Dat kan op zich, op veel campers en caravans liggen één of twee zonnestroompanelen om de 12V boordaccu op te laden. Je ontkomt niet aan een accu, en wel om twee redenen: 1) een accu stabiliseert de spanning op ±12V en 2) je wil dat je koelkast ook 's avonds werkt natuurlijk.
Eerst maar eens een kort rekensommetje. De standaard cheapo peltier campingkoelkast verbruikt zo 50-60W continu, zeg 55W. Koelkast moet 24 uur per dag lopen, je hebt per dag dus 1320Wh nodig.
Op een mooie zomerdag in Nederland moet je uit een goed opgesteld paneel (gericht op het zuiden, geen beschaduwing) zo'n 3 tot 4 kWh per kWp op kunnen wekken, ofwel in theorie heb je een zonnestroompaneel van 330 tot 440Wp nodig.
Maarrrrr..... dat is in theorie. Die waarde laat verliezen in kabels, accu's en regelaars buiten beschouwing en houdt er ook geen rekening mee dat je wat extra moet hebben om een paar bewolkte dagen te kunnen overbruggen. Ik denk dat 1kWp aan zonnestroompanelen om een dergelijke koelkast betrouwbaar te kunnen voeden helemaal geen gekke schatting is.
Ook leuk is om te kijken wat je dan voor accu nodig zou hebben. Stel dat je drie bewolkte dagen wil overbruggen, dat is dus bijna 4kWh buffervoorraad die je nodig hebt. Ik ga er van uit dat loodaccu's gebruikt worden omdat dat de meeste voordelige optie is. Loodaccu's moet je niet diep ontladen, dat is zeer slecht voor de levensduur. Als vuistregel kun je stellen dat je niet verder moet ontladen dan 20% (waarbij 0% volledig leeg en 100% volledig vol is). Je hebt dus een accu met een bruikbare energieinhoud van 5kWh nodig. Bij 12V heb je het dan over ongeveer 420Ah. Ik schat dat je het dan over ongeveer 100kg aan accu's hebt.
Dus het antwoord is: ja het is technisch mogelijk om een campingkoelkast op een zonnestroompaneel te laten lopen, maar het zal a) duur worden en b) onhandelbaar groot. Als je een koelkast kunt krijgen die bijvoorbeeld slechts de helft van het vermogen opneemt, kan het geheel van zonnestroompanelen en accu's ook de helft kleiner gemaakt worden.
Meer over zonnestroompanelen
hier - hoewel voornamelijk netgekoppeld, dus zonder accu's.
[
Voor 3% gewijzigd door
JeroenH op 06-03-2010 07:00
]