aansluiting maar dan wel maar 240watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:53
Anoniem: 59903 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:46:
Nu vraag ik mij af of er misschien zonne-panelen bestaand die je bijvoorbeeld op je tentje legt en waar dan een 12 volt aansluiting uitkomt.
Dat kan op zich, op veel campers en caravans liggen één of twee zonnestroompanelen om de 12V boordaccu op te laden. Je ontkomt niet aan een accu, en wel om twee redenen: 1) een accu stabiliseert de spanning op ±12V en 2) je wil dat je koelkast ook 's avonds werkt natuurlijk.

Eerst maar eens een kort rekensommetje. De standaard cheapo peltier campingkoelkast verbruikt zo 50-60W continu, zeg 55W. Koelkast moet 24 uur per dag lopen, je hebt per dag dus 1320Wh nodig.

Op een mooie zomerdag in Nederland moet je uit een goed opgesteld paneel (gericht op het zuiden, geen beschaduwing) zo'n 3 tot 4 kWh per kWp op kunnen wekken, ofwel in theorie heb je een zonnestroompaneel van 330 tot 440Wp nodig.

Maarrrrr..... dat is in theorie. Die waarde laat verliezen in kabels, accu's en regelaars buiten beschouwing en houdt er ook geen rekening mee dat je wat extra moet hebben om een paar bewolkte dagen te kunnen overbruggen. Ik denk dat 1kWp aan zonnestroompanelen om een dergelijke koelkast betrouwbaar te kunnen voeden helemaal geen gekke schatting is.

Ook leuk is om te kijken wat je dan voor accu nodig zou hebben. Stel dat je drie bewolkte dagen wil overbruggen, dat is dus bijna 4kWh buffervoorraad die je nodig hebt. Ik ga er van uit dat loodaccu's gebruikt worden omdat dat de meeste voordelige optie is. Loodaccu's moet je niet diep ontladen, dat is zeer slecht voor de levensduur. Als vuistregel kun je stellen dat je niet verder moet ontladen dan 20% (waarbij 0% volledig leeg en 100% volledig vol is). Je hebt dus een accu met een bruikbare energieinhoud van 5kWh nodig. Bij 12V heb je het dan over ongeveer 420Ah. Ik schat dat je het dan over ongeveer 100kg aan accu's hebt.

Dus het antwoord is: ja het is technisch mogelijk om een campingkoelkast op een zonnestroompaneel te laten lopen, maar het zal a) duur worden en b) onhandelbaar groot. Als je een koelkast kunt krijgen die bijvoorbeeld slechts de helft van het vermogen opneemt, kan het geheel van zonnestroompanelen en accu's ook de helft kleiner gemaakt worden.

Meer over zonnestroompanelen hier - hoewel voornamelijk netgekoppeld, dus zonder accu's.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 06-03-2010 07:00 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

DP Kunst schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:12:
[...]

Haha, een magnetron op zonne energie. Dat is wel grappig. Dan heb je een paneel nodig van 1kW. Dat kost je ongeveer 120.000€ ;).
U gebruikt de magnetron de hele dag?

Zonnepaneel laadt accu op gedurende de hele dag, en 's avonds zit de accu vol en kan je hem in een keer leegtrekken als je wil.

1200W omvormer, 5 minuten... Zelfs als je een 10Ah accu zou hebben kan het nog.

[Zonnepaneel] - [acculader] - [accu] - [omvormer] - [verbruiker]

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 06-03-2010 09:32 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Wat voor accu's gebruik je? Een loodaccu leegtrekken is bijvoorbeeld zo dramatisch inefficient, dat je dat nooit wilt gebruiken. Ik neem dus aan dat je li-ion hebt liggen?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ssj3gohan schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:56:
Een loodaccu leegtrekken is bijvoorbeeld zo dramatisch inefficient,
Is dat wel zo? Volgens mij valt dat reuze mee. Ik heb altijd begrepen dat je, als je het niet al te gek maakt met de de laad/ontlaadstromen, je toch 90% van je energie terug kunt krijgen met een loodaccu... Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op C/20 haal je 70-80%, maar als je met 1200W gaat ontladen haal je met moeite 40%, waarschijnlijk nog minder. Laden is ook erg gevoelig, als je bijvoorbeeld met een DCM (discontinuous current mode) dc/dc converter je accu laadt, ben je hem de hele tijd met piekstroompjes aan het laden, dat is ook een stuk minder efficient dan een continu laag stroompje.

Op hogere temperaturen (lees: overdag op je dak) ontladen ze zichzelf ook vrij rap en wordt je interne weerstand er ook niet beter op.

Ik was hieronder een hele lange rekensom aan het maken die erop neerkomt dat het een beetje om het even is of je een loodaccu of li-ion gebruikt: li-ion is duurder maar veel efficienter, maar als je de cellen iets te duur inkoopt en/of je converter-rendement te laag is haal je het er al niet meer uit. Maar hetzelfde geldt voor loodaccu's, deep-cycle spul met lage zelfontlading en interne weerstand kost nog meer dan li-ion en presteert alsnog slechter, slechtere accu's zijn zo inefficient dat je er je scheerapparaat op kunt laten werken en that's it. Het is lastig om dit enigszins goedkoop te maken.

(gat in de markt trouwens, bedenk ik me net, ik zal het bedrijf waar ik nu stage loop eens verwittigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lol, waarom al die moeite en geld? Is campingstroom zo duur ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom makkelijk doen als het ook met heel veel techniek kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Camperen is sowieso not done, maar goed dat is mijn mening. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Had iemand het hier dan over "camperen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Techneut schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:28:
Had iemand het hier dan over "camperen"?
Anoniem: 59903 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:46:
De voorbereidingen voor de camping zitten er weer aan te komen. Nu kamperen wij altijd zonder stroom

Pagina: 1