Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een tijd terug een coilgun gebouwd, maar kwam op het internet een Electro Thermal Gun (ETG) tegen.
Klinkt leuk om te bouwen, maar er valt bar weinig te vinden over het onderwerp!

De dingen die ik tegen ben gekomen:
- De 1 doet het door een puls door alluminium (folie of poeder) heen te sturen, en de ander gewoon door de lucht (vonk)
- ze roepen allemaal een vermogen in Joules, maar als het gaat om vonken heb je meer info nodig. Low Amps High Volts kan etzelfde zijn als High Amps en Low Volts, terwijl dat toch een ander resultaat geeft wat vonkeb betreft. niet?

Verder heb ik via via een schema kunnen bemachtigem, wat ik niet echt begrijp. Mijn coilgun werkte met een thyristor maar ik snap niet hoe dit schema in elkaar zit. Of kan het ook met een thyristor? Dan meot ik alleen wel eerst weten wat er nou gedaan word qua vermogen, volts & amperes.

het schema: http://i187.photobucket.com/albums/x5/lomy_photo/etg.jpg

Hoop dat iemand wat info kan geven :)

Groetjes,
Niek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Om vonken te maken zijn hoge spanningen nodig. Wanneer de vonk eenmaal gevormd kan je met minder spanning af. Als ik zo kijk werkt het schema als volgt:

Elko C1 wordt opgeladen, deze levert de werkelijke energie. Vervolgens sluit je de 2.5kV spanningsbron aan. De condensatoren laden op en er zal een vonk overslaan bij FS. Hierdoor zullen de condensatoren (en de voeding!, deze moet daar tegen kunnen) kortsluiten door de spoel. De transformator transformeert de spanning nog eens omhoog. Deze spanning wordt opgeteld bij de spanning over de elko. Deze hoge spanning is maar heel kortstondig maar genoeg om de vonk over te laten slaan in de loop. Zodra de vonk overgeslagen is zal de spanning over de elko genoeg moeten zijn om de vonk te onderhouden. De elko zal vervolgens zijn energie in de vonk dissiperen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Oke, maar er staat niet bij hoe groot de C1 moet zijn. Die moet dan neem ik aan minimaal 3x zo hoog als de 2.5kV zijn?

Maar op wat voor spanning moet dan die C1 zijn stroom afleveren? zijn daar reken modellen voor? Als de lucht geioniseerd is, is de vonk er en dan kost het minder "moeite" om te vonk te onderhouden? Maar slaat die dan niet over naar die FS in plaats van naar die loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
C1 zal waarschijnlijk duizenden malen groter zijn dan 2.5kV condensatoren. Energie hoeven die niet te leveren, alleen de spanning om de vonk op gang te brengen.

Hoeveel spanning er nodig is om een vonk te onderhouden weet ik niet. Er moeten neem ik aan wel gevens over bekend zijn. De spanning kan via de transformator ook weer terug naar de 2.5kV maar aangezien C1 een lagere spanning heeft en de transformator deze nog eens verder omlaag haalt zal dat onder de 2.5kV zijn en daardoor geen effect hebben.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik heb met een ETG maker gemailed, en die zegt dat het "beter" werkt als je iets hebt "to vaporize".
Hij gebruikt alluminium, en sluit dus gewoon een 800V kort over een stukje alluminium folie.
(dan is heel het rechter gedeelte van die schakeling al niet meer nodig)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Wat is eigenlijk de makkelijkste manier om aan die 800V te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Een ETG werkt (zoals je wel zult weten) door de uitzetting van een stof door temperatuursverhoging. Een grotere uitzettingscoefficient zal zorgen voor een hogere druk bij een bepaalde temperatuur. Gezien de grote spong in volume bij verdamping is een vaste stof om mee te beginnen aantrekkelijk.

De reden dat het stuk rechts gebruikt wordt is om een zware schakelaar te besparen. Als je deze wel hebt dan is het inderdaad niet nodig.

Om veilig aan 800V te komen zou ik op zoek gaan naar een 2kV (ofzo) trafo. Door hier een andere transformator (of variac) voor te hangen kan je eenvoudig een galvanisch gescheiden voeding maken. Denk eraan dat een dergelijke voeding een dodelijke tik uit kan delen dus bouw bij voorkeur een beveiliging hiervoor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
De "zwaarheid" valt toch wel mee... in ieder geval qua prijs.

Hiermee kom ik volgens mij al een heel eind: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=784

650uF @ 800V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het schema in de TS is denk ik bedoeld voor beduidend grotere stromen (>1kA). Dan zijn schakelaars erg duur. Zolang je met die je hebt gepost af kunt (60A piek ofzo) dan werkt dat natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:39
Als je op youtube gewoon Electro thermal gun intikt dan krijg je er ook.

Ik lees hier deze reactie:
ETGs are really cool! A few days ago I built one myself (only 450J, but the results are impressive). Will make a video soon.
Mischien kun je hem even mailen ?

Dit filmpje trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=8rvqf2r3owY

Alleen wat doet een ETG nou, een vonk afshieten? ik zie op dit filmpje nog iets uit de lucht komen?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Had hier wel eens over gelezen, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het werkt.

(veel) Stroom door een metalen object --> object verdampt en vormt heet plasma --> projectiel in buurt van plasma wordt weggedrukt door de explosie

Vooral het laatste, de daadwerkelijke aandrijvingskracht snap ik niet. Wordt de kracht nu opgewekt door de verhitting van lucht, metaaldamp e.d., door de verbranding (exotherme reactie) van bijv. Aluminium en lucht, of is het een combinatie van beiden?

En inderdaad, met condensatoren en HV moet je uitkijken. Gister nog een flinke opdonder gehad van een ionisatiekamer in een stralingsmeter waar nog vrolijk 450V op stond 8)7

Weblog | Straling!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
heet zo'n ding geen railgun? ik heb namelijk nooit gehoord van een electrothermal gun.

• lemming_nl
  • Niet online
Een ETV lanceert projectielen met een verhoogde luchtdruk. De verdamping van materiaal moet hier voor zorgen. De verbranding van het materiaal is vaak ongewenst. Hoewel het exotherm kan zijn en dus bij kan dragen aan de versnelling verlies je controle. Een van de ideeen van de ETV is juist dat je grote controle hebt over de hoeveelheid energie die je in je projectiel stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Maar dan moet ik dus aan een hoogspannings trafo zien te komen. Kan ik niet met een cascade trap die 800V DC krijgen?

Heb eigenlijk nog nooit op deze manier hoge spanninge gemaakt, dus wil de beste manier onderzoeken nu. De vorige keer heb ik gewoon heel veel trafo's de secundaire wikkelingen in serie gezet... Maar of dat nou de beste optie is..?
Pagina: 1