[fp/feat]Vaste afmetingen afbeeldingenpopup in galerij

Pagina: 1
Acties:

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Regelmatig is een afbeeldingengalerij onderdeel van een nieuwsitem of een review. Wanneer je echter op een van de plaatjes klikt waarna de 'popup' verschijnt en je wilt naar het volgende plaatje navigeren dan komt het érg vaak voor dat de verschillende plaatjes verschillende groottes hebben. Hierdoor kan je niet lekker doorklikken omdat bij elke afbeelding de pijl om naar de volgende afbeelding te navigeren, verspringt.

Ik stel dan ook voor om de popup een vaste grootte te geven, of consistent te zijn in de grootte(crop) van de afbeeldingen. Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom afbeeldingen met soortgelijke groottes op Tweakers altijd net even anders gecropt moeten worden.

Bij dit artikel bijv.:

nieuws: Cebit: Asus toont HD 5970 Ares en 3DMark Vantage-score

Waarom is de 1e afbeelding 1000px × 610px en de 2e 1000px × 646px? (Dit is natuurlijk niet het meest treffende voorbeeld, maar jullie hebben het vast ook weleens meegemaakt dat in een galerij het ene plaatje 500x500px is, en de volgende 100x810px oid.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat ik het op de goede manier heb gemeld.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 18:23

Matis

Rubber Rocket

Je kan ook gewoon de pijltjes op je keyboard gebruiken ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Sefyu
  • Niet online
Dat is een workaround, en geen oplossing. De optie om op de pijtjes te klikken is er, dus dan kan 'ie net zo goed zo goed mogelijk werken.

Ik ben zelf geen devver, maar ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan 2 minuten tijd kost voor een T.net dev.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tsja, technisch gezien kan het, maar er zal vast een reden zijn dat de redactie dit doet, en dat is meer een contentissue, dus ik gooi deze even over de muur naar Geachte Redactie

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Dat is niet bewust. Daar waar we hi-res afbeeldingen hebben, gebruiken we die. In de gallery worden deze geresized. Als er een kleinere afbeelding tussen zit, wordt deze op ware grootte weergegeven, wat dus kleiner kan zijn de geschaalde hi-res. Niet altijd even mooi, maar goed, wel prima werkbaar imo.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik vind het verspringen ook irritant. Om de gallery te openen moet ik hem met de muis aanklikken, dus ik navigeer verder ook met de muis. Het is dan heel irritant als je telkens ergens anders moet klikken voor de volgende afbeelding.
Het werkt dus wel, maar niet goed wat mij betreft.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Mee eens, kan er niet een maat van de popup worden gebruikt die wordt ingegeven door het grootste plaatje, en dat bij de kleinere plaatjes het kader gewoon groter blijft waardoor de pijlen op dezelfde plek blijven?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

crisp

Devver

Pixelated

Obiter dictum schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:49:
Mee eens, kan er niet een maat van de popup worden gebruikt die wordt ingegeven door het grootste plaatje, en dat bij de kleinere plaatjes het kader gewoon groter blijft waardoor de pijlen op dezelfde plek blijven?
Dan zou de imageviewer vooraf alle 'grote versies' van de plaatjes moeten gaan inladen om te bepalen wat de grootste is...

Technisch gezien is er een mogelijkheid om een minimale grootte op te geven bij het instantieren van de imageviewer, maar praktisch gezien is het erg lastig om daar in alle voorkomende gevallen gebruik van te maken. Ik denk dat het voornamelijk aan de gebruiker (in dit geval de redactie) is om ervoor te zorgen dat de plaatjes niet teveel uiteenlopen qua grootte. Dat dat niet altijd mogelijk is is jammer maar helaas...

Intentionally left blank

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

crisp schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:10:
[...]

Dan zou de imageviewer vooraf alle 'grote versies' van de plaatjes moeten gaan inladen om te bepalen wat de grootste is...
Dat is toch eenvoudig uit te lezen uit de exif data? (kan me vergissen hoor...)

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Sefyu
  • Niet online
Ik kan me toch niet voorstellen dat een oplossing zo moeilijk is?

Een mooi voorbeeld van het probleem:

reviews: Preview: HTC Smart, Android-telefoon zonder Android
(overgang van de 4e naar de 5e afbeelding, vreselijk irritant)

Is het niet mogelijk om de navigatieëlementen(de pijlen) op een vaste positie te houden?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Obiter dictum schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:28:
[...]

Dat is toch eenvoudig uit te lezen uit de exif data? (kan me vergissen hoor...)
De imageviewer is javascript en draait dus op jouw PC. Hij moet dus de plaatjes downloaden om de afmetingen te kunnen bepalen.

Het klopt dat wij hier aan de serverkant van onze eigen plaatjes wel weten hoe groot ze zijn, maar dat maakt het praktisch gezien nog niet eenvoudig om daar naar de imageviewer toe gebruik van te maken.

Intentionally left blank

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Is het dan niet mogelijk om serverside de grootste hoogte en de grootste breedte te bepalen en dit vervolgens als parameters aan imageviewer mee te geven?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Dirk schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:32:
Is het dan niet mogelijk om serverside de grootste hoogte en de grootste breedte te bepalen en dit vervolgens als parameters aan imageviewer mee te geven?
Ja, theoretisch zou dat kunnen, althans voor onze eigen images. Echter is de technische uitvoering niet bepaalt triviaal terwijl dit aan de content-kant veel beter op te lossen is door er gewoon rekening mee te houden door plaatjes van dezelfde afmetingen te gebruiken; dat staat sowieso netter dan een viewer die bijvoorbeeld op 800x600 geschaald wordt door het grootste plaatje en waar vervolgens een plaatje van 400x300 tussen staat met een hoop loze ruimte er omheen...

Intentionally left blank

• Sefyu
  • Niet online
Gezien het gebrek aan verdere reactie van de crew: dit is dus volgens jullie geen optie?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sefyu schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:53:
Gezien het gebrek aan verdere reactie van de crew: dit is dus volgens jullie geen optie?
Zoals gezegd: een technische oplossing is niet bepaald triviaal te implementeren en daarbij is een oplossing in de vorm van uniforme content veel wenselijker. Hoe dan ook; al zouden we een technische oplossing overwegen (wat dus nog niet het geval is) dan zal het sowieso low-prio zijn...

Intentionally left blank

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Bij veel andere imageviewers zie je meestal dat alle afbeeldingen een standaard grote hebben (ik roep maar wat, 400x300) en dat als je nog een keer op de afbeelding klikt deze resized naar de originele grote. Ik neem dat de redactie wel een soort van minimum afmeting in hun hoofd heeft voor plaatjes in de gallerij misschien dat alles daar naartoe geresized kan worden initieel voor lekker doorklikken (en groter dan de thumbs) en voor echt detail nog een keer klikken?

* roy-t denkt gewoon maar even mee

~ Mijn prog blog!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 18:23

Matis

Rubber Rocket

Dan krijg je weer het cropping-verhaal wat we al vaker in de LD hebben gevoerd. Momenteel worden de thumbnails van afbeeldingen ook altijd in een standaard formaat weergegeven in het forum.

Dat geeft in sommige gevallen een vertekend beeld van de afbeelding. Op een forum is dat niet zo erg, maar op een professionele nieuwssite moet je dat (denk ik) niet willen.

Deze dus: [Fotoalbum] Thumbs net als in FP artikelen => schalen

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 09-03-2010 10:12 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Andere imageviewers laten je op de afbeelding klikken om te navigeren (links voor vorige, rechts voor volgende; imdb heeft nu ook zoiets), wat een veel groter oppervlak geeft. Als je dan een beetje in het midden klikt, hoef je meestal ook bij kleinere afbeeldingen niet de cursor te verplaatsen.
Pagina: 1