Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

aangezien m'n PC'tje het soms wat moeilijk begint te krijgen (nieuwere games, 1080 HD beeldmateriaal, multitasking) ben ik is beginnen kijken of ik hem niet een beetje kan opkietelen. Het betreft een Medion MD 8818 PC (Aldi, ik weet het, maar zéér tevreden van tot nu toe) met volgende configuratie:

Processor: Intel® Core™ 2 Duo Processor E6300 (1.86GHz, 2MB L2 Cache, 1066 MHz FSB)
Moederbord:VIAPT890
Videokaart:NVIDIA GeForce 7650 GS 256MB DDR2
Geheugenbankjes: Corsair 2x 1Gb DDR2 800 Mhz
Harde schijven (2): 1x 320 GB en 1x 640 GB
1 DVD lezer en 1 DVD brander
Voeding PC PS Fortron FSP300-60GTM (300 watt)

Wat ik in gedachten heb/had:
* Processor upgraden naar de huidige E6300 Core2Duo 2,8 Ghz (1066Mhz)
* Geheugen uitbreiden naar 2x2 Gb DDR2 800 Mhz (aangezien de processor / moederbord volgens mij (?) 64-bit ondersteunen zou dit volledig kunnen aangesproken worden)
* Nieuwe Grafische kaart, ik dacht aan SAPPHIRE HD5670 Radeon HD 5670 512MB

Dit zou mij (afhankelijk van de winkel) ongeveer 250€ kosten en dat lijkt me redelijk voor deze uitbreiding

Vragen/bedenkingen:
* Is de nieuwe processor een serieuze verbetering rekening houdend met het moederbord? Ik ben een beetje verward door het feit dat zowel de 1,86 Ghz processor als de 2,8 Ghz processor dezelfde naam hebben?
* Ondersteund mijn huidig / toekomstig systeem 64-bit? Vermoedelijk is het dan geen probleem om over te schakelen naar Windows 7 64-bit
* Gaat m'n voeding het houden?

Alvast bedankt voor de tips,
Greetz,
Speedygerre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je ziet niets in het overclocken van je huidige CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bolletje92 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:12:
Je ziet niets in het overclocken van je huidige CPU?
Kan niet op stock mobo's dus voor hem geen optie ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Voor 1080HD materiaal hoef je niet up te graden. Met een nvidia geforce 7-serie heb je ondersteuning voor dxva2. Dus gpu versnelling voor HD-materiaal. Dan zou je zonder cpu belasting HD films kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Weet je trouwens zeker dat een nieuwe 45 nm Pentium Dual-core op dat bord werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Vragen/bedenkingen:
* Is de nieuwe processor een serieuze verbetering rekening houdend met het moederbord? Ik ben een beetje verward door het feit dat zowel de 1,86 Ghz processor als de 2,8 Ghz processor dezelfde naam hebben?
Ze hebben niet dezelfde naam, de één is een Core 2 Duo E6300, de nieuwe een Intel® Pentium® Processor E6300. Aangezien het twee verschillende cpu's zijn moet je controleren of je bios/mb hem wel ondersteunt.
* Ondersteund mijn huidig / toekomstig systeem 64-bit? Vermoedelijk is het dan geen probleem om over te schakelen naar Windows 7 64-bit
Controleer iig de bios/chipset Memory Remapping ondersteunt, anders heb je nog niks aan een 64bit OS.
* Gaat m'n voeding het houden?
't Zijn meestal wel redelijk goede voedingen in deze systemen, en hoewel je nieuwe cpu wel een hogere clockspeed heeft is ie op een zuiniger procede gemaakt dus verbruikt ws niet veel meer, vga idem.

Let er verder op dat je chipset maar een single channel memory controller heeft en daarom mogelijk je cpu afremt. Ws ben je met een leuk AM3 upgrade setje goedkoper en sneller uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Job: misschien een beetje verkeerd uitgedrukt: ik kan inderdaad nu al 1080 beelden bekijken, maar het gaat me meer om het boeken van snelheidswinst bij coderen / decoderen. Bovendien geeft de upgrade advisor aan dat voor Windows 7 m'n grafische kaart niet voldoet (toch niet voor de grafische snufjes), is extra reden voor de eventuele aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:16:
Voor 1080HD materiaal hoef je niet up te graden. Met een nvidia geforce 7-serie heb je ondersteuning voor dxva2. Dus gpu versnelling voor HD-materiaal. Dan zou je zonder cpu belasting HD films kunnen kijken.
Dat was pas vanaf de 8 serie?

Maar alsnog zit je met games dus dan is een upgrade wel nodig :)

Waar ik bang voor ben in deze upgrade is dat de voeding het niet trekt en dat de huidige koeling niet genoeg is voor de computer....

Voeding is afhankelijk wat je allemaal gaat upgraden. Als je de huidige samenstelling zo hem upgrade kan het net. Liever 350 of 400 watt. Heb je wat meer ademruimte. Anders zit het echt er net tegenaan...

Daarnaast zou ik denken dat de koeling niet genoeg is. Vermoedelijk zit er nu een custom koelelement in om hem precies op de maat van de kast in combinatie met de airflow is afgesteld. Als je die balans verbreekt dan moet er een betere koeling komen die vermoedelijk grote is wat dus betekent dat het niet gaat passen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nielson: Bedoel je dan een AM3 processor op een 775 socket of een volledige Moederbord + processor + geheugen + grafische kaart upgrade (voor < 250€???)

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:24:
@Nielson: Bedoel je dan een AM3 processor op een 775 socket of een volledige Moederbord + processor + geheugen + grafische kaart upgrade (voor < 250€???)

greetz
AM3 processor op S775 bestaat natuurlijk niet.

En over de voeding: een HD5670 is misschien nog wel zuiniger dan de kaart die die nu heeft. Daar hoef je dus niet overin te zitten. Net als die CPU: 45 nm dus ook zuiniger terwijl hij hoger geclockt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Touchdomex schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:23:
Dat was pas vanaf de 8 serie?

Maar alsnog zit je met games dus dan is een upgrade wel nodig :)
.
Hmm,.. ik zal al te twijfelen. Cuda is in elkgeval vanaf de 8-serie.
Maar er stond met wat bij dat je met de 7-serie wel ondersteuning had voor purevideo.
Ik zoek het even uit.

En wat je tweede opmerking betreft (games), daar heb je gelijk in.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 28-02-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Bolletje92: Dacht ik al :)

Qua zuinigheid zijn het inderdaad vrij zuinige componenten, we zullen eventueel even aanzien voor de voeding. Als we na enkele dagen een reukje krijgen uit die bak, weet ik hoe laat het is...

Aangaande de processor, is het niet zo dat als het past, het ook zou moeten werken (heel kort door de bocht misschien?) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:34:
Aangaande de processor, is het niet zo dat als het past, het ook zou moeten werken (heel kort door de bocht misschien?) :)
Je bios moet het in elkgeval ondersteunen.
Ik zou zeggen kijk in de handleiding van je moederbord, en kijk eens naar de release notes van de laatste bios updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica