Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma om foto's te bewerken en te beheren maar de meeste programma's voldoen niet aan mijn eisen.

Ik gebruik nu Lightroom maar ik erger me enorm aan het catalog systeem. Met meerdere computers werkt het al enorm waardeloos doordat je constant die catalog moet kopieren of zorgen dat hij automatisch gesynchroniseerd blijft.
Dit kan je wel opvangen door metadata op te slaan in de bestanden maar wat je dan krijgt is dat elk programma dat hier niet mee om kan gaan gewoon het originele onbewerkte bestand toont. Als ik dus even snel wat foto's wil laten zien moet ik constant Lightroom gebruiken omdat je anders nooit de nabewerkte foto's ziet.
Dit kan je dan weer opvangen door naar jpeg te exporteren maar ik wil dus niet constant alle foto's naar jpeg moeten exporteren om ze te kunnen laten zien. Pas je ze later dan weer iets aan moet je ze weer allemaal opnieuw exporteren. Ik vind het een nodeloos complex systeem. Bovendien heb ik nog enorm veel foto's die ik enkel in jpeg heb, dan moet ik dus twee versies van deze foto's hebben.
Het is niet alleen irritant met bladeren, maar wil ik iemand een foto sturen moet ik dus constant exporteren naar jpeg, zelfs als het origineel al een jpeg is, omdat ik anders een onbewerkte foto stuur.

Wat me wel weer enorm aanspreekt is de mogelijkheid om te herstellen naar het origineel en het dan opnieuw te bewerken. Bijvoorbeeld om een crop te herstellen en dus ongedaan te maken.

Wat ik dus zoek is een programma die niet de nadelen van Lightroom heeft maar wel het voordeel van het origineel kunnen herstellen als je een fout maakt. Wat ik veel tegen kom is dat je of een programma hebt zoals Lightroom of Capture One waarbij je dus bovenstaande nadelen hebt, of je hebt een programma zoals Photoshop wat puur het bewerken is en dus niet makkelijk door foto's kan bladeren. Of je hebt een programma zoals Live Photo Gallery of Picasa waarbij je wel makkelijk kan bladeren maar waarbij je weer niet uitgebreide bewerkopties hebt zoals Lightroom. En ze bieden geen mogelijkheid om het bestand te herstellen.

Nu zat ik te denken, het herstellen naar het origineel zou in principe met Shadow Copies kunnen. Niet ideaal maar het functioneert wel. Het zal ook wel niet vaak voorkomen dat het nodig is denk ik.

Iemand die hetzelfde wilt en mij wat tips kan geven?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zou een laptop regelen.
En lekker lightroom gebruiken.

De programma's zijn het probleem niet, maar jou vele computers. lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb een laptop en daar staat lightroom ook op. Maar als ik thuis ben gebruik ik veel liever m'n desktop omdat die een stuk sneller is en een groter scherm heeft.
Ook is het deels voor m'n ouders die allebei een eigen laptop hebben en elk met hun eigen laptop de foto's willen bewerken.

Ik vind het erg raar dat programma's zoals Lightroom amper de mogelijkheid bieden om bestanden op meerdere computers te beheren. Zijn er nu zo weinig mensen die op deze manier werken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb het nog niet geprobeerd maar je kunt je catalog toch op een netwerkshare opslaan?

Anders zou ik met Scirocco mee gaan; minder PC's gebruiken :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:51

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

twixx schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:09:
Ik heb het nog niet geprobeerd maar je kunt je catalog toch op een netwerkshare opslaan?

Anders zou ik met Scirocco mee gaan; minder PC's gebruiken :)
Ik weet niet hoe het met de meest recente versies zit, maar tot versie 2.4 (geloof ik) was dat niet mogelijk. Dat is voor mij ook een enorm hekel punt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bibble kan over een netwerkshare zijn catalogi delen [meer info].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dan zit ik alsnog met het probleem dat ik enkel thuis kan werken of mijn catalog offline beschikbaar maken. Enkel dan zit ik alsnog met punt 2. Nu wil ik al mijn foto's uit China doorlopen om te kijken wat ik daar mee kan doen en hoe ik het mooier kan maken. Het probleem is echter dat ik dan dus of alles in de catalog op moet slaan of als een ander bestand, dat wil ik dus niet. Gewoon eenmalig bewerken, opslaan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Volgens mij maak je van een mug een olifant. Als je eenmalig wilt bewerken, want is er mis met de file explorer (in Photoshop) en de editing functies van Photoshop zelf.

I don't get it zeg maar. :)

En er zijn trucs om je catalog te sharen, en vanaf een share op te roepen. Lightroom vereist lokale storage, maar door ea te faken kun je van je share een lokale storage maken. Dat is overigens niet een safe aanpak, omdat de achterliggende database engine van lightroom niet geschikt is voor multiuse gebruik.

Ik heb in LR3 overigens nog niet gekeken of dit verbeterd is.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 01-03-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Omdat ik Lightroom veel fijner vind werken. Het is voor mij geen gigantisch probleem en ik kan er wel omheen werken, maar als er programma's zijn die beter geschikt zijn voor mij dan zou ik dat wel fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:51

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Anoniem: 14124 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:06:
En er zijn trucs om je catalog te sharen, en vanaf een share op te roepen. Lightroom vereist lokale storage, maar door ea te faken kun je van je share een lokale storage maken. Dat is overigens niet een safe aanpak, omdat de achterliggende database engine van lightroom niet geschikt is voor multiuse gebruik.

Ik heb in LR3 overigens nog niet gekeken of dit verbeterd is.
Zover ik uitgeprobeerd heb is dat niet mogelijk. Er blijft door LR steevast de melding komen dat de database lokaal moet worden opgeslagen, net zolang tot deze op een lokale schijf staat. Op zich wel logisch, er wordt namelijk zeer intensief gelezen en geschreven.

Zéker op een WLAN zou je dat eigenlijk niet moeten willen; ik vrees dat dat niet vooruit te branden is. Beetje jammer is echter wel dat de gebruiker de keus niet wordt gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb ook geprobeerd de catalog op het netwerk te zetten, maar blijkt dat LR 3 weer een eigen manier heeft van catalog beheer en de oude dus niet kon importeren... Geen idee of dit in de final wel gaat werken

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Bastiaan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:49:
Zover ik uitgeprobeerd heb is dat niet mogelijk. Er blijft door LR steevast de melding komen dat de database lokaal moet worden opgeslagen, net zolang tot deze op een lokale schijf staat. Op zich wel logisch, er wordt namelijk zeer intensief gelezen en geschreven.

Zéker op een WLAN zou je dat eigenlijk niet moeten willen; ik vrees dat dat niet vooruit te branden is. Beetje jammer is echter wel dat de gebruiker de keus niet wordt gelaten.
Je kunt met het subst commando dit voor elkaar krijgen. Het punt echter is, dat de gebruikte SQLite database al bij meerdere mensen die dit gebruikten corrupt is geraakt. Dus het is wel een risico wat je dan bewust gaat nemen.
Pagina: 1