800VDC Genereren, Hoe? (makkelijkste manier)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met het volgende project:
ElectroThermal Gun

Nou stel ik daar op het eind een vraag, waarvan ik van mening ben dat het eigenlijk wel in een nieuw topic zou moeten (zo niet, dan hoor ik het vanzelf wel :)).

Ik heb 800V, gelijkspanning, nodig.
Ik heb in het verleden al wel (coilgun) met hoge spanningen gewerkt, maar die wekte ik op door gewoon een aantal (flink aantal) laagspannings-trafo's in serie te zetten. Niet de beste manier waarschijnlijk!

Wat zijn de mogelijkheden?

Welke ik zelf al wel gevonden had:
  • Nou, wat ik in het verleden deed. In serie werken
  • Een hoogspannings-trafo, met daar een "module" achter om het omlaag te transformeren? (maar waar tover ik de benodigde materialen vandaan)
  • Een "cascade", voltage multiplier
En, welke is de beste, goedkoopste, of makkelijkste mogelijkheid?

Groetjes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Gewoon een cascade nemen. Je hoeft maar een paar keer te verdubbelen van 200 -> 800. Voor de zekerheid een scheidingstrafo ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:15
Hangt ook een beetje af van hoeveel vermogen je nodig hebt en hoe je het wil voeden.
Batterij? 230V uit stopcontact?

Voor batterij zou ik een oscillator bouwen met een trafo om 200V te halen uit 3V (2x AA) en vervolgens een x4 multiplier erachter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik wil het van 230V AC naar 800V DC omzetten.

Een scheidingstrafo voor de "Zekerheid" is leuk en aardig, maar ik weet nog wel dat ik voor mijn coilgun ik me kapot heb gezocht; en er geen heb kunnen vinden.

PS: redelijk stabiel zou wel prettig zijn. Ik wil er caps mee opladen, die tot 800 kunnen. Wou er dus een Zener Diode overheen zetten, (10 v onder de grens, 790V ofzo), met een LED-je. Maar als er dan veel ste veel vermogen "over" is; is die LED natuurlijk niet genoeg om het te limiteren...

[ Voor 41% gewijzigd door Niekk op 01-03-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een 790V zener? Als die al zou bestaan moet hij bijna 8W wegstoken bij 10mA. Een simpel schakelingetje met een comparator is veel beter om de condensatoren te beschermen.

Een scheidingstrafo moet prima te vinden te zijn. Je kan ook een trafo pakken voor een hoge spanning (2kV ofzo) en daar dan een andere trafo met zijn secundaire aanhangen. Een 60V trafo bijvoorbeeld. Op die manier heb je de boel gescheiden en gebruik je redelijk beschikbare trafo's.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
lemming_nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:01:
Een 790V zener? Als die al zou bestaan moet hij bijna 8W wegstoken bij 10mA. Een simpel schakelingetje met een comparator is veel beter om de condensatoren te beschermen.
Ik zat er aan te denken om Zeners in serie te zetten (van 100V each), maar een comperator circuit is misschien slimmer inderdaad.
Een scheidingstrafo moet prima te vinden te zijn. Je kan ook een trafo pakken voor een hoge spanning (2kV ofzo) en daar dan een andere trafo met zijn secundaire aanhangen. Een 60V trafo bijvoorbeeld. Op die manier heb je de boel gescheiden en gebruik je redelijk beschikbare trafo's.
De scheidingstrafo vinden is 1 probleem, maar wat ik neit snap aan die zin is de 60V trafo.
Als ik het uitreken, kom ik met een 60V trafo op ongeveer 1200V uit. Als ik het zelf uitreken; zou ik een 100V trafo moeten gebruiken.
Maar: kan een trafo dat wel aan? Het is er niet echt voor bedoeld om de primaire en secundaire kant zomaar om te draaien neem ik aan. Zijn er bepaalde voorwaarden die ik zou moeten bestuderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Je draait de boel niet om he. Mijn idee is als volgt:

- Een 230 naar 60V trafo, je hebt nu 60V~

- Een 230 naar 2kV. De 230 kant sluit je aan op de 60V~

- 230 naar 2kV heeft een verhouding van 8.7 dus 60V~ -> 522V~

- Gelijkrichten levert 730V (eerst rekenfoutje gemaakt, een trafo met een iets hogere spanning dan 60V nemen dus).

