Hallo allemaal. Niet schrikken, ik ben een newbie. En na een aantal weken keihard research gedaan te hebben naar onderdelen voor nieuwe game-pc ben ik op het volgende uitgekomen (houdt er wel rekening mee dat ik als leek ben bijgestaan door verscheide verkopers/studenten/vrienden):
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Sonata Elite | € 78,- | € 78,- |
1 | Asus EAH5870/2DIS/1GD5/V2 | € 352,- | € 352,- |
1 | Asus P7P55D-E | € 128,26 | € 128,26 |
1 | Asus Xonar D2X/XDT | € 107,40 | € 107,40 |
1 | Corsair Dominator CMD8GX3M4A1333C7 | € 235,- | € 235,- |
1 | Corsair HX650W | € 103,99 | € 103,99 |
1 | Intel Core i7 860 | € 241,90 | € 241,90 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 82,40 | € 82,40 |
1 | Samsung SH-S223L | € 22,96 | € 22,96 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 66,90 | € 66,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.418,81 |
Dit systeem gaan voornamelijk gebruikt worden voor gamen, af en toe wat met Adobe CS4 (Photoshop, Premiere en die zooi) en vooral veel UnrealEd met UT3. En hij moet future-ready zijn voor in ieder geval een aantal jaar. Mijn oude pc is nu echt oud, meer dan 7 (!) jaar, en het is tijd voor een nieuwe build.
De kast kan hoogstwaarschijnlijk beter, maar deze schijnt stil te zijn, heeft redelijke airflow, ziet er goed uit, en (heel belangrijk) past op mijn kast. Ja, OP, want hij staat naast mijn 40" Full-HD TV, die als monitor dient. Ik heb maximaal 49cm aan diepte tot mijn beschikking. Deze heeft de juiste maten.
Verder ga ik niet overclocken, want ik wil een stille pc, die dus niet teveel zoemt wanneer ik in het OS of die verscheidene editors rondhang (en even geen zin heb in muziek op de achtergrond).
En aub geen CrossFire, omdat het teveel energie zuipt en veel apps en games (van wat ik heb begrepen dan) het niet goed ondersteunen dus dat je beter af bent met een goede enkele kaart. Dit geldt ook voor RAID met de HDD, alleen met andere redenen: te riskant, duur en ik ga later eens een leuk serverding in mijn kamer verstoppen, voor alle backup-opslag (backup als in bestanden, gewoon een archief).
Mijn vragen:
-gewoon geheugen of Dominator? ik heb die Dominator erop gezet, vanwege het kleine prijsverschil en dat die beter presteert out of the box?
-die Corsair voeding schijnt erg goed te zijn, maar door al die reviews zie ik het gewoon niet meer. in jullie lijst staat een Be Quiet!, maar waar ik wil bestellen kan hij die niet krijgen... moet trouwens modulair zijn, lijkt mij wel zo logisch, ik heb een hekel aan al die kabels, en het verbeterd airflow voor die paar tientjes
-die Asus V2 5870 staat er nu, maar er zijn ook legio 2GB versies van andere merken (incl. die MATRIX). volgens het grote internet is dat overkill, maar dat wordt ook gezegd van 8GB geheugen. wat is wijsheid, even wachten op die 2GB of 'gewoon' deze nemen?
-dat DVD ding van Samsung is snel en stil, en heeft LightScribe. maar wat mij niet duidelijk is is welke ik moet hebben, de S223Q of de S223L? die laatste is de opvolger? de site van samsung doet raar...
Bovenstaand moederbord is trouwens simpelweg aangemeten door een winkel, en verder alleen gepromoveerd tot de E-serie. Maar ik zie honderduizend andere merken, en het moederboord is nou juist dat ene onderdeel waar ik echt helemaal niets van snap. Dus houdt ik het maar bij deze, of moet ik echt wat anders nemen (zoals die P6T), met deze build?
Wel heb ik bewust dus die E-serie gepakt, vanwege het future-ready gehalte van USB 3.0 en SATA 6GBs. Vooral dat laatste kan erg handig zijn met SSDs met dezelfde aansluiting. Maar dat is dus voor later, die zijn me nu veels te duur, vandaar de Spinpoint van Samsung.
Alvast bedankt, jullie zijn mijn laatste hoop, aangezien ik best vaak bij jullie ook terecht kwam via Google.
Budget: 1600 euro, maar mag best ietsjes meer zijn, als het maar inclusief alles is, dus geen extra verzendkosten enzo.