Onderstaande systeem is wat ik zo heb samengesteld te vervanging van mijn huidige PC. Het idee van dit systeem was dat ik er redelijkerwijs de komende tijd spellen met fatsoenlijke settings op zou kunnen spelen, dat het flink wat opslag had en dat het stil moest zijn. Wat gedetailleerde info zal ik geven met een korte uitleg over de verschillende onderdelen.
Proc & mobo
De Phenom II X4 lijkt me redelijk voor zich te spreken. Ik doe wel iets aan foto- en video bewerking, maar niet bijster veel. Het zwaarste wat ik naast games wel eens wil draaien is Matlab, waar een betere processor zeker bij zou helpen, maar dit is me de meerprijs niet waard.
De UD5 lijkt op het eerste gezicht overkill als ik niet Crossfire ga draaien, maar ik heb deze gekozen omdat de RAID kaart ook een 8x PCIe slot nodig heeft en de UD4 hierbij meteen ook de videokaart terug zou zetten naar 8x bij gebrek aan PCIe lanes. Op het moment zal dit niet zo'n grote impact hebben op de performance van mijn kaart, hooguit een paar procent, maar als ik er later een nieuwe kaart in zou willen prikken, zou dit een grotere performance hit kunnen geven.
Kast
Vereiste aan de kast was dat 'ie ruimte aan zeker 7 hdd's kon bieden. Probleem bij veel andere kasten is dat je in de grotere tower kasten wel redelijk wat hdd's kwijt kan, maar dat je dan vaak ook meteen gratis er een bult 5.25" slots erbij krijgt waar ik niks aan heb. De Define R2 heeft dit probleem niet, komt als een stille kast uit de bus, heeft praktische features zoals stoffilters voor iedere opening en kost daarbij ook nog eens niet te veel.
Monitor + videoplank
Monitor moest een 1920x1200 native resolutie hebben, liefst zo weinig mogelijk inches (kleinere pixel pitch en minder ruimte op bureau), en een goede kijkhoek hebben. Oh, en moest een pivot functie hebben. Door mijn eis voor een goede kijkhoek, vielen monitoren met een TN paneel eigenlijk meteen al af. Deze monitor kwam goed uit tests en is een van de weinige 1920x1200 monitoren met een 22" diameter.
Een alternatief was de Dell U2410 geweest, welke door een lagere input lag in de een bepaalde monitor mode een voordeel zou hebben tegenover de Eizo. Een review in de pricewatch lijkt echter te suggereren dat er weinig verschil is tussen de game mode en de gewone mode qua input lag, en als dat zo is, neem ik net zo lief de Eizo, want zo'n lage pixel pitch vind ik toch wel fijn kijken.
Twee monitoren omdat ik gewoon van schermoppervlak hou.
Om ook in wat nieuwere spellen nog hoge settings met een beetje fatsoenlijke fps te kunnen draaien op bovenstaande monitoren, lijkt het er op dat ik toch wel minimaal een HD5850 nodig zou hebben; een HD5770 zou het hier wat moeilijk krijgen. En dan een Vapor-X om het (hopelijk) wat stiller te maken.
HDDs & RAID controller
Voor de harde schijven wilde ik twee snelle schijven voor het besturingssysteem, programma's en spellen, eventueel in RAID 0, maar daar ben ik niet echt fan van. Het liefst ook het besturingssysteem op een aparte schijf, zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren bij een nieuwe Windows installatie.
SSDs zijn hier ook aantrekkelijk voor, maar die vind ik voorlopig te duur per GB om interessant te zijn. Het voordeel van een SSD met alleen Windows erop vind ik zo marginaal, dan heb ik liever snellere laadtijden in games, maar daar kun je er dan maar weer een paar van tegelijkertijd op kwijt. Raptors bieden dan een betere prijs per GB met toch een redelijk goede performance.
Verder wilde ik 5 flinke schijven in RAID 5 hebben voor storage. Films, muziek, backup van bestanden en overige zut moeten hier op komen te staan. De UD5 heeft ook ondersteuning voor RAID 5, maar over dit soort onboard controllers heb ik weinig goeds gehoord en software RAID onder Windows is ook niet fantastisch. Dan blijft over een aparte controller en dan heb ik het liefst eentje die zelf de pariteitsberekeningen aan kan. Duur maar heeft het voordeel dat als ik later de ruimte heb om een NAS te bouwen ik deze RAID array zonder al te veel moeite over kan zetten daar naar toe.
Misc
De voeding zou voldoende sap moeten kunnen leveren aan dit systeem en is (hopelijk) ook behoorlijk stil.
Fans en koeler zijn gekozen om de boel nog stiller te maken en toch voldoende koel te houden.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 136,14 | € 136,14 |
2 | Eizo Flexscan S2243WH Zwart | € 499,- | € 998,- |
1 | Fractal Design Define R2 | € 87,91 | € 87,91 |
1 | Gigabyte GA-790FXTA-UD5 | € 148,80 | € 148,80 |
1 | Highpoint RocketRAID 3520 | € 364,38 | € 364,38 |
1 | Ideazon Zboard Merc Stealth Illuminated Gaming Keyboard | € 54,41 | € 54,41 |
1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Microsoft Windows 7 Ultimate (UK Retail) | € 204,- | € 204,- |
1 | OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK | € 97,90 | € 97,90 |
1 | Samsung SH-B083L | € 81,48 | € 81,48 |
1 | Sapphire HD5850 Vapor-X 1GB GDDR5 PCI-E | € 267,14 | € 267,14 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,95 | € 31,95 |
3 | Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm | € 6,37 | € 19,11 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 79,20 | € 79,20 |
5 | Western Digital Caviar Green WD15EARS | € 85,90 | € 429,50 |
2 | Western Digital Velociraptor WD3000GLFS, 300GB | € 177,12 | € 354,24 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 3.379,11 |
Het enige dat ik volgens mij nu nog extra nodig heb zijn twee verloopstukjes van zo'n 4-pins molex naar SATA om alle hdd's en de optische drive van sap te kunnen voorzien; kon deze alleen niet in de pricewatch vinden.
Nog commentaar? Ben ik nog iets vergeten?