Als je de boel op deze manier aansluit komen geen van de trafo's buiten hun specs qua spanning. Let wel op de maximale stromen van de trafo's! Deze veranderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
lemming_nl schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:30:
Je draait de boel niet om he. Mijn idee is als volgt:

- Een 230 naar 60V trafo, je hebt nu 60V~

- Een 230 naar 2kV. De 230 kant sluit je aan op de 60V~

- 230 naar 2kV heeft een verhouding van 8.7 dus 60V~ -> 522V~

- Gelijkrichten levert 730V (eerst rekenfoutje gemaakt, een trafo met een iets hogere spanning dan 60V nemen dus).

Als je de boel op deze manier aansluit komen geen van de trafo's buiten hun specs qua spanning. Let wel op de maximale stromen van de trafo's! Deze veranderen niet.
Ahja inderdaad; ik heb over dat gedeelte heen gelezen in je verhaal. ;)

Zijn er webshops waar je dat soort trafo's kan kopen, waar je bekend mee bent? Als ik op Conrad.nl of DickBest (een wat kleinere handelaar) zoek; kan ik geen kV transformator vinden. En de 60V transformator is ook niet easy-to-find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 17:24
Niekk schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:32:
[..]
PS: redelijk stabiel zou wel prettig zijn. Ik wil er caps mee opladen, die tot 800 kunnen. Wou er dus een Zener Diode overheen zetten, (10 v onder de grens, 790V ofzo), met een LED-je. Maar als er dan veel ste veel vermogen "over" is; is die LED natuurlijk niet genoeg om het te limiteren...
De theorie is leuk, maar houdt er wel rekening mee dat de 'normale' condensatoren (ik gok eigenlijk dat je elco's wil gebruiken) een marge hebben, en dat je dus kans loopt dat je net buiten die marge valt (10 V van 800 V is net even meer dan 1%.

Daarbij is je netspanning ook niet 100% stabiel. Wat ook weer invloed heeft op je LED, en de eerder genoemde spanning.

Mijn Computer doet altijd precies wat ik zeg, echter nooit wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Ik zou in ieder geval 2kVcaps nemen.
De meeste caps zijn afhankelijk van de spanning waarmee ze bedreven worden en 1kV caps zullen daardoor op 800V nog zo'n 40% van hun capaciteit over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Niekk schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:33:
[...]

Ahja inderdaad; ik heb over dat gedeelte heen gelezen in je verhaal. ;)

Zijn er webshops waar je dat soort trafo's kan kopen, waar je bekend mee bent? Als ik op Conrad.nl of DickBest (een wat kleinere handelaar) zoek; kan ik geen kV transformator vinden. En de 60V transformator is ook niet easy-to-find.
Dergelijke trafo's zou ik niet nieuw kopen. Dan kunnen ze nog best wel eens duur zijn. Ik zou ik Marktplaats een leuke kV trafo kopen en daar dan een geschikte trafo bij zoeken.
Geuvert schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 00:09:
[...]

De theorie is leuk, maar houdt er wel rekening mee dat de 'normale' condensatoren (ik gok eigenlijk dat je elco's wil gebruiken) een marge hebben, en dat je dus kans loopt dat je net buiten die marge valt (10 V van 800 V is net even meer dan 1%.

