Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Normaalgesproken post je een vraag op het GoT. Ditmaal echter een leuk weetje. Ik wilde afgelopen weekend de CPU van mijn ouder upgraden. Zij hebben een Asus m2a vm hmdi met een 690g chipset. Deze ondersteunt alle AM2 CPU's (Althlon X4 en Phenom 1). Zie ook hier: http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M2A-VM_HDMI.html
Ik heb de gok genomen om een Athlon II 620 te kopen, en deze te installeren. De PC startte netjes op, maar helaas stopte hij er na enkele seconde mee. Er was geen tijd om in de BIOS instellingen te veranderen. Een aftands oud PCI videokaartje uit 1996 bleek echter de PC stabiel te laten lopen. Erg vreemd. Het installeren van een PCI-X 16 videokaart wilde echter niet helpen: na enkele seconde liep de computer weer vast. De oplossing om deze configuratie stabiel te krijgen bleek in de BIOS te liggen. Aangezien je hier alleen met een PCI videokaart in kan komen, is deze benodigd. Bij deze het stappenplan om elke AM3 CPU in de Asus m2a vm hdmi te kunnen gebruiken:
- upgrade naar de laatste BIOS
- installeer de CPU
- reset de BIOS (batterij er 20 sec uithalen)
- installeer een PCI videokaart
- start de PC op. Ga naar de BIOS en verander de volgende instellingen:
+ Boot from Video: PCI => absoluut noodzakelijk. OnBoard of PCI-x 16 zullen niet werken
+ Cool n Quiet => Disable. De computer kan hier niet helemaal goed mee omgaan en wordt traag.
+ Ram => anganged modus
- sla de instellingen op en zet de computer uit
- verwijder de PCI videokaart en installeer een PCI-x 16 kaart
- de pc zal nu gewoon opstarten. Verander de instellingen in de BIOS niet meer (booten zal altijd op PCI moeten blijven staan, maar maakt helemaal niets uit voor de werking)

Het is mij niet meer gelukt de onboard video te gebruiken. Wellicht krijgen andere mensen dit nog aan de pruttel. Succes mochten jullie het zelf willen proberen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Beetje offtopic, toevallig onlangs zelf ook mot gehad met hetzelfde moederbord. (Asus M2A-VM HDMI)
Zonder aanleiding werkte de firewire- en AHCI-controller niet meer. (terwijl dit twee verschillende chips zijn)
Natuurlijk was de garantie nét verlopen.

Jouw ervaring bevestigd mijn vermoedens dat dit moederbord toch niet zo "Rock Solid - Heart Touching" is als Asus doet geloven.

@Wcduck: Dat is dan wel lovenswaardig.

[ Voor 5% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-01-2010 22:40 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zich vind ik het best netjes dat een CPU werkt terwijl deze niet ondersteund wordt. Ik was er zelf best content mee. Wellicht werkt het ook voor de rest van de moederborden met een 690g chip.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.