AM2+ mobo met AM3 Ready? (Asrock K10N78)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 18:35

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben voor een vriend van mij een pc aan het samenstellen, maar had een vraagje. Hij heeft zelf een Asrock K10N78 Mobo, wat het prima doet. Nu wil hij daar wel een nieuwe CPU op. Persoonlijk dacht ik aan pricewatch: AMD Phenom II X2 550 Black Edition

Mijn echte vraag is, past die CPU op zijn moederboardje?
Op deze pagina staat "Support for Socket AM2+ / AM2" Terwijl die CPU een AM3 is. maar op die zelfde pagina staat ook weer "AM3 CPU Ready!" Dus wat is het nu? Kan die CPU erop of niet? (vind het een beetje verwarrend :P)

Ook had ik deze lijst gevonden, waar die CPU wel tussen stond.

*Nog een kleine bijvraag, is het verschil tussen Dual en Quad core echt een groot verschil? of valt het te verwaarlozen?*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 08:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dan kan die er volgens mij gewoon op.

AM3 CPU's kunnen (vaak) op AM2(+) borden, maar AM2(+) CPU's kunnen niet op AM3 borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joris.
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 18:02
Het zit heel simpel in elkaar bij AMD:

AM2 Socket: Alleen AM2 cpu
AM2+ Socket: AM2, AM2+ en AM3 cpu
AM3 Socket: AM3

Dit omdat socket am2+ uitgebracht is met backward én forward compatibility ;)
Maar het is natuurlijk nooit dom om niét eventjes te checken op de site van de moederbord fabrikant of het wel of niet gaat, vaak ondersteunen de bordjes (am2+) alle cpu's, alleen moet je dan wel ff een bios update doen ;)

Overigens zou ik áltijd voor quad gaan nu, aangezien je dan meer toekomst verzekerd bent.
Programma's zijn meer en meer aan het ontwikkelen voor de quad core's, dus dan kun je nog lang vooruit.
Verder is het natuurlijk heerlijk om te kunnen zeggen dat je een quad core hebt ;)

Voor snelheiden kan je *vaak* beter naar de quad core's kijken.
Kijk voor de zekerheid anders eens op http://www.cpubenchmark.net/
en dan bij zoeken kun je vrijwel elke processor vinden ;)

[ Voor 35% gewijzigd door .Joris. op 01-03-2010 17:36 . Reden: Vraag uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22
Als een processor in de CPU Support list staat, zoals dat bij jou het geval is, zal de CPU altijd werken. Wellicht moet je je BIOS updaten, maar ook niet meer dan dat.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 18:35

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ok lijkt me simpel :D erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
.Joris. schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:33:
Het zit heel simpel in elkaar bij AMD:

AM2 Socket: Alleen AM2 cpu
AM2+ Socket: AM2, AM2+ en AM3 cpu
AM3 Socket: AM3

Dit omdat socket am2+ uitgebracht is met backward én forward compatibility ;)
Maar het is natuurlijk nooit dom om niét eventjes te checken op de site van de moederbord fabrikant of het wel of niet gaat, vaak ondersteunen de bordjes (am2+) alle cpu's, alleen moet je dan wel ff een bios update doen ;)
Niet helemaal waar. Check dit maar:
690g chip + AM3 CPU = go
Een AM2 mobo welke AM3 ondersteunt. In het geval van de TS lijkt het me wel te gaan werken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 21:02
Ik heb ook een vraagje mbt tot een am3 CPU op een AM2+ bord.

Na wat googlen kwam ik de volgende informatie tegen:

"..there just one thing i didnt consider, the bandwith of the mainboard for AM2 and dual core cpus are about 2000m/s and AM3 uses about 4000 to 6000m/s, so it would be possible to run a quadcore on ur mainboard but you´re not able to max out the cpu´s capabilitys." (bron: yahoo answer)

Klopt dit? En zo ja, hoe erg ga je dit performance verlies merken? Met andere woorden, heeft het zin om de CPU te upgraden of kan je beter er een nieuw bord bij uitzoeken?

Mocht het interessant zijn om te weten, het gaat om het volgende bord MSI K9N6PGM2-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 13:01

hilgo

Clear your mind of can't.

all killer schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:23:
Ik heb ook een vraagje mbt tot een am3 CPU op een AM2+ bord.

Na wat googlen kwam ik de volgende informatie tegen:

"..there just one thing i didnt consider, the bandwith of the mainboard for AM2 and dual core cpus are about 2000m/s and AM3 uses about 4000 to 6000m/s, so it would be possible to run a quadcore on ur mainboard but you´re not able to max out the cpu´s capabilitys." (bron: yahoo answer)

Klopt dit? En zo ja, hoe erg ga je dit performance verlies merken? Met andere woorden, heeft het zin om de CPU te upgraden of kan je beter er een nieuw bord bij uitzoeken?

Mocht het interessant zijn om te weten, het gaat om het volgende bord MSI K9N6PGM2-V
Mijns inziens zie je dat enkel terug in benchmarks. Ik heb zelf in ieder geval niet het idee dat hij trager is (sterker nog: mijn pc is gewoon aantoonbaar sneller omdat de nieuwe cpu sneller is ;) )

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 21:02
Bedankt voor je reactie. Ga een CPU upgrade dan maar overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ter aanvulling: Er zijn bij het verscijnen van het AM3 socket zat tests geweest over het verscil in performance tussen DDR2 en DDR3 i.c.m. een X4 cpu. Resultaat was dat het verschil verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:30
Jou moederbord ondersteund gewoon de maximale HyperTransport van 2000 mhz (bus)
De echte am2 moederborden ondersteunde alleen een HyperTransport van 1000 mhz, zoals de MSI K9N6PGM2-V

Het verschil tussen drr2 (800) en ddr3 (1333) is ongeveer gemiddeld 6 % in performance. in het voordeel van ddr3 bij AMD. Bij Intel is dit verschil wel groter. Drr3 is daarnaast nog wel aardig wat energie efficenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een AM2+ mobo met AMD Ph2 x4 CPU en 8GB DDR2: inventaris: DARKFLOW 2.0
Specifieke performancevragen kan ik wel beantwoorden.

~

Pagina: 1