Daarbij is je netspanning ook niet 100% stabiel. Wat ook weer invloed heeft op je LED, en de eerder genoemde spanning.
Met een comparator is dit eenvoudig af te vangen.
FireAge schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 07:36:
Ik zou in ieder geval 2kVcaps nemen.
De meeste caps zijn afhankelijk van de spanning waarmee ze bedreven worden en 1kV caps zullen daardoor op 800V nog zo'n 40% van hun capaciteit over hebben.
2kV caps zijn niet te betalen bij grote capaciteiten. Wat je met de laatste zin bedoeld is mij niet duidelijk? De capaciteit van een condensator is zo goed als spannings-onafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
lemming_nl schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:58:
2kV caps zijn niet te betalen bij grote capaciteiten. Wat je met de laatste zin bedoeld is mij niet duidelijk? De capaciteit van een condensator is zo goed als spannings-onafhankelijk?
Ik gebruik capaciteiten tot 10nF oid, SMD. En daar merk je het wel degelijk.
Bij 900V op 1kV capacitors hou je nog 30% van de originele capaciteit over.

Wikipedia: Capacitance

Capacitors van Yageo:
http://www.yageo.com/disp...tid=53954&lbBrand=phycomp

Misschien dat dit niet op gaat voor het type capacitors dat jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik moet in mijn geval ongeveer 300J aan energie hebben. Redelijk veel dus, en dat ga ik met nano-F caps niet redden ben ik bang... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Stug doorsolderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik wilde 1100uF op 800V gebruiken, met deze elco's:
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=297

Mijn idee was om er 4 in serie te zetten, voor het voltage. Dat noem ik voor het gemak even een "Groep". Dan wilde ik 5 groepen parallel zetten om aan de juiste capaciteit te komen.

Dan heb ik een soort raster van 4x5 van elco's, met 1100uF @ 800V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
Misschien 5 in serie zetten, beetje overkill op de spanning is niet verkeerd lijkt me.

Houdt je er ook rekening mee dat wanneer je condensatoren in serie zet je de vervangings capaciteit moet bepalen zoals bij parallel geschakelde weerstanden? (1/Cv = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3 .. enz.)

of vertel ik je nu oud nieuws? cus in that case i said nutt'n :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Geuvert schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:12:
Misschien 5 in serie zetten, beetje overkill op de spanning is niet verkeerd lijkt me.

Houdt je er ook rekening mee dat wanneer je condensatoren in serie zet je de vervangings capaciteit moet bepalen zoals bij parallel geschakelde weerstanden? (1/Cv = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3 .. enz.)

of vertel ik je nu oud nieuws? cus in that case i said nutt'n :X
Nee je verteld geen oud nieuws; dit wist ik inderdaad nog niet. Ook nog niet in (hoeven) verdiepen.

dan kom ik nooit aan de gewenste resultaten met de hoeveelheid elco's beschreven in mijn vorige reactie. Dan moet ik dus even gaan rekenen en denken hoe ik dit ga doen... :)

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geuvert
Met condensatoren moet je eigenlijk precies andersom rekenen als met weerstanden.

Waar je weerstanden in serie mag optellen, moet je bij condensatoren in serie de vervangings capaciteit uitrekenen.
Condensatoren die parallel staan, mag je daarentegen weer bij elkaar optellen.

Voor jou betekent een 4 × 5 matrix (4 in serie, en dan 5 parallel groepen) een totale capaciteit van:
4 condensatoren van 220 uF in serie --> 55 uF
× 5 groepen = 275 uF

en op elke condensator komt dan een spanning van 800 / 4 = 200 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Geuvert schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:12:
Met condensatoren moet je eigenlijk precies andersom rekenen als met weerstanden.

Waar je weerstanden in serie mag optellen, moet je bij condensatoren in serie de vervangings capaciteit uitrekenen.
Condensatoren die parallel staan, mag je daarentegen weer bij elkaar optellen.

Voor jou betekent een 4 × 5 matrix (4 in serie, en dan 5 parallel groepen) een totale capaciteit van:
4 condensatoren van 220 uF in serie --> 55 uF
× 5 groepen = 275 uF

en op elke condensator komt dan een spanning van 800 / 4 = 200 V
Dus heb ik gewoon elco's nodig die met dezelfde capaciteit meer spanning aankunnen, hoe meer ik er in serie zet hoe meer ik "verlies" om het even krom te zeggen...

Of...:

http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1885

2 per "Groep" voor de 800V
19 groepen? = 950uF
Kom ik uit op een 304J in totaal

[ Voor 9% gewijzigd door Niekk op 02-03-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Met 2x400V op 800V gaan zitten lijkt mij niet slim. Beter 1 extra in serie zitten, en natuurlijk een stevige overspanningsbeveiling bouwen.

Je verliest trouwen niks. Stel je hebt C's van 1F 1V.

E=0,5*C*U^2

Voor 2 condensatoren van 1F parallel kom je dan op 2*0,5*1*1^2 = 1.
Voor 2 condensatoren in serie kom je op. 0,5*0,5*2^2 = 1 (capaciteit is nu 0,5F, spanning 2V)

De maximale energie blijft hetzelfde.

Dat de spanning invloed heeft op de capaciteit is idd niet echt bekend, fabrikanten lopen er ook niet echt mee te koop (logisch), dus je gaat het niet zomaar tegen komen. Tenzij je het echt zoekt. Zoeken op capacitor derating geeft misschien wel wat info.

[ Voor 23% gewijzigd door bassie op 03-03-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
bassie schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:04:
Met 2x400V op 800V gaan zitten lijkt mij niet slim. Beter 1 extra in serie zitten, en natuurlijk een stevige overspanningsbeveiling bouwen.

Je verliest trouwen niks. Stel je hebt C's van 1F 1V.

E=0,5*C*U^2

Voor 2 condensatoren van 1F parallel kom je dan op 2*0,5*1*1^2 = 1.
Voor 2 condensatoren in serie kom je op. 0,5*0,5*2^2 = 1 (capaciteit is nu 0,5F, spanning 2V)

De maximale energie blijft hetzelfde.

Dat de spanning invloed heeft op de capaciteit is idd niet echt bekend, fabrikanten lopen er ook niet echt mee te koop (logisch), dus je gaat het niet zomaar tegen komen. Tenzij je het echt zoekt. Zoeken op capacitor derating geeft misschien wel wat info.
Ik bedoelde "verlies" ook niet in de letterlijke betekenis van het woord, maar gewoon dat als ik 800V elco's zou pakken met een zelfde capaciteit, ik er een stuk minder nodig heb.

Die overspanningsbeveiliging wilde ik als volgt doen:
Oplaad circuit:
voeding -> relais -> weerstand -> cap bank

Een comperator: word de 750V bereikt, schakelt de relais uit.

Ik heb nog niet naar een relais voor die spanning gekeken, en ook nog niet naar een comperator. Maar ik verwacht niet dat dat problemen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Ik ben niet zo van de HV, maar volgens mij kan een relais vinden nog moeilijk worden. De standaard relais zijn gemaakt voor AC, niet voor DC. Ik heb hier een relais liggen, 15A 230VAC of 15A 30VDC. Dat is omdat een AC vonk zichzelf dooft (gaat door de 0v), DC doet dat niet. Met 800Vdc kan je een flinke vonk trekken, dus je zal waarschijnlijk een speciaal relais nodig hebben. iig geen ding die je bij dickbest gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
bassie schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:03:
Ik ben niet zo van de HV, maar volgens mij kan een relais vinden nog moeilijk worden. De standaard relais zijn gemaakt voor AC, niet voor DC. Ik heb hier een relais liggen, 15A 230VAC of 15A 30VDC. Dat is omdat een AC vonk zichzelf dooft (gaat door de 0v), DC doet dat niet. Met 800Vdc kan je een flinke vonk trekken, dus je zal waarschijnlijk een speciaal relais nodig hebben. iig geen ding die je bij dickbest gaat vinden.
Heb thuis nog wel wat solid state spul liggen, maar weet ik zo de specs niet van.

Ik ga er verder naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik wil graag een "leeg" stand op die cap bank hebben. Handmatig een leging te starten, of wanneer de stroom van het hele aparaat af is.
Het zelfde principe als een bleed dus.
Maar in dit geval wil ik het over een 50W 10K-Ohm weerstand leeg laten lopen, dan is ie in een kleine 10 sec leeg.

Ik zat zelf te denken aan een relais dat standaard in bleed staat, en als er spanning op de spoel van de relais gezet word, dan word de "bleed" afgeschakeld. Nadeel: we praten over 800VDC, en dat is niet echt een (vindbare) oplossing..

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

Niekk schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:43:
Ik zat zelf te denken aan een relais dat standaard in bleed staat, en als er spanning op de spoel van de relais gezet word, dan word de "bleed" afgeschakeld. Nadeel: we praten over 800VDC, en dat is niet echt een (vindbare) oplossing..

Iemand?
Je hebt wel een prut-relais als ie niet 800VDC over zijn contacten kan hebben. De spoel is natuurlijk een ander verhaal, maar ik verwacht niet dat je die van hetzelfde circuit gaat lopen schakelen ;)

Anders kun je natuurlijk nog altijd naar een IGBT kijken. Alleen moet je dan wel even uitvogelen hoe je het ding dan in de 'normally-on' stand kan zetten, ook als je bijvoorbeeld een spannings-uitval krijgt. Een wisselcontact-relais die standaard in de 'aan' stand staat is inherent fail-safe.
bassie schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:03:
Een vonk trek je met stroom (ampères), niet met spanning. Kijk maar naar lasapparaten, 12V op een veertigtal A, dat blaast wel hoor ;)

Als je met een bleeder-weerstand van 10-22K werkt, heb je het over een stroom van maximaal 80 mA. Het meest flauwe relais kan dat zonder problemen onderbreken zonder te vonken, of er moet een lel van een inductantie voor hangen. Waar je eerder op moet letten is de breakdown voltage van je relais, die moet in ieder geval meer zijn dan 1000V (800V met safety margin).

By the way, zou het zó erg zijn om dat bleeder-circuit permanent te laten draaien en de condensator gewoon bij te blijven vullen vanuit de PSU? Je trigger-circuit trekt toch ordes van grootte meer aan stroom, dus dan heeft dat bleeder-pad echt bijna geen bijdrage meer. Wel even opletten hoe je je weerstandswaarde kiest: 800V bij 10kOhm dissipeert toch al 64W.

[ Voor 45% gewijzigd door Stoney3K op 17-03-2010 00:07 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je bent vast niet de eerste met dit project, hoe lossen de anderen het op ? Kan je niks met zon transfo uit een beeldscherm waaruit 11kV komt en die gelijkrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Mijn oplossing zou zijn een DC/DC converter bouwen, die van 12 Volt 800 Volt maakt. Ik ben er de afgelopen paar weken achter gekomen dat dit verrassend simpel gaat.
Een TFT backlicht inverter maakt trouwens ook al een lekker dodelijk hoge spanning, en die kosten 2 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Stoney3K schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 00:01:
Een vonk trek je met stroom (ampères), niet met spanning. Kijk maar naar lasapparaten, 12V op een veertigtal A, dat blaast wel hoor ;)
Een vonk komt wel degelijk door het spanningsverschil hoor, niet door de stroom. Je kan pas over stroom spreken als er een gesloten circuit en een spanningsverschil is.

Toch een beetje opletten als je met hoge spanningen aan de slag gaat!

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 17-03-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Laagvliegerke schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 00:52:
[...]

Een vonk komt wel degelijk door het spanningsverschil hoor, niet door de stroom. Je kan pas over stroom spreken als er een gesloten circuit en een spanningsverschil is.

Toch een beetje opletten als je met hoge spanningen aan de slag gaat!
In dit geval gaat het om de onderbreking van een al lopende stroom, wat een spanningsval met zich meebrengt als er iets van inductantie in het circuit zit. De schakeling probeert het stroomverloop te 'behouden', en dat resulteert in een vonk (of, preciezer, vlamboog). Maar gelukkig valt dat effect bij 80mA aan bleed-current nogal mee, als je dat met een relais afschakelt gebeurt er niks geks.

Waar jij het over hebt is doorslag (als er nog geen stroom loopt), wat er gebeurt als de veldsterkte op een bepaalde plek hoog genoeg is, en dat is vaak wel de oorzaak van HV vonken. Onder normale omstandigheden ligt die sterkte ongeveer op 1000V/mm in lucht, dus alle relais met een contactpuntafstand groter dan 1,5-2mm moeten daar al geen last van hebben bij 800V.

De uiteindelijke vonk komt trouwens weer wel van de stroom die door het pad gaat lopen, de lucht ioniseert, waardoor de weerstand naar een aardpunt weer minder wordt, enz...

Het 'stroom-veroorzaakt-vonk'-effect kun je trouwens goed zien als een trein onder een bovenleiding door rijdt, en de stroomafnemer even van de leiding af 'stuitert'. Van 1500A naar nul in een halve seconde, dat vinden de meeste circuits niet zo leuk ;)... wat dus in de buurt van een station aardige flitsen op kan leveren in het donker.

Wil je het zelf testen, pak een 12V grootverbruiker, en trek er abrupt de stekker uit. Geeft een aardige knal. Alleen niet met auto-accu's proberen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Sorry, je hebt gelijk, ik had niet door dat het over het onderbreken van het circuit ging. De volgende keer moet ik eerst alles leren lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Voor het bleeden zou ik een thyristor gebruiken. Deze kunnen moeiteloos hoge spanningen aan en hebben ook geen probleem met 80mA. Een simpel pulsje is alles wat nodig of om schakelen. Een thyristor vonkt niet en lijkt mij een beter idee dan een relais. Qua prijs maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

lemming_nl schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 09:17:
Voor het bleeden zou ik een thyristor gebruiken. Deze kunnen moeiteloos hoge spanningen aan en hebben ook geen probleem met 80mA. Een simpel pulsje is alles wat nodig of om schakelen. Een thyristor vonkt niet en lijkt mij een beter idee dan een relais. Qua prijs maakt het niets uit.
... En dan mag je me even uitleggen hoe je die thyristor weer in de 'uit' stand (sperrichting) zou willen krijgen, zonder een bron van negatieve spanning. De 'uit' stand maakt het opladen van de condensator hier mogelijk ;)

Als je een halfgeleider gebruikt, kun je beter een IGBT pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Je hebt helemaal geen negatieve spanning nodig om een thyristor uit te krijgen? Geen stroom meer door gate + geen stroom door bleeder (want condensatoren leeg) en je thyristor gaat weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
lemming_nl schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:34:
Je hebt helemaal geen negatieve spanning nodig om een thyristor uit te krijgen? Geen stroom meer door gate + geen stroom door bleeder (want condensatoren leeg) en je thyristor gaat weer uit.
Klopt, mijn idee was eerst ook een Thyristor. Maar die gaat niet automatisch bleeden als de stroom er van af is ;) Daarom wilde ik dus een relais wat standaard in bleed staat, en als er dus spanning op de spoel word gezet dan gaat ie van bleed af. Als dan de stroom uit het aparaat getrokken word klapt het relais vanzelf weer in de bleed stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat is wel op te lossen met een of andere invertertruc (realisatie afhankelijk van mogelijke stuursignalen). Maar dan kan je net zo goed een willekeurige transistor gebruiken (die >800V aankan).

[ Voor 33% gewijzigd door lemming_nl op 17-03-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Trouwens: dit wordt voor het eerst dat ik een comperator ga bouwen, heb je daar enige tips voor?
Ik heb op Google gezocht, maar kan weinig goed materiaal vinden om zoiets (relatief) HV te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Een spanningsdeler maken om van de hoge spanning naar iets kleiners (10V ofzo). Zorg dat je hysterese in je comparator gebruikt, wanneer je dit niet doet heb je een redelijke kans dat hij gaat klapperen.

Pagina: